nieuwe zelfbouwsub

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-07 20:22
aan het einde van het jaar heb ik een klein financieel meevallertje, en heb nu eindelijk mijn zinnen gezet op een sub. Deze sub zal 100 % als HT sub ingezet worden, zodat wat mij betreft de sub slam moet geven en laaaag moet gaan. Al het een en ander gelezen, en ik denk dat een PR het best bij mij past. Aangezien het budget zo'n 300 euro (excl. MDF en afwerking, ik heb diverse adresjes voor deze zaken) zit ik aan de volgende combinatie's te denken

Bass exiter BX10 en slave BXP10 + Detonation 150 voor € 299
Peerless XLS 10 en slave + marktplaats amp voor +- € 350
Adire Shiva + marktplaats amp voor +- € 300

Ruimte is geen probleem aangezien ik een dedicated HT ruimte heb.

nu is het zo dat ik totaal geen ervaring heb met sub's en het vrijwel onmogelijk is om ze te vergelijken. Met name over de Bass Exiter kan ik weinig vinden (behalve op tweakers...) Wie kan mij helpen met het maken van een keuze?

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Hoeveel ruimte heb je? Als je 100 liter kwijt kunt moet je zéker gaan voor een Shiva, heb je die ruimte niet dan kun je kiezen voor een gesloten shiva, waarbij je iets aan rendement en diepgang inlevert.

De overige 2 10" drivers zijn voor mensen die echt weinig ruimte hebben maar toch een beetje extra laag willen. Diepgang lever je sowieso wel in met deze 2 drivers vergeleken met de shiva, natuurlijk kun je de kasten wel zo bouwen dat ze net zo diep gaan maar dan heb je een gigantische groupdelay waardoor de geluidskwaliteit er niet bepaald op vooruit gaat.

Er zullen na mij best mensen mijn verhaal volledig afkraken omdat ze zelf toevallig fan zijn van de Peerless of de BX10, bedenk gewoon duidelijk welke eisen je stelt en hoeveel ruimte je ervoor tot je beschikking hebt, alledrie de mogelijkheden zijn prima te noemen.

edit: net over een zinnetje van je heen gelezen, ik zou (gezien de ruimte geen probleem is) zeker gaan voor de shiva. Mocht je onverhoopt toch kiezen voor de 10" drivers koop dan geen PR maar maak een BR buis, poortruis is het probleem niet aangezien je de buis ook flink dik kunt nemen en daarnaast is het stukken goedkoper en heb je een minder steile afval, 4e ipv 5e orde.

Als je in de buurt van enschede woont mag je wel een keer naar mijn shiva's komen luisteren (hoewel je het meer voelt als het echt hard staat).

[ Voor 26% gewijzigd door MM op 26-12-2004 11:50 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• MCCarrot
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-01-2023
Een shiva in een 54Liter gesloten behuizing + een Parts express (conrad) 300W amp, hier een linkwitz transform in solderen als je handig bent. (hier ga ik voor, shiva heb ik al, linkwitz transformaconrad opm ligt momenteel op het postkantoor op mij te wachten)
Je kan ook een DT150 of 300 nemen en daar de +6db basboost van gebruiken, maar daar ben ik geen voorstander van omdat deze amps een hoogdoorlaat filter met een hoge Q voor de +6dB basboost gebruiken en met als resultaat een 4e orde afval van het laag ipv een mooie 2e orde afval met een Q van 0.707 (wat de 54liter kast standaard is).
Als je een linkwitz tranform gebruikt blijft de Q van je systeem gewoon 0.707

en als je ruimte hebt, zoals al eerder aangegeven 100Liter BR shiva!!!

Shiva is the name of the game....

www.laserextreme.nl

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:09

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je moet ook even kijken hoe groot de HT ruimte is, welke andere speakers staan er, welk vermogen staat er op die speakers....

Overigens heb ik dus goede ervaringen met de bass-exciter (zeker voor die 299!) :)

Wise enough to play the fool

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-07 07:14
Of de nieuwe Peerless XXLS-reeks. Is een mooier gebouwde woofer dan de Shiva, segmentje hoger met grofweg dezelfde parameters. Waarschijnlijk al te krijgen bij SpeakerenCo voor ca. 175 (??). Of een mivoc XAW310... Keuzes zat. Maar zijn alles goed.

Zin.

• MM
  • Niet online

MM

De shiva is ook maar het "budgetmodel" van Adire, wil je echt blazen neem dan een Tumult ofzo :)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

teacher schreef op zondag 26 december 2004 @ 12:12:
Je moet ook even kijken hoe groot de HT ruimte is, welke andere speakers staan er, welk vermogen staat er op die speakers....

Overigens heb ik dus goede ervaringen met de bass-exciter (zeker voor die 299!) :)
Ik sluit me bij Teacher aan!

