Toon posts:

Pc raakt niet opgestart door usb probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Aan een usb poort heb ik een usb hub aangesloten (met externe stroomvoorziening), aan deze hub zijn 2 usb apparaten verbonden, namelijk:

- een scanner (haalt zijn stroom volledig uit de hub)
- een cardreader

Het probleem is nu dat wanneer de pc opstart hij soms even "vasthangt" en daarna soms doorstart of soms gewoon weer opnieuw begint op te starten. (op dit moment flikkeren de lichtjes van de cardreader even =>usb apparaten initialiseren?).

Ik heb reeds een paar dingen uitgetest:

- nieuwe voeding erin gestopt (Tagan 380 watt)
- wat in de bios gerommeld, mbt usb vind ik 2 opties : usb functionaliteit (moet op enabled staan), en dos usb functionaliteit (heb ik nu op disabled staan)

Heeft iemand nog een ideetje?

ps: het mobo is van ECS, model K7S5A, versie 1.0

alvast heel erg bedankt,

Jeroen

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Soms wil het updaten van drivers en andere software die bij bv de scanner hoort nog wel eens helpen.

Je zou eens kunnen kijken of het nu in de scanner of cardreader zit, dan weet je in ieder geval waar het moet zoeken. Dus gewoon eens een week zonder scanner opstarten (en hem pas erin steken als je hem echt nodig hebt).

Het klinkt inderdaad als een software probleem. Veel scannersoftware wordt ook opgestart als windows opstart. :)

Senile! Senile Oekaki

• DannyVersluis
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik mis 1 ding, namelijk op welk punt hij vast loopt (bios.... windows.... inlogscherm....)

[IMG]http://www.danasoft.com/sig/dannyversluis.jpg[/IMG]

Verwijderd

Je PC probeert van de USB cradreader op te starten.

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-08 11:37
Verwijderd schreef op zondag 26 december 2004 @ 09:09:
Je PC probeert van de USB cradreader op te starten.
dat zou inderdaad ook een mogelijkheid kunnen zijn.
dat doen ze bij ons op school namelijk ook als er bijvoorbeeld een usb stick in de usb poort zit...

heb je bij het opstarten ook kaartjes in je reader zitten? dan zou ik die er eens uithalen en weer proberen, als dat niet het geval is mag je mijn post vergeten... :)

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Verwijderd

Topicstarter
_bas_ schreef op zondag 26 december 2004 @ 07:43:
Soms wil het updaten van drivers en andere software die bij bv de scanner hoort nog wel eens helpen.

Je zou eens kunnen kijken of het nu in de scanner of cardreader zit, dan weet je in ieder geval waar het moet zoeken. Dus gewoon eens een week zonder scanner opstarten (en hem pas erin steken als je hem echt nodig hebt).

Het klinkt inderdaad als een software probleem. Veel scannersoftware wordt ook opgestart als windows opstart. :)
Als beide in de hub steken lukt het niet, afzonderlijk lukt het wel. Het ligt wsl niet aan 1 van de 2 (al wat getest vannacht :P ).
Iets belangrijk dat ik heb opgemerkt is dat de cardreader stroom krijgt net als ik de pc aanzet. Het windows bootscherm verschijnt (niet het loginscherm!) en dan poef stroom even weg, en vlak voor het inlog scherm krijgt hij opnieuw stroom.

Dit is niet zo op mijn nieuwere pc, die krijgt gwn stroom vanaf bootup tot login

dan pruttelt ie wat verder en ja, als er dus 2 dingen aan die hub hangen zie je even een blue screen (hééééééél even=> kan niet lezen wat er staat dus)

oja sofware scanner is up tot date, bij de reader is er denk ik geen:-)

Verwijderd

Topicstarter
DannyVersluis schreef op zondag 26 december 2004 @ 08:31:
Ik mis 1 ding, namelijk op welk punt hij vast loopt (bios.... windows.... inlogscherm....)
tijdens windows boot up, vlak voor het inlog scherm. Het lijkt of hij vlak voor het inloggen de apparaten stroom gaat geven, als er 2 aanhangen zie ik ff een blue screen of death. Jammer genoeg start hij metteen opnieuw op zodat ik die informatie niet kan lezen :/

Verwijderd

Topicstarter
Even duidelijk de stand van zaken posten zodat iedereen nog kan volgen;)

* De cardreader en scanner werken prima (getest in een andere pc)

* Het lijkt er sterk op (ik heb wat opgezocht & gestest) dat de usb poorten niet genoeg stroom kunnen leveren voor 2 apparaten. De scanner haalt zijn stroom volledig uit een usb poort, dat nekt denk ik het bootup proces.

* Ook krijg ik een blue screen of death net voor de login-in, daarna reboot hij. Hoe kan ik aan die informatie?het verschijnt namelijk maar heel even.

Het mobo ondersteunt wel een extra usb bracket dat ik ga kopen zodra er een winkel open is. ik hoop dat dit stroom trekt van erges anders:-)

• gerritman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-08 17:46
Er zijn usb-apparaten die niet (lekker) samen werken in 1 hub.
Dus probeer het eens door deze apparaten in verschillende usb poorten te zetten, vaak is het probleem dan over.

Verwijderd

Topicstarter
gerritman schreef op zondag 26 december 2004 @ 10:50:
Er zijn usb-apparaten die niet (lekker) samen werken in 1 hub.
Dus probeer het eens door deze apparaten in verschillende usb poorten te zetten, vaak is het probleem dan over.
Ook aan gedacht, 1tje in de hub een andere in de vrije poort ernaast. Zou een bios update soelaas kunnen brengen?Het vreemde is dat hij soms 10x boot en dan plots niet meer geboot raakt tot alles
met usb is ontkoppelt is geweest :? ik ga alvast is op de ecs site een kijkje nemen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 26 december 2004 @ 10:55:
[...]

Ook aan gedacht, 1tje in de hub een andere in de vrije poort ernaast. Zou een bios update soelaas kunnen brengen?Het vreemde is dat hij soms 10x boot en dan plots niet meer geboot raakt tot alles
met usb is ontkoppelt is geweest :? ik ga alvast is op de ecs site een kijkje nemen.
Je gebruikt XP waarschijnlijk ?

Heb dit probleem zelf ook al gehad (welliswaar met andere onderdelen) maar het zit volgens mij in het feit dat XP snller probeert te booten door bepaalde drivers parallel te starten. Die volgorde kan bij elke boot net iets anders zijn, wat zou verklaren waarom je het 10 keer niet hebt en dan een keer wel.

Laatste keer dat ik het bij iemand had was bij het opstarten van een kalender programmaatje... 50 keer ging dat goed, de 51ste keer niet en hing XP in een endless loop als hij het bureaublad begon op te bouwen.

Ik heb er zelf al achter liggen zoeken maar heeft er iemand weet om die parallel-driver-opstart mogelijkheid van XP uit te zetten en alles gewoon weer achter elkaar te laten beginnen. Duurt misschien iets langer, maar kan soms problemen vermijden volgens mij.
Pagina: 1