Subwoofer voor DD/DTS set

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-02 21:09
Wie heeft er een goede tip voor mij? Ik heb een yamaha rx-v595aRDS met 2 bns zuiltjes, 2 bns surrounds en een b&w cc3 center.

Budget <1000 piek...
Ruimte is niet supergroot, 30 m2 ofzo. Superhard hoeft ook niet, want het is in een appartementje.

Oh ja, voor films is het heel belangrijk, maar ik wil natuurlijk ook dat m'n muziek dieper gaat. (de zuiltjes gaan tot 45 hz)

Verwijderd

Wat dacht je van een REL Quake actieve subwoofer?

Bij uitstek geschikt voor home cinema (Yamaha DSP-A5, Phonar Compact-II's & Center).

Voor het geval muziek: let op! Ik heb hem maar weer van mijn hifi (stereo) installatie afgesloopt, wegens een tikje te aggressieve bas... In films staat de bas altijd iets van +10dB harder, dus dat betekent of regelmatig volume bijstellen als je switcht tussen muziek en film, of apart regelbaar Sub-volume per input op je versterker.

Anyways, waarom de Quake? REL is sowieso een van de beste subwoofer-merken, de quake is het 'budget'-model voor kleinere kamers maar is nog altijd van goeie kwaliteit (lees: 10 kilo gewicht :) ). Kijk anders ook es op www.audioreview.com ofzo?

Andere merken met 'betaalbare' subs, zoals JMLabs en Yamaha kwalificeren zich lang niet altijd als echt subs (<50 Hz).

Trouwens, let er wel op dat je een ACTIEVE sub koopt, stukken makkelijker te integreren in het geluidsbeeld, en stukken lekkerder voor je Yammie qua belasting.

Oh ja, ik had mijn Relletje voor minder dan 1000 pieken (899 oid) bij Foka in Rotterdam, maar dat was wel een geweldige aanbieding. Normale prijs zo rond de 1000 a 1100 piek (bijv. bij Stassen).

Succes met je aanschaf!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:09

JT

VETAK y0

Die quake is 50 watt rms, das misschien te weinig. Aners misschien Yamaha of paradigm (www.paradigm.ca)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Eh... *weinig*? Hahaha!
We hebben het hier over een dedicated versterker sectie voor het subwoofer gedeelte, en dan 50 watt RMS (dus niet PMPO he ;) ) Kom op hee, enig idee HOE hard dat theoretisch en praktisch gaat? En dat in een ruimte van 30 m2? Het idee is btw dat je het sublaag beter hoort, *niet* dat je alles hoger dan het sublaag niet meer kan verstaan omdat je schedel is gescheurd door knalharde 35Hz tonen |:(

/me heeft hem op 33% staan en moet al oppassen voor ruzie met de buren!

Trouwens, je zal MIJ nooit negatief horen zijn over Yamaha (AX-10, TX-10II, CDX-10, DSP-A5, CDR-400) maar die Yammie-subs staan niet echt goed bekend...

• JT

JT

VETAK y0

Het idee is btw dat je het sublaag beter hoort, *niet* dat je alles hoger dan het sublaag niet meer kan verstaan omdat je schedel is gescheurd door knalharde 35Hz tonen
Nee, het id is dat je het VOELT >:) Ik weet niet hoe hard hij het wil hebben, hij zou hem gewoon moeten meenemen en aansluiten en vervolgens luisteren en zelf bepalen. Het hangt natuurlijk ook af van de gevoeligheid van de speaker in de sub, maar 50 watt kan idd heel erg hard zijn. En ik dacht dat Yamaha wel goed was voor subs, vooral die SW 300, maar nooit zo goed als REL en M&K. Maar ik denk dat je ook dat zelf ff moet gaan luisteren.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:21

Jag

En ik dacht dat Yamaha wel goed was voor subs, vooral die SW 300
Helemaal mee eens (ik heb er zelf één :P).

Ik heb nooit een vergelijkende test gedaan, dus bovenstaande opmerking mag je met een korrel zout nemen :).

JT, heb jij een multimeter thuis? Zo nee, koop er één (ik heb er één voor 10,- gekocht). En zo ja, dan moet je eens een wisselspanningsmeting doen over de speakerkabels. En dan met P = V^2 / R (of eigenlijk z) het vermogen berekenen (eigenlijk benaderen, een speaker bevat een spoel wat een geheugenelement is, en daarom kan je het eigenlijk niet zo simpel stellen).
Ik had net mijn muziek knalhard aanstaan op mijn EAW/Crest/Pioneer/B&W combo, en mijn powermeter gaf aan dat mijn B&W's (geven in deze opstelling alles boven de 600Hz weer) nog niet eens 0.15 Watt dissipieerden (wat iets van 6 dB eronder).

