Stroom storing schijven gaan 1 voor 1 dood

Pagina: 1
Acties:

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-02 20:01

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Topicstarter
Hallo,

Bijna 1 week geleden was er in mijn woonplaats een zware stroomstoring lichten gingen uit computers resetten tv's alleen ruis etc, mijn pc bleef gewoon doordraaien en leek nergens last van te hebben.
een paar dagen daarna begonnen de problemen 1ste schijf kappot (40GB maxtor) 3 dagen daarna 2de schijf kappot (40GB seagate) nu ongeveer 1 week verder begint windows ook weer meldingen te geven dat er "Delayed write failed" is.

hier een overzicht van laatste errors:

Event Type: Warning
Event Source: Disk
Event Category: None
Event ID: 51
Date: 12/25/2004
Time: 2:08:34 AM
User: N/A
Computer: SILENCE-SERVER
Description:
An error was detected on device \Device\Harddisk3 during a paging operation.

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Event Type: Warning
Event Source: Ftdisk
Event Category: Disk
Event ID: 57
Date: 12/25/2004
Time: 2:08:34 AM
User: N/A
Computer: SILENCE-SERVER
Description:
The system failed to flush data to the transaction log. Corruption may occur.

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Nu vraag ik me af of ik dit op enige manier kan verhalen het is namelijk niet de eerste keer dat er hier een stroom storing was/is het heeft me al 1 adsl modem gekost maar die werdt netjes vervangen door KPN/XS4all, 2 schijven (2 x 8GB seagate) deze zaten in andere pc's en ja wie maakt zich druk om 8gb schijfjes.

De schijven zelf zitten allemaal buiten garantie periode dus ik kan ze niet voor garantie opsturen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-03 14:13

Nik

Sja, stroomstoring, niemand is er voor verantwoordelijk (staat ook vast in de voorwaarden).

Het eerste dat er kapot gaat bij een stroom storing is een PC, TV, videorecorder (als ze nog aan stonden toen de stroomstoring er was). Aangezien je na de stroomstoring ineens een piekstroom krijgt, waar die dingen helemaal niet tegen kunnen...

• prutser001

prutser001

Topicstarter
waar het op neer komt is dat ik gewoon genaaid ben? zojuist zijn er dus weer 2 schijven verrot, nu dus 2 x 40GB en 2x 60GB en daar moet ik maar genoegen meenemen? heel de omgeving waar ik woon had last van de stroomstoring, bij over buren hoor ik net dat dvdspeler het niet meer doet en dat adsl modem het niet meer doet.

Hier moet toch wat aan te doen zijn? ik kan me niet voorstellen dat dat ongestraft kan gaan? Het is namelijk niet de eerste keer dat hier een stroomstoring is, deze geintjes kosten de klanten een hoop geld.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-03 14:13

Nik

Sja, lees de voorwaarden van je stroomleverancier eens door, ik denk dat er wel iets in zal staan als "schade veroorzaakt door stroomstoring" bla bla bla "wordt niet vergoed".

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

prutser001 schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 14:06:
Hier moet toch wat aan te doen zijn? ik kan me niet voorstellen dat dat ongestraft kan gaan? Het is namelijk niet de eerste keer dat hier een stroomstoring is, deze geintjes kosten de klanten een hoop geld.
Je kan er wel wat aan doen ja, een goede UPS kopen die voor je filterd enzo.
Dan stopt het allemaal wel, maar het is allemaal je eigen verantwoordelijkheid.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Dat zal er vast wel in staan, maar er is óók nog een lijst van zgn. "grijze en zwarte" voorwaarden die nietig/vernietigbaar zijn.
Er bestaat wel degelijk een aansprakelijkheid; denk maar even aan de stroomstoring in Utrecht een paar jaar geleden.

eagle

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:29

The Third Man

The Third Jellyfish

Brothar schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 14:13:
Dat zal er vast wel in staan, maar er is óók nog een lijst van zgn. "grijze en zwarte" voorwaarden die nietig/vernietigbaar zijn.
Er bestaat wel degelijk een aansprakelijkheid; denk maar even aan de stroomstoring in Utrecht een paar jaar geleden.
Dat geldt voor bewezen schade, in dit geval kan je niet bewijzen dat het de stroomstoring was, voor hetzelfde geld is de voeding van de pc zo slecht dat hij na een stroomuitval zelf alles nuket, bewijs het maar zou ik zeggen.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

mmmzz, als je kunt aantonen dat inductie de oorzaak van de schade is geweest kan je de hdz op elke e-ugv inboedel verzekerning claimen. dat valt er gewoon onder

• prutser001

prutser001

Topicstarter
nou denk dat het wel lukt om ze op inboedel te claimen dan, nooit problemen en ineens na stroom storing 4 schijven kapot? al was het er nou 1 ok maar 4.....

ff uitzoeken.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

ik zit zelf in de buitendienst van een verzekeraar en heb regelmatig met zulke schades te maken. Lever de spullen in bij een computerboer, laat ze een verklaring afgeven en het valt onder de dekking. Hou er wel rekening mee dat compjoeter spul na 2 jaar meestal voor dagwaarde vergoed wordt.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Mijn volgende computer aankoop wordt iets van overspanningsbeveiliging:
American Power Conversion (APC)
Belkin
Waarvan de laatste sowieso verzekert tegen schade als gevolg van stroomproblemen die dan toch zijn ontstaan.

[ Voor 31% gewijzigd door PcDealer op 25-12-2004 14:51 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

Na 5 a 6 stroomstoringen dit jaar (bizar maar waar), had ik zo de buik vol van de NUON dat ik maar even ben gaan informeren hoe het zit met het verhalen van schade's tgv stroomstoringen. Mij is verteld dat ook de stroomleverancier hiervoor aansprakelijk kan worden gesteld. Misschien is dit een optie naast je eigen verzekering. Succes iig

• prutser001

prutser001

Topicstarter
ga ik zeker doen, ik werk zelf bij een pc zaak dus een diagnose briefje is niet moeilijk, aangezien ikzelf TD ben :)

er zijn nu officieel 4 schijven dood, 2 ouder dan 2 jaar en 2 ongeveer 1,5jaar als ik mijn geld maar krijg.

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-02 23:48
En belangrijker is nog om dit in de toekomst te voorkomen door een degelijke beveiligde stekkerdoos. Als er een stroomstoot ontstaat brand je stekkerdoos alleen door maar je apparaten blijven leven..

dikzak

• prutser001

prutser001

Topicstarter
ik heb een UPS gehad, ik weet niet meer welk merk maar hij kon 2 computers voor 15 minuten laten draaien. en het zijn aardig dure oplossingen een GOEDE beveiligde stekker doos oid is erg onintressant, die ups had ik voor 250 gulden en dies er ook mee uitgescheden dus dat doe ik niet nog een keer.

Verwijderd

Koop een goede ups die dingen kosten echt niet zo heel veel meer tegenwoordig .

Verwijderd

Same problem hier.

Ieder maand valt wel minimaal 1 of 2 keer de stroom uit hier.

Drie schijven (garantie, dat wel) en een voeding (die op zijn beurt 2 mobo's en een CPU molde).

Heb sinds drie dagen een goedkope UPS van Sweex voor € 59,- gekocht. http://www.sweex.nl/product.asp?pid=351

1 HDD is al duurder dan € 59,- euro, dus bij de volgende stroomuitval heb ik mijn UPS alweer terugbetaald gekregen.
Pagina: 1