4MP met 10x OZ of 6MP met 3x OZ?

Pagina: 1
Acties:

• sander_kok
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-10-2025
Mijn vader gaat binnenkort een nieuwe (digitale) camera aanschaffen voor rond de 300 euro. Hij heeft er al 2 gevonden die hem wat lijken maar zijn vraag is, wat is nou verstandiger: een 4MP camera met 10x optische zoom of een 6MP met 3x optische zoom?

Een 6MP kan je op de pc daarna nogeens inzoomen maar is dat dan nog van vergelijkbare kwaliteit als je met een 4MP met 10x zoom diezelfde foto (meer ingezoomt) neemt?

Tevens aanbevelingen voor camera's van rond de 300€ zijn ook wel welkom ;)

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:33

Acheron

updatepack.nl

Hoe wou je inzoomen dan?

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Het aantal megapixels en zoom bereik hangen niet echt samen.

Meer optische zoom -> meer inzoomen (dit is dus je uitsnede die kleiner wordt, met dezelfde kwaliteit)
meer megapixels -> groter afdrukken

persoonlijk zou ik voor veel optische zoom gaan, daar heb je denk ik meer aan dan 2 megapixels extra :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Croppen. In feite is digitale zoom ook niks anders dan croppen+resamplen.

@TS: Als we niet weten welke camera's het om gaat, is het ook een beetje lastig om er een zinnig oordeel over te vellen. Ook is de keuze nogal afhankelijk van wat je vader precies met de camera gaat fotograferen. Architectuur is toch weer een heel ander gebied dan bijvoorbeeld macro's.
Meer info dus!!
sander_kok schreef op zondag 26 december 2004 @ 12:24:
Ik vind de Canon A95 een fijn apparaatje. Maar zoveel mensen, zoveel meningen.

[ Voor 22% gewijzigd door koraks op 26-12-2004 12:30 ]

• sander_kok
Met een fotobewerkings programma :)

• sander_kok
koraks schreef op zondag 26 december 2004 @ 12:29:
[...]

Croppen. In feite is digitale zoom ook niks anders dan croppen+resamplen.

@TS: Als we niet weten welke camera's het om gaat, is het ook een beetje lastig om er een zinnig oordeel over te vellen. Ook is de keuze nogal afhankelijk van wat je vader precies met de camera gaat fotograferen. Architectuur is toch weer een heel ander gebied dan bijvoorbeeld macro's.
Meer info dus!!
Vooral voor natuur foto's.
Camera is nog niet echt gekozen maar we hebben er al meerdere gezien.. Gaat nu vooral om wat verstandiger is, meer MP of mee Zoom.

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-02 08:50

MicroWhale

The problem is choice

hij bedoelt waarschijnlijk croppen.

Als je 6MP hebt en je wilt een 4MP plaatje eruit croppen dan praat je in jou termen over een 1,5x zoom extra. @ max zoom is dit dus 4,5x zoom. Dit betekent dat de 4MP met 10x zoom, dik twee keer zo ver weg kan staan voor hetzelfde plaatje. Hierbij moet wel verteld worden dat de optische zoom natuurlijk prefereerd wordt, omdat bij croppen een beeld ontstaat dat anders kan zijn dan bedoeld, omdat alle waarden berekend zijn over 6MP waaruit je een 4MP plaatje knipt.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

sander_kok schreef op zondag 26 december 2004 @ 12:31:
[...]

Camera is nog niet echt gekozen maar we hebben er al meerdere gezien.. Gaat nu vooral om wat verstandiger is, meer MP of mee Zoom.
Natuur/landschappen zijn meestal groot, dus dan is het misschien handiger om voor meer megapixels te gaan aangezien er niet zoveel ingezoomd gaat worden, maar meer panorama stijl foto's gemaakt worden (ik neem dit tenminste aan... ;) )

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Verwijderd

Neem beter één met 10x optische en iets minder pixels , bv een 3.2 MP pixels daar kan je nog perfete print van A4 formaat mee maken . Als een gekeken naar de Panasonic toestellen met 12x optische zoom ?

