Maxtor Crash?

Pagina: 1
Acties:

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Gisteravond in bed bedacht ik mij dat ik mijn data weer eens moest backuppen omdat het toch zomaar kan dat je harddisk crasht. (heb het de afgelopen jaren nogal eens meegemaakt)

Dus check.

Vanochtend word ik wakker, eten, douchen, pc aan. PC zegt opeens: No operation disk found :| wáááát. Ik pc uit, ramen open (bijgeloof?) en hard hopen. Na 5 min pc weer aan, en er is een disk. Opeens denk ik aan afgelopen dinsdag toen tijdens videocapturen van mijn camera mijn disk opeens heel hard ging denken en mijn pc vastliep... zou het?

In windows meteen cd gefikt met mijn documenten en mail. Past net. Dan opeens hoor ik mijn harddisk uitschakelen en weer opspinnen. Ook blijft hij lateer weer een keer hangen, spint dan opeens op en dan loopt windows weer. OEPS.

Ik floppy maken met maxtor software, eerste 90sec test, niet goed, draai de grote test. Grote test zegt: géén probleem.

Ok. Dit is de druppel. Naar de shop gelopen, DVD brander gekocht, 5 dvds erbij. Backuppen die 8gb aan digifotos. Dát is me te waardevol.

Nu dus backup gedraait van belangrijkste dingen. Wat moet ik met die schijf? Echt gezond komt hij niet over. Slaat uit, start weer op, reset ofzo? Maar de test geeft dus niets aan.

Wat is wijsheid.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

eerste 90sec test, niet goed
Heb je hiervan de foutcode genoteerd? Dit kun je op de RMA formulier opgeven, zodat je de HDD onder garantie kunt omruilen, mits er nog garantie is uiteraard :)

Zie ook:
Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?
Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de harddisk?

• Okasha
  • Niet online
Dat hoopte ik dus ook, dat ik die code zou krijgen, ben bekend met de manier van RMA'en die er dan op volgt. Maar de 90 seconden test zei dus enkel: Het is aan te raden de lange test uit te voeren. Ik hóórde namelijk de schijf uitschakelen en inschakelen tijdens het uitlezen van SMART naar ik mij goed herriner (uit/inschakelen wel, niet zeker of het bij smart was.) Toen ik dat dus las, dacht ik, óke schijf dood, krijg straks een code. Maar niet dus.

Nu is de schijf dus niet dood, maar verre van betrouwbaar en soms hangt windows even.

Het gaat overