Toon posts:

Pentium M 1,7 komt niet hoger dan 659mhz! (Alpha 2500)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ben sinds vanmiddag in het bezit van een alpha 2500 notebook(computerland) Heb er inmiddels win xp pro opgezet alles draait, maar nog lang niet snel genoeg!
Deze notebooks zijn standaard overclockt (10%), voordat ik deze optie in de bios had aangezet bleef de proc netjes op 600mhz, ook tijdens de cpu arithmetic benchmark van sisoft sandra scoort de proc als een 600mhz pentium m....
Had al ergens op GoT gelezen dat iemand hetzelfde probleem had en dat opgelost was het flashen van zijn bios, ben daar niet zo bekend mee en vroeg mij af of er iets anders is dat ik nog kan proberen?

Pentium M 735
Win XP Pro
bios American megatrends Inc, versie 080010, 11/22/2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laptop specifiek aldus move > CSL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:28
Als je nou eens kijkt in je control panel bij 'Power Options'. Daar kan je vaak kiezen hoe je snel je wil dat je Pentium draait. Op mijn Vaio kan ik kiezen tussen High Battery(dan loopt ie op 220 of zelfs 83Mhz :X ), High Performance of Adaptive. Als die op Adaptive staat blijft ie bij mij 9 van de 10 keer op 596 Mhz draaien. Dus kijk eerst even of jij em ook op High performance kan zetten.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb inmiddels alle standen van de poweroptions al geprobeert, ook everest zegt max cpu speed 600mhz :|
Tijdens benchmark van sisoft komt tie ook niet hoger....

Iemand nog ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-10 23:21
speedstep xp al geprobeerd?

Ff in bios alle power settings uit zetten?
Knoppix booten?

Dit probleem zie ik nml wel vaker en dat ligt toch echt aan windows / instellingen.

* Roberto heeft een X40 die tekoop staat met een 1.2 LV Banias en die ging bij sisoft ook niet hoger dan 600mhz... maar tijdens normaal windows gebruik wou hij wel naar 1.2Ghz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hehe vrij logisch.

Mobile processoren klokken zichzelf terug als dat kan, om energie te besparen. Zodra er kracht nodig is wordt de snelheid weer opgeschroefd.

Althans dat is wat mij verteld is. Er is iig niks mis met je lappie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:18
Heb net ff getest met de laptop in me sig, en idd > idle status.. en dan op high performace mode van power4gear prog ofzo draaitie ook op 600mhz > zal wel omhoog gaan bij veel gebruik.

Als ik 'm op battery-saving zet gaatie naar 127Mhz. Kheb overal gekeken, maar kan deze waarden niet veranderen.

Volgens mij dus idd ook nix mis met je laptop!

En nu naar Dakar op RTL5 kijken! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

De meeste benchprogsels trappe erin. Indien de CPU niets doet, klokt die terug en wordt die verkeerd uitgelezen. Indien 'ie dan wel wat doet, heeft dat progsel vaak de oude stand en is het progsel niet slim genoeg om full-power door te gaan.

Je kan hooguit worden afgezet als er inderdaad een mindere CPU inzit, maar dat zie je in je BIOS. Verder zal een verkeerde driver of zo er nooit voor zorgen dat de CPU altijd te sloom blijft, integendeel, de CPU zal bij brakke software juist op full power draaien. Het feit dat de CPU onredelijk laag staat betekend dat zowel de CPU als de software prima werken.

De vraag blijft alleen waarom die benchsoftware zo enorm slecht is dat ze er niet op inspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet je BIOS updaten...het is een fout/gebrek in je huidige BIOS...toen hadden ze waarschijnlijk niet gerekend op Dothan processoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
Verwijderd schreef op zondag 26 december 2004 @ 01:19:
Je moet je BIOS updaten...het is een fout/gebrek in je huidige BIOS...toen hadden ze waarschijnlijk niet gerekend op Dothan processoren.
bs lees hierboven! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met alle respect, zie: Nieuwe jewel notebook? Jewel Diamond 2500 Centrino

Dit Uniwill model heeft waarschijnlijk nog verouderde BIOS waarin Dothan processoren nog niet goed worden ondersteunt. Met een nieuwe BIOS zou dit probleem verholpen moeten zijn. Ook heeft Aopen een tijdje geleden de BIOS geupdated, om ditzelfde probleem te verhelpen.