Teasertje

• MCCarrot
Redheinz schreef op zondag 26 december 2004 @ 16:13:
Of de nieuwe Peerless XXLS-reeks. Is een mooier gebouwde woofer dan de Shiva, segmentje hoger met grofweg dezelfde parameters. Waarschijnlijk al te krijgen bij SpeakerenCo voor ca. 175 (??). Of een mivoc XAW310... Keuzes zat. Maar zijn alles goed.
Als je een sub gaat bouwen doe je dat dan om de looks of om de eigenschappen. Ik ben het met je eens dat een peerles XXLS "beter" is gebouwd (oa gegoten frame), maar een shiva heeft gewoon betere specs. Om laag te kunnen komen met een sub moet er veel lucht verplaatst worden, en dit is precies waar een shiva goed in is. Kijk maar naar de Xmax van de peerles 12,5mm en dan naar de shiva 15,8mm. De shiva kan dus 21% meer lucht verplaatsen dan de peerless, en dat is niet niks. Ook ik heb een zoektocht gedaan naar de beste sub onder de 200 euro en mijn zoektocht is geeindigd bij de shiva.

www.laserextreme.nl

• Redheinz
ben het met je eens dat een peerles XXLS "beter" is gebouwd (oa gegoten frame)
+ nagelharde nomex-cone + rubberen surround is het enige dat ik bedoelde te zeggen met "mooier gebouwd".
Is denk ik overdreven gesteld kwaliteit tegen kwantiteit. x-max is ook niet alles.... Kijk maar eens naar de vervorming of afwezigheid daarvan bij een XLS. Valt je bek open. Die grafiekjes heb ik echter van een shiva nooit gezien, kan ook heel goed zijn. Mijn keuze is destijds gevallen op een XLS omdat ik een kleine sub wilde die richting 20 Hz gaat. Dus XLS + PR. Voor kwaliteit heb ik gesloten subs. Ik denk dat beide ongehoord hard gaan :) en natuurlijk beide erg goed zullen zijn. Ik verzet mij slechts tegen de adire shiva gekte. Lijkt wel een opel kadett ;), iedereen heeft zo'n ding of wil zo'n ding.

Hoe groot is de ruimte nou waar dat ding moet komen te staan?

[ Voor 10% gewijzigd door Redheinz op 27-12-2004 10:25 ]

Zin.

• 107mb
zoooooooooo wakkerrr.

ivm kerstdrukte heb ik nog niet kunnen reageren.

de sub komt in een dedicated HT ruimte te staan van 4,5 bij 3 meter. er zit een schuin dak in dat van 2.20 oploopt naar zo'n 4 meter hoog. Dit geeft dus al met al een inhoud van ruim 40 kuub. De overige apparatuur:
  • Marantz SR7200
  • Marantz DV4200
  • NAD C520
  • front: Infinity reference 81 mkII
  • rear: Infinity reference 31 mkII
  • center: Infinity reference 100
Formaat is zoals eerder gezegd niet ècht een issue, maar ik ziet niet te wachten op één kubieke meter sub.

De sub wordt voor 100% ht gebruikt, omdat ik bij het luisteren van een CD de direct stereo mode van de receiver inschakel. Ik zit dus nog een beetje met een dilemma. Ga ik voor kwaliteit:
  • peerless XXLS in kast
  • shiva in gesloten kast
of voor kwantiteit:
  • XLS + slave
  • BX10 + BXP10
  • Shiva in BR kast
ik heb een paar jaar geleden een keer een XLS + slave gehoord, en was daar best heftig van onder de indruk. De DVD die op dat moment speelde was titanic, met de famous song van Celine Dion. Niet helemaal mijn genre, maar het leek of Celine persoonlijk mijn maag aan het uitpersen was.

@ m.m, ik werk in Enschede, dus als ik een keer langs kan komen, dan heb ik ook een oordeel over de Shiva!

En over de amp, in Munster is de Detonation DT 150 in de aanbieding: € 169 - 5% = € 160. Ik denk dat ik deze sowieso maar aanschaf, want dit is vlgs mij een goede amp voor elk van de bovengenoemde opties.

• Redheinz
Kwantiteit lijstje kan je inkorten:
XLS met PR zal minder mooi klinken dan een BR-shiva. Ik heb zelf een PR-XLS12 en die zou ik puur inzetten voor HT, niet voor muziek, dan zou ik Shiva doen (of peerless XXLS BR). Voordeel voor de XLS met PR is dat je 'm erg klein kunt bouwen (~50 liter) tegen minimaal 85 liter voor de shiva. En ik kan je meedelen dat 85 liter al heel groot en niet te bewegen is. Die BX wordt qua kwantiteit denk ik behoorlijk weg gebeukt door shiva, zowel qua diepgang als qua volume. Wel mooie drivertjes, als kwaliteit: klein boxje...
Peerless XXLS tegen Shiva lijkt me dus....
Beide woofers zullen je kamer met gemak tot instorten weten te bewegen :). Beide gaan met die 150 watt evenveel herrie veroorzaken: ca. 115 dB in room maximaal..... Daar mag je niet eens zonder gehoorbescherming aan bloot gesteld worden.... >:) Die amp lijkt mij voor 160 euro niet te verslaan. Zou ik meteen kopen.