Jag

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:33
Ga voor de Q200E van REL.... 200W RMS dedicated, en 400W peak...., en wel goed afregelbaar..., maar tja kost naatuurlijk wel f2.100,-

• StanTheMan
allemaal bedankt voor de reacties.. ik ben wel geïnteresseerd in die rel quake. nu nog een goed(koop) winkeltje.. (voor 899 wil ik hem wel) Iemand nog aanbiedingen gezien toevallig??
In rotterdam moet ik toch zeker wel kunnen shoppen denk ik.

Verwijderd

Ik heb dus toenertijd die Quake in de aanbieding gekocht bij Foka ( www.foka.nl )in Rotjeknor dus, dat *zou* lekker dichtbij voor je geweest zijn. Ik weet in ieder geval zeker dat Foka die dingen verkoopt, omdat ze nogal vriendjes zijn met de importeur (om de haverklap ook Tannoy aanbiedingen, en nu 3x raden wie REL importeert in ons kikkerlandje...)

In ieder geval heb ik even gekeken, de adviesprijs van die dingen is f.1299,- maar wie betaalt er *ooit* een adviesprijs hmmm? :Y) Foka heeft ze in ieder geval niet meer actief in de aanbieding (maar dat zegt niet altijd alles, bij hun is het "zolang de voorraad strekt" zeggen ze zelf), dus bellen kon geen kwaad toch? Anders moet je dus effies Stassen proberen - beetje typische zaak qua insteek, maar prijzen zijn altijd OK - nadeel: het zit in (jawelle) Venlo. |:(
Bij hun is de prijs iets van 1100 piekjes, maar onderhandelen is daar zeer goed mogelijk.

Een snelle internet-zoekactie leert mij (dus jou...) dat bij Hobo de Quake f.1199,- is...

/me wordt steeds blijer met de super-aanbieding die hij had! [img=15,15]i&#047;s&#047;devil.gif[/img]

Okee, ik wens je alle succes met de beslissing, laat even weten hoe het is afgelopen?

• StanTheMan
he bedankt voor de moeite.. venlo (stassen) is niet zo'n probleem want ik studeer en zit op kamers in maastricht..
daar heb je ook een vogelzang daar ga ik ook even kijken..

net even correct gebeld: 1199 voor rel quake, was zeker een mooie aanbieding die jij had Hanz..
Correct had trouwens de Yamaha SW320 (opvolger SW300) voor 999 staan, die lijkt me ook wel cool. Iemand over deze SW wat te melden?
En kent iemand het merk Audio Pro?

Hmm, ik zie op de foka site een aanbieding staan: warfedale topaz15 aktieve subwoofer voor 499..
En de rel quake, nog steeds voor 899... alleen niet op voorraad

Verwijderd

Oewie! Die Yamaha 320 ziet er *goed* uit! En lijkt me niet duur voor die specificaties...

Heb je de PDF al gezien?
http://www.yamaha.co.jp/english/product/av/products/pdf/sw/yst_sw320.pdf

AudioPro is toch dat Zweedse merk? Ook goeie dingen over gehoord op www.hifi.nl
'k-Zou daar ook nog effies kijken!

Have phun...
(Handig trouwens he, alles open op Zondag :) )

• JT

JT

VETAK y0

Op zaterdag 06 januari 2001 22:02 schreef XElDiablo het volgende:
Ga voor de Q200E van REL.... 200W RMS dedicated, en 400W peak...., en wel goed afregelbaar..., maar tja kost naatuurlijk wel f2.100,-
Sorry hoor, maar dit vind ik nou echt een domme aanrader. Wat heb je nou aan 200 watt rms subwoofer als je per kanaal ongeveer 70 watt rms hebt ??? |:( Trouwens, de strata 3 kost evenveel, heeft 100 watt rms maar is kwalitatief wel beter.

Ecodan warmtepomp

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:01

JvS

Ik heb hem zelf ook

Sorry hoor, maar dit vind ik nou echt een domme aanrader. Wat heb je nou aan 200 watt rms subwoofer als je per kanaal ongeveer 70 watt rms hebt ??? Trouwens, de strata 3 kost evenveel, heeft 100 watt rms maar is kwalitatief wel beter.
lees de faq.. Het verschil is niet groot en een sub gebruikt watts veel harder.

Verder zeggen Watts He-le-maal niets. Ook niet als ze goed gespecificeerd zijn. Sommige mensen hier denken echt dat specs ook maar iets zeggen, nou dat doen ze dus niet. Bij consumenten electronica dan...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• JT

JT

VETAK y0

Op zondag 07 januari 2001 16:21 schreef JvS het volgende:

[..]
lees de faq.. Het verschil is niet groot en een sub gebruikt watts veel harder.