Dit komt trouwens niet voor bij Fujitsu-Siemens Amilo M-1425, zelfde model...daar hebben ze de BIOS waarschijnlijk wel bijgewerkt alvorens het te gaan verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:56
gewoon op lichtstroom doen

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
Verwijderd schreef op zondag 26 december 2004 @ 05:25:
[...]

Met alle respect, zie: Nieuwe jewel notebook? Jewel Diamond 2500 Centrino

Dit Uniwill model heeft waarschijnlijk nog verouderde BIOS waarin Dothan processoren nog niet goed worden ondersteunt. Met een nieuwe BIOS zou dit probleem verholpen moeten zijn. Ook heeft Aopen een tijdje geleden de BIOS geupdated, om ditzelfde probleem te verhelpen.

Dit komt trouwens niet voor bij Fujitsu-Siemens Amilo M-1425, zelfde model...daar hebben ze de BIOS waarschijnlijk wel bijgewerkt alvorens het te gaan verkopen.
Sorry voor men reply |:(

Maar alles is dus toch gewoon zoals normaal op zen laptop? Volgens mij hoeftie helemaal nix te doen, toch? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:14

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Zemskii schreef op zondag 26 december 2004 @ 11:17:
[...]

Sorry voor men reply |:(

Maar alles is dus toch gewoon zoals normaal op zen laptop? Volgens mij hoeftie helemaal nix te doen, toch? :/
Dat klopt, het gaat hier gewoon om het effect van SpeedStep, maar een BIOS-upgrade is wel aan te raden. Heb ik hier ook gedaan en hij wordt nu lang niet meer zo warm als voorheen, maar is wel even snel nog. :) (Getest in 3DMark.)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 26 december 2004 @ 01:19:
Bios is van American megatrends, date 22/11/2004, daar kan 't toch niet aan liggen/

Begrijp wel dat proc op 600mhz draait, maar hij zou toch meer moeten gaan draaien als het nodig is(bv. photoshoppen, dvd kijken, meerdere programma's tegelijk)? Want ook dat doet tie niet |:(

Weet iemand een prog om je cpu zo te stressen dat tie wel maximaal moet?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2004 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Happy2000
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Als je SpeedSwitchXp download kun je, je cpu op maximaal zetten dan zou hij dus full power moeten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:56
Verwijderd schreef op zondag 26 december 2004 @ 13:32:
[...]

Bios is van American megatrends, date 22/11/2004, daar kan 't toch niet aan liggen/

Begrijp wel dat proc op 600mhz draait, maar hij zou toch meer moeten gaan draaien als het nodig is(bv. photoshoppen, dvd kijken, meerdere programma's tegelijk)? Want ook dat doet tie niet |:(

Weet iemand een prog om je cpu zo te stressen dat tie wel maximaal moet?
het maakt geen poep uit wat jermee doet als hij niet op het lichtstroom is aangesloten, wat je kan doen is idd SpeedSwitchXP dowloaden, dan kan je dat zelf instellen

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
donald_dick schreef op zondag 26 december 2004 @ 20:30:
[...]

het maakt geen poep uit wat jermee doet als hij niet op het lichtstroom is aangesloten, wat je kan doen is idd SpeedSwitchXP dowloaden, dan kan je dat zelf instellen
Zou inderdaad zo moeten zijn, maar krijg 'm ook op netstroom niet aan de praat... En daar zit dus (nog steeds) het probleem, begin me nou af te vragen of het nou softwarematig fout zit of dat ik er gewoon mee moet teruggaan(zit nog garantie op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
What the...

Denk laat ik de batterij eens testen netstroom eraf en leeg laten gaan, zit de batt op nog 21% slaat de fan aan en gaat m'n cpu speed(voor het eerst) ineens naar 1,8gh!!

Dit klopt toch niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-10 16:57
Verwijderd schreef op maandag 27 december 2004 @ 02:07:
What the...

Denk laat ik de batterij eens testen netstroom eraf en leeg laten gaan, zit de batt op nog 21% slaat de fan aan en gaat m'n cpu speed(voor het eerst) ineens naar 1,8gh!!