• McFlipp
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-04-2023

McFlipp

24...

sander_kok schreef op zondag 26 december 2004 @ 12:24:
Mijn vader gaat binnenkort een nieuwe (digitale) camera aanschaffen voor rond de 300 euro. Hij heeft er al 2 gevonden die hem wat lijken maar zijn vraag is, wat is nou verstandiger: een 4MP camera met 10x optische zoom of een 6MP met 3x optische zoom?

Een 6MP kan je op de pc daarna nogeens inzoomen maar is dat dan nog van vergelijkbare kwaliteit als je met een 4MP met 10x zoom diezelfde foto (meer ingezoomt) neemt?

Welke digitale camera tussen de 250 en 500 euro?

Mijn Airliners.net foto's
A bird in the hand is worth two in the bush - Aesop

Verwijderd

sander_kok schreef op zondag 26 december 2004 @ 12:31:
[...]

Ik zou voor meer zoom kiezen. Zeker als je in de natuur je foto's wilt schieten (dieren van afstand?), en een niet onbelangrijke factor is dat grof gezegt meer megapixels op de zelfde sensorgrootte meer ruis betekent.

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

Verwijderd schreef op zondag 26 december 2004 @ 12:36:
[...]

Ik zou voor meer zoom kiezen. Zeker als je in de natuur je foto's wilt schieten (dieren van afstand?), en een niet onbelangrijke factor is dat grof gezegt meer megapixels op de zelfde sensorgrootte meer ruis betekent.
inderdaad. Het grootste gemis tijdens m'n reis door peru (enorme landschappen en ongelofelijk veel dieren (vooral vogels)) was 10x zoom. Foto's maken van dieren is leuk, maar met 3x zoom krijg je ongeveer 100 pixels voor een vogel, een aap of een dolfijn voordat ze vinden dat je te dicht bij bent. Als je ze goed en van dichtbij op de foto wilt, is 10x zoom onmisbaar. Ook voor het schieten van landschappen. Dit om bijvoorbeeld een interessant detail van een vallei te pakken. Reikwijdte is een veel waardevollere eigenschap dan meer megapixels, vooral omdat die tweede ook nog eens het nadeel heeft dat er ruis door kan ontstaan.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:33
Prima die 3x en 10x optische zoom, maar het aantal millimeter lijkt me iets belangrijker.
Misschien heeft die 3x wel een groothoek van 50mm, en die 10x een groothoek van 15mm... ;)

• jevn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mijn voorkeur zou liggen bij de 10x zoom. Ik heb nu een pro90IS, waarop ook 10x OZ zit die zeer prettig is => je kan op redelijke afstand blijven staan voor een mooi plaatje. + het is makkelijker, de foto komt er ineenkeer goed uit ipv dat je nog moet gaan croppen.

• sander_kok
Lijkt me duidelijk, meerendeels gaat voor de 4MP met 10x zoom.

Hier mag wat mij betreft een slotje op... Tenzij men erover wilt door discussieren :)

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Logischerwijs gaan de meeste mensen voor minder MPix en meer Optisch bereik. Ik zou dat ook doen en heb daarvoor een aantal redenen:
- Zoom is handig, als je een object van veraf dichterbij wilt halen
- 4Mpix is meer dan genoeg om op A4 af te drukken, men gaat _zeer zelden_ hoger dan dat.
- 6Mpix is eigenlijk net niet genoeg voor A3 in mijn beleving
- 6Mpix croppen naar 4Mpix levert minder 'zoomwinst' op dan je met die lens halen kunt

Succes met de keuze, hopelijk koopt je vader nog een beetje een betrouwbaar toestel zodat jij er ook nog iets aan hebt :)

Bericht hierboven

• sander_kok
Floris schreef op zondag 26 december 2004 @ 15:11:
Succes met de keuze, hopelijk koopt je vader nog een beetje een betrouwbaar toestel zodat jij er ook nog iets aan hebt :)
Dat is wel de bedoeling ja >:)