Verder zeggen Watts He-le-maal niets. Ook niet als ze goed gespecificeerd zijn. Sommige mensen hier denken echt dat specs ook maar iets zeggen, nou dat doen ze dus niet. Bij consumenten electronica dan...
Je hebt op zich wel gelijk, maar je gaat mij niet vertellen dat 200 watt in de praktijk net zo hard is als 70 watt rms, dan zou je de gevoeligheid van de front speakers moeten weten, en het is niet zo dat wanneer jij met je midden en hoog 30 watt draait dat je sub dan 150 watt draait... |:( Het is eerder iets van 70 watt midden hoog, 80 watt sub

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Ow-kee, voordat dit helemaal uitloopt op een vlammetje...

Laten we (voor het gemak) even teruggrijpen op een vaak gebruikte definitie van 'kwaliteit', nl. 'Quality = Fitness for Use' (Geschiktheid voor de gewenste toepassing, voor de minder taalkundigen onder ons ;))

Als we dan de originele vraag teruglezen, en we zien de rest van het systeem - wie gaat er dan in *vredesnaam* een 2x te dure sub aanraden (2 ruggen ipv 1tje) dat ook de rest van de onderdelen veruit overstijgt. Het gaat er toch niet om wat *jij* als antwoord-gever het mooist vindt, maar met welk apparaat de vraag-steller het meest geholpen is. Lijkt mij. Toch? Nou dan... :z

Dus, nogmaals de gegeven specs terughalend, het gaat om een *eenvoudige* subwoofer, ongeveer 1000 piek, passend in karakter op de Yamaha en bij de B&W's, en het is dus belangrijk dat er daadwerkelijk sprake is van een *aanvulling* op het systeem (<45 Hz. capaciteit van de sub). Oh ja, en ook HiFi gebruik wordt overwogen, dus zowel een versterkte als onversterkte ingang (zoals op de REL's) is een plus. Right? Right!

Wat is dan leuk? De Quake, en ook die Yammie 320 doet geinig aan, maar die heb ik nooit gehoord. En het audiofiele mantra is natuurlijk: altijd luisteren.
1 praktijkprobleem: je kunt natuurlijk altijd (nou ja?) luisteren bij de leverancier, maar dat zegt niet genoeg over de integratie met je eigen systeem / luisteromgeving. En meekrijgen? Ik ken geen leverancier die dat leuk vindt, maar dat ken ook aan mij liggen (onbetrouwbaar uiterlijk? :?)

Dus, dan uitgaan van reviews. En daar doet REL het altijd goed, mijns inziens. Maar inderdaad ook andere subs, oa de AudioPro.

Laat dan nu de reaxies maar losbarsten! :P

• wezep
  • Laatst online: 09-03 15:30
Rel Quake te koop bij Zwolsman voor 979!!

www.zwolsman.nl

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-03 15:48
Ik heb 2 Wavemasters 200 Watt RMS (400 Watt peak) en die gaan HAAAAAAAARD. En ook kwaliteit, samen voor iets minder dan 1250,- (1249,- :))

• JT

JT

VETAK y0

REL HEERST !!!!

M&K ook, maar die begint bij 2500 piek :D

Ecodan warmtepomp

• Jag
  • Laatst online: 12:21

Jag

In films staat de bas altijd iets van +10dB harder
Dat is de reden dat 200 Watt wel nuttig kan zijn. Het sub is bij films een steeds belangrijkere rol gaan spelen, waarbij het vooral idioot hard moet.
Maar een 50 Watt versterker en een normale driver is genoeg om dat idiote wel te halen. Bioscopen hebben versterkers voor hun subs die een kilowatt leveren, bij indoor evenementen heb je er daar heel veel van en bij outdoor evenementen zijn hornloaded subs gewenst. Maar thuis in je appartementje is een 50 Watt versterker met een normale driver en een vented box genoeg (zoals al opgemerkt was).

Over de Yamaha subs. Ik heb zelf de YST-SW300, die toen ik 'm kocht 1300,- advies was (gekocht voor 1050,- vanwege een opdringerige verkoper). Hij klinkt ontzettend sub :P, meer weet ik er ook niet over te melden (ik heb nooit goed geluisterd toen ik 'm kocht *schaam schaam*, was lang geleden). Vermogen van de interne versterker? Sja, de claims lopen uiteen van 150 - 185 Watt. Het zal allemaal wel, verbleekt toch bij die andere versterker in mijn kamer. Leuke note: ik heb de versterker in die Yamaha een tijdje gebruikt om twee gigantische EAW's te versterken :). Die versterker had het nog nooit zo rustig gehad, tijdens de muziek ging ie zelf automatisch naar stand by, als ik auto power aan had staan :P.

Maar goed, een actieve sub is verruit het meest praktisch. En een Rel sub is waarschijnlijk wel een goede keuze, maar dit zeg ik puur op basis van meningen van anderen. Ik heb nog nooit een goede opstelling gehad met subs om ze te vergelijken.

