Slecht TV Signaal

Pagina: 1
Acties:
  • 912 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:35

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Lees:
TommyGun in "Slecht TV Signaal"

Hey

Ik heb een Daewoo DTC 21Y2 S;

• 55 cm Kleurentelevisie
• A2 & Nicam Stereo
• 100 voorkeuzezenders
• Automatisch zenderzoeken
• Meertalige OSD
• 16:9/ 4:3 weergave
• Teletekst met 10 pagina’s geheugen
• Kinderslot
• On timer / sleep timer
• Gewicht 25 kg
• Afmetingen (B x H x D) 63 x 46 x 47 cm
• Scart-aansluiting(en) 2
• PAL, SECAM, NTSC

Is dus een 50 Hertz TV.

Ik had hier aardig slecht beeld op. Zoals ondertiteling die krom was. Alles stond goed ingesteld, frequenties enzo ook. Beeld was toen goed. Echt alleen de ondertiteling was 't. Nu heb ik bij Conrad de volgende versterker besteld:

TVS 8 APP.VERSTERKER

Versterker om op een antennestekkerdoos aan te sluiten voor verdeling van TV-signalen op twee uitgangen. Geïntegreerde stekkervoeding. Uitgangen 2x DIN-stekkers.
Technische spec.: Frequentiebereik 47 tot 862 MHz • Ruisniveau 2 x 12 dB • Max. uitgangsspanning 105 dBµV.

Afbeeldingslocatie: http://www1.nl.conrad.com/m/2000_2999/2800/2800/2800/280089_LB_00_FB.EPS.jpg

Echter maakt dit helemaal geen verschil. Toen ben ik naar de bekabeling gaan kijken.

We hebben beneden bij de ingang van buitenaf een 3 weg splitter zitten.

2 naar boven, 1 zolder waar ik me bevind, 1 naar de kamer van m'n zusje en 1 blijft beneden naar de tv in de woonkamer. Beeld beneden en bij m'n zusje zijn niet echt goed maar valt zeker niet tegen. Daar ligt namelijk zeer dunne kabel maar het beeld is toch vrij goed. Alleen wat ruis maar niet irritant.

De kabel die naar mij loopt is zeer dik en deze bevat ook geen breuken oid. Vanaf de splitter beneden gaat ie gewoon recht naarboven en komt bij mij op zolder uit. Vanuit daar zit er een male kopje op die in de versterker gaat. (Kabeltje wat aan de versterker zit klik ik daarin. Is een male.) Op de versterker zitten 2 aansluitingen. TV 1 en TV 2. Vanuit daar heb ik een 5 meter kabel naar m'n TV. Alle kopjes / aansluitingen zijn goed. Heb ze zelfs 3 keer opnieuw eraan gezet maar dit maakt niks uit.

Wat ik dus vreemd vindt;

De versterker maakt helemaal geen verschil.

En dan nog iets;

Op mijn TV die ik hiervoor had, die helaas stuk is, had ik helemaal geen ruis ofzo?

Dat was een;

Daewoo DTA-21Y1P

Beeldbuisdiagonaal: 55 cm
OSD: Ja
Ontvangstnorm: PAL, SECAM, NTSC
Teletekst: Ja
Stereo: Ja
Vermogen: 90 Watt
Kinderslot: Ja
Scart-aansluitingen: 2x
AV-ingang voorkant: Ja
Hoofdtelefoon aansluiting: Ja

Ook een 50 Hertz tv en was al 15 jaar oud ofzo. Dit vindt ik dus heel vreemd.

Dus mijn vragen;

Is deze TV die ik nu heb dan zo slecht? Nieuw gekocht voor 199 Euro.

Alles zit goed aangesloten. Bekabeling is goed, aansluitpunten zijn goed. TV kanalen zijn goed ingesteld. Heb ook de andere uitgang geprobeerd op de versterker maar dit maakt niks uit. Ook zie ik geen verschil als ik de versterker niet gebruik. Heel vreemd.

Wat zag ik nu. Tussen de kabel die naar mij liep zat een stukje dunne kabel. Deze heb ik er tussen uitgehaald en er meteen een male aansluiting opgezet die in mijn versterker gaat. Eerst was het dus:

Splitter -> Kabel -> Verleng stukje -> Dunnere kabel -> Versterker.

Dat verleng stukje met die dunnere kabel is dus weg en nu is het beeld wel wat beter. De ondertiteling is perfect alleen heb ik last van het volgende: Zal even tekenen in code.

Bij alle zenders loopt er in het midden van 't beeld een soort driehoekje naar rechts. Meerdere achter elkaar:

code:
1
2
3
4
5
6
7
------------------------------|
                              |
                              |
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>  |
                              |
                              |

En bij alleen Discovery heb ik dit;

code:
1
2
3
4
5
6
7
----------------------------- |
----------------------------  |

Allemaal strepen die van boven naar beneden bewegen. Deze strepen zijn horizontaal.

Wat kan dit nu zijn? Het beeld op de andere 2 TV's in huis is niet verslechterd dus het kan niet aan de splitter liggen. Ook zit mijn aansluiting op de splitter goed. Waar ik zelf dus aan dacht;

TV slecht? Andere kopen?
TV kan beter beeld geven dan de oude zodat ruis meer opvalt dan bij de oude?
En wat ik dus ook raar vindt; Waarom geeft die versterker geen verschil? Deze heb ik achter mijn tv in het stopcontact geplaatst en dus met een zo kort mogelijke kabel naar mijn tv verlengt.

Wat ik ga proberen;

Andere aansluiting op splitter beneden proberen.

B.v.d!

[ Voor 32% gewijzigd door TommyGun op 19-03-2005 14:43 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Ik heb het ook met TV-out kom ik achter.

Die driehokjes zie ik ook met TV-out en de ondertiteling bij TV-out is heel slecht. Zitten vage kleuren doorheen en geven af. Zo lijkt het net. Ligt niet aan de instellingen. Heb alle instellingen geprobeerd van de nieuwste ATi drivers zonder CCC maar de instellingen die ik bij m'n oude TV had die werktten perfect. Maar hier ook weer niet.

Ik wordt wanhopig. Is dit nou echt zo'n miskoop. Hoe kan dit nou ook weer zo slecht zijn bij TV-out.

:'( :'( :'(

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:32

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

EDIT: kicken binnen 24 uur is op dit forum "not done" lees evt. de huisregels erop na :)

Terug ontopic:

De ene tv is gevoeliger voor storing dan de ander (helaas)...

Wat je ook kunt proberen (je tv is niet zo groot), is de tv even beneden zetten bij het contactdoosje aan de muur....hoe is het beeld daar?

Waar ik hier in huis last van heb, is zodra mijn pc op zolder aanstaat (vooral bij het booten..) dan komt er in het hele huis een kleine ruis op de tv... Zodra ik in windows zit heeft niemand ergens last van. Straling kan dus veel uitmaken. Het symptoon is hetzelfde lijntje dat door het beeld loopt... Sinds ik de "master" coax door het huis heen bij de pc`s wat heb afgeschermd is dit symptoon weg....

Mocht je tv beneden beter/goed beeld geven, dan zou ik gaan voor goede afgeschermde coax. Snoeren zoals jij enkele van hebt (zelf geknipt/geplugged) zijn het meest gevoelig voor storing.

Je hebt coax snoer-dat aan het uiteinde (voor de stekker) een soort spoel(?) heeft zitten die de ruis tegen beter houdt. De prijs is ook stukje hoger, maar de kwaliteit gaat er zeker van vooruit is mijn ervaring.

Opermking m.b.t. je tv-out. Je pc zou dus idd een storende factor kunnen zijn.
Hoe is het beeld van je tv-out zodra je de coax loskoppeld van je tv.
Als het nu goed is, moet je het probleem bij je pc/aarde zoeken.

[ Voor 16% gewijzigd door Michael Knight op 25-12-2004 15:48 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Sorry was niet bedoeld als kicken. Meer als toevoeging maar goed had kunnen editten ok.

Ik zal eens m'n coax kabel uit de TV trekken en dan weer TV-out proberen.

M'n PC is overigens geaard. TV niet want die heeft geen aarde stekker. Gewoon zo'n platte.

Edit;

Maakt geen verschil. Langs de letters van de ondertiteling lopen gekleurde strepen en die drie hoekjes lopen nog vrolijk horizontaal door het beeld heen. Heb verschillende films geprobeerd maar ik blijf dit houden. |:(

Edit 2;

Overige apparatuur maakt geen indruk op TV beeld. Als ik m'n pc, lampen e.d uitzet is het beeld nog hetzelfde. Ook maakt het niet uit of de andere TV's aan of uit staan. Blijft echt allemaal hetzelfde. Heel vreemd.

[ Voor 54% gewijzigd door TommyGun op 25-12-2004 15:56 ]

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Vervelend voor je. ff verder troubleshooten dan :)

*Je tv kun je niet naar beneden sjouwen en proberen bij het wandcontactdoosje...?

* Ander apparaat in de buurt dat voor stroing kan zorgen? CHECK!

Anders, aangezien je ook problemen met tv-out hebt:

Dvd speler ergens in de buurt? i.c.m. een goede scart-kabel zou je ruisloos beeld moeten hebben... zoniet: dan zou ik het probleem bij je tv`tje zoeken:

Wordt er goed gestookt op zolder? B) Mijn vorige tv gaf aanzienlijk beter beeld bij een warme kamer dan in een koude/vochtige zolderkamer.... storingen daargelaten.

EDIT: ik ging ervanuit dat die 3-weg splitter ook al actief versterkte....blijkbaar niet.
Dan wordt idd de ruis meeversterkt. Zie ook eenzelfde topic enkele dagen geleden waarin ik gepost heb..

[ Voor 16% gewijzigd door Michael Knight op 25-12-2004 19:42 ]

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:19
Als je een versterker vlak bij je tv plaatst word de storing alleen maar erger want de versterker versterkt dan het signaal inclusief de storing die al op de kabel aanwezig is. Een versterker plaats je dus op het punt waar het kabel signaal binnen komt en zelfs dan is het nut van zo'n versterker minimaal.

