Netwerk-probs (again)

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Topicstarter
Nou... 't is weer zo ver. Ik heb bij Alternate 2 netwerkkaartjes gekocht (realtek), geinstalleerd, IP-adressen en subnetmask opgegeven, maar ik zie nix bij netwerkomgeving. Hoe kan dit? Doe ik iets fout (ik weet nix van netwerken).
Hoe kan ik met een multimeter de kabels testen???

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:33

Crusader

Arc Nature

Op beide compu's kun je het beste de werkgroepnamen hetzelfde invullen. Dan pas komen beide pc's voor in netwerkomgeving.
Ook dit kan zo'n 10 minuten duren voordat je elkaar ziet na het opstarten.
Om de boel te forceren kun je proberen het volgende in te tikken op de dos prompt:
NET VIEW \\ip.adres.andere.pc
Dit moet wel lukken.
Ook moet je ervoor zorgen dat beide IP adressen binnen hetzelfde subnet vallen.
Als je deze adressen gebruikt moet het zeker werken:
PC1 192.168.0.1 MASK 255.255.255.0
PC2 192.168.0.2 MASK 255.255.255.0

Succes

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Oh ja, en vergeet niet iets te delen op je pc, anders zie je hem nog niet...

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Werkgroep had ik al opgegeven... dat NET VIEW werkt niet, kan de andere computer niet vinden. Misschien is de kabel wel stuk. Hoe kan ik die met een multimeter doormeten??? Oh ja. de groene lampjes achterop de pc'tjes branden constant, is dit goed??

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:27
Ga eens naar Verkenner|Extra|Zoeken|Computer..
en tik daar het ip nummer of naam van de andere pc in, misschien vindt ie hem nu wel.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Nix te zien....

Crusader> Wat moet je trouwens delen en hoe doe je dat??

• Lone Gunman
  • Niet online
Ik weet niet zeker hoe je je de computers gekoppeld hebt, maar ik neem aan dat je een rechtstreekse kabel van de ene naar de andere netwerkkaart gebruikt ? als dat het geval is, weet je zeker dat je een crosslink kabel hebt ? (je kan dat controleren door ff de utp stekkertjes aan de kabel naast elkaar te houden, als de kleurtjes van de kabeltjes in beide connectors dezelfde volgorde hebben, heb je geen crosslink, als de volgorde verschillend is heb je ws wel een crosslink kabel)

Heb je geen crosslink kabel, ga er dan een kopen :)

Verder check ff of alle instellingen goed staan... dus bij netwerk moet msclient - netwerkkaart - tcp/ip en bestandsdeling staan.

Verder gewoon ff invullen wat crusader al aangaf, ip bv 192.168.10.x en subnet 255.255.255.0 (je moet uiteraard wel verschillende ip's per computer gebruiken, dus x op compu1 is 1 en x op compu 2 is 2 oid)

Verder, delen is het delen (duh) van bestanden en/of printers op de computers. Je kan bv je d: schijf delen door bij deze computer met de rechtermuisknop op de d: schijf te klikken en dan delen te kiezen.
Dan ff alles instellen zoals jij het wilt uiteraard...

Succes ermee

Mzzl, LG

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Nou, nog nix....
Trouwens, het is een BNC-verbinding, was ik ff vergeten te melden.
Ik heb nu het volgende gedaan (vanaf het begin af aan).
In beide computers de netwerkkaart gedouwd, Windows herkende ze meteen en heeft ze geinstalleerd, geen conflicten.
Ik heb een computernaam en werkgroep (hetzelfde) opgegeven. Daarna het IP-adres van de "hoofd"-computer gezet op 192.168.0.1 en die vande werkcomputer op 192.168.0.2. Bij beide computer het Subnetmask op 255.255.255.0. Ik heb op de hoofdcomputer bestanden en printers delen aangevinkt.
Nog steeds zie ik nix bij netwerkomgeving. Ik heb er 0,0 verstand van, dus misschien doe ik wel iets heel doms fout. Wie weet wat? Ik kan trouwens de schijven niet delen. Moet je nog op een een of andere manier verbinding leggen?