Zin.

• MCCarrot
Ik sluit me helemaal aan bij Redheinz!

[ Voor 7% gewijzigd door MCCarrot op 27-12-2004 17:17 ]

www.laserextreme.nl

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-07 21:18

voodooless

Sound is no voodoo!

MCCarrot schreef op zondag 26 december 2004 @ 12:02:
Je kan ook een DT150 of 300 nemen en daar de +6db basboost van gebruiken, maar daar ben ik geen voorstander van omdat deze amps een hoogdoorlaat filter met een hoge Q voor de +6dB basboost gebruiken en met als resultaat een 4e orde afval van het laag ipv een mooie 2e orde afval met een Q van 0.707 (wat de 54liter kast standaard is).
De highpass heb je alleen als je GEEN boostgebruikt! als je die wel gebruikt heb je geen subsonic!

Een andere optie voor de Shiva ik ik zelf ook ooit nog eens wil uitproberen: een TL van 4 meter. Daar moet je dan wel een hoek van ja kamer voor opofferen (en het ding is dan wandhoog!). Je krijgt dan 90 dB gevoeligheid tussen 20 en 100 Hz ongeveer als je hem goed maakt >:) (volgens simulaties).

[ Voor 23% gewijzigd door voodooless op 27-12-2004 17:43 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Redheinz
Nu op marktplaats: adire DPL12.
In 50 liter zonder boost recht naar 30 Hz. Gaat iets minder hard (110 ipv 115 dB in-room) maar kwalitatief top! Ik zou er jaloers op zijn, DPL12 speelt XXLS en shiva zoek denk ik. Hard zat en zo 25 a 30 Hz in-room als -3dB is zat!

Zin.

• JT
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Zoek spelen ? Met lagere gevoeligheid en lagere xmax ? En ook "maar" dezelfde power handling ? Denk dat dat wel meevalt :P

Tenzij je het hebt over kwaliteit, dan zou ik het niet weten.

[ Voor 25% gewijzigd door JT op 27-12-2004 22:50 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik weet niet of de DPL 12 zoveel beter zou zijn. prijsverschil is minimaal. Alleen omdat ie er wat mooier uitziet zou ik er nog niet vanuit gaan dat ie zo extreem veel beter is. Maar de prijs op marktplaats is niet verkeerd!

• MCCarrot
deepspace schreef op maandag 27 december 2004 @ 17:23:
[...]

De highpass heb je alleen als je GEEN boostgebruikt! als je die wel gebruikt heb je geen subsonic!

Een andere optie voor de Shiva ik ik zelf ook ooit nog eens wil uitproberen: een TL van 4 meter. Daar moet je dan wel een hoek van ja kamer voor opofferen (en het ding is dan wandhoog!). Je krijgt dan 90 dB gevoeligheid tussen 20 en 100 Hz ongeveer als je hem goed maakt >:) (volgens simulaties).
Dit wil dus zeggen dat er een linkwitz transform circuit in de DT150/300?? Ik betwijfel het, maar als het waar is, is het super.
Alleen met een linkwitz transform circuit kan je boosten zonder de Q van de behuizing/speaker te veranderen.

PS heb je bouwtekeningen van die transmissielijn sub? Lijkt me erg interesant.

www.laserextreme.nl

• MCCarrot
Oja, wat kleiner is dan die transmissielijn maar ook plat van 20Hz tot 100HZ is een shiva in een Bandpass Single Tuned Box. Neem je aan de ene kant een 70L gesloten kast, en aan de andere kan een open 30L kast. Zit je totaal op 100L inhoud.

www.laserextreme.nl

• Redheinz
JT schreef op maandag 27 december 2004 @ 22:49:
Zoek spelen ? Met lagere gevoeligheid en lagere xmax ? En ook "maar" dezelfde power handling ? Denk dat dat wel meevalt :P

Tenzij je het hebt over kwaliteit, dan zou ik het niet weten.
Gaat iets minder hard (110 ipv 115 dB in-room).
Ik denk dat je daar bitter weinig tot niets van merkt. Je staart je dood op gevoeligheid en x-max. Er is toch echt meer in subwoofer-leven dan belachelijke SPL's en x-max.