Wat je zou kunnen doen om je signaal te verbeteren is alle TV kabel, splitters en aansluitingen in het hele huis vervangen voor hoog frequente varianten. Deze zijn speciaal afgeschermt tegen storing en hebben een veel lagere weerstand waardoor het signaal in orde blijft. Let er wel op dat hoog frequente splitters problemen kunnen geven met kabel modems.

Dit heeft bij ons gewerkt tot dat er een kabel modem kwam, de multikabel monteur heeft de splitter vervangen voor een splitter die voor kabel modems geschikt is en sindsdien is het kabel signaal boven om te huilen. Dit was voor mij ook de rede om dan maar gewoon de knip tang in de kabel te zetten en schotel + schotel antene aan te schaffen en sindsdien heb ik op iedere zender dvd kwaliteit ;) Schotel setje is niet zo duur en voor alleen de nederlandse kanalen betaal je geen maandelijkse kosten mits je dit op de minder legale manier doet. Anders zijn de kosten ook niet zo schokkend duur en tegenwoordig heb je ook heel goedkoop digitene dat vergelijkbare kwaliteit levert voor niet al te veel geld per maand. Digitale tv is daarom zeker een aanrader want ook al sluit je dit aan op een oude 50hz tv dan nog is het beeld mooier dan op de duurste 100hz tv met kabel.

[ Voor 40% gewijzigd door Chatslet op 25-12-2004 16:04 ]

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Versterker uitgehaald, ook stroom eraf en zo de kabel in TV = Zelfde beeld.

Heb helemaal niks langs m'n TV staan. Geen telefoon, geen video recorder, geen DVD speler, helemaal niks. Er liggen zelfs geen stroom kabels. Alleen die van de TV en die heb ik nog zo veel mogelijk uit de buurt van de coax kabel gehouden.

[ Voor 12% gewijzigd door TommyGun op 25-12-2004 16:06 ]

Verwijderd

Het heeft totaal geen zin, om een versterker te gebruiken in het eind van je installatie (boven dus). 8)7
een versterker versterkt alle signalen ook storing !
begin dus eerst maar eens om je versterker vooraan de kabel te plaatsen
direct op de doos nog VOOR de splitter
en je zult zien dat er dingen veranderen

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:35
Als ik het goed begrijp heb je de versterker vlak voor jouw tv gezet?
Het lijkt me handiger om in plaats van de splitter beneden, waar 2 kabels naar boven lopen en 1 naar de huiskamer, daar de versterker neer te zetten.
Dan wordt het signaal in het begin al versterkt en is de kans groter dan het nu wel goed komt.
Alleen nu kun je maar 2 draden versterken dus dan raad ik je aan om (vanaf de hoofdaansluiting) eerst de splitter die je al had te plaatsen, daaraan 1 draad naar de huiskamer te laten lopen en de andere naar jouw versterker. Daar sluit je jouw en je zusjes tv op aan.

edit:
Te laat!!

[ Voor 3% gewijzigd door badkuip op 25-12-2004 16:06 ]

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Had ik ook aan gedacht ja. Zal eens doen. Bedankt voor het tippen.

Post zo wel wat er gebeurde ;)

[ Voor 21% gewijzigd door TommyGun op 25-12-2004 16:06 ]

• Fidel
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Fidel

The Hedgehog

heb je die storing ook als je hem bij het doosje zet waar die groene kabel ingaat
???
zo nee...zit de fout in je bekabeling binnen > check alle splitters
zo ja stoortie dan alleen bij de hoge frequenties? bv rtl 4 5 sbs enz (ned 123 belg zijn lage)
als hij alleen bij de hoge freqenties stoort kan je vocht in je kabel hebben en kan je je kabelboer bellen

Van hoge bomen, zaagt men lange planken

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Heb het overal. Zowel Nederland 1 als bij Belgie 1.

Maar ik ga ff die versterker net na de splitter hangen en dan de kabel naar mij boven erin.

Kijken wat dat geeft :)

Edit; OMG! Pa is weer bezig. Zegt dat ik morgen maar die troep moet aansluiten.... :/

Ouders...... |:(

[ Voor 26% gewijzigd door TommyGun op 25-12-2004 16:25 ]

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Update.

Wat blijkt dus, Wij hebben beneden het volgende:

Vanaf het punt waar de kabel het huis inkomt gaat deze naar een 'modem'. Niet de internet modem maar zo'n lomp geval wat aan de muur hangt. Geen idee hoe zo'n ding heet. Maar vanuit daar gaat er één kabel naar onze internet modem, één kabel naar de radio en één kabel naar een 3 splitter voor TV's. Deze is elektronisch en zitten dus koppen op met schroefdraden. Daar zitten dus 3 kabels op die naar TV's gaan. Beneden 1, en dus 2 naar boven. Waaronder 1 naar mijn kamer. Ik kan deze splitter van mij daar dus niet aanhangen omdat;

1; Er zitten schroefdraad koppen / aansluitingen op.

En wil ik die vervangen door gewone male / female dan moet ik;

2; Een versterker hebben waar alle tv's op kunnen worden aangesloten.

Ik had er dus met m'n pa over. Ik mag van hem dus een splitter bestellen zoals ik nu heb maar dan met 4 aansluitingen erop omdat m'n pa ook nog een tv op zijn kamer wil. Ik zoek dus een gewone male / female splitter met 4 aansluitingen. Dus waar 4 tv's op kunnen.

Welke raden jullie mij aan?

Op Conrad vondt ik deze;

Afbeeldingslocatie: http://www1.nl.conrad.com/xl/9000_9999/9400/9400/9404/940475_BB_00_FB.EPS.jpg
Als de uitgangssignalen voor radio en TV onvoldoende zijn voor een goede ontvangst, ligt dat meestal aan te lange kabelwegen of aanandere gelijktijdig aangesloten apparaten. De signaalversterkerserie van ´One for All´ zorgt in iedere situatie voor debeste geluids- en beeldkwaliteit. In modern design en met naar keuze tot max. 4 uitgangen. Eenvoudige wandmontage.

Versterker voor radio en televisie
Aansluiting aan de achterkant
Model SV9540
Uitgangen 4
Versterking 20 dB
Ruisniveau 0,5 dB
Er zit geen verschil tussen radio en tv aansluiting. Of wel? Zoja; er staat: Versterker voor radio en televisie. Kunnen er dan 4 tv's op of is het 3 tv's en 1 radio bijvoorbeeld? En versterkt deze goed genoeg?

Volledige naam: SIGNAALVERSTERKER SV 9540

Als jullie nog suggesties hebben of een andere aanraden; Barst maar los! Ik wil natuurlijk wel een goede bestellen en niet eentje waar ik niks mee opschiet. Alvast heel erg bedankt dan en ook de mensen die me tot nu toe geholpen hebben _/-\o_ :).

[ Voor 51% gewijzigd door TommyGun op 27-12-2004 16:22 ]

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-02 22:20
Één woord: "Hirschmann"

Alle onderdelen (kabels, stekkers, splitters, versterkers) te bestellen bij www.electroshop.nl
Wij wonen hier net in een nieuwbouwhuis. Ik had bij het aansluiten van één enkele TV al matig beeld bij Nederland 1, 2 en 3 (Essent Enschede overigens). Ik heb de coax-kabel die van de contactdoos naar de meterkast liep vervangen door de KOKA799 coax-kabel van Hirschmann en de contactdoos (was van Astra of zoiets) vervangen door een contactdoos van Hirschmann. Het beeld is nu gewoon perfect :). Inmiddels heb ik er ook een 6-voudige splitter tussenzitten en wanneer ik meerdere (3) TV's tegelijk aanzet (al dan niet op hetzelfde signaal) blijft het beeld perfect. Goeie kabels en splitters doen gewoon èrg veel :).

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Hmm ja me pa heeft nou niet echt zin om alle kabels e.d te gaan vervangen.

Ben momenteel gewoon uit op een goede versterker met 4 uitgangen voor tv's.

Dingen zijn wel duur zeg van dat merk.

€93.58 voor een GHV20m versterker 21db :X Zal ongetwijfeld wel goed zijn ja.

[ Voor 9% gewijzigd door TommyGun op 27-12-2004 18:39 ]

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-02 22:20
TweakingPro schreef op maandag 27 december 2004 @ 18:38:
Hmm ja me pa heeft nou niet echt zin om alle kabels e.d te gaan vervangen.

Ben momenteel gewoon uit op een goede versterker met 4 uitgangen voor tv's.

Dingen zijn wel duur zeg van dat merk.

€93.58 voor een GHV20m versterker 21db :X Zal ongetwijfeld wel goed zijn ja.
Maar het lijkt mij zonde om geld neer te leggen voor troep. Geef dan ietsjes meer uit (eenmalig) en je hebt 't wel goed voor mekaar. Ik heb het hele huis hier bekabeld en gesplit voor €75,- ofzo. Als je goede kabels, splitter en einddozen gebruikt heb je waarschijnlijk ook helemaal geen versterker meer nodig :) (mits het inkomende signaal wel goed is uiteraard).

[ Voor 5% gewijzigd door Wouter! op 27-12-2004 19:27 ]

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Maar goed,

Dat van die versterker e.d zie ik dan wel. Vroeg me alleen nog af of die wel redelijk aan te raden is?

Verder;

Over dat TV-out.

Gister weer eens geprobeerd. Met coax kabel eruit, alles geaard (pc & tv) en weer het volgende;

Letters lijken net uit te lopen. Zowel in gewoon Windows als met films. Lopen er rode / groene / blauwe kleuren langs de letters naar beneden. En ik heb ook die driehoeken / strepen door 't beeld heen lopen. Het zit niet in de beeldbuis want als ik een ander scart kanaal pak waar niks op aan zit zie ik dit niet. Dus ik daar me scart blok in met svideo kabel maar precies hetzelfde. Heb alle mogelijke instellingen geprobeerd in Windows en ook op de tv. Heel vreemd dus. Ik heb ook alle andere electronische apparaturen eruit getrokken of dat de svideo kabel ergens gestoord werd maar dit is niet het geval. Leek me zoiezo al sterk aangezien het (weer) met m'n vorige tv wel goed was.