Dit klopt toch niet...
Klopt wel.
Was van het weekend aan het gamen en had zoiets van "wat loopt het traag"... plug de adapter er in en voila!! liep weer als een trein! (niet dat de treinen hier in NL zo goed draaien, maar mn laptop wel 8)7 )

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

Dit is volkomen normaal gedrag :)

Ik heb twee laptops;
  1. een Compaq Presario 714 EA-XP AMD Athlon 1Ghz (XP Home), die doorgaans wordt opgemerkt als 479Mhz proc. door diverse indicatie proggie's ongeacht de stoormvoorziening of het powermanagement.
  2. een Dell Latitude D600 Pentium M 1,4Ghz (XP Pro), die doorgaans wordt opgemerkt als 587Mhz proc. door diverse indicatie proggie's ongeacht de stoormvoorziening of het powermanagement.
Pas wanneer er meer benodigd is gaat de proc. harder draaien, en zullen diagnose proggie's ook in eens een hogere waarde laten zien. De benaming voor dit systeem, afhankelijk van fabrikant en proc. generatie is: speedstep/powerNow!/etc.

Het automatisch terugklokken van de snelheid wanneer niet benodigd is overigens vaak niet eens in te stellen. Het is immers de architectuur van de proc..

[ Voor 8% gewijzigd door aardbeix15 op 27-12-2004 10:12 ]

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:40
Speedswitch XP kan je de snelheden mee forceren, soms erg handig als je zonder AC power een game wil spelen. Kan je hem alsnog op 100% zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
sorted.bits schreef op maandag 27 december 2004 @ 09:38:
Speedswitch XP kan je de snelheden mee forceren, soms erg handig als je zonder AC power een game wil spelen. Kan je hem alsnog op 100% zetten :)
Zoals ik al vermelde 8)7

Maar het is idd een handig programma, hoewel ik moet zeggen dat ibm een nog ietsie beter programma heeft, daarmee kun je bv auto wlan of bt uit zetten en scherm sterkte auto minder laten worden en zulke dingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:40
RS_003 schreef op maandag 27 december 2004 @ 11:43:
[...]

Zoals ik al vermelde 8)7

Maar het is idd een handig programma, hoewel ik moet zeggen dat ibm een nog ietsie beter programma heeft, daarmee kun je bv auto wlan of bt uit zetten en scherm sterkte auto minder laten worden en zulke dingen :)
Is dat die profile manager ? Want wat ik dacht (en ooit een keer geprobeerd heb en tijd terug), was dat het alleen op IBM's draaide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
sorted.bits schreef op maandag 27 december 2004 @ 12:16:
[...]
Is dat die profile manager ? Want wat ik dacht (en ooit een keer geprobeerd heb en tijd terug), was dat het alleen op IBM's draaide.
Yup, geweldig stukje software :)
De software gaat zelf zover dat je realtime de hoeveelheid Wh en het voltage / amp's kunt uitlezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[quote]aardbeix15 schreef op maandag 27 december 2004 @ 09:25:

Pas wanneer er meer benodigd is gaat de proc. harder draaien, en zullen diagnose proggie's ook in eens een hogere waarde laten zien. De benaming voor dit systeem, afhankelijk van fabrikant en proc. generatie is: speedstep/powerNow!/etc.

klinkt goed, maar wie/wat bepaalt er dan wanneer er meer benodigd is?
Heb vanmiddag het volgend geprobeert:
- laptop op netstroom en toen tegelijkertijd:
- dvd afspelen
- fireworks open
- photoshop open
- java compilen met forte
En nog ging de proc niet hoger dan 659mhz! terwijl de dvd toch duidelijk ging haperen en 't compilen ook langzaam ging....
Is d'r geen mogelijkheid dat je als gebruiker bepaalt wanneer de proc voluit moet?
Zou graag willen dat de proc zeker tijdens het opstarten voluit gaat, heb niet 't idee dat dat zo is.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2004 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Probleem opgelost!
Toch maar een bios flash gedaan, en loopt nu wel zoals het moet.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 12:14:
Probleem opgelost!
Toch maar een bios flash gedaan, en loopt nu wel zoals het moet.. :)
Ik zei het toch ;)
Pagina: 1