Ik weet dat het al vaak voorbij is gekomen, maar ik moet het toch kwijt...
Ik heb een IBM PC Server 330 met een ServeRAID controller.
De machine is een Dual PPro 200 Mhz met 192MByte EDO/ECC systeem geheugen.
De ServeRAID controller is een PCI SCSI Raid controller op basis van 3 Adaptec AIC-7880U controller chips, aangestuurd door een PowerPC Risc processor. Ik weet alleen niet precies of het nou SCSI Ultra, Ultra Wide of Ultra 2 Wide controllers zijn...
De SCSI-kanalen werken op 20Mhz, welke theoretisch een doorvoersnelheid geven van 20MByte/sec. Daarnaast is write-back Cache ingesteld voor alle schijven.
De schijven zijn vervolgens in de volgende setups ingesteld:
Met hdparm -tT /dev/sdx krijg ik deze resultaten:
Naar mijn idee zijn de buffered disk reads veelst traag... Daarnaast zit er een beetje rare verdeling in de snelheden... /dev/sdd is maar 1 schijf, maar die haalt bijna de hoogste snelheid, terwijl /dev/sdb in Raid 5 zit, en dus sneller zou moeten zijn...
Ik heb voor de controller speciale drivers geïnstalleerd.
Mijn eerste vraag is, zijn deze waardes echt te laag?
Het is zo jammer namelijk dat mijn SCSI schijven de bottle neck vormen in mijn 100Mbit netwerk.. Hij staat namelijk als File server te draaien hier.
Ik heb een IBM PC Server 330 met een ServeRAID controller.
De machine is een Dual PPro 200 Mhz met 192MByte EDO/ECC systeem geheugen.
De ServeRAID controller is een PCI SCSI Raid controller op basis van 3 Adaptec AIC-7880U controller chips, aangestuurd door een PowerPC Risc processor. Ik weet alleen niet precies of het nou SCSI Ultra, Ultra Wide of Ultra 2 Wide controllers zijn...
De SCSI-kanalen werken op 20Mhz, welke theoretisch een doorvoersnelheid geven van 20MByte/sec. Daarnaast is write-back Cache ingesteld voor alle schijven.
De schijven zijn vervolgens in de volgende setups ingesteld:
code:
1
2
3
4
| Array A: 2x IBM DCHS04W 6363 4303MB (Raid 1) Array B: 3x Seagate ST39173L6218 8683MB (Raid 5) Array C: 2x IBM DCHS04W 6363 4303MB (Raid 1) Array D: 1x Quantum Atlas V 0230 8755MB (Raid 0) |
Met hdparm -tT /dev/sdx krijg ik deze resultaten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| /dev/sda: Timing buffer-cache reads: 128 MB in 4.08 seconds = 31.37 MB/sec Timing buffered disk reads: 64 MB in 11.95 seconds = 5.36 MB/sec /dev/sdb: Timing buffer-cache reads: 128 MB in 3.85 seconds = 33.25 MB/sec Timing buffered disk reads: 64 MB in 7.60 seconds = 8.42 MB/sec /dev/sdc: Timing buffer-cache reads: 128 MB in 3.79 seconds = 33.77 MB/sec Timing buffered disk reads: 64 MB in 15.52 seconds = 4.12 MB/sec /dev/sdd: Timing buffer-cache reads: 128 MB in 3.88 seconds = 32.99 MB/sec Timing buffered disk reads: 64 MB in 7.63 seconds = 8.39 MB/sec |
Naar mijn idee zijn de buffered disk reads veelst traag... Daarnaast zit er een beetje rare verdeling in de snelheden... /dev/sdd is maar 1 schijf, maar die haalt bijna de hoogste snelheid, terwijl /dev/sdb in Raid 5 zit, en dus sneller zou moeten zijn...
Ik heb voor de controller speciale drivers geïnstalleerd.
Mijn eerste vraag is, zijn deze waardes echt te laag?
Het is zo jammer namelijk dat mijn SCSI schijven de bottle neck vormen in mijn 100Mbit netwerk.. Hij staat namelijk als File server te draaien hier.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier