Toon posts:

SPDIF optical moet 'warm worden'?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit hier met een heel raar probleem...

Ik heb een normale cd speler (sony) via optical SPDIF aangesloten op een D/A convertor, die vervolgens naar m'n speakers gaat. En eigenlijk elke keer dat ik dit aanzet heeft het eerst een half uurtje nodig om 'warm te worden' ... in het begin tikt het geluid heel veel, alsof er stukken wegvallen (en er alleen steeds een klein stukje doorkomt). Ik heb de kabel al vervangen. Maar het meest rare is nog dat dit probleem zichzelf met een klein halfuurtje vanzelf oplost.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? ik heb al aan de meest rare dingen lopen denken; condens op de kabel? slecht afgeslepen kabel? of iets in het spdif protocol wat ik over het hoofd zie? of is mijn convertor kapoet? of de optische interface van de cdspeler?

de convertor is trouwens een 'Presonus Central Station' (profi masterchannel) linkje en de cd speler een Sony CDP-XE530 ...

(of moet dit eventueel in het wetenschap (& levensbeschouwing) forum?)

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 24-06 09:52

Metten

ik hou het graag simpel

Weet je zeker dat het niet je D/A converter is die warm moet worden? Probeer anders eens die een half uur tot een uur eerder aan te zetten dan de CD speler zodat hij al 'warm' is. Je kan dit natuurlijk ook nog herhalen andersom, met als eerste de CD speler aan en daarna pas de D/A converter.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Is iets niet in orde in ieder geval. apparatuur hoeft niet op te warmen..

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:10

Exirion

Gadgetfetisjist

m.m schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 14:29:
Ik heb het idee dat het digitale gedeelte niet goed gesynchroniseerd is als ie koud is. De verschijnselen wijzen op fouten in de digitale overdracht (extreme jitter?).

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 24-06 09:52

Metten

ik hou het graag simpel

m.m schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 14:29:
Bij versterkers is het anders vrij normaal dat ze even op moeten warmen voordat ze optimaal functioneren. Dit geldt zowel voor transistor- als voor buizenversterkers.
Ik ken de D/A converter in kwestie natuurlijk niet, maar in dat soort spul zit sowieso altijd een voorversterker om het uitgangssignaal op lijn-niveau te krijgen. Wellicht ligt die dwars?

Verwijderd

Topicstarter
Metten schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 14:16:
Weet je zeker dat het niet je D/A converter is die warm moet worden? Probeer anders eens die een half uur tot een uur eerder aan te zetten dan de CD speler zodat hij al 'warm' is. Je kan dit natuurlijk ook nog herhalen andersom, met als eerste de CD speler aan en daarna pas de D/A converter.
Ik heb nu geprobeert de convertor een klein uurtje eerder aan te zetten dan mijn cd speler, en nu werkt het prima, in 1 keer. Maarhoe komt dit dan? een convertor (van spdif naar analog) hoeft toch in principe niet op te warmen? Raar zeg...

ik zal in elk geval een collega van me die het zelfde apparaat heeft eens vragen of hij dat ook heeft.

Is dit een defect of iets wat 'normaal' kan zijn voor dit type convertors?

thaaanks :)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Hmm, interessant probleem. De kabel als oorzaak is niet erg waarschijnlijk, dat is meer een wel/niet werken verhaal, niet na een half uur ineens wel.
Het zal toch wel die converter zijn. Ik zou gewoon eens een mailtje richting die gasten van PreSonus sturen, misschien dat die er ervaring mee hebben.
Pagina: 1