Mijn ophemeling van de kwaliteit van die DPL12 is inderdaad wel een extrapolatie en gebaseerd op informatie van hometheaterforum en HTGUIDE.
Ik denk dat een DPL12 beter gebouwd is: Gegoten korf: stabieler, dikkere Poolkernboring, rubberen surround (niet hoorbaar :) en subjectief, rubber is duurder).
Onderhand heb ik genoeg subs gehoord om te weten hoe hard hard is. En dus ook dat je die paar dB niet gaat missen. Bovendien bouw je met deze sub een gesloten systeem dat bijna even diep gaat als ieder ander Bass-reflex (group-delay!). Daar zou ik wel een dB'tje voor over hebben...

Zin.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

MCCarrot schreef op maandag 27 december 2004 @ 23:06:
[...]

Dit wil dus zeggen dat er een linkwitz transform circuit in de DT150/300?? Ik betwijfel het, maar als het waar is, is het super.
Alleen met een linkwitz transform circuit kan je boosten zonder de Q van de behuizing/speaker te veranderen.

PS heb je bouwtekeningen van die transmissielijn sub? Lijkt me erg interesant.
Nee, de DT150/300 heeft geen linkwitz tranform (helaas). Dat de Q verandert is idd wel waar door de bass boost.

Ik heb geen bouwtekeningen van de TL helaas, ik heb het alleen ooit eens gesimuleert, en het zag er wel erg goed uit :) Eens kijken of ik nog wat kan fixen...

Aah, hier:

180 inch lijn, van 4x SD naar 3x SD
Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/TL1.png
Helemaal tot 100 Hz gaat het helaas niet, en je zult daarboven flink moeten filteren!

Wil je nog dieper gaan, kan dat ook, maar dat gaat dan wel ten kosten van je efficentie (en je hebt nog veel meer plek nodig)

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 27-12-2004 23:28 ]

• Redheinz
MCCarrot schreef op maandag 27 december 2004 @ 23:06:
[...]

In thommessen amps zit een linkwitz als ik de plaatjes in HobbyHifi mag geloven.
Waarin heb je dat gesimuleerd, deepspace?

[ Voor 5% gewijzigd door Redheinz op 27-12-2004 23:36 ]

Zin.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Redheinz schreef op maandag 27 december 2004 @ 23:35:
[...]

In thommessen amps zit een linkwitz als ik de plaatjes in HobbyHifi mag geloven.
Waarin heb je dat gesimuleerd, deepspace?
Nope, is ook gewoon een bassboost, vergelijkbaar met die van de DT's. Simulaties met behulp van Mathcad.

[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 27-12-2004 23:40 ]

• Redheinz
Waar baseer je dat op, deepspace? Als ik de metingen van Hobbyhifi zie dan heeft een 2.5 en een 6.0 geen Q-boost.... Het is een boost van het gehele gebied onder de gekozen frequentie. Iets dat ik dan kwalificeer als linkwitz, wat misschien incorrect is, maar heeft wel dezelfde uitwerking.
Die simulatie ziet er wel leuk uit! Iemand AJhorn wel eens gebruikt?

[ Voor 34% gewijzigd door Redheinz op 27-12-2004 23:49 ]

Zin.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Redheinz schreef op maandag 27 december 2004 @ 23:45:
Waar baseer je dat op, deepspace? Als ik de metingen van Hobbyhifi zie dan heeft een 2.5 en een 6.0 geen Q-boost.... Het is een boost van het gehele gebied onder de gekozen frequentie.
Tja, de specs laten niet van een LT zien. Zie ook hier.
- bass boost control(Bass-EQ) 0-6dB
- bass boost frequency control (Bass-EQ) 20-40Hz
Niets anders dan een standaard Bassboost. Ik zie in de HH grafiekjes ook niet anders eigenlijk...(welke HH? dan kan ik zelf ff kijken wat je precies bedoelt) De boost is misschien best breed, maar ziet er zeker niet uit als een LT. Blijkbaar past het gewoon toevallig goed bij de uitgekozen woofer..

Ajhorn, nope, helaas niet persoonlijk, maar voor zover ik weet krijg je daar redelijk vergelijkbare resultaten mee. Ik weet echter niet of dat altijd het geval is... Ik vind het best in interessant programma eigenlijk.

[ Voor 31% gewijzigd door voodooless op 27-12-2004 23:56 ]

• Redheinz
Zal eens kijken of ik die zooi morgen in kan bekijken en scannen. Pitze.

Zin.

