Ow-kee, voordat dit helemaal uitloopt op een vlammetje...
Laten we (voor het gemak) even teruggrijpen op een vaak gebruikte definitie van 'kwaliteit', nl. 'Quality = Fitness for Use' (Geschiktheid voor de gewenste toepassing, voor de minder taalkundigen onder ons

)
Als we dan de originele vraag teruglezen, en we zien de rest van het systeem - wie gaat er dan in *vredesnaam* een 2x te dure sub aanraden (2 ruggen ipv 1tje) dat ook de rest van de onderdelen veruit overstijgt. Het gaat er toch niet om wat *jij* als antwoord-gever het mooist vindt, maar met welk apparaat de vraag-steller het meest geholpen is. Lijkt mij. Toch? Nou dan...
Dus, nogmaals de gegeven specs terughalend, het gaat om een *eenvoudige* subwoofer, ongeveer 1000 piek, passend in karakter op de Yamaha en bij de B&W's, en het is dus belangrijk dat er daadwerkelijk sprake is van een *aanvulling* op het systeem (<45 Hz. capaciteit van de sub). Oh ja, en ook HiFi gebruik wordt overwogen, dus zowel een versterkte als onversterkte ingang (zoals op de REL's) is een plus. Right? Right!
Wat is dan leuk? De Quake, en ook die Yammie 320 doet geinig aan, maar die heb ik nooit gehoord. En het audiofiele mantra is natuurlijk: altijd luisteren.
1 praktijkprobleem: je kunt natuurlijk altijd (nou ja?) luisteren bij de leverancier, maar dat zegt niet genoeg over de integratie met je eigen systeem / luisteromgeving. En meekrijgen? Ik ken geen leverancier die dat leuk vindt, maar dat ken ook aan mij liggen (onbetrouwbaar uiterlijk?

)
Dus, dan uitgaan van reviews. En daar doet REL het altijd goed, mijns inziens. Maar inderdaad ook andere subs, oa de AudioPro.
Laat dan nu de reaxies maar losbarsten!