Toon posts:

usb verlengkabel - 2.0 geschikt?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn zusje heeft mij heel lief voor kerst een usb verlengkabel gegeven. Het gaat hier om de belkin pro series usb extentionkabel van 1,8 meter: http://catalog.belkin.com...ant_Id=&Product_Id=133119
Nu heeft mijn zusje zeer duidelijk aangegeven dat het een usb 2.0 kabel moest zijn. Volgens de gegevens zou deze kabel snelheden tot 12 mbit/s ondersteunen. Als ik mij niet vergis is dit usb 1.1. Naar mijn idee gingen de usb 2.0 snelheden tot 280 mbit/s. Zou iemand kunnen bevestigen dat ik mij niet vergis en dat deze kabel daadwerkelijk alleen voor usb 1.1 geschikt is (als je er vanuit gaat dat het apparaat op volle snelheid wilt draaien en dus niet alleen compatibel moet zijn). In dat geval ga ik hem maandag gelijk wisselen.

deus

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:44

Cyphax

Moderator LNX
Die 12mbit is duidelijk USB 1.1
Ik zou de kabel eerst eens uitproberen. :)
Als ie gewoon 2.0 snelheden vervoert is er niets aan de hand lijkt me zo.

Saved by the buoyancy of citrus

• Welleweerd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-02 21:04

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

test het eens door een groot bestand over te pompen.. meestal is alleen een kabel gewoon usb 2.0 compatible

tiz een kabel die bepaalt de snelheid niet tenzij het een slechte kwali kabel is.. maarja je hebt het wel over een merk kabel, dus de kans dat hij usb 2.0 ondersteund is aardig groot

Bedankt alvast

Verwijderd

Topicstarter
Dat is nu net het probleem. Ik kan hem alleen testen door de gesealde verpakking open te maken, waardoor ik hem niet meer kan ruilen. Ik quote uit het verpakkingsopschrift:
Hoge transmissiesnelheid van 12 Mbits/sec.
. Hieruit blijkt dus dat de kabel slechts 12 mbits/sec kan versturen lijkt mij.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:44

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 01:07:
Dat is nu net het probleem. Ik kan hem alleen testen door de gesealde verpakking open te maken, waardoor ik hem niet meer kan ruilen. Ik quote uit het verpakkingsopschrift:

[...]
. Hieruit blijkt dus dat de kabel slechts 12 mbits/sec kan versturen lijkt mij.
Je kunt er ook uit opmaken dat die kabel in ieder geval 12mbit/s aankan zonder dat dat iets zegt over evt hogere snelheden. :P
Is die kabel niet misschien van voor het USB2.0 tijdperk?
Nogmaals; het lijkt me sterk dat een kabel maar zo'n beperkte bandbreedte zou kunnen hebben. Ik geloof dat eigenlijk niet :)

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 01:07:
Hoge transmissiesnelheid van 12 Mbits/sec.
Haha kabel is uit 1998? :Y)

Geloof niet dat er verschil is tussen 1.1 en 2.0 kabels.
Heb hier ook zoeen verlengkabel uit pré 2000 pakt ook gewoon usb 2.0
btw usb 2.0 is 480mbit dus 60 mb/s niet dat je dat ooit haalt

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een kabel is een kabel.

Er is verder geen verschil tussen USB1.1 en 2.0 kabels, het zijn gewoon 4 kabeltjes die erin zitten. Kan me niet voorstellen dat die echt anders zijn.

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06-2025
Ik ook niet, maar toch zie je soms usb 2.0 kabels, en die zijn duurder dan usb 1.1

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Beatman schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 01:24:
Ik ook niet, maar toch zie je soms usb 2.0 kabels, en die zijn duurder dan usb 1.1
Als iemand meer geld KAN verdienen, waarom zouden ze dat niet doen dan?

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Terw_Dan schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 01:22:
Een kabel is een kabel.

Er is verder geen verschil tussen USB1.1 en 2.0 kabels, het zijn gewoon 4 kabeltjes die erin zitten. Kan me niet voorstellen dat die echt anders zijn.
Om 480Mbit/s te transporteren worden er echt hele andere eisen gesteld aan een kabel en connector dan op 12Mbit/s. Verdiep je bijvoorbeeld maar eens in de techniek achter cat5 kabel. Dat is een behoorlijk stuk high-tech hoor....