• JT

JT

VETAK y0

Redheinz schreef op maandag 27 december 2004 @ 23:23:
[...]
Ik denk dat je daar bitter weinig tot niets van merkt. Je staart je dood op gevoeligheid en x-max. Er is toch echt meer in subwoofer-leven dan belachelijke SPL's en x-max.
Nee hoor, dat doe ik niet, ik wist alleen niet waarop jij doelde.
Mijn ophemeling van de kwaliteit van die DPL12 is inderdaad wel een extrapolatie en gebaseerd op informatie van hometheaterforum en HTGUIDE.
Ik denk dat een DPL12 beter gebouwd is: Gegoten korf: stabieler, dikkere Poolkernboring, rubberen surround (niet hoorbaar :) en subjectief, rubber is duurder).
Dat zou heel goed kunnen :) Heeft die Shiva dan geen gegoten korf ?
Onderhand heb ik genoeg subs gehoord om te weten hoe hard hard is. En dus ook dat je die paar dB niet gaat missen. Bovendien bouw je met deze sub een gesloten systeem dat bijna even diep gaat als ieder ander Bass-reflex (group-delay!). Daar zou ik wel een dB'tje voor over hebben...
Ja, maar om nou te zeggen dat 5dB niet zo heel veel is om te missen...hangt er maar net vanaf. Denk dat het verschil tussen 90 en 95db op 20hz bruikbaar erg groot is, maar 110 en 115 weer bruikbaar minder :) En over dat gesloten en laag: Linkwitz Transform :Y)

Dat ga ik doen met:
Afbeeldingslocatie: http://www.alpine-europe.com/alpine/unger/look/type_r_subwoofer_technology_en.gif

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Redheinz
Meting van strassacker op SW1.4:
Afbeeldingslocatie: http://img160.exs.cx/img160/5360/sw14frequenz8hq.gif
Meting van dddac.

Die filters van thommessen beinvloeden m.i. dus het gebied onder de instelfrequentie, en is geen q-boost.

Zin.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Redheinz schreef op woensdag 29 december 2004 @ 10:36:
Die filters van thommessen beinvloeden m.i. dus het gebied onder de instelfrequentie, en is geen q-boost.
Gewoon een EQ hoor! Niks linwitz transform

• Redheinz
Waar baseer je dat op, deepspace? Als ik de metingen van Hobbyhifi zie dan heeft een 2.5 en een 6.0 geen Q-boost.... Het is een boost van het gehele gebied onder de gekozen frequentie. Iets dat ik dan kwalificeer als linkwitz, wat misschien incorrect is, maar heeft wel dezelfde uitwerking.
Ik heb het hier toch niet over linkwitz. Het is gewoon geen Q-boost. Het hele gebied onder de ingestelde frequentie wordt geboost. Dat is geen Q-boost welke een center heeft.
en het hele linkwitz-feest is dat je geen Q-wijziging in je afval hebt. Dat heb je bij dit filter ook niet.
Wat ik zeg is dat het 1 van de mooiere filters m.i. in sub-amps is, vergelijkbaar met linkwitz.
Wat bedoel je met EQ? Linkwitz is ook een EQ.

[ Voor 43% gewijzigd door Redheinz op 29-12-2004 13:19 ]

Zin.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Volgens mij hebben jullie de TS weggejaagd.. :+

• Redheinz
HAHA.
Ik vroeg me al af wat voor woofer hij nou ging kopen.
Sorry TS, voor de offtopic blaterij.

Zin.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Redheinz schreef op woensdag 29 december 2004 @ 13:13:
[...]

Ik heb het hier toch niet over linkwitz. Het is gewoon geen Q-boost. Het hele gebied onder de ingestelde frequentie wordt geboost. Dat is geen Q-boost welke een center heeft.
en het hele linkwitz-feest is dat je geen Q-wijziging in je afval hebt. Dat heb je bij dit filter ook niet.
Wat ik zeg is dat het 1 van de mooiere filters m.i. in sub-amps is, vergelijkbaar met linkwitz.
Wat bedoel je met EQ? Linkwitz is ook een EQ.
Wat je in dat grafiekje ziet is niet de response met woofer, maar puur dat van het filter. Dat je de Q niet ziet veranderen is misschien ook wel de schuld van het subsonic filter dat op 15 Hz zijn werk doet. De filter curve ziet er idd wel net wat anders uit dan de EQ die je in WinISD ziet. Ze zullen wel net een ander sooft filter gebruiken. Dat het uiteindelijk de Q van het gehele systeem niet veranderd vraag ik me toch wel af. Daarnaast kun je je afvragen of die Q bij zo'n lage frequenties nog wel van zo groot belang is. Roomgain en andere externe invloeden doen waarschijnlijk nog veel vreselijkere dingen!

Ja, zeg eens TS? wat gaat het nu worden ;)

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 29-12-2004 14:14 ]

• Redheinz
Daar kan ik me bij aansluiten.

Zin.