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
OH ja, waarom branden de groene lampjes steeds? Dit duidt toch op netwerk-activiteit?

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Heb je terminators gebruikt aan allerbij kanten van de kabel?

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Jazekers

• Agent-X
  • Niet online
Kon je jezelf pingen ? ( niet de andere )
Misschie nvia het commando `winipcfg` de optie `release all` and `renew all` gebruiken.

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Ik kan mijzelf wel pingen, de andere dus niet... met winipcfg kan ik maar 1 computer vrijstellen en vernieuwen..

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
IS er op internet een stappenplan ofzo voor het instellen van een netwerk?

Verwijderd

Je moet zorgen dat je een anmeldingsscherm komt! Anders gaat er niks werken en zegt de computer dat je niet bent aangemeld als je uiteindelijk de andere pc hebt gevonden

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Bedoel je hier de client mee??

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Wat The Boss bedoelt is dat je als "Primary Network Logon" in Network Properties hebt staan "Windows Logon" en bij het eventuele aanmeldingsscherm (dat jij schijnbaar niet krijgt omdat je geen password hebt ingesteld) niet op Cancel drukt (of annuleren, sorry, ik gebruik de engelse windows).
Wat ook helpt om dit aanmeldscherm weer terug te krijgen, is alle *.PWL bestanden uit C:\Windows te verwijderen (of te renamen). Let op, ook eventuele "Saved passwords" voor je internetverbinding e.d. zijn hiermee weg.
Over doormeten gesproken, dat kun je doen door de coax kabel van alle pc's te ontkoppelen en de terminators te laten zitten. Vervolgens meet je met een multimeter de weerstand tussen kern en ring van de kabel in een van de stekkers. Je moet dan een waarde van ongeveer 25 Ohm krijgen.
Een groen brandend lampje kan meerdere dingen betekenen, hangt af van de fabrikant. Of er is geen verbinding, of juist wel. Voor netwerkactiviteit knippert er vaak een ledje op momenten dat er data voorbij komt.
Ik hoop dat je hier weer wat verder mee komt.

Succes.

• Onno
  • Niet online
Alle dingen die betrekking hebben op de netwerkclient zijn natuurlijk helemaal niet interessant zolang de computers elkaar nog niet kunnen pingen. Eerst moet dat werken, die clients komen later wel.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

LAN FAQ is een goede sites met veel tips...

En heb je wel je File and Printer Sharing aanstaan?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
...

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Als ik de kabel doormeet zoals Crusader het zegt, krijg ik een weerstand van 50 Ohm ipv 25 ohm. Maar is dit niet goed, de terminator is toch ook 50 Ohm?

• Muggie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-08 10:10

Muggie

8 pm

Heb je ook wel de goede terminators erop zitten, er is volgens mij verschil in Ohms bij die dingen.

PSN: mug_8pm

Verwijderd

Heb je misschien bij het device (Control Panel/Network/realtek/Properties/Advanced/Media type ofzo) nog opties om het kabeltype te kiezen?

Misschien probeert ie wel via UTP te zenden ofzo terwijl je er COAX(BNC) aan hebt...

• Agent-X
  • Niet online
Kun je op beide comps jezelf pingen en `vernieuwen` en `vrijgeven` ?

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Bunny> jammer, kan niet.
Maiar> Ik kan dat op 1 computer doen, de andere niet.

Verwijderd

Misschien werkt dit:
Het ipx protocol is preferent boven het TCP/IP protocol. In je netwerk eigenschappen in configuratie scherm moet je dus zien 1) client voor mikkysoft netwerk. 2) externe toegang adapter 3) je netwerkkaart (i.c. realtek) 4) 2X TCP/IP protocol een van externe toegang een van realtek 5) bestand en printer deling. Voor de rest alles weghalen

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Had ik al gedaan....
Thanx anyway...

• TB

TB