Initial G schreef op donderdag 30 december 2004 @ 16:23:
gewoon uitleggen dat het elektromagnetische straling is met een golflengte van 400nm tot 750nm die door ziende mensen wordt opgevangen in het netvlies, verwerkt door de hersenen en uiteindelijk herkend wordt als een bekende sensatie in de cerebrale (occipitale) cortex.
om met Hans Teeuwen te spreken:
"tjaaah, dat kun je niet uitleggen, dat is... dat is... dat is een gevoel!"
Ik denk dat jij er het dichts bij zit

Het menselijk brein werkt volgens het principe van koppelen van waarnemingen. Als je een bepaald gevoel krijgt bij een geur, komt het omdat je deze combinatie al een keer hebt meegemaakt.
Hierdoor kan je je niet inbeelden hoe iets eruit ziet, als je het nog nooit gezien hebt.
Een blinde heeft nog nooit kleuren gezien en kan zich daarom geen voorstelling maken van hoe groen eruit ziet, hooguit een wilde gok doen hoe het eruit kan zien, maar de kans dat iemand het goed gokt is verwaarloosbaar.
Dus komt het er eigenlijk op neer dat bovenstaande quote de beste uitleg is
ps in mijn voorbeeld zou je kunnen zeggen: Ik heb nog nooit het empire state building gezien, maar kan me wel voorstellen hoe hij eruit ziet, dat is waar, maar dan moet je bedenken dat je al gebouwen en kleuren hebt gezien, een blinde heeft dat dus niet.
[
Voor 14% gewijzigd door
nhimf op 30-12-2004 16:55
]