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Lijkt me wel een mogelijkheid dat er verschillen zijn. Tussen IDEkabels heb je immers ook verschillen :) De beste manier om hier achter te komen is of de verpakking openen en testen, of naar de winkel gaan en het daar laten testen :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
joopv schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 01:32:
[...]

Om 480Mbit/s te transporteren worden er echt hele andere eisen gesteld aan een kabel en connector dan op 12Mbit/s. Verdiep je bijvoorbeeld maar eens in de techniek achter cat5 kabel. Dat is een behoorlijk stuk high-tech hoor....
Daar zat ik ook aan te denken. Daar komt nog eens bij dat er wel degelijk verschil wordt gemaakt in usb 1.1 en 2.0 kabels. Of dit in alle gevallen is weet ik niet. In de kelkoo winkel heb ik bijvoorbeeld het volgende product gevonden: USB 2.0 verleng kabel A-A M/F 1.8 m Hi-Speed USB 2.0 (USB 1.1 compatible).

Verwijderd

Een kabel is een kabel.

Nee, de ene kabel is de andere niet :
Het verschil is dat de signaaldraden twisted pair moeten zijn met een shielding om de gecombineerde draden, terwijl dit nog optional/recommended was voor lowspeed (USB / 1,5Mbs) devices, is dit verplicht voor fullspeed (USB1.1 / 12Mbs) devices en highspeed (USB2.0 / 480 Mbs) devices.

Zie ook: chapter 6.3/6.6 - USB 1.1/2.0 specification; "D+/D- 28AWG twisted signalingpair, 28 to 20 AWG Vdd/Gnd non-twisted powerpair, and 28 AWG shielding/drainwire".
http://www.usb.org/developers/docs/
Do USB 1.1 cables work with USB 2.0 devices?
Ideally, yes. USB 2.0 architecture uses the same cables and connectors as USB 1.1 (fullspeed) compliant products. Unforunately, only 3 out of 11 cables on the market are certified as USB 1.1 compliant. You may run into the cables that cause problems connecting high-speed peripherals. To avoid negative user experience, most vendors include USB 2.0 compliant cables with their USB 2 PCI cards and peripherals.
Bron: http://www.everythingusb.com/usb2/faq.htm
Jammer dus dat >72% van de 1.1 gecertificeerde kabels dat eigenlijk niet zijn - je kunt er vanuit gaan dat het overgrote deel dus problemen zal geven bij hoge bussnelheden.

btw usb 2.0 is 480mbit dus 60 mb/s niet dat je dat ooit haalt
Dat is inderdaad de totale bandbreedte - en bij USB is dat de gezamelijke bandbreedte welke nog verder onderverdeeld en gereserveerd wordt door de overige apparaten aan de bus (127 theoretisch maximum, in de praktijk mag je blij zijn als je <90 devices werkend krijgt).

Dus of je 'verouderde' 1.1 kabeltje gaat werken? Dat is afhankelijk van een hoop factoren: de benodigde communicatiesnelheid, welke communicatie IC's, kabelkwaliteit, kabellengte, omgevingsstoring etc bepalen in hoeverre dat die nog kaas kunnen maken van je signaalnivo's en timings. Een USB 2.0 apparaat aan een kwaliteits certified 1.1 kabeltje van 1,5 meter kan prima werken, terwijl een brakke kwaliteit non-compliant 1.0 kabel al na 10cm problemen kan geven bij bepaalde toepassingen.

Kortom: je zult het nooit weten tenzij je het probeert en als je het zeker wilt weten dan koop je alleen kabels die USB 2.0 gecertificeerd zijn, werkt het dan nl. niet dan heb je garantie ;)

Pricewatch: USB 2.0 kabels

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2004 03:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie goede raad. Ik heb idd mijn geld kunnen terug krijgen. Een andere verkoper bevestigde opnieuw dat het een usb 1.1 kabel was. thanx,

Deus
Pagina: 1