Images genereren PHP zonder X (GD??)

Pagina: 1
Acties:

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb een script gemaakt dat plaatjes genereert, maar het werkt niet op mijn FreeBSD-server want de PHP GD extension is niet geinstalleerd.

Dus ik installeren (ports/graphics/php4-gd), blijkt dat er xlibs nodig zijn. Het gaat hier om een server, dus ik zit niet te wachten op een bloated installatie van allerlei X11-componenten.

Mijn vraag: Kan het anders? Ik kon geen opties vinden om X weg te laten, blijkbaar is het nodig, maar ik zou niet weten waarom. Het enige wat ik wil is een plaatje genereren van een string (mail-adres, tegen spambots). Is er een alternatief voor GD om hetzelfde te bereiken? Of moet ik m'n server maar vullen met bestanden waarvan ik vind dat ze niet op een server thuis horen.

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Zoiets misschien:

cd /usr/ports/net-www/mod_php && make -DWITHOUT_X11 install clean

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

PowerSp00n

There is no spoon

Ik weet nog wel als je GD compiled dat je in de makefile wat dingen kunt commenten zodat ie die libs niet nodig heeft. Maar waarom niet PHP met de meegeleverde GD?

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Bij de recente PHP releases zit GD idd al ingebakken.

http://nl2.php.net/gd
Note: Since PHP 4.3 there is a bundled version of the GD lib. This bundled version has some additional features like alpha blending, and should be used in preference to the external library since its codebase is better maintained and more stable.

[ Voor 74% gewijzigd door Room42 op 25-12-2004 14:41 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• SvMp
  • Niet online
Ik gebruik mod_php 4.3.8, dan zou GD er dus al moeten zijn.
Toch worden die functies niet herkend.

Volgens mij is die php4-gd de ingebouwde versie, maar dan als extensie gecompiled.

[ Voor 31% gewijzigd door SvMp op 25-12-2004 15:38 ]

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

svdmeer schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 15:37:
Volgens mij is die php4-gd de ingebouwde versie, maar dan als extensie gecompiled.
Dat klopt.

Toch geldt nog steeds wat irondog zei; als je compileert met de environment variable WITHOUT_X11 gedefinieerd, krijg je geen dependency op X (zie /usr/ports/lang/php4/Makefile.ext als je wilt weten waarom).

Als je deze sowieso nooit wilt, kun je het beste WITHOUT_X11=yes in je /etc/make.conf zetten; er zijn verschillende ports die deze variabele gebruiken om hun dependencies aan te passen.

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

• SvMp
  • Niet online
AVL, bedankt voor de tip! Het wordt nu idd zonder X11 geinstalleerd. :)
(weet ik meteen hoe ik kan voorkomen dat Cups allemaal X11 spul meeneemt)
Pagina: 1