Wat kan dit nou zijn? Ik heb verschillende films geprobeerd. Zowel orginele DVD's die ik heb liggen en zowel filmpjes die ik van internet heb gedownload. Alles ziet er op de pc wel goed uit, de ondertiteling ook alleen op de tv ziet het er echt verkracht uit. Wat kan dit nou zijn? Ik wordt hier echt helemaal gek van. De storing op tv-out is echt ongeveer hetzelfde als met die op de coax zenders maar ik heb het ook met de coax kabel eruit dus die kan er niet op storen. Heb ook al ander stop contact geprobeerd. Zowel niet geaard als wel geaard maar maakt allemaal niks uit.

Alvast heel erg bedankt.

Verwijderd

Misschien mis ik wat hoor, maar sinds wanneer heeft een TV-out wat met de kabel te maken :?

Kortom, je kan wel splitters e.d. gaan vervangen, maar als het probleem in je TV zit dan gaat het niet helpen. Een TV-out (ik neem aan je PC?) moet gewoon strak beeld geven. Als dat niet zo is dan zit het dus in de TV omdat je hetzelfde probleem hebt op de kabel. En beide kabels (signaal en TV-out) verrot lijkt me heel erg sterk.

Daarnaast, je hebt hem net nieuw en je vorige TV had het niet.. (bling!) Hoe kom je op het idee om dan met de kabels te klooien? Ik had binnen 5 minuten weer bij die winkel gestaan met de TV onder m'n arm...of ze hem ff wilden ruilen ;)

Om erachter te komen kost ongeveer 5 min.. Loop met je nieuwe TV naar een TV die werkt.. Trek daar de kabel eruit en prik hem in je nieuwe TV. Beeld nog steeds brak? ruilen. Simpel as that :)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2004 22:40 ]

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Heb je wel gelijk in. Echter kan ik dit niet echt gaan testen op de manier hoe jij 't zegt.

De andere 2 tv's hangen namelijk aan zeer dunne kabels omdat hun (ouders / zusje) niet zo kwaliteit-geil zijn. En tv-out vanuit andere pc testen kan ook niet. Zal die tv dan echt zo brak zijn? Achja heb nog garantie maar wil eerst zo veel mogelijk kloten. En die versterker moet ik zoiezo hebben aangezien er nog een tv bij moet komen op m'n pa's kamer. Maar toch bedankt. Zal wel eens zien wat ik ga doen. (Over hebben met pa iig)

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Beeld naar beneden sjouwen zei ik laatst ook al tegen je :)

Btw, als de tv aangesloten wordt bij de ingang van het huis (huiskamer) dan hoeft het snoer helemaal niet a-kwaliteit te zijn.... een el cheapo snoer van een paar euro is dan goed genoeg om te checken...Het signaal is beneden immers veel sterker en hoort gewoon goed te zijn.

Jullie hebben dus ook niet de beschikking over een losse dvd speler die je ff op je tv kunt aansluiten?

Toch vermoed ik, aangezien je slecht beeld hebt vanaf 2 bronnen (kabel, computer) het probleem bij je beeldbuis ligt..

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Nope geen DVD speler. Morgen komt die van me pa binnen dus die zal ik wel mogen proberen. En gewoon vanuit hoofd ingang -> TV aansluiten met een goede kabel zal ik wel eens doen ja. Had je idd eerder gezegd. Maar als 't de beeldbuis is, hoe kan ik dan wel goed beeld hebben als ik zeg maar een leeg kanaal pak? Of een ander scart kanaal bijv. Als er iets in de beeldbuis fout zou zijn dan zou ik dat op die kanalen toch ook moeten zien? Of denk ik verkeerd?

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:22
Die lijnen die horizontaal van boven naar beneden lopen, of andersom, hebben wij hier ook eens gehad. het klinkt mischien gek, maar hier lag het aan "Overversterking" , dus teveel versterking.

Als je een regelbare versterker er tussen hebt hangen, probeer die dan even wat minder te zetten.

Nadat wij dit gedaan hadden, waren de lijnen weg.

Of dit bij jou ook zo is kan ik niet zeggen, maar it's worth a try :)

Nog even iets, heeft bij mij ook wel iets geholpen om het signaal beter te krijgen, is even met je tanden , of een klein tangetje, de rand van de coax-stekker iets dicht te knijpen zodat de stekker beter contact maakt met de andere.

Suc6.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:56

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ah .. precies een topic wat ik zocht ;)

Sinds vorige week ben ik verhuisd , en heb ik een slechte ontvangst.
In mijn oude situatie (vorige woning) was het beeld zeer goed te noemen.
In de woonkamer had ik een actieve goedkoopie versteker (dus tussen WCD/CAI en TV in) en de slaapkamer (klein TVtje) kwam rechstreeks uit de meterkast.

In de nieuwe woning waren al coax kabels getrokken (merk en type unknown) en voorzien van F-Connectorren in de meterkast.
Naar de woonkamer heb ik een hagelnieuwe Hirschmann kabel getrokken.
Als ik een bestaande Coax pak (in de meterkast, met F-Connector) en deze met een koppelstukje op de F-Connector van mijn inkomende coax verbind, heb ik op een bestaande kabel echt perfect strak beeld.
Als ik de nieuwe kabel met een koppelstuk (wederom F-Connector <-> F-Connector) op de inkomende kabel plaats is het ranzig slecht tot niet te kijken.
RTL4 en verder (de default commerciele) gaan nog enigzins, maar Ned1,2,3 zijn zo slecht dat ze gaan schuiven en verlopen.

Geheel volgens de planning heb ik inmiddels een active versterker in de meterkast hangen (om precies te zijn een Hirschmann GHV20m 21db).
Het beeld is nu redelijk goed te noemen, als is er in Ned1,2,3 nog wel zichtbaar ruis te zien, ik kan nu iig genieten van een film op een commerciele zender.
Ik heb de potmeter *in* de versterker al wat bijgedraaid, dit hielp een heel klein beetje.
De bestaande coax kabels zitten ook op de versterker, maar worden hier niet beter of slechter van.
De ontvangst op een simpel klein pruts TVtje op een bestaande kabel is zichtbaar beter en strakker dan op mijn 100Hz BB TV op de nieuwe kabel.
De TV is het overigens niet, daar deze voorheen gewoon goed werkte, en het ook aantoonbaar in de bekabeling zit.

Maar wat kan ik nu nog doen :?
In mijn ogen heb ik een redelijk goede/ideale situatie in huis :

- Activeve versteker
- Goede F-Connectorren
- Goede CAI stekkers bij de TV
- Hagelnieuwe coax (Koka799 coax kabel 75ohm)

Het enige wat ik me nog kan bedenken (maar ben er wel sceptisch over) is om de nieuwe kabel te voorzien van een CAI opbouwdoos (nu zit de CAI stekker rechstreeks aan het einde van de kabel) dit zal dan een "GEDU 10 rijgdoos met aansluitdemp" worden.

Is mijn nieuwe kabel dan zo brak ? Ik durf overigens niet te zeggen hoe lang de nieuwe kabel is, maar omdat dfe kabel onder de vloer doorgaat is dit niet de kortste route ;)

Tijd voor een nieuwe sig..

• Pino!
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-01-2018
Is dit niet de oorzaak?

http://www.stai.nl/

Je krijgt gratis nieuwe kabeltjes bij je kabelaanbieder.

De komst van surround biedt de opnamestaf een ongekend arsenaal aan manipulatiemogelijkheden waar dan ook dankbaar gebruik van wordt gemaakt en waarmee het venster op de concertzaal vakkundig wordt gesloten. We luisteren verder via de brievenbus...

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Lijkt me niet, daar andere (bestaande) kabels wel goed werken in het zelfde huis, met of zonder versterker.
Ook heb ik weinig aan een extra kabel op een kabel :P

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-02 08:55

sjaak

un giorno credi

Koffie schreef op woensdag 29 december 2004 @ 11:30:
Welke kabelboer heb je? Weet je of de commercieele zenders in de uhf zitten en de publieke in vhf?

Ervan uitgaande dat 1,2 en 3 in vhf (lage band) zitten heb je op deze zenders sneller last van een verstoring omdat de draaggolven groter zijn en dus meer informatie bevatten, commercieele zenders zitten vaak in de uhf band waar de draaggolven kleiner zijn en als daar wat van kwijt raakt en niet zoveel informatie verloren gaat.

De beste manier om te testen is om je tv bij het eerste punt in je huis neer te zetten zonder video ertussen en te kijken hoe de kwaliteit is. Deze moet dan gewoon goed zijn. Is dit niet het geval kan het of aan de tv liggen, dan sluit je zelf al uit, of het signaal is te zwak. Nu hebben 100Hz tv's wel een hoger ingangssignaal nodig dan een reguliere tv. Dan is het dus even bellen om je signaal wat op te krikken. :)

Let er verder op dat de versterker niet te sterk staat afgesteld, probeer je tv (indien van toepassing) zonder video er tussen aan te sluiten (ms is de versterker in de video wel kapot?).