Jag

• StanTheMan
tja ik zit nu heel erg te twijfelen tussen de REL Quake en de Yamaha SW320.
Volgens mij zal ik met beide geen slechte koop doen. Ik zal maar eens gaan kijken of ik ze kan beluisteren/bekijken hier in de buurt.
nogmaals bedankt voor de bruikbare tips

Oh ja, de voor- en nadelen van down- of forward-firing?

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:33
Okee, het gaat natuurlijk niet allemaal om de watjes, maar zoŽn Q200 is wel erg geschikt voor een Surround set, zeker bij van die Ram effecten, maarja als je totale set minder dan f6000.- kost zou ik m inderdaad niet aanschaffen, want dan is het denk ik inderdaad overdone ten opzichte van de rest van de set...

• JT

JT

VETAK y0

Op maandag 08 januari 2001 10:15 schreef StanTheMan het volgende:
tja ik zit nu heel erg te twijfelen tussen de REL Quake en de Yamaha SW320.
Volgens mij zal ik met beide geen slechte koop doen. Ik zal maar eens gaan kijken of ik ze kan beluisteren/bekijken hier in de buurt.
nogmaals bedankt voor de bruikbare tips

Oh ja, de voor- en nadelen van down- of forward-firing?
Ik zou de REL kopen, denk dat de REL beter klinkt en de Yammie meer vermogen heeft. REL en M&K zijn toch wel de absolute top.

Ecodan warmtepomp

• The Collector
  • Laatst online: 22-02 09:29
'k heb zelf een Yamaha YST-SW150 (actieve subwoofer).
http://www.yamaha.com/cgi-win/webcgi.exe/DsplyModel/?gSPK00010YST-SW150

die gaat vanaf 20Hz t/m (instelbaar, 40Hz t/m) 140Hz...

volgens mij al een ouder model dat ze niet meer verkopen, kostte toen ongeveer 700piek.
SubWoofer-test gedaan (mp3tje)... op gegeven moment hoor je alleen het trillen van de deur, maar van de tonen hoor je niks meer *D

Ik vind het gewoon zo'n strak apparaatje :9~

Verwijderd

Stan,

Die vraag over down / forward firing zat ik zelf ook over te dubben... Met je permissie vuur ik hem nog ff af als nieuwe topic!

Laat je nog even weten wat het geworden is?

• JT

JT

VETAK y0

Op maandag 08 januari 2001 12:05 schreef The Collector het volgende:
'k heb zelf een Yamaha YST-SW150 (actieve subwoofer).
http://www.yamaha.com/cgi-win/webcgi.exe/DsplyModel/?gSPK00010YST-SW150

die gaat vanaf 20Hz t/m (instelbaar, 40Hz t/m) 140Hz...

volgens mij al een ouder model dat ze niet meer verkopen, kostte toen ongeveer 700piek.
SubWoofer-test gedaan (mp3tje)... op gegeven moment hoor je alleen het trillen van de deur, maar van de tonen hoor je niks meer *D

Ik vind het gewoon zo'n strak apparaatje :9~
Ik twijfel niet eraan dat het een goed apparaat is (Yammie roelt, heb zelf een comp speakerset, de YST MS 50 en een receiver met DD/DTS van ze) maar die 20 hz is gemeten bij -10 db, das een redelijk onreele waarde, reeel is tot -3db, niet lager.

Ecodan warmtepomp

• StanTheMan
'k heb vanmiddag de rel quake voor 899 + 30 verzendkosten besteld bij Foka.

ben benieuwd

• StanTheMan
en hij is binnen en staat geïnstalleerd..
Nu nog wat kloten met afstellen (iemand goede tips daarvoor?)

Damn gaan de buren niet zo leuk vinden..

Verwijderd

voor plaatsing kun je de sub het beste op je normale luisterplaats neerzetten, en dan door je kamer wandelen (ook kruipen) om het beste punt te zoeken. Waar ie het beste klinkt (hoeft niet per sé het hardst te zijn) zet je 'm neer...

Voor de afstelling verwijs ik je naar de uitstekende handleiding van de Quake...

Verwijderd

Nee, ik zou juist niet de Quake kopen. Dat is gewoon echt een instapmodel. De goeie van Rel beginnen bij de 2 mile.

• JT

JT

VETAK y0

Het beste kan je hem NIET in de hoek zetten, dan krijg je onbedoelde vervorming en staande golven.

Ecodan warmtepomp

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:01

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nee, ik zou juist niet de Quake kopen. Dat is gewoon echt een instapmodel. De goeie van Rel beginnen bij de 2 mile.
Er werd gevraagd naar een mooie sub. De quake is een mooie sub. Ik vind een Q200e eerlijk gezegd minder...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1