Toon posts:

[XP] Boot disk failure*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

Ik wilde gisteravond mijn pc opstarten en toen kreeg ik de melding:

Boot disk failture, insert system disk and press enter

Ik heb Windows XP Home edition, ik heb op het forum al gezoch naar een soort gelijke topic maar ik kwam alleen uit op een topic over win 98, vandaar dat ik deze topic start.

Wie kan mij helpen?

Bedankt alvast!

Wouter

Verwijderd

Zit er niks meer in van diskette of zo ?
Dit is echter wel veel te weinig info. Wees specifieker !

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Toevallig een diskette in je drive laten zitten? Kan deze fout al veroorzaken.
Al gekeken in het BIOS of je HDD nog wel wordt herkend? Al gekeken of de bootsequence nog goed staat? Wat heb je zelf al gedaan? Wat heb je al geprobeerd om het te herstellen?
Laat ff wat meer weten.

Verwijderd

Topicstarter
Er zit geen diskette of cd in, alles is leeg.
Ik heb de win xp cd erin gedaan op enter gedrukt, vervolgens kwam er een hardware scan daarna kom ik kiezen uit 3 opties:

1. win xp installeren
2. win xp herstellen/reparen
3. afsluiten

ik heb alle mogelijkheden al gedaan, bij 1 en 2 geeft hij aan dat er geen harde schijf aanwezig is.
Gistermiddag was er nog helemaal niks aan de hand.

• juanita
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-03 11:37
Check eens de BIOS settings.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Laat me je even verwijzen naar een stuk tekst wat mijn collega enige tijd geleden voor je heeft getikt: F_J_K in "Programma gezocht" Alles wat F_J_K daar noemt komt weer terug in dit topic; dus lees dat even door voor je een nieuw topic opent op GoT :)

Dus: wat heb je zelf al geprobeerd; waar heb je precies op gezocht? Ik pas je topic titel nog even aan :)

[Win XP] > [XP] Boot disk failture *

[ Voor 11% gewijzigd door Spider.007 op 25-12-2004 11:29 ]

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Brede P
Als hij tijdens de setup aangeeft dat er geen harddisk aanwezig is, houdt dat dus in dat je HDD niet meer wordt gezien door de setup. Check je BIOS eens of hij daar nog wordt gezien. Wat voor HDD heb je? Als je een S-ATA schijf hebt, heb je grote kans dat je drivers voor de S-ATA controller moet installeren voor XP je harddisk zal zien tijdens de setup. Als je weet welk merk harddisk je hebt, kun je met behulp van een testprogramma van de desbetreffende fabrikant een test uitvoeren op je HDD om te kijken of er nog leven in zit. Als je schijf in het BIOS al niet meer wordt gezien, ga er maar vanuit dat die schijf dan is overleden.

• ericding
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-04 21:49

ericding

Altijd de eerste.

Kijk even in de Bios of de HD daar wel wordt herkend (zoals BredeP al aangaf). Probeer anders eens met een tooltje van de HD-fabrikant te checken of je HD nog goed is. Linkjes naar de verschillende tootltjes staan geloof ik in de OM-FAQ.
edit:
Spuit11 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door ericding op 25-12-2004 11:30 . Reden: Spuit 11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben niet echt zo'n freak die gelijk alles weet zeg maar ;)
Waar moet ik op letten in de BIOS?

Is het ook mogelijk om aan de hand van een opstart diskette de pc weer op gang te krijgen?

• Brede P
Kijk in je BIOS bij de Normal BIOS setting o.i.d. (geen idee hoe het precies heet, verschilt ook per BIOS), meestal onder het kopje MAIN ofzo, welke IDE apparaten hij heeft herkend. Je kan die ook zijn tijdens het opstarten van de PC, als hij het geheugen telt/test. Als daar nog een HDD wordt herkend, is er iets anders aan de hand. Wordt daar geen HDD meer gezien, waarschijnlijk is dan je HDD dood. Heb je niet toevallig je kast verplaatst ofzo, waardoor er een voedingsstekker of IDE kabel los is geraakt?

Verwijderd

Topicstarter
BredeP schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 11:32:
Kijk in je BIOS bij de Normal BIOS setting o.i.d. (geen idee hoe het precies heet, verschilt ook per BIOS), meestal onder het kopje MAIN ofzo, welke IDE apparaten hij heeft herkend. Je kan die ook zijn tijdens het opstarten van de PC, als hij het geheugen telt/test. Als daar nog een HDD wordt herkend, is er iets anders aan de hand. Wordt daar geen HDD meer gezien, waarschijnlijk is dan je HDD dood. Heb je niet toevallig je kast verplaatst ofzo, waardoor er een voedingsstekker of IDE kabel los is geraakt?
Ik heb mijn kast niet verplaatst, staat nog altijd op de plaats waar hij sinds vorig jaar staat ;)
Ik ga even uitzoeken welke hard disk ik heb en ik ga even in mijn bios kijken.
bedankt!

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-04 09:14
Je kan anders ook even in je kast checken of alle kabels nog wel goed vastiztten. Dit in geval hij door het BIOS niet meer herkend wordt.
Zou wel raar zijn als je schijf spontaan in stilstand zonder herrie te maken oid de pijp uitgaat :?

Verwijderd

Topicstarter
cryforhelp schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 11:42:
Je kan anders ook even in je kast checken of alle kabels nog wel goed vastiztten. Dit in geval hij door het BIOS niet meer herkend wordt.
Zou wel raar zijn als je schijf spontaan in stilstand zonder herrie te maken oid de pijp uitgaat :?
Ik ben momenteel mijn kast van de binnenkant even aan het schoon maken en controlleren of alle kabels nog vast zitten, nu je het zegt als ik de pc opstart hoor ik zo'n piepjes/geluidjes die je normaal nooit hoort.. wat zou dat kunnen zijn?

Verwijderd

ik heb dat ook wel eens met mijn comp.
ik los dat altijd zo op: zet de comp. uit en dan de stroom er helemaal af.
Dan houd ik de powerknop een tijdje in zodat alle stroom uit de comp. is.
Werkt altijd
Heeft iets met de aarding te maken denk ik

• Brede P
Piepjes/geluidjes zouden uit een vastgelopen HDD kunnen komen.
Misschien de pech gehad dat de kop van je HDD vast is geslagen tijdens uit uitschakelen ofzo. Hoor je geen harde, tikkende geluiden?

Verwijderd

Topicstarter
BredeP schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 11:55:
Piepjes/geluidjes zouden uit een vastgelopen HDD kunnen komen.
Misschien de pech gehad dat de kop van je HDD vast is geslagen tijdens uit uitschakelen ofzo. Hoor je geen harde, tikkende geluiden?
ik denk dat het beste is om even tot as. maandag te wachten en dan me pc gewoon naar mijn systeem beheerder te brengen.
Pagina: 1