Hopelijk kom je hiermee de goeie richting op. :)

• sjaak

sjaak

un giorno credi

echtepino schreef op woensdag 29 december 2004 @ 11:36:
Is dit niet de oorzaak?

http://www.stai.nl/

Je krijgt gratis nieuwe kabeltjes bij je kabelaanbieder.
Dit is vaak maar op een paar zenders en als je een coax gebruikt die dubbel is afgeschermd mag je er (bijna) geen last van hebben.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Nog even ter verduidelijking:

- Op de nieuwe kabel heb ik er WEL last van
- Op minimaal 2 bestaande kabels in het huis GEEN last van
- Probleemkabel zonder versterker is om te huilen
- Actieve versterker is op de probleemkabel een wereld van verschil
- Actieve versterker op bestaande kabel maakt geen enkel verschil (zonder versterker dus zeer strak signaal)
- Ik heb geen video o.i.d. er tussen hangen

Mijn kabelboer is overigens UPC, dezelfde als op mijn vorige adres (ik ben van Almere naar Lelystad verhuisd).
Wat mij dus verbaasd, is dat het toch echt bijna aan die nieuwe (Hirschmann) kabel moet liggen, maar alles is hagelnieuwe en juist geen praxis kwaliteit ? 8)7

• hiburg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-01-2022
Koffie schreef op woensdag 29 december 2004 @ 13:15:
Nog even ter verduidelijking:

- Op de nieuwe kabel heb ik er WEL last van
- Op minimaal 2 bestaande kabels in het huis GEEN last van
- Probleemkabel zonder versterker is om te huilen
- Actieve versterker is op de probleemkabel een wereld van verschil
- Actieve versterker op bestaande kabel maakt geen enkel verschil (zonder versterker dus zeer strak signaal)
- Ik heb geen video o.i.d. er tussen hangen

Mijn kabelboer is overigens UPC, dezelfde als op mijn vorige adres (ik ben van Almere naar Lelystad verhuisd).
Wat mij dus verbaasd, is dat het toch echt bijna aan die nieuwe (Hirschmann) kabel moet liggen, maar alles is hagelnieuwe en juist geen praxis kwaliteit ? 8)7
Hoi,

Ik heb jouw verhaal gelezen. Als ik het goed begrijp dan heb je een Hirschmann GHV 20 in de meterkast gezet. Echter deze versterkt het signaal met 20 db. Als je dit signaal rechtstreeks op een TV aansluit, dan is het signaal veel te sterk waardoor je juist erg veel storing krijgt (horizontale strepen etc). De GHV 20 die ik heb (is al weer een paar jaar oud) heeft dat ook, daarom heb ik deze in combinatie met een zogenaamde multitap gekocht (Hirschmann raadt dat ook aan). Zo'n multitap is zeg maar een soort splitter waar het versterkte signaal uit de versterker ingaat en waar dan 4, 6 of 8 signalen uitkomen. Op elk van deze uitgangen van de multitap sluit je dan de betreffende kabel aan (in de meterkast) met f-connectoren en dan heb je in elke kamer een goed signaal. Belangrijk is dan wel dat je ook in elke kamer een FS1-NL (uit m'n hoofd, weet het type niet precies meer) neerzet: dit is een wandcontactdoos die het signaal weer splitst in radio en tv. Deze manier van aanleggen heet een ster netwerk.

Je kunt ook een rijgnetwerk maken: dan heb je een GHV20 nodig, alleen zonder multitap: het uitgaande signaal van de versterker sluit je aan op de kabel van de 1e kamer. In die 1e kamer zet je een zogenaamde rijgdoos (GEDU 10 of GEDU 15) neer. Vanaf die kamer lus je vanaf die Gedu doos weer door naar de volgende kamer. Dit kan ook, maar op deze manier kun je minder lange afstanden overbruggen dan op de manier van het ster-netwerk.

Je kunt ook even langs de elektronica-zaak gaan: die hebben vast wel folders van Hirschmann en daarin staat dit verhaal nog wat beter uitgelegd (ook met diverse voorbeelden).

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

hiburg schreef op woensdag 29 december 2004 @ 13:52:
[...]
Hoi,

Ik heb jouw verhaal gelezen. Als ik het goed begrijp dan heb je een Hirschmann GHV 20 in de meterkast gezet. Echter deze versterkt het signaal met 20 db. Als je dit signaal rechtstreeks op een TV aansluit, dan is het signaal veel te sterk waardoor je juist erg veel storing krijgt (horizontale strepen etc). De GHV 20 die ik heb (is al weer een paar jaar oud) heeft dat ook, daarom heb ik deze in combinatie met een zogenaamde multitap gekocht (Hirschmann raadt dat ook aan). Zo'n multitap is zeg maar een soort splitter waar het versterkte signaal uit de versterker ingaat en waar dan 4, 6 of 8 signalen uitkomen. Op elk van deze uitgangen van de multitap sluit je dan de betreffende kabel aan (in de meterkast) met f-connectoren en dan heb je in elke kamer een goed signaal. Belangrijk is dan wel dat je ook in elke kamer een FS1-NL (uit m'n hoofd, weet het type niet precies meer) neerzet: dit is een wandcontactdoos die het signaal weer splitst in radio en tv. Deze manier van aanleggen heet een ster netwerk.
hiburg, bedankt voor je info maar als men iets meer leest dan zou men weten dat ik dergelijke info al weet (ok, ik had het nog niet over een multitap gehad :*), en dat het niet van toepassing is.
Als ik teveel zou versterken, zou ik op andere plekken ook een bout signaal moeten hebben, en dat is niet zo.
Sterker nog, op de 'goede' plekken zie ik geen verschil tussen wel/geen versterker.
Ook heb ik al geprobeerd de versterker alleen aan te sluiten (dus alleen de IN en 1 OUT) en de rest met afsluitweerstandjes af te sluiten. Wederom hetzelfde resultaat.
Je kunt ook een rijgnetwerk maken: dan heb je een GHV20 nodig, alleen zonder multitap: het uitgaande signaal van de versterker sluit je aan op de kabel van de 1e kamer. In die 1e kamer zet je een zogenaamde rijgdoos (GEDU 10 of GEDU 15) neer. Vanaf die kamer lus je vanaf die Gedu doos weer door naar de volgende kamer. Dit kan ook, maar op deze manier kun je minder lange afstanden overbruggen dan op de manier van het ster-netwerk.
Vergeten te vermelden, maar ik heb een ster, geen rijg 'netwerk'
Je kunt ook even langs de elektronica-zaak gaan: die hebben vast wel folders van Hirschmann en daarin staat dit verhaal nog wat beter uitgelegd (ook met diverse voorbeelden).
Dat heb ik al gedaan, alle zooi komt daarvandaan. Alles netjes Hirschmann , en geen praxis meuk.

Het enige wat ik nog zou kunnen proberen (denk ik / hoop ik) is een CAI (Hirschmann) doos op de kabel zetten, om te kijken of dat verbeterd.

[ Voor 59% gewijzigd door Koffie op 29-12-2004 14:04 ]

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Visgek24 schreef op woensdag 29 december 2004 @ 10:32:
Die lijnen die horizontaal van boven naar beneden lopen, of andersom, hebben wij hier ook eens gehad. het klinkt mischien gek, maar hier lag het aan "Overversterking" , dus teveel versterking.

Als je een regelbare versterker er tussen hebt hangen, probeer die dan even wat minder te zetten.

Nadat wij dit gedaan hadden, waren de lijnen weg.

Of dit bij jou ook zo is kan ik niet zeggen, maar it's worth a try :)

Nog even iets, heeft bij mij ook wel iets geholpen om het signaal beter te krijgen, is even met je tanden , of een klein tangetje, de rand van de coax-stekker iets dicht te knijpen zodat de stekker beter contact maakt met de andere.

Suc6.
Nee het is geen regelbare versterker en ik kijk nu al een paar dagen zonder versterker. Dus alleen electronische splitter/versterker die we altijd al hebben gehad voor de 3 tv's. Ondertiteling enzo is gewoon goed op alle zenders. Alleen die vage strepen / driehoeken heb ik nog. En uiteraard hetzelfde op tv-out alleen daar loopt de ondertiteling wel uit. Groene / blauwe / rode kleuren lopen erlangs. Maar ik ga het eens proberen om contact punt van de coax-stekker iets dichter te knijpen zodat ie strakker over de aansluiting in de tv gaat. Bedankt voor de tip.

Maar ik wil nog even terug vallen op de versterker uit deze post;

TweakingPro in "Slecht TV Signaal"

We moeten zoiezo een versterker / splitter hebben voor 4 tv's dus is deze aan te raden? Dan kan ik hem namelijk meteen bestellen. Meer info staat in die post dus alvast heel erg bedankt en ook de mensen die me tot nu toe hebben geholpen. Als dit alles niet helpt dan sjouw ik wel me tv naar beneden van het weekend en daarna mooi terug naar de winkel.

b.v.d

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:29
TweakingPro schreef op woensdag 29 december 2004 @ 14:14:
[...]

Maar ik wil nog even terug vallen op de versterker uit deze post;

TweakingPro in "Slecht TV Signaal"

We moeten zoiezo een versterker / splitter hebben voor 4 tv's dus is deze aan te raden? Dan kan ik hem namelijk meteen bestellen. Meer info staat in die post dus alvast heel erg bedankt en ook de mensen die me tot nu toe hebben geholpen. Als dit alles niet helpt dan sjouw ik wel me tv naar beneden van het weekend en daarna mooi terug naar de winkel.

b.v.d
Ik zou als ik jou was toch echt voor een Hirshmann gaan. Ik heb een stuk of 3 verschillende 'el cheapo' TV versterkers geprobeerd die allen weinig tot geen verbetering gaven (soms zelfs een verslechtering) en uiteindelijk toch maar een GHV830A (29dB) gekocht. Het beeld is nu superstrak op zowel de TV in de woonkamer, als de TVs boven (>20m Koka799 coax)

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
sverzijl schreef op woensdag 29 december 2004 @ 14:22:
[...]

Ik zou als ik jou was toch echt voor een Hirshmann gaan. Ik heb een stuk of 3 verschillende 'el cheapo' TV versterkers geprobeerd die allen weinig tot geen verbetering gaven (soms zelfs een verslechtering) en uiteindelijk toch maar een GHV830A (29dB) gekocht. Het beeld is nu superstrak op zowel de TV in de woonkamer, als de TVs boven (>20m Koka799 coax)
Dan zou ik dus deze moeten hebben;

Afbeeldingslocatie: http://www.electroshop.nl/contents/media/ghv20m.jpg
Aansluiting dmv. F-connectoren
1x in, 4x uit
waarvan 1 uitgang retour geschikt is
SFC070 F- connector voor coax 12
Zit ook lekker prijsje aan van €93.58. En dan nog niet over de verzendkosten gesproken....

Heb trouwens de coax-stekker achter m'n tv iets platter gebeten en beeld is nu wel iets beter omdat ie strakker zit. Strepen zijn weg, heb alleen nog maar die drie hoekjes die door 't midden van links naar rechts door 't beeld lopen, en die vallen best wel mee qua irritatie. Maar ik ga zoiezo een versterker halen, alleen die Hirshmann dingen zijn zo duur dus dat duurt dan weer een paar weken voor ik die kan bestellen.....

