Vrolijk kerstfeest 
Ik probeer deze machine tijdelijk als tftp server in te zetten om een thin client te testen. Hiertoe gebruik ik Knoppix. De machine heeft twee netwerkkaarten:
- eth0: 192.168.1.121 255.255.255.0 (hangt aan router)
- eth1: 192.168.2.1 255.255.255.0 (hangt aan thin client)
De thin client krijgt ondertussen al een IP adres via bootp. Het tftp gedeelte lukt echter niet zo best.
Ik start de server als root als volgt:
In /var/lib/tftpboot heb ik het boot bestand voor de thin client geplaatst nl. Xncd19r, leesbaar voor elke gebruiker. Volgens de tftpd manpage luistert tftpd default op alle lokale adressen. De tftp server kan ik dan ook zonder problemen bereiken als ik connect op localhost:
Op de ip-adressen van de interfaces kan ik echter niet connecten
:
Ook als ik als parameter "-a 192.168.2.1" voor tftpd opgeef lukt het niet. De thin client geeft ook timeouts voor tftp. Dit zou toch moeten lukken
Of zie ik iets erg over het hoofd? Voor zover ik kan zien draait Knoppix standaard geen iptables of iets dergelijks?
Ik probeer deze machine tijdelijk als tftp server in te zetten om een thin client te testen. Hiertoe gebruik ik Knoppix. De machine heeft twee netwerkkaarten:
- eth0: 192.168.1.121 255.255.255.0 (hangt aan router)
- eth1: 192.168.2.1 255.255.255.0 (hangt aan thin client)
De thin client krijgt ondertussen al een IP adres via bootp. Het tftp gedeelte lukt echter niet zo best.
Ik start de server als root als volgt:
code:
1
| in.tftpd -l -s /var/lib/tftpboot/ |
In /var/lib/tftpboot heb ik het boot bestand voor de thin client geplaatst nl. Xncd19r, leesbaar voor elke gebruiker. Volgens de tftpd manpage luistert tftpd default op alle lokale adressen. De tftp server kan ik dan ook zonder problemen bereiken als ik connect op localhost:
code:
1
2
3
4
| knoppix@ttyp2[~]$ tftp localhost tftp> binary tftp> get Xncd19r Received 2435664 bytes in 1.0 seconds |
Op de ip-adressen van de interfaces kan ik echter niet connecten
code:
1
2
3
4
| knoppix@ttyp2[~]$ tftp 192.168.2.1 tftp> binary tftp> get Xncd19r Transfer timed out. |
Ook als ik als parameter "-a 192.168.2.1" voor tftpd opgeef lukt het niet. De thin client geeft ook timeouts voor tftp. Dit zou toch moeten lukken
Programmer: red-eyed, mumbling mammal capable of conversing with inanimate objects.