HDD Led Loop Licht (HDDLLL)

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Neem mij niet te serieus

Topicstarter
In topic:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/71063

Wordt in het begin een loop licht gemaakt die steeds verder gaat. ik wil deze gaan maken maar heb er 1 vraagje over. Weet iemand misschien of dat de snelheid dat hij loopt sneller is als de HDD meer aan het doen is?

Thanks.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Verwijderd

nee, als je hd meer bezig is gaat je lampje toch ook niet feller branden ?

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Neem mij niet te serieus

Topicstarter
Thanks.

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:54

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

gaat zeker sneller lopen, en als je hd een beetje rap is dat is het bijna een streep van led licht, vooral met wat beetje felle leds.
En bij mij was m'n blauwe led altijd feller wanneer de hd vrij veel deed, bij standaard rood of groen valt dat minder op, maar bij blauw was dat bij mij wel zo, helaas doet m'n hd led het niet meer, beetje onvoorzichtig met expirmenteren

Verwijderd

Is trouwens die HDD loadmeter nog wat geworden? die wil ik errug graag hebben...

Verwijderd

Het was best wel ff een tijdje brainstormen maar het is me nu wel gelukt om een schema uit te denken om meerdere 4017 IC's aan elkaar te koppelen.
Ik verlies slechts 1 uitgang per IC, en heb net mijn eerste werkend.
Met slechts 2 componentjes extra per IC vind ik het een sucess.

Errug cool, 18 LEDjes dus :9

Ik heb er een erg wreed idee mee, maar dat ga ik lekker niet vertellen.
Anders is het niet origineel meer wat ik heb, omdat iedereen me begint te copieeren :P
Ik moet toch iets hebben om de mensen de ogen uit te steken op LAN-party's :)

Niet dat ik dat copieeren erg vond, ik vond het juist wel kicken dat een aantal mensen zo'n gaaf dingetje heeft gemaakt door mijn idee.
:7

• TriLithium

TriLithium

die hd-load meter is zeker nog wat geworden, hoop binnen een paar weken 2 te bouwen en aan wat mede tweakers te verkopen, dit ff voor de test, is opzich een verrekt geinig dingetje geworden

Verwijderd

Aleen jammer dat je niet kan zien of hij nou schrijft of leest he.

Daar moeten we ook maar wat op verzinnen..

• Aars
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-01 13:59
zijn die dingen ook nog te koop :?
ik ben nl zelf niet echt zo'n electroboer maar ik wil er wel graag 1 hebben/kopen (8>

voor een schappelijk prijsje dan he ;)

-

Verwijderd

ik wil dit ook maken met ongeveer 10 ledjes
kan er iemand plz voor de newbie's is een deftig schema posten met info bij?

ik denk dat ik dan afwisselend een blauw en witte led ga gebruiken (of ni?)

Verwijderd

Newbies kunnen er beter afblijven, er is al iemand die zijn mobo led connector verpest heeft :)

• the12be
  • Laatst online: 08:25
ik heb dat vu meter geval ook eindelijk werkend gekregen,
maar een fotocell ertussen gezet omdat ik die opto coupler geval niet werkend kreeg.
moest bij mij trouwens ook een weerstandje tussen 5 en de -,
maare heb m iets te klein dus slaat maar uit tot negen ledjes,
nog maar weer ff solderen

• TriLithium

TriLithium

ja de bedenker zelf het z'n hd uitgang aan schijt, poor me :'(:'(:'(:'( ,moest ie er ook maar een optocoupler tussen hangen :'(

schema wil ik wel weer posten daar niet van, maar ik zeg direct er wel ff bij, dit schema werkt, maar voor de rest, als je ehm bouwt, veel succes en mijn meel adres is gesloten dan...

Afbeeldingslocatie: http://2ws.besmart.nu/hdvu.jpg

ik wil er hooguit een paar bouwen voor diegenen die denken echt geen familie te hebben met verstand, als je me dan wel zover hebt gekregen dan wel ff goed weten dat ik door voor de lol doe en ik niet zo'n ding binnen 1dag af heb of hier tig heb liggen, dus ff geduld hebben dan, levertijd is dan ook zo snel als ik er zin in heb

• Aars
  • Laatst online: 16-01 13:59
Op donderdag 04 januari 2001 20:20 schreef TweaKERS het volgende:
Newbies kunnen er beter afblijven, er is al iemand die zijn mobo led connector verpest heeft :)
jah daarom vraag ik ook of iemand em kan maken voor me :9