We hebben nou beneden ook zo'n electronische splitter met F-connectoren (3 splitter) maar mijn vraag is nu, wat is beter? F-connector of gewoon zo'n coax male/female stekker? Want die versterker die ik in mijn andere post gaf die is weer met gewone coax aansluitingen, en die van Hirshmann is met F-connectoren. (Owja ben niet bang, ik koop al geen el-cheapo versterker meer. Spaar wel ff weekje á 2 weken door voor die Hirshmann versterker. Maar als iemand een iets goedkopere versie van Hirshmann heeft met 4 uitgangen voor tv's dan mag ie heus gepost worden.)

B.v.d

[ Voor 42% gewijzigd door TommyGun op 29-12-2004 14:34 ]

• sverzijl
F-connectoren zijn beter dan de normale pluggen omdat de verbinding directer is. Je merkte het zelf al, toen je de coax-stekker iets platter had gebeten had je al beter signaal. Met F-connectoren zal je nooit een 'losse' connectie hebben.

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Bedankt voor de info :)

Dus die versterker, GHV20m (Artikel nr 10018141 op http://www.electroshop.nl/) is aan te raden?

Dan ga ik die dus binnenkort eentje kopen. Pa betaald 40 Euro mee, ik heb hier nog 20 Euro liggen dus nog ff weekje / 2 weekjes geduld. Maar als ik daarna nog steeds brak beeld heb dan breng ik hem echt meteen terug naar de winkel en gooi ik tv en al door de raam daar. En ik had eens gekeken, wil ik tv dus direct aansluiten zonder splitter / andere tv's e.d dus gewoon vanaf het binnenkomst punt (woonkamer bij ons) dan moet ik daar eerst een kabeltje opzetten met male/female connector aangezien het allemaal F-connector is daar. Dus ik wacht wel gewoon ff op die versterker. Tot die tijd overleef ik het heus wel. Alleen blijft raar van tv-out. Ik ga dalijk toch eens m'n tv hier langs m'n pc gooien en tv-out (svideo) kabel van 2 meter er tussen hangen. (Heb ik nog liggen) en dan kijken wat dit geeft.

Bedankt allen.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Als je goed leest is die zeker aan te raden :P

Dat is dus precies dezelfde als ik heb, en daar zijn al een hele hoop problemen mee opgelost (mijn wegwerp actieve versterker bakte er nix van) :Y)
Overigens heb ik er in Almere €85,- voor betaald ;)
(Overigens moet je 'uplink' naar de versterker ook F-Connector zijn he ;) ).

• voodooless
  • Laatst online: 19:45

voodooless

Sound is no voodoo!

BTW, heb je ook alle dozen goed strak en netjes aangesloten. Mijn ervaring is dat dat extreem veel kan uitmaken m.b.t de beeldkwaliteit!

Iedereen roept altijd meteen dat je een versterker moet kopen, maar vaak ligt het probleem gewoon aan brakke kabels of slecht aangesloten dozen en slitters.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Koffie schreef op woensdag 29 december 2004 @ 15:12:
Als je goed leest is die zeker aan te raden :P

Dat is dus precies dezelfde als ik heb, en daar zijn al een hele hoop problemen mee opgelost (mijn wegwerp actieve versterker bakte er nix van) :Y)
Overigens heb ik er in Almere €85,- voor betaald ;)
(Overigens moet je 'uplink' naar de versterker ook F-Connector zijn he ;) ).
Oke lieverd. Weet ik lieverd ;)
BTW, heb je ook alle dozen goed strak en netjes aangesloten. Mijn ervaring is dat dat extreem veel kan uitmaken m.b.t de beeldkwaliteit!

Iedereen roept altijd meteen dat je een versterker moet kopen, maar vaak ligt het probleem gewoon aan brakke kabels of slecht aangesloten dozen en slitters.
Jep alles is goed aangesloten. Ook alle connecters. Heb deze zelfs 3x opnieuw aan elkaar gezet en ook m'n pa laten controleren, zit allemaal perfect. Dus daar ligt 't probleem niet. Koop die versterker wel en daarna dump ik de hele zaak bij Maxwell door de raam.

[ Voor 39% gewijzigd door TommyGun op 29-12-2004 15:24 ]

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

:* ;)

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Hoe heet die winkel dan in Almere? :)

Google levert mij niet veel op. Behalve wat vissers zaken :D

Zal eens een kijkje nemen in de PriceWatch O-)
Tot mijn grote spijt moet ik van de database-server mededelen dat er geen resultaten werden gevonden :'(.
Stoute database :Y)

[ Voor 49% gewijzigd door TommyGun op 29-12-2004 15:31 ]

• hiburg
Koffie schreef op woensdag 29 december 2004 @ 14:02:
[...]

hiburg, bedankt voor je info maar als men iets meer leest dan zou men weten dat ik dergelijke info al weet (ok, ik had het nog niet over een multitap gehad :*), en dat het niet van toepassing is.
Als ik teveel zou versterken, zou ik op andere plekken ook een bout signaal moeten hebben, en dat is niet zo.
Sterker nog, op de 'goede' plekken zie ik geen verschil tussen wel/geen versterker.
Ook heb ik al geprobeerd de versterker alleen aan te sluiten (dus alleen de IN en 1 OUT) en de rest met afsluitweerstandjes af te sluiten. Wederom hetzelfde resultaat.

[...]

[...]

Dat heb ik al gedaan, alle zooi komt daarvandaan. Alles netjes Hirschmann , en geen praxis meuk.

Het enige wat ik nog zou kunnen proberen (denk ik / hoop ik) is een CAI (Hirschmann) doos op de kabel zetten, om te kijken of dat verbeterd.
Dat vergat ik erbij te vermelden: heb je aan het begin (dus de contactdoos die op de groene of bruine kabel uit de muur komt) een TRAS 10 (dwz galvanisch gescheiden en 1 contactsdoos, dus radio en tv gecombineerd) gezet ?
Daar gaat namelijk 1 connector op en die gaat dan met een apart kabeltje de versterker in.
Ik heb thuis alles zo aangesloten (dus TRAS10, GHV20, 4-voudige multitap, Koka 799 kabel en hirschmann einddozen (FS1NL) en pluggen) en het levert overal een perfect beeld op.
Je zou anders ook Hirschmann zelf even kunnen bellen (heb ik ook wel eens gedaan) en die weten er wel veel vanaf. Dus misschien hebben die nog een idee ?

• hiburg
Koffie schreef op woensdag 29 december 2004 @ 14:02:
[...]

[...]

[...]

Vergat ik nog te vragen: waarom heb je geen multitap ertussen zitten ?
Die multitap dempt namelijk ook het signaal weer en dient tezamen met de GHV20 gebruikt te worden. De versterking van de GHV20 (zeg 20 db) wordt in de multitap weer teruggebracht tot iets van 11-13 db dacht ik. En dan kun je per uitgang (die allemaal anders gedempt worden) de kabels aansluiten. En dan de langste kabel op de uitgang met de minste demping.
Als je het niet zo doet, dan weet ik niet wat er gebeurt.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

TweakingPro schreef op woensdag 29 december 2004 @ 15:25:
[...]
Hoe heet die winkel dan in Almere? :)

Google levert mij niet veel op. Behalve wat vissers zaken :D
Beter zoeken :o "hirschmann almere" en dan de eerste hit ;)
http://www.hetsatelliethuis.nl/
hiburg schreef op woensdag 29 december 2004 @ 15:30:
Dat vergat ik erbij te vermelden: heb je aan het begin (dus de contactdoos die op de groene of bruine kabel uit de muur komt) een TRAS 10 (dwz galvanisch gescheiden en 1 contactsdoos, dus radio en tv gecombineerd) gezet ?
Daar gaat namelijk 1 connector op en die gaat dan met een apart kabeltje de versterker in.
Ik heb thuis alles zo aangesloten (dus TRAS10, GHV20, 4-voudige multitap, Koka 799 kabel en hirschmann einddozen (FS1NL) en pluggen) en het levert overal een perfect beeld op.
Je zou anders ook Hirschmann zelf even kunnen bellen (heb ik ook wel eens gedaan) en die weten er wel veel vanaf. Dus misschien hebben die nog een idee ?
Ik durf het niet te zeggen ;) Was is een TRAS ? Wat ik nu heb :

Groene kabel -> UPC achtig kastje -> 2 kabels met F-Copnnector (1=TV 2=loos (zal wel voor kabel-internet zijn ?)) -> versterker (http://zooi.oostindie.com/uploaded/Resized/DSCF2569.JPG)
hiburg schreef op woensdag 29 december 2004 @ 15:46:
Op de een of andere manier krijg ik een fijner gevoel bij een meerpoorts versterker met rechstreekse verbindingen dan een single versterker en een multitap (alhoewel ik wel al een multitap meteen gekocht heb, omdat 4 ports niet toereikend is).
Die multitap dempt namelijk ook het signaal weer en dient tezamen met de GHV20
gebruikt te worden. De versterking van de GHV20 (zeg 20 db) wordt in de multitap weer teruggebracht tot iets van 11-13 db dacht ik. En dan kun je per uitgang (die allemaal anders gedempt worden) de kabels aansluiten. En dan de langste kabel op de uitgang met de minste demping.
Dat wist ik niet ;)
Maar wat ik ook niet weet, is welke nou de langste is en welke de kortste.
Alle kabels liggen er al via de buizen door de woning.

• sverzijl
hiburg schreef op woensdag 29 december 2004 @ 15:46:
[...]