• 107mb
TS was niet bang, maar druk op het werk...........
vanaf 10 januari gaat een nieuw douane-EDI systeem in werking, en TS moet dat op zijn werk regelen, en is daardoor erg druk.

Maar goed, de zoektocht gaat door. ik zit nu nog te twijfelen tussen de shiva, XXLS, of nog iets anders?

de kastgrootte heb ik enigzins al bepaald. breedte * hoogte * diepte wordt maximaal 75 cm * 38 cm * 45 cm, wat ongeveer een inhoud van 90 tot 100 liter oplevert. dit is afhankelijk van de ruimte voor de amp en de brackets. de maat van 75 is variabel, de overige niet, want dit zijn de afmetingen van mijn TV / Audio / DVD kast. Ik zal wel een keer een foto plaatsen, dan wordt e.e.a. wel duidelijk.

ik heb de shiva gesimuleerd in een gesloten kast, maar dan begint de grafiek al bij 45 hz in te zakken? is dat wel goed? Grafieken staan op de laptop, dus kan ik niet zo snel uploaden. komt bij de foto.

maar mijn belangrijkste vraag, zijn er nog alternatieven voor drivers tot € 200 ?

Ik krijg trouwens net een tip over de MIVOC XAW 310, voor € 125 in die Heimat. iemand ervaringen?

[ Voor 6% gewijzigd door 107mb op 29-12-2004 23:51 ]

• JT

JT

VETAK y0

Wat belangrijker is is het f3 en f10 punt (-3db en -10db punt). Ik denk dat het een kwestie is van waar je de nadruk op wilt leggen: kwaliteit met veel output (XXLS) of veel output met kwaliteit (Shiva).

Alternatieven ? Ik ga morgen aan het bouwen met een Alpine SWR 1221D :Y)
Dubbele spider, lekker grote magneet en zeer mooi om te zien. Denk dat hij zeker niet zal onderdoen voor de Shiva qua kwaliteit(dubbele spider en sterkere magneet en dat zeg ik niet omdat die groter is ;) ) en qua kwantiteit zal het ook niet veel schelen. Scheelt maar 2mm xmax.

Edit: ik kan je alleen maar aanmoedigen om met die Mivoc te bouwen als je geen problemen hebt met de xmax van 10mm :) Dit is relatief weinig, maar hij kan alsnog wel wat lawaai maken. Wat ik persoonlijk het interessantst vind aan deze woofer is de honinggraat structuur van deze woofer, wat theoretisch een ultra sterke en lichte conus zou moeten opleveren. Ik denk dat het zeker geen miskoop zal zijn en als mijn pa een nieuw subje nodig heeft, dan ga ik de 8" versie is voorleggen want het lijkt me een leuke woofer om mee te experimenteren.

Edit 2: net ff zitten experimenteren met die Mivoc in WinISD, Maar alleen als je hem heel laag tuned is hij geschikt voor HT. Je krijgt dan een f3 van 54hz wat behoorlijk hoog is, maar een f6 van 25hz waardoor er al met al toch goed mee te leven is qua frequentiecurve. Ik heb het nu gedaan in een kist van 75l met als tuningfreq 25hz. Je haalt dan nog 107db op 50hz, 105,5db op 30hz en 98,5 op 20hz. Das helemaal niet verkeerd :)

Edit 3: die 20cm unit laat ik maar zitten, die komt echt nergens qua curve :P

[ Voor 46% gewijzigd door JT op 30-12-2004 00:13 ]

Ecodan warmtepomp

• MM
  • Niet online

MM

10mm uitslag weinig? freak :P

• JT

JT

VETAK y0

Mjah, vind ik wel voor een 30cm woofer van 125 euro van een merk met meer een amateur dan profi image en een niet bijzondere curve die wel iets beter had gekund voor de prijs :) Daarom lijkt het me een interessante woofer om mee te experimenteren om te zien of deze het goed maakt in kwaliteit :) Het wordt een 100% HT sub dus dan vind ik 10mm aan de krappe kant van de veilige kant zeg maar :) Ik kan er pas meer over zeggen als ik de afmetingen van de kamer weet :)

offtopic:
En jij wilt 2 gepoorte Shiva's dus jij bent de freak :P Mijn 2 subs zijn tenminste nog gesloten :P

[ Voor 8% gewijzigd door JT op 30-12-2004 01:17 ]

Ecodan warmtepomp

• Redheinz
Bij hobby hifi en Klang und Ton zijn ze zeer te spreken over die XAW310. Hobby Hifi heeft het zelfs over hun beste sub (met thommessen 2.5 of 6.0) op 1 na (Sub met 4 visaton GF200's + de duurste versterker van sitronik).
HobbyHifi bouwt 'm met een 'te lage' tuning en vangt dat dan op met de bass-boost van een thommessen-versterker. Ongeveer hetzelfde kan jij ook doen met die DT150.