-

Verwijderd

TriLithium, op sommige HD's zit nog een aparte uitgang voor een ledje.
Dan kan je je eigen cirquitje toch nog aansluiten, maar ik raad je aan die niet op te blazen :P

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:17

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op donderdag 04 januari 2001 20:15 schreef Da_FleX het volgende:
ik wil dit ook maken met ongeveer 10 ledjes
kan er iemand plz voor de newbie's is een deftig schema posten met info bij?

ik denk dat ik dan afwisselend een blauw en witte led ga gebruiken (of ni?)
WEET JE WAT DAT KOST???

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• TriLithium

TriLithium

weet ik ja, heb alleen nog ff geen zin gehad om m'n hd's los te halen om te zien, en een ding weet ik wel, die worden desnoods met dubbele opto gedaan :)

• TriLithium

TriLithium

WEET JE WAT DAT KOST???
moet ie toch zelf weten

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Neem mij niet te serieus

Topicstarter
Vraagje aan TriLithiu,

Ik wil hem gewoon simpel maken met de + van mijn HDD led aan de clock van de 4017 en de - gewoon aan de aarde/- van de 5V. Kan dit of kan dit alleen als de - van mijn HDD led op mijn MoBo verbonden is met de standaart - ??
Tevens is het niet erug als ik hem opblaas want uiteindelijk komt hij op mijn SCSI controller.. :)

• TriLithium

TriLithium

post het schema ff welke je wil gebruiken, hier kan ik vrij weinig mee, en aangezien ik verschillende schema heb gezien sindsdien heb ik geen enkel id welke....

Verwijderd

He TweaKERS, is jouw idee toevallig om er een cirkel of logo van te maken? :)

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Neem mij niet te serieus

Topicstarter
Op vrijdag 05 januari 2001 11:19 schreef TriLithium het volgende:
post het schema ff welke je wil gebruiken, hier kan ik vrij weinig mee, en aangezien ik verschillende schema heb gezien sindsdien heb ik geen enkel id welke....
Euhh ja dan moet ik hem eerst ff tekenen (digitaal) kan nog wel ff duren..:( (Druk aan het werk)

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Neem mij niet te serieus

Topicstarter
Hier is ie.

Afbeeldingslocatie: http://home.gelrevision.nl/~jeroen-t/HDDLLL.jpg

Misschien doe ik die opto-coupler er nog wel tussen.... Voor de veiligheid. :):):):)
Maar zou hij het zo doen ??

• the12be
  • Laatst online: 08:25
hey, ik zou eerst ff chekken op je mb of je + of de - van het ledje knipert,
bij mij knipperd de - daarom kreeg ik 'm niet aan de praat

maar nu doet ie het en echt way cool :9~

• Glival
  • Laatst online: 19:47
Weet iemand een site met beschrijvingen van IC's, zoals de 4017 ?
Ik heb de onderdelen al wel gekocht voor het bovenstaande schema, maar het lijkt me toch wel fijn als ik weet wat ik aan het doen ben :)

• TriLithium

TriLithium

dat optioneel lijntje moet er maar tussen, dan heb je tenminste de ground van pin 15 en de gnd van pin 8 gelijk, kan anders wel verschil in zitten dan dat werkt het dus niet lekker...
en ik wil het bijna maar als verplicht tegen iedereen zeggen, optocoupler verplicht, het is gewoon zonder om je uitgang aan stront te helpen terwijl voor een paar gulden je dat risico uitsluit, tenzij je echt niet weet waar je mee bezig bent natuurlijk maarja dan zoek je het zelf ook maar uit

voor de rest als ik het zo snel gezien heb moet het verder wel werken

Verwijderd

Welke is nou goed? dat schema met die LM3914 (die zwarte van TriLithium) of die andere met een 4017? (de witte van Jeroen....)

En kan er iemand ff een lijstje maken wat ik nu nodig heb van (beide) schema's ben geen elektronius die van een schema kan aflezen wat ik nodig heb...