Die multitap dempt namelijk ook het signaal weer en dient tezamen met de GHV20 gebruikt te worden. De versterking van de GHV20 (zeg 20 db) wordt in de multitap weer teruggebracht tot iets van 11-13 db dacht ik. En dan kun je per uitgang (die allemaal anders gedempt worden) de kabels aansluiten. En dan de langste kabel op de uitgang met de minste demping.
Als je het niet zo doet, dan weet ik niet wat er gebeurt.
Ik heb mijn (BB) TV rechtstreeks aangesloten gehad op een GHV830A (29dB), met alleen een mantelstroomfilter tussen de 'groene kabel' en de versterker. Dit werkte prima. Moet er wel bij zeggen dat het binnenkomendesignaal hier redelijk zwak was/is.
Nu zit er na 7 meter een 3-weg splitter tussen voor de TVs boven, maar kwaliteit is nog steeds prima (pas na 7 meter omdat de kabel eerst onder het huis door moest naar de andere kant van de kamer, waar de kabels wel mooi weggewerkt konden worden)

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Oke Koffie :> Maar is me toch te ver vanaf Eindhoven :(

Heb het trouwens ook zo;

Groene kabel -> UPC kast ->

1 kabel -> Radio
1 kabel -> Electronische 3 splitter -> tv's
1 kabel -> UPC modem -> Coax kabel router -> Pc's

Internet en tv kabel zitten op één zo'n blokje onder in die UPC kast geklikt. Radio zit er los langs geklikt met gewone coax kabel. Maar die naar die splitter gaat van tv is dus aan de ene kant een F-connector en andere kant een gewone coax male of female aansluiting. Snap niet waarom ze dat zo gemaakt hebben en niet op die UPC kast ook gewoon dan een F-connector aansluiting hebben gemaakt.

Hier is ie goedkoper dan op http://www.electroshop.nl/;

http://www.elektronica-online.nl/
http://www.elektronica-online.nl/content_details.php?id=6569

[ Voor 31% gewijzigd door TommyGun op 29-12-2004 16:17 ]

• sverzijl
Koffie schreef op woensdag 29 december 2004 @ 16:03:

Ik durf het niet te zeggen ;) Was is een TRAS ? Wat ik nu heb :
http://www.elektronica-online.nl/content_details.php?id=5999
(TRAS 10 bestaat niet meer, het is nu de TRAS 1000)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zou het zoveel verschil maken als je zo'n TRAS hebt of zo'n UPC filter ding (je weet wel, zo'n kastje wat ze plaatsen als je kabel-internet of digitale TV neemt) ?

[edit]
http://zooi.oostindie.com/uploaded/huis_m4100185.jpg

Dit is een pic van mijn oude meterkast, maar ongeveer zo'n kastje zit er op de groene kabel. Alleen komen er daar meteen 2 kabels uit met F-Connectoren (waarvan 1 kabel niets lijkt te geven ?)

[ Voor 46% gewijzigd door Koffie op 29-12-2004 16:22 ]

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Met Digitale tv zal er echt wel verandering in komen.

Maar ik wil **$%#$ goed beeld zonder er extra voor te hoeven betalen. Oplichters dat 't zijn.

Edit; Dat kastje linksonder?

[ Voor 22% gewijzigd door TommyGun op 29-12-2004 16:24 ]

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Yups, dat witte kastje linksonderin (recht onder dat A4tje waar 'Storing' op staat).
En ik *had* digi-TV in mijn vorige woning, maar opgezegd omdat ik die bout settopboxen juist niet meer wil; ik zap met mijn TV en met geen enkel ander apparaat B)

edit
Anders vanavond wel ff een pic van de meterkast maken :P

[ Voor 14% gewijzigd door Koffie op 29-12-2004 16:27 ]

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Zo'n kastje hebben wij niet.

Wij hebben zo'n grote lompe witte kast aan de muur hangen met daaronder in;

2 coax aansluitingen.

Eentje gaat naar radio.

In de andere zit een blokje met daarop weer 2 coax aansluitingen.

Daarop gaat één kabel naar Chello moden en één kabel naar onze splitter.

Kan zo snel geen pic vinden van die kast maar ben aan 't zoeken. Hoe heet zoiets eigenlijk?

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zie edit, om de verwarring niet al te groot maken zal ik ff de meterkast op de foto zetten vanavond .. praat volgens mij een stuk makkelijker :o

• hiburg
Ik weet toevallig dat er nu ook nieuwe versterkers zijn van Hirschmann (heten ook GHV20) met een multitap er meteen in. En die heb jij dus ?
Dus daar gaat 1 coaxkabel met f-connectoren in en dan komen er meteen 4 f-connectoren uit waarop je elke kabel aansluit. Dan moet je op het eind (dus in elke kamer) ook Hirschmann (of een ander goed merk) einddozen (let op, dus geen doorlusdozen) zetten. Waar de kabel binnenkomt zet je een tras10 (of 1000) meteen op de groene kabel. Dit combineert het binnenkomende radio/tv/internet-signaal en voert de hele frequentieband zeg maar de versterker in (op de tras 10 komt een coax kabeltje met een gewone antennestekker aan de ene kant (op de tras 10) en een f-connector op de andere kant (naar de GHV20)). Zo zou het moeten werken.

Let wel nog even op het volgende: als je ook kabelinternet hebt, dan wordt dit signaal (als je het op de bovenstaande manier doet) ook meeversterkt. Echter een kabelmodem kan hier niet tegen en daarom splitst een monteur aan het begin de kabel in 2'en: 1 uitgang radio/tv en 1 uitgang voor het internet. Je kan het aan het begin nog wel gecombineerd laten (dus met 1 kabel uit de tras 10) maar dan moet je de retourgeschikte versie van de GHV20 hebben, de GHV20/65 (uit mijn hoofd weet niet of dat nog het juiste type is), die versterkt het signaal onder de 65 Mhz namelijk niet mee en daar zitten de meeste kabelmodems op. Als je het zo doet dan kun je je kabelmodem op 1 van de uitgangen van de GHV20/65 (of de multitap die daaraan hangt) aansluiten en dat scheelt weer een splitter aan het begin (en dus ook weer 3.5 db verzwakking).

Zo had ik het hier thuis aangesloten (toen ik nog Chello had), dus op een GHV20/65 met een 4-voudige multitap en ik heb al jaren overal perfect beeld.
Is het niet mogelijk om met korte kabels en een kleine tv op te zoeken waar de storing zit. Zo'n kleine tv kun je makkelijk verplaatsen.
Op alle uitgangen van de multitap die niet gebruikt worden moet je ook nog een afsluitweerstandje zetten (denk niet dat dat het oplost maar je weet het maar nooit).

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

hiburg schreef op woensdag 29 december 2004 @ 16:37:
Ik weet toevallig dat er nu ook nieuwe versterkers zijn van Hirschmann (heten ook GHV20) met een multitap er meteen in. En die heb jij dus ?
Yups, 1 in en 4 uit
Dus daar gaat 1 coaxkabel met f-connectoren in en dan komen er meteen 4 f-connectoren uit waarop je elke kabel aansluit. Dan moet je op het eind (dus in elke kamer) ook Hirschmann (of een ander goed merk) einddozen (let op, dus geen doorlusdozen) zetten.
Vandaar dat ik hoop dat die einddoos van Hirschmann die ik heb liggen de boel nog beter weet te krijgen ;)
Let wel nog even op het volgende: als je ook kabelinternet hebt, dan wordt dit signaal (als je het op de bovenstaande manier doet) ook meeversterkt. Echter een kabelmodem kan hier niet tegen en daarom splitst een monteur aan het begin de kabel in 2'en: 1 uitgang radio/tv en 1 uitgang voor het internet. Je kan het aan het begin nog wel gecombineerd laten (dus met 1 kabel uit de tras 10) maar dan moet je de retourgeschikte versie van de GHV20 hebben, de GHV20/65 (uit mijn hoofd weet niet of dat nog het juiste type is), die versterkt het signaal onder de 65 Mhz namelijk niet mee en daar zitten de meeste kabelmodems op. Als je het zo doet dan kun je je kabelmodem op 1 van de uitgangen van de GHV20/65 (of de multitap die daaraan hangt) aansluiten en dat scheelt weer een splitter aan het begin (en dus ook weer 3.5 db verzwakking).
Ik moet het type even exact nakijken, maar mijn 4ports Hirschmann versteker heeft 1 UITgang welke tevens geschikt is voor retour (voor bijv. kabelinternet , maar dat heb ik sowieso niet).
Op alle uitgangen van de multitap die niet gebruikt worden moet je ook nog een afsluitweerstandje zetten (denk niet dat dat het oplost maar je weet het maar nooit).
Ook al geprobeerd :P (1 in, 1 uit (naar de BB TV) en op de rest afsluitweerstandjes).

Again, vanavond ff pics schieten zodat alle apparatuur duidelijk is, verder wil ik er die einddoos op zetten en de kabel (welke royaal getrokken is voor de verbouwing) inkorten.

[ Voor 10% gewijzigd door Koffie op 29-12-2004 16:49 ]

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Goed nieuws.

Pa krijgt zometeen nieuwe tv beneden, ik mag zijn oude testen.

Dus als het beeld op die oude wel goed is (beneden wel waar die nu staat) dan ga ik dus meteen terug naar de winkel met de tv die ik nu heb. Maar ik heb ff wat pics geschoten van 't gedeelte waar bij ons alles binennkomt (woonkamer):

Foto's:

http://members.lycos.nl/robbyentommy/forums/got/modem/

Kringen die ik getekend heb:

Groen = Aansluitingen waar ik 't over had.
1 kabel naar Chello modem = Blauw
1 kabel naar splitter = Rood

Is misschien niet echt duidelijk maar 't is redelijk te zien.

Wat is nou die lompe witte kast? Daar gaat dus die groene kabel vanuit buiten in.
Vanuit daar split alles.

Zal de onderkant even schetsen van die aansluitingen;

(Is dus 't groene gedeelte op de foto's.)

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/robbyentommy/forums/got/modem/schets.PNG

Owja; 'T ziet er allemaal heel gammel uit enzo maar alles zit stevig en goed vast.
Alle connectoren / aansluitingen zitten ook allemaal goed.
Allemaal gecontroleerd en aangedrukt.

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Ik ben eruit.

Oude tv van beneden aangesloten en beeld is perfect.

Dus ik ga met mijn nieuwe tv terug naar de winkel. Kabels enzo zijn dus goed.
Wat ik dus op het begin ook al dacht.

Nu vraag je je af;

Waarom gebruik je die tv van beneden dan niet?

Nou deze tv heeft geen scart e.d dus kan ik geen tv-out enzo gebruiken. (Lees: goed.)

Dus ik ga v/d week wel terug met deze nieuwe tv maar wat dan?

