Toon posts:

Windows Formatteren

Pagina: 1
Acties:
  • 64 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Windows XP Pro en 2 harde schijven.

Op harde schijf 1 (C:) staat Windows/Programma's/Documenten
Op harde schijf 2 (D:) staat de backup van de documenten, muziek etc.

Harde schijf 1 (C:) heeft een capaciteit van 11,7 GB en is NTFS
Harde schijf 2 (D:) heeft een capaciteit van 25,5 GB en is ook NTFS

Nu wil ik Harde schijf 1 (C:) formatteren en Windows XP Pro eropzetten, daarna wil ik de backup
van de documenten, muziek etc. van de harde schijf 2 (D:) naar harde schijf 1 (C:) zetten.

Nu heb ik gelezen dat ik een NTFS schijf niet kan formatteren in MSDOS. Wel is het mogelijk om Windows XP Pro opnieuw te installeren en tijdens de installatie Harde schijf 1 (C:) te formatteren, maar op een andere site heb ik dit gelezen:
LET OP 2: Tijdens de setup van Windows XP heeft u de mogelijkheid te kiezen voor het formatteren van de harde schijf waarop u XP gaat installeren (hier is het wel mogelijk een NTFS partitie te formatteren). In de praktijk komt het er meestal op neer dat er gegevens achterblijven
(waaronder gegevens in de map documents and settings). Wilt u deze echt leeg hebben dan doet u er verstandig aan toch eerst gebruik te maken van een MS-DOS opstartdiskette om de schijf opnieuw te partitioneren zodat deze echt leeg is! De NTFS partitie hoeft dan niet geformatteerd te worden, dat doet de setup van XP.
Ik wil dus dat harde schijf 1 (C:) helemaal leeg is.

Ik wil uiteindelijk dat op harde schijf 1 (C:) Windows XP Pro met Windows Office en de rest staat
en Harde schijf 2 (D:) waar de backup staat mag niet geformatteerd worden, want daar staan documenten op die teruggezet moeten worden.

Ik heb trouwens al op dit forum gezocht naar soortgelijke problemen, maar ik kom er niet uit.

Groeten,
Jeroen

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:56
kortweg: die quote is niet waar, formatteren is fomatteren. En dan is het voor een PC weg.

terughaalbaar, maar daar gaat het nu niet om

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Maar wat is je probleem nou? Ben je bang dat de grote boze windows CD ook je harde schijf 2 gaat mee formateren?
Normaliter doet hij dat niet, tenzij je in het zeer duidelijk menu van de setup(sarcasme) ook aangeeft HD2 te formatteren.
Je kunt dus rustig normaal XP opnieuw installeren. Maar als je het niet vertrouwt back je gegevens dan up op HD2 en ontkoppel die voor de installatie :)

edit:(voor de duidelijkheid, ook als je normaal xp opnieuw installeerd moet je je backup op HD2 zetten he)

[ Voor 13% gewijzigd door SSH op 25-12-2004 14:05 ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:57

The Third Man

The Third Jellyfish

Het is echt onzin wat daar staat, "In de praktijk komt het er meestal op neer dat er gegevens achterblijven" geeft al aan dat de auteur maar een gokje waagt, zo van: 'als je naar buiten gaat kan het zijn dat het regent', aan zo'n informatie heb je natuurlijk geen drol. Als je een partitie formatteert (of je dat nou met de XP Setup, Linux of Dos doet) wordt er een nieuw bestandstabel of MFT aangemaakt (afhankelijk FAT of NTFS), in beide gevallen staan er 0 bestanden op die schijf en is hij dus weer helemaal fris/schoon/leeg.

• LifeTecH
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 13:58:

Ik heb trouwens al op dit forum gezocht naar soortgelijke problemen, maar ik kom er niet uit.

Groeten,
Jeroen
Je kunt gewoon met de Windows CD opstarten kiezen op welke partitie je Windows wilt installeren. Hoe je hem wilt formateren (FAT of NTFS) en alles gaat gewoon goed, nergens om bang voor te zijn :)

Verwijderd

Topicstarter
Welke stappen moet ik nu nemen om C: te formatteren en xp erop te zetten.

Graag met duidelijke stappen ;)

*Edit*

Ook graag wat uitleg van partitities selecteren etc.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2004 14:23 ]

• holoX
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:08
Zorgen dat je cdrom/dvd als eerste in de bootvolgorde staat (via je bios)

Xp cd erin, booten van die cd en op een gegeven moment kun je formatteren in de setup van XP :)

Het wijst zich echt vanzelf als je in de XP setup bent aangeland
En trouwens, het is je harde schijf formatteren, niet windows ;)

[ Voor 30% gewijzigd door holoX op 25-12-2004 14:26 ]

• LifeTecH
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 14:23:
Welke stappen moet ik nu nemen om C: te formatteren en xp erop te zetten.

Graag met duidelijke stappen ;)
Zorg dat alle belangrijke data van de C: partitie af is ;)

1. BIOS goed zetten zodat hij vanaf cd opstart, Windows Cd erin doen
2. Optie van Windows XP installeren aanklikken
3. C: partitie selecteren
4. Formatteren als NTFS (quick format)
5. Hij begint met installeren en af en toe moet je een paar instellingen invullen (tijd, datum, taal e.d.)

hier is staat het ook :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Start gewoon de Setup CD. De rest wijst echt van zichzelf uit. Gewoon lezen welke opties er allemaal zijn :)

Basic handjevasthou gevalletje dit, dicht dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.