Mijn dank is verpletterd! :)

• TriLithium

TriLithium

beide zijn goed, alleen werken ze anders, die met die 4017 is een gewoon looplichtje en die met die lm3914 is een vu meter zeg maar

alleen met die 4017 zou ik nog wel ff een opto ertussen hangen, weet niet of je dat er bij kan bedenken, dan moet iemand anders dat schema maar ff aanpassen ofzo

Verwijderd

Op vrijdag 05 januari 2001 11:33 schreef Fuego het volgende:
He TweaKERS, is jouw idee toevallig om er een cirkel of logo van te maken? :)
nee, helemaal fout. :P

Ik denk dat het nog 2 weekjes duurt voordat hij af is, dan post ik wel.

Een circel is ook wel leuk, ik heb hier een 8 vorm van zon ding op mijn insteekbordje gemaakt, erg leuk. (1 streep rood en de andere geel)

Vroeger ook eens gemaakt op een testprint met 20 LEDs (rood en groen).
maar toen was ik er nog niet achter (en was te lui om het te proberen) hoe 2 van die 4017's aan mekaar te koppelen, dus gebruikte ik 1 uitgang voor 2 ledjes.

het effect van die 8 viel toen erg tegen omdat er 2 LEDs tegelijk rondgingen , het leek niet op een 8 maar meer op 2 circels naast elkaar (was het in principe ook was)

Later maar weer losgesoldeert en de leds hergebruikt.

(deze ideetjes mogen jullie gerust gebruiken)

Verwijderd

Dank je TriLithium voor je antwoord... *D

dus die van jou hoeft geen opto coupler er tussen te bouwen (waar ie dan ook moet zitten..) is dus veilig genoeg... :)

Thanx!

Verwijderd

Jeroen_Tielen :

Je blaast je HD-LEDje op, en mischien wel je moederboard led out.

de kathode (min) van de HD LED moet niet aan GND (ground, ofwel aarde)

Gebruik of een opto-coupler of de aansluiting van mijn schema naar de klok (pin 14)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rdj/kamer/schema.jpg
/edit/ KUT UBB codes, ik wil html!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-08 15:27
Op zondag 07 januari 2001 13:25 schreef willemj het volgende:
Weet iemand een site met beschrijvingen van IC's, zoals de 4017 ?
Ik heb de onderdelen al wel gekocht voor het bovenstaande schema, maar het lijkt me toch wel fijn als ik weet wat ik aan het doen ben :)
www.vego.nl

• TriLithium

TriLithium

CrazyTaxi:

die van mij heeft een opto in het schema staan, die andere nog niet, daarom zeg ik het even

• te(X)en
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-10-2024

te(X)en

plons...

Ik heb nu zo'n leuk looplichtje in elkaar gesoldeerd, maar (prutser als ik ben :+) heb gewoon alle draadjes met daaraan ledjes enzo rechtstreeks op het ic-tje gesoldeerd.

Het werkt nu wel alleen is ie een beetje overgevoelig. Hij gaat al als ik de input (14) met mn vinger aanraak als een gek bewegen. En dat terwijl er alleen nog maar een draadje aan heb vastgemaak en nog verder geen echte input heb.

Dit zal wel komen door mijn rechtstreeks op het ic-tje gesoldeer denk ik. Maar is dit te voorkomen met zo'n ic-voetje of niet?

• TriLithium

TriLithium

vin je het gek he, je bent een grote antenne die ff mooi die 50Hz oppikt die lekker overheersend aanwezig is als storing, nu gaat dat looplichte dus op 50Hz staan te lopen, ja dat zie je dus ff niet he, wel ff 5x p/s die hele balk door, nou das best wel snel, maw dat klopt wel

neem nou ff van mij aan, zet die optocoupler erbij zoals in dat laatste schema staat hierboven en dan het stukje wat onderin staat, hiermee help je die gevoeligheid een stuk naar beneden en je hebt je pc beschermt tegen dat je hd-led out aan schijt gaat. dis eigen ervaring dus doe dat nou gewoon ff en niet zo moeilijk doen ;);););)

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Neem mij niet te serieus

Topicstarter
Ik heb ondertussen al een nieuw schema getekent. De Opto-Coupler zit er inmiddels tussen en ook een potmetertje het plaatje zit al half in elkaar.

Als ik tijd heb en hij werkt dan post in wel een keer het goede schema. By The Weg Thrilitium met welk progje heb jij dat mooie zwarte schema getekent....:)

{EDIT} Nederlands in niet mijn goeiste vak :'( {/EDIT}

• TriLithium

TriLithium

met ultimate als schematics en ultiboard als printen ontwerp, is het programma op printen mee te ontwerpen....