Tegoedbon?
Nieuwe?
Geld bijleggen voor beter?

Laatste optie liever niet aangezien ik zo blut ben als weet ik wat.

Heel erg bedankt iedereen voor tips.

:)

• hiburg
TweakingPro schreef op woensdag 29 december 2004 @ 18:54:
Ik ben eruit.

Oude tv van beneden aangesloten en beeld is perfect.

Dus ik ga met mijn nieuwe tv terug naar de winkel. Kabels enzo zijn dus goed.
Wat ik dus op het begin ook al dacht.

Nu vraag je je af;

Waarom gebruik je die tv van beneden dan niet?

Nou deze tv heeft geen scart e.d dus kan ik geen tv-out enzo gebruiken. (Lees: goed.)

Dus ik ga v/d week wel terug met deze nieuwe tv maar wat dan?

Tegoedbon?
Nieuwe?
Geld bijleggen voor beter?

Laatste optie liever niet aangezien ik zo blut ben als weet ik wat.

Heel erg bedankt iedereen voor tips.

:)
Mooi dat je het gevonden hebt. Dat witte ding aan de muur is dacht ik nog een oude splitter, deze zou je kunnen vervangen door een tras 1000, met daarachter een 4weg multitaps, 3 voor elke kamer en 1 voor internet (als ik het goed begrepen) heb. Maar je kan het natuurlijk ook laten zitten, want op zich lijken alle aansluitingen verder ok.
Kijk anders even op kieskeurig.nl voor misschien wat ideeën voor een andere tv.

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Die zooi laat ik gewoon allemaal zitten. Werkt perfect en denk niet dat me pa daar zin in heeft.

Uhm ja ik weet niet hoe ze dat bij MaxWell doen.

Geld terug geven doen ze meestal niet he? En die site is ook zo onduidelijk als wat. Staan ook geen producten op. Alleen maar aanbiedingen. (Paar stuks.) Dus ik ben zo goed als genoodzaakt om daar iets te kopen. Want imho geven ze een tegoedbon. Anders had ik ergens anders een tv kunnen halen maar dat zie ik dan wel als ik daar ben. Of is er iemand anders hier met ervaring bij MaxWell? Garantie enzo?

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Nou hier is het prut :(
Ik heb vanavond meteen de einddoos erop geschroefd, maar het maakte niets uit. Beeld bleef exact hetzelfde.

Ik zal zo nog wat pics in de meterkast maken.

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Misschien domme vraag,

Maar waarom gebruik je de orginele kabel niet dan die er ligt?

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Omdat die achter een muurtje gemetseld is 8)7

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Koffie schreef op woensdag 29 december 2004 @ 20:02:
Omdat die achter een muurtje gemetseld is 8)7
Afbeeldingslocatie: http://www.geokring.nl/mineralen/uitrusting/moker.jpg

Lenen?

Nee dan kan ik je ook niet helpen.... :|

Sorry :>

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Muurtje is speciaal daar gezet op mijn verzoek :* :P
Before & After

Pics van de zut hier ;)

Nieuwe coax :
Afbeeldingslocatie: http://zooi.oostindie.com/uploaded/phpThumb.php?src=/uploaded/DSCF3396.JPG&w=400

De eerste opbouw doos op de groene kabel
Afbeeldingslocatie: http://zooi.oostindie.com/uploaded/phpThumb.php?src=/uploaded/DSCF3390.JPG&w=400

Hirschmann versterker (links in IN die witte is de probleemkabel)
Afbeeldingslocatie: http://zooi.oostindie.com/uploaded/phpThumb.php?src=/uploaded/DSCF3391.JPG&w=400

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Kan best zijn dat ik er overheen gelezen heb maar hang die probleem kabel eens op een andere?

Dus andere uitgang van je versteker gebruiken?

[ Voor 79% gewijzigd door TommyGun op 30-12-2004 15:08 ]

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Het is mij onduidelijke welke kabel je nu bedoeld :P
Er zijn 3 'kabels' te zien :

- Geel-groen, dat is gewoon een aardedraad
- Blauw (op de voorgrond) UTP
- Groen; aanvoer van TV signaal

Op de dikke groene TV kabel die uit de grond komt, zit een soort koppeling (makkelijkste te vergelijken als een knelkoppeling voor kachels :P) en daar komt een grijze coax uit. Die grijze coax gaat het kastje in waar de coax kabels weer uitkomen.
De rechter coax kabel (die er bovenuit komen) lijkt geen signaal te geven, de linker bevat mijn TV signaal.

Het inkomende TV signaal zit uiterst links op de versterker, uiterst rechts zit mijn probleemkabel. Tevens heb ik de probleemkabel ook op andere uitgangen van de versterker gehad, maar dat maakt geen enkel verschil.

Is die kabel (die dus hagelnieuw is) dan nu echt zo brak :?

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Koffie schreef op donderdag 30 december 2004 @ 08:21:Het inkomende TV signaal zit uiterst links op de versterker, uiterst rechts zit mijn probleemkabel. Tevens heb ik de probleemkabel ook op andere uitgangen van de versterker gehad, maar dat maakt geen enkel verschil.
Dat bedoelde ik dus.

Ik denk dat je dan het probleem juist niet bij de versterker e.d moet gaan zoeken maar in de kabel zelf. Misschien zit er ergens een breuk? Dus met andere woorden; Pak nog eens een coax kabel die je in de schuur hebt liggen en hang die eens aan de uitgang waar nu je probleem kabel zit. En leg die gewoon over de trap ofzo naar je tv. (Waar die ook staat). Dan weet je 't zo. Maar ik blijf bij je kabel.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dat is een goede ja, daar kan ik nog eens naar kijken.
Ik heb van dezelfde rol ook een kabel getrokken naar mijn werkkamer, ik zal die ook eens testen.

• sjaak

sjaak

un giorno credi

Dat lijkt me dan ook de meest voor de hand liggende kabel die brak is. Wat een kabelboel trouwens in die kast. :D

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Bij mij is het erger :P

Maar ben je er inmiddels al uit?

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
TweakingPro schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 15:04:
Bij mij is het erger :P

Maar ben je er inmiddels al uit?
Kick na zo'n dikke week.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

En mooi kut dus :(
Tegelijk met de kabel naar de woonkamer heb ik van dezelfde rol een kabel naar mijn PChok getrokken.
Deze is net zo strak als andere bestaande kabels.

De nieuw gekochte kabel is dus goed, alleen is er iets mis met specifiek de kabel van meterkast -> woonkamer

En het is onmogelijk om deze kabel opnieuw te trekken :X

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Dat is mooi klote. Ik zit ook nog steeds met m'n tv. Komt weer niks van...

Maar goed.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

De hele dag met die klotekabels aan de gang geweest, maar het wil niet lukken :X :(

Ik wil de de huidge telefoonkabel gebruiken als trekveer voor nieuwe coax, helaas lukte dat niet en knapte hij een centimer voor de buis af.
Er zat niets anders op dan 'm er helemaal uit trekken want er zat al amper beweging in.

Nu heb ik 2 trekveren aan elkaar geknoopt maar het lukt nog niet.
Inmiddels weet ik ook waarom; het lukt om boven het plafon (ergens) uit te komen, maar ik heb het sterke vermoeden dat er geen stukje PVC de bocht naar beneden de muur in maakt.

Eigenlijk is het dus alleen maar ergen geworden, want ik heb nu ook nog eens geen telefoon :X :P

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Lols geen telefoon :D

Kun je niet een rol ijzerdraad ofzo pakken en daar kabel aan binden en die naar boven duwen?

Ik weet de situatie niet hoe jouw kabel zit / loopt ......

• pretorian_nl
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-11-2025
moet een ontstoringsfilter op de kabel. Probeer eens bij de Gamma, kost slechts 7 euro en is speciaal voor 100Hz tv's

Digital Media Junkie

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Het is nog erger. als ik de trekveer in de meterkast de bewuste pijp induw, gaat deze netjes over het plafond. Alleen gok ik dat het maar een klein stukje is, want ik kan de trekveer boven mijn plafond in de woonkamer horen, en dat is precies in het midden van de kamer (klopt ook ongeveer met de ligging van de meterkast) en de aansluiting moet dus in de hoek zijn :X

Ik denk dat ik nu maar via de electra ga, al was het alleen al voor telefonie :P

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Ken je er geen extra gat bij boren?

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

In het midden van de kamer ? :+
(Nouja, had ik ook al voorgesteld, maar daar was m'n vrouw het niet zo mee eens :P)

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:23

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

De meeste ''moderne'' woningen hebben in het midden van de kamer een zogenaamde centraaldoos zitten, waarvandaan inderdaad de aansluitingen vanuit de meterkast naar de muren en hoeken lopen. Heb je misschien een dergelijke constructie? Dan zul je dus het deksel van die centraaldoos moeten zien te vinden, wat voor plafond heb je erin?

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Centraal doos is er wel, maar daar schiet ik weinig mee op.
Vorige bewoner heeft plafonds zelf gedaan, met als gevolg dat het plafond een raster van balke heeft, ipv alleen maar horizontale of vertical balken :X

Nouja, morgen maar weer verder brainstormen :P

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Via de buitenkant van je huis? Hebben we hier achter ook met een netwerk kabel.

Loopt onder balkon door / over balkon. Gewoon langs de regenpijp :D :P

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Dikke kick;

KUT Maxwell. Netjes uitgelegd wat er mis is etc en wat ik zoal geprobeerd heb. (Bekabeling, stopcontacten, andere posities, versterker etc etc.) Krijg ik een antwoord dat dit model zo goedkoop is (200 Euro goedkoop?) omdat er een slechte beeldbuis in zit. STANDAARD nog wel! Zet dat dan GVD bij de verkoop !!! Krijg dus geen garantie of niks, Omdat er niks mis is met de tv maar omdat dit zo hoort. Tv is niet geschikt voor scart apparaten volgens die gasten door. (Zoals DVD speler en TV-out via cmputer.) Oplichters. En maar mooie praatjes bij het verkopen. Voor niks geld uitgegeven aan bekabeling en troep. Nee, Maxwell: FU! Zoek wel goeie 2e handse tv.