Miss dat mensen nog commentaar hebben over de volgende camera:

http://www.vergelijk.nl/cgi-bin/detail.cgi?p_id=677

De Olympus C-765UZ

Afbeeldingslocatie: http://www.vergelijk.nl/fotos/olympus_C765UZ_677_big.jpg

# 10x zoom (38-380mm equivalent)
# 4 megapixel CCD imager
# Combination metal and high-impact plastic design
# High-resolution Color EVF viewfinder with 240,000 pixels
# 1.8-inch color TFT LCD monitor
# Built-in, multi mode flash
# Uncompressed TIFF, JPEG image formats
# 11 shooting modes to choose from
# ISO settings for Auto, 64, 100, 200, 400 (equivalent)
# 640x480 QuickTime Movies with sound at 15fps
# 1/1000 to 15 second shutter speeds
# Noise Reduction on shutter speeds of 1 second or longer
# iESP auto TTL white balance with 4 presets and manual
# Digital ESP, Multi-Pattern, and Spot metering
# Macro and Super Macro modes for focusing as close as 0.5-inchs from the lens
# Adjustable image sharpness, contrast and saturation
# TruePic TURBO image processor
# xD-Picture Card storage
# USB 1.1 "auto connect" connectivity
# Proprietary 3.7v 1090mAh Lithium rechargeable battery pack
# PictBridge compatible

Specs zien er goed uit. Jammer van de USB 1.1 mar we gebruiken toch een cardreader om de foto's uit te lezen.
Geheugen kaartjes zijn hier ook niet al te duur voor.

[ Voor 103% gewijzigd door sander_kok op 26-12-2004 15:19 ]

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

Het loont wellicht de moeite om eens te kijken naar (qua redelijk in de buurt van jou keuze):
• Panasonic DMC-FZ3
• Canon PowerShot S1 IS
• Konica Minolta DiMAGE Z3

Deze camera's hebben ook 10x zoom, maar dan mét Image Stabilizer. Dat komt erop neer dat je op 10x zoom onbewogen plaatjes kan schieten. Bovendien heeft bijvoorbeeld de S1 IS CompactFlash kaartjes, die veel goedkoper zijn. De FZ3 en S1 IS hebben welliswaar "maar" 3MP en dat zou in principe meer dan genoeg moeten zijn als je niet groter dan A4 wilt afdrukken. De Z3 heeft dan weer die extra megapixel, maar weer andere nadelen :P

het blijft je bezighouden

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-02 16:07

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Om toe te voegen aan het lijstje:
Fuji S5500, 4mpix, 10x optische zoom, nadeel: xd kaartjes

Verwijderd

sander_kok schreef op zondag 26 december 2004 @ 15:14:
[...]

De Olympus C-765UZ

Geheugen kaartjes zijn hier ook niet al te duur voor.
Duurdere zijn er niet...........

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-01 14:52
Logos schreef op maandag 27 december 2004 @ 09:49:
Het loont wellicht de moeite om eens te kijken naar (qua redelijk in de buurt van jou keuze):
• Panasonic DMC-FZ3
• Canon PowerShot S1 IS
• Konica Minolta DiMAGE Z3

Deze camera's hebben ook 10x zoom, maar dan mét Image Stabilizer. Dat komt erop neer dat je op 10x zoom onbewogen plaatjes kan schieten. Bovendien heeft bijvoorbeeld de S1 IS CompactFlash kaartjes, die veel goedkoper zijn. De FZ3 en S1 IS hebben welliswaar "maar" 3MP en dat zou in principe meer dan genoeg moeten zijn als je niet groter dan A4 wilt afdrukken. De Z3 heeft dan weer die extra megapixel, maar weer andere nadelen :P

het blijft je bezighouden
Lijkt me inderdaad belangrijk om bij stil te staan, als jij een rondreis maakt en plaatjes wil schieten ga je geen statief gebruikten, dus een image stabilizer is dan wel een vereiste voor strakkere plaatjes, vooral met wat minder licht...

Daarom hoort de s5500 hier niet in het rijtje
Pagina: 1