Verwijderd

tja wat zal ik zeggen oud nieuw al allemaal op mijn 286 zat al een looplightje in

• te(X)en
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-10-2024

te(X)en

plons...

Op zondag 07 januari 2001 23:43 schreef TriLithium het volgende:
vin je het gek he, je bent een grote antenne die ff mooi die 50Hz oppikt die lekker overheersend aanwezig is als storing, nu gaat dat looplichte dus op 50Hz staan te lopen, ja dat zie je dus ff niet he, wel ff 5x p/s die hele balk door, nou das best wel snel, maw dat klopt wel

neem nou ff van mij aan, zet die optocoupler erbij zoals in dat laatste schema staat hierboven en dan het stukje wat onderin staat, hiermee help je die gevoeligheid een stuk naar beneden en je hebt je pc beschermt tegen dat je hd-led out aan schijt gaat. dis eigen ervaring dus doe dat nou gewoon ff en niet zo moeilijk doen ;);););)
Nou ik heb dus nog helemaal nix op de input aangesloten en hij doet al zo raar.

• TriLithium

TriLithium

zet es een weerstand van 100k van pin 14 naar de grd ergens, misschien helpt dit wel iets

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Kan iemand even de pinnetjes uitleggen van de IC en de opto dinges? ik wil ze namelijk goed aansluiten, maar ik weet niet wat boven/onder is ofzo. :(

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Smackers
  • Niet online
Hier is de 4017 van boven af te zien.
http://www.xs4all.nl/~ganswijk/chipdir/giicm/4017.txt
Succes :)

Athlon Xp 1700+, Soyo Dragon Plus, 512 MB ddr, Radeon 8500

• dawuss

dawuss

gadgeteer

bedankt. weet iemand ook hoe het zit met de opto coupler? die heeft nl. 6 pinnetjes. Hoe moet je die volgens het schema plaatsen?

micheljansen.org

• Smackers
  • Niet online
Op de volgende link is de linker volgens mij de CNY 17.
http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_EV[SHOWBIGPICT]=&TK_PAR[PICREF]=/pix/184/GX/184497G3.JPG

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:17

Demo

Probleemschietende Tovenaar

FF over die 4017: kan die alleen omhoog tellen of zit er een tweede ingang op zodat ie omlaag kan tellen?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Smackers: dat zou best eens kunnen. Ik snap alleen niet zo veel van de recthse drie pinnetjes. In het schema worden er maar 2 gebruikt.

micheljansen.org

• TriLithium

TriLithium

die 4017 kan alleen maar omhoog tellen

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Kan niemand mij nou uitleggen hoe ik die opto coupler moet solderen? :'(

micheljansen.org

Verwijderd

Op zaterdag 24 maart 2001 17:38 schreef dawuss het volgende:
Kan niemand mij nou uitleggen hoe ik die opto coupler moet solderen? :'(
Met een soldeerbout meschien:?:?

• Smackers
  • Niet online
Het rechter gedeelte van de opto coupler ziet er in het plaatje uit als een npn-transistor. Ik denk dat je pin nr 6 via een weestand (+/- 100k Ohm) met VCC 5V moet verbinden, pin nr 5 rechtstreeks met VCC 5V en pin nr 4 met de 400 Ohm potmeter uit het schema.

• dawuss

dawuss

gadgeteer

HEel grappig Tweaky, bedankt smackers. Ik probeer het gewoon bij een oude 386 uit voor ik 'm aan de bak van m'n pa hang ;)

micheljansen.org

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Is er al iemand die dat met die opto-coupler uitgeprobeerd heeft? Dan zou ik dat graag even horen, want bij mij werkte het niet.

micheljansen.org

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Wat gebeurt er eigenlijk als je de input (dat lijntje met die weerstand dat naar pin 14 gaat) op de + van de HDD-LED houdt in plaats van op de -?

micheljansen.org

Verwijderd

Op maandag 08 januari 2001 10:04 schreef Jeroen_Tielen het volgende:
Ik heb ondertussen al een nieuw schema getekent. De Opto-Coupler zit er inmiddels tussen en ook een potmetertje het plaatje zit al half in elkaar.

Als ik tijd heb en hij werkt dan post in wel een keer het goede schema. By The Weg Thrilitium met welk progje heb jij dat mooie zwarte schema getekent....:)

{EDIT} Nederlands in niet mijn goeiste vak :'( {/EDIT}
Plaatje ...
Pagina: 1