[ Voor 32% gewijzigd door TommyGun op 28-02-2005 20:40 ]

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Omdat er toch gekicked is (liep al rond met de gedachten zelf te kicken) , ik woon blijkbaar op aardstralen want in de loop der tijd is het TV signaal op de publieke zenders ineens weer acceptabel geworden bij mij :D

We waren er al aan gewend, tot het me opeens opviel dat er eigenlijk vrijwel niets mis was met Ned 1-2-3 8)7

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Update:

Ik heb dus de Hirschmann GHV20 gekocht en goed aangesloten met nieuwe F-Connectors. Alle TV's hier hebben nu beter signaal en geen ruis / storing meer, op die van mij na. Aangezien de TV bij Maxwell geen storing toonde op "gewone" zenders begin ik te twijfelen of er iets met m'n Coax kabel is. Sinds een week heb ik ook ineens super veel gekraak etc op Ned 1, 2, 3, BBC2, Omroep Brabant en Nickelodeon. Alle andere zenders zijn nog hetzelfde als voorheen. Zien er redelijk goed uit, alleen wat vage strepen. Nu zullen jullie denken; Je had toch met een andere TV getest en daarop was toch wel alles goed? En dat dacht ik zelf ook, maar blijkbaar niet dus. TV opnieuw uit de kast gehaald en daar heb ik die storing nu ook op van de bovengenoemde zenders. Volgens mij ligt het dus ergens aan de Coax kabel. Aansluitingingen zijn allemaal perfect. Zowel beneden bij de versterker als achter m'n tv. M'n pa heeft het nog 's gecontroleerd. Is er een manier om de Coax kabel door te meten of kan ik beter gewoon ff een Coax kabel over de trap uitrollen en het zo testen? Dan moet ik die eerst een gaan halen maar dat is geen punt.

Om even wat duidelijkheid te brengen:

Hirschmann GHV20
Aansluiting 1: TV Beneden = Perfect
Aansluiting 2: TV Zusje = Perfect
Aansluiting 3: TV Ouders = Perfect

Ik zit op aansluiting 4. Heb al gewisseld met 1 enzo maar dat maakt geen verschil. TV beneden geeft ook geen storing als ik deze op aansluiting 4 zet dus het ligt niet aan de aansluitingen. Coax kabel naar mijn kamer is dus het langste. Komt dus vanuit een hoek in onze woonkamer en gaat recht omhoog. Controleren op breuken enzo is dus niet te doen of de hele Coax kabel moet eruit getrokken worden. Ik heb verder geen versterker ofzo meer op m'n kamer. Die in de start post ligt in de kast weg te stoffen aangezien dat toch geen verschil maakt. Verder wordt mijn Coax kabel nergens gesplit dus ik vindt het vreemd dat ik ineens die storing heb. Misschien aangeknaagd door bepaalde diertjes? Zoals ik zelf al een beetje aangaf, Ik ga iig een lange goeie Coax kabel halen en kijken wat ik daar mee heb.

Thanks allemaal :)

Edit: Discovery is opgelost. Hadden we op alle TV's en lag aan UPC ipv onze handel _/-\o_ Helaas geldt dat niet voor de bovengenoemde zenders omdat andere kabels op de versterker dat niet hebben. Owja; Ik ga geen TV's meer slepen. Dus mijn TV gooi ik bijv niet beneden neer met de kabel die nu voor de TV in de woonkamer wordt gebruikt. Alles beneden zit namelijk netjes weggewerkt nu achter splinten enzo en ik denk niet dat me pa het leuk vindt als ik alles ff omgooi :P

[ Voor 19% gewijzigd door TommyGun op 19-03-2005 14:46 ]

• krflyer
  • Laatst online: 27-11-2024
TommyGun schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 14:41:
Update:

Is er een manier om de Coax kabel door te meten of kan ik beter gewoon ff een Coax kabel over de trap uitrollen en het zo testen? Dan moet ik die eerst een gaan halen maar dat is geen punt.
Je kunt een coax kabel testen door hem los te gooien, de kern en mantel aan één kant te verbinden, en de andere kant met een multimeter op kortsluiting te controleren. Een kabel met een breuk werkt nog wel, maar geeft slecht signaal. (hoge frequenties worden als het ware door capacitieve werking met wat weerstand doorgegeven) Andere methodes is een TDR (time domain reflectometer) voor nodig, maar zover zou je niet hoeven gaan. Knaagdieren kunnen een probleem zijn, maar dan moet je geen kortsluiting meer kunnen meten, IMHO.

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Je bedoelt het pinnetje verbinding laten maken met de losse draadjes die om het plastic hulsje zitten waar dat dikkere kabeltje door heen loopt? Wat een benamingen he :P. Maar hoe dan precies, aan de kant van de versterker (wel inpluggen neem ik aan) en vervolgens aan de kant van de TV meten? Geen kans dat ik dan het een en ander opblaas ofzo? :P Heb een goeie multimeter dus dat zit wel snor :) Lekstroom dacht ik ook al aan aangezien ik af en toe schokjes krijg van m'n kabel maar dat is vrij normaal lijkt me. Zolang het maar geen 230 is :P

[ Voor 89% gewijzigd door TommyGun op 19-03-2005 15:18 ]

Verwijderd

Koffie schreef op woensdag 29 december 2004 @ 11:30:

Sinds vorige week ben ik verhuisd , en heb ik een slechte ontvangst.
In mijn oude situatie (vorige woning) was het beeld zeer goed te noemen.
In de woonkamer had ik een actieve goedkoopie versteker (dus tussen WCD/CAI en TV in) en de slaapkamer (klein TVtje) kwam rechstreeks uit de meterkast.

In de nieuwe woning waren al coax kabels getrokken (merk en type unknown) en voorzien van F-Connectorren in de meterkast.
Naar de woonkamer heb ik een hagelnieuwe Hirschmann kabel getrokken.
Als ik een bestaande Coax pak (in de meterkast, met F-Connector) en deze met een koppelstukje op de F-Connector van mijn inkomende coax verbind, heb ik op een bestaande kabel echt perfect strak beeld.
Als ik de nieuwe kabel met een koppelstuk (wederom F-Connector <-> F-Connector) op de inkomende kabel plaats is het ranzig slecht tot niet te kijken.
RTL4 en verder (de default commerciele) gaan nog enigzins, maar Ned1,2,3 zijn zo slecht dat ze gaan schuiven en verlopen.

Geheel volgens de planning heb ik inmiddels een active versterker in de meterkast hangen (om precies te zijn een Hirschmann GHV20m 21db).
Het beeld is nu redelijk goed te noemen, als is er in Ned1,2,3 nog wel zichtbaar ruis te zien, ik kan nu iig genieten van een film op een commerciele zender.
Ik heb de potmeter *in* de versterker al wat bijgedraaid, dit hielp een heel klein beetje.
De bestaande coax kabels zitten ook op de versterker, maar worden hier niet beter of slechter van.
De ontvangst op een simpel klein pruts TVtje op een bestaande kabel is zichtbaar beter en strakker dan op mijn 100Hz BB TV op de nieuwe kabel.
De TV is het overigens niet, daar deze voorheen gewoon goed werkte, en het ook aantoonbaar in de bekabeling zit.

Maar wat kan ik nu nog doen :?
In mijn ogen heb ik een redelijk goede/ideale situatie in huis :

- Activeve versteker
- Goede F-Connectorren
- Goede CAI stekkers bij de TV
- Hagelnieuwe coax (Koka799 coax kabel 75ohm)

Het enige wat ik me nog kan bedenken (maar ben er wel sceptisch over) is om de nieuwe kabel te voorzien van een CAI opbouwdoos (nu zit de CAI stekker rechstreeks aan het einde van de kabel) dit zal dan een "GEDU 10 rijgdoos met aansluitdemp" worden.

Is mijn nieuwe kabel dan zo brak ? Ik durf overigens niet te zeggen hoe lang de nieuwe kabel is, maar omdat dfe kabel onder de vloer doorgaat is dit niet de kortste route ;)
[Voor Koffie]
Als je kabel lang is maakt dat niet zoveel uit omdat je een goede versterker hebt, maar aan het eind is het wel slim om een aansluitdoosje te doen omdat nu waarschijnlijk het signaal van de hoofdaansluitng op de versterker komt en dan door je kabel naar de TV.
Je vergeet even dat je dus Internet, Radio en TV over die kabel blaast, dus een aansluitdoos omdat te scheiden is dus zeker aan te raden.
Neem dan gelijk even een Kathreine ESN85 of Hirschmann FS1, dat is zoiezo beter dan een GEDU10.
[/Voor Koffie]

In het algemeen:

Even voor de duidelijkheid; rijgdozen mogen niet als hoofdaansluiting op de groene kabel van Casema/Essent/UPC/Caiway, gebruik hiervoor dus een geschikte hoofdaansluiting, Kathreine EVK80, of Tratec AOP / Tras1000B.

Check ook of die geaard is als die in de meterkast zit, aarden heeft zo zijn nut aangezien wij als monteurs vaak 110~150 volt meten over een ongeaarde aansluiting (komt omdat je TV een normale stekker heeft en dubble geisoleerd is in de trafo, maar ssommige fabrikanten vergeten de modulator te aarden), sommige presteren het met PC's en TV kaarten erin om 230 volt terug te sturen omdat de hele meuk op een ongeaard stopcontact zit, dat is dus vragen om problemen als iemand je aansluiting los haalt van de tap en daarmee dus de geleider wordt.

Als je toevallig een kabelmodem hebt en op je TV wat lichte puntjes ziet als je modem aanstaat, maar niet als ie uit is moet je vanaf je splitter aansluiting (TV/Radio) een sperfilter zetten tot 40 MHZ, dan ben je daar ook vanaf, dit gebeurt wel eens bij sommige kabelmodems.

Edit: even duidelijkheid, zodat het niet leek of ik de hele post niet had gelezen ;)
Edit2: Stukje onderband sperfilter tipje.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2005 16:09 ]

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Ipv een hele nieuwe Coax kabel te halen vindt m'n pa het goed dat ik m'n TV naar beneden sleep en hem daar ff aanhang. Dan weet ik het zo :)

Pagina: 1