Teletekst ondertiteling opnemen, hoe?

Pagina: 1
Acties:

• reindu
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-04-2024
Mijn TV-kaart (Cinergy 400) laat keurig teletext ondertiteling in beeld zien. Via allerlei programma's is dat ook te zien (bijv DScaler) . Maar is er geen manier om de informatie die dus in mijn computer aanwezig is op te slaan. Dat moet toch kunnen?

Ook DVD recorders doen het niet (ik heb van een aantal fabrikanten Sony, Philips, JVC) antwoord gehad.

reindu

• hiburg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-01-2022
Een SVHS recorder doet het wel als je tenminste op een SVHS band opneemt.
Dan kun je gewoon teletekst benaderen en dus ook de ondertitelingspagina's.

Verwijderd

Met een VHS recorder met teletekst tuner kan het ook (oa Grundig): Teletekst opnemen op videoband samen met beeld?. Nadeel is wel dat de ondertitel dan vast in je videostream staat.

De reden dat het bij TVkaartjes niet werkt is omdat de ondertitel een aparte layer is en je opnameprogramma maar 1 layer tegelijk opneemt. Wat je nodig hebt is een programma die de 2 overlays samenvoegt en de gecombineerde stream opslaat als 1 videostream of die de ondertitel opslaat als extern bestand.

Tv kaart waarmee je ook teletekstondertitels kunt opnemen
Manier om teletekst bij een uitzending op te nemen?
Pinnacle PCTV Deluxe/Teletekst Opnemen
Tv kaart opnemen met ondertitels
TVkaart met ondertiteling via teletekst

Tot nu toe kun je het dus werkend krijgen onder Linux en alleen realtime bekijken met Dscaler (nog niet opnemen) - een plugin voor Dscaler staat niet op de todo list, maar aangezien het OpenSource is zal er vast wel iemand dit ooit gaan maken al dan niet in plugin-vorm.

• reindu
Bedankt voor de reacties. SVHS bevalt niet echt, zelfs op een SVHS-tape vallen vaak gedeeltes weg. Ik denk dat ik de LINUX optie maar ga proberen, dat MythTV ziet er erg leuk uit. Wel een heel werk voor mij, want ik moet nog met LINUX gaan beginnen. Toch wordt bij deze oplossing twee TV-kaarten gebruikt, 1 voor het beeld, 1 voor de teletext. Dat is toch overbodig, want kaart 1 geeft alle informatie.
Ik had verwacht dat er wel een programma zou zijn die je filmwindow zou kunnen capturen. Net zoals je een plaatje of het geluid dat naar je geluidskaart gestuurd wordt kan afvangen.

reindu

Verwijderd

Ik had verwacht dat er wel een programma zou zijn die je filmwindow zou kunnen capturen
Alle captureprogramma's doen dat. Helaas voor jou is het 'filmwindow' niet 1 stream, maar om meerdere overlays met streams en pakken die captureprogramma's alleen de videostream en niet alle suboverlays/subdata zoals teletekst, ondertiteling, comments, zenderinfo, viewdata etc.

Of tegelijk teletekst en videostream data toegankelijk is ligt ook tendele aan de gebruikte chipset en tuner. Sommige (meeste?) chipsets blokkeren nl. de andere functies zodra gebruik wordt gemaakt van de videostream. Wellicht zou de datasheet van die chipsets dan wat meer duidelijkheid kunnen scheppen voor iemand met wat meer tijd: http://www.semiconductors...gi-bin/pldb/pip/saa7134hl

• reindu
Ik kan met de cinergy 400 software de teletekst(ondertiteling) in het beeldwindow krijgen, net zoals bij de normale TV. Dus dan heb ik toch niets te maken met de chipset, maar met de software? Het moet dan toch softwarematig mogelijk zijn om dezelfde dingen af te vangen die de Cynergysoftware krijgt?

reindu

Verwijderd

Het is ook softwarematig allemaal te onderscheppen via de AGP/PCI bus, probleem is echter dat niemand de stap heeft gezet om er een videofilter voor te schrijven die de data samenvoegt tot 1 stream zodat deze weer makkelijk importeerbaar is in captureprogramma's.

Dat jij overigens 1 scherm ziet wil nog niet zeggen dat er maar 1 overlay is... ;)
Pagina: 1