[ Voor 9% gewijzigd door Redheinz op 30-12-2004 08:27 ]

Zin.

• JT

JT

VETAK y0

Zo te horen worden mijn vermoedens dus bewaarheid ;)

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Misschien een beetje off topic, maar weet iemand wat de Xmax van de BX10 is?
Ik kan er namelijk echt helemaal niks over vinden.. :|

• teacher

teacher

Dysgaf!

de spoelhoogte is 23,5 mm.Ik schat een mm of 10/11.

• Motorfret
  • Laatst online: 19-07 12:12
107mb schreef op woensdag 29 december 2004 @ 23:47:
ik heb de shiva gesimuleerd in een gesloten kast, maar dan begint de grafiek al bij 45 hz in te zakken? is dat wel goed? Grafieken staan op de laptop, dus kan ik niet zo snel uploaden. komt bij de foto.
is wel goed inderdaad, lijkt namelijk op de mijne (125 liter gesloten shiva), maar daar merk ik weinig van.
moet ik wel bij vertellen dat ik de boost gebruik van mijn amp.

mijn shiva speelt (volgens de instellingen en eigen onbetrouwbare metingen met een dB meter) tussen 20 en de 60 hz, waarbij het -3dB punt zich rond de 23 Hz bevind.

voor als je 'm nog niet kent, plaatje

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• MM
  • Niet online

MM

Gesloten drivers vallen zelden lager af. Natuurlijk kan je wel het één en ander rechtklussen maar dat kost je hoe dan ook rendement. Probeer eens een 400l behuizing met een 2ohms weerstand ervoor bijvoorbeeld ;) f3 van 25hz.

• 107mb
Zo, vrijdag even met aquablue in antwerpen gebeld voor een prijsopgave voor de nieuwe xxls serie. Ondanks dat de zaak dicht zat, heb ik een half uur met hem gesproken, en zoveel nieuwe info gekregen , dat ik e.e.a. toch herzie.

zo werd me afgeraden om een gesloten sub te bouwen, omdat dit zeer ouderwets is. De drivers zijn de afgelopen jaren zoveel verbeterd, dat ze geen gesloten kist nodig hebben. Sterker nog, dit heeft zelfs een negatief effect.

Zo werd me ook de nieuwe xxls afgeraden, omdat nieuw niet perse beter is. Tevens was er ook geen prijsopgave.

Op de vraag of hij een shiva kon leveren, werd ook deze ddriver afgeraden. Te groot en te zwaar volgens hem. Liever een stuk of vier XLS 10's dan een grote 18 inch woofer. Dit gaat dus way out of mijn budget, dus dit gaat ook niet door. Misschien is hij ook negatie over de shiva omdat hij ze niet verkoopt????

Aquablue blijft gaan voor de XLS + Slave.

Maar goed, ik lees bijzonder positieve verhalen over de shiva, dus ik zit te twijvelen tussen XLS 10 + slave en shiva (85 liter br) aangestuurd door een detonation DT150, in een aparte kast gebouwd.

Verwijderd

107mb schreef op zondag 02 januari 2005 @ 16:06:
Op de vraag of hij een shiva kon leveren, werd ook deze ddriver afgeraden. Te groot en te zwaar volgens hem. Liever een stuk of vier XLS 10's dan een grote 18 inch woofer. Dit gaat dus way out of mijn budget, dus dit gaat ook niet door. Misschien is hij ook negatie over de shiva omdat hij ze niet verkoopt????
De shiva is geen 18", maar 12".

Ik heb redelijk veel ervaring met de Shiva, en dat gaat zeker niet tegenvallen in een 85liter br! >:)

• 107mb
weet ik dat de shiva 12" is, maar ter verduidelijking. idd beetje krom gezegd...

Wat hij trouwens ook aangaf is om de sub downfiring te maken. leveert weer iets meer aan diepgang op. klopt dit?

• teacher

teacher

Dysgaf!

107mb schreef op zondag 02 januari 2005 @ 16:43:
Wat hij trouwens ook aangaf is om de sub downfiring te maken. leveert weer iets meer aan diepgang op. klopt dit?
Bij een shiva levert dit iets meer xmax op (ietsje maar).

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 17:33
107mb schreef op zondag 02 januari 2005 @ 16:06:
zo werd me afgeraden om een gesloten sub te bouwen, omdat dit zeer ouderwets is. De drivers zijn de afgelopen jaren zoveel verbeterd, dat ze geen gesloten kist nodig hebben. Sterker nog, dit heeft zelfs een negatief effect.

Zo werd me ook de nieuwe xxls afgeraden, omdat nieuw niet perse beter is. Tevens was er ook geen prijsopgave.

?! :? Gesloten subs beginnen net terug een beetje "in" te raken, omdat je met moderne drivers toch gigantisch veel output kan krijgen met een gesloten sub. De strakheid van een goede gesloten sub vind je bij geen enkel ander kastdesign terug... (behalve dipool) Het is wel een feit dat de meeste drivers voor basreflex gemaakt zijn, maar bv. de Shiva en de XXLS zijn uitstekend geschikt voor gesloten kasten.

Dat hij een Shiva afraadt omdat die 'te groot en te zwaar' is, bewijst overduidelijk dat die gast geen kaas gegeten heeft van de fysica die achter (sub)woofers zit. Bovendien heeft de Shiva ongeveer dezelfde moving mass (Mms) als een XLS10! (125gr tov 121gr ...) Heeft wellicht inderdaad veel te maken met het feit dat hij ze niet verkoopt...

Zoek maar snel een andere winkel dus ;)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

subsonik schreef op zondag 02 januari 2005 @ 17:38: De strakheid van een goede gesloten sub vind je bij geen enkel ander kastdesign terug... (behalve dipool)
Een goed gebouwde TL niet vergeten! Helaas heb je daar flink wat ruimte voor nodig ;)

• Motorfret
  • Laatst online: 19-07 12:12
ik heb voor de shiva gekozen, omdat ik een XLS 10 met PR heb gehoord.
niet mijn ding dus.
enough said...

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• Redheinz
Misschien kan ik een duit in het zakje doen.
Ik heb een XLS12 met passief membraan (Adire PR15). Die dingen gaan heel laag in een klein kastje maar echt strak geluid gaat er niet uitkomen, is echt voor HT: Beuken. De passieve membranen moeten vrij zwaar zijn omdat het kastje zo klein is (minimaal 265 gr.) Moet allemaal in beweging gezet worden, en dat gaat wat minder snel dan een kleiner kolommetje lucht. Daarnaast heb ik een infinity 120.3SE in gesloten behuizing (20 a 25 liter), deze woofer is vergelijkbaar met een shiva. Deze klinkt echt beter dan XLS+PR.... Geldt vooral voor muziek, mist iets diepgang (natuurlijk, want gesloten), maar maakt dat ruimschoots goed met strakheid.
Dus ik gebruik de XLS met PR voor LFE en die 120.3SE voor sub tussen mijn fronts (nu weer een andere gesloten constructie maar dat is een ander verhaal, klussen is leuk).
Als ik er slechts 1 zou kunnen hebben zou ik kiezen voor de gesloten 120.3se.
Ik heb deze 120.3 SE ook in een 100 liter BR-kast gehad. Lag er tussenin.

[ Voor 4% gewijzigd door Redheinz op 03-01-2005 08:17 ]

Zin.

• 107mb
nou,

het gaat de shiva worden. in een 95 l BR kast.
Versterking ben ik nog niet helemaal uit. Of het wordt de dt 150, of een Marantz monoblok. Daar valt niets aan in te stellen, maar heb je wel een heftige amp...

Waar heb je de fase verschuiving trouwens voor nodig? is het niet een kwestie van aansluiten, volume afstellen en knallen?

de sub gaat er alsvolgt uitzien:
Afbeeldingslocatie: http://www.broshuis.demon.nl/SUBWOOFER.jpg

85 breed, 40 diep en 36 hoog. uitgevoerd in 22 mm MDF en een baffle van 44 mm.

• JT

JT

VETAK y0

Aparte kast :) Je moet ook nog filteren he.

Ecodan warmtepomp

• 107mb
maar als ik de MA500 op de sub-out van de receiver aansluit, dan wordt het signaal toch op 100 Hz afgefilterd?

• MCCarrot
Klopt en dat werkt ook een Amp op je lfe kanaal zetten, en de fase kan je ook veranderen door je speaker "verkeerd om" aan te sluiten.
In de praktijk is 100Hz alleen vaak net iets te hoog waardoor je sub nog kan plaatsen. Er komen dan bijvoorbeeld nog heel licht stemmen uit van mensen met een zware stem. beter is om onder de 80Hz te gaan zitten, maar dit is ook geheel afhankelijk van je overige setup.

PS mooie kast ga je maken, word alleen wel groot.

[ Voor 18% gewijzigd door MCCarrot op 09-01-2005 13:10 ]

www.laserextreme.nl

• JT

JT

VETAK y0

Het hangt dus een beetje af van je receiver of je nog een filter nodig hebt :)

Ecodan warmtepomp

• 107mb
ik heb een marantz SR7200, met een vast kantelpunt van 100 Hz...
dus dan houdt het snel op met instellen. Als ik een apart filter gebruik, dan weet ik niet hoe ik de mains moet laten filteren. Dus ik denk dat het 100 Hz wordt.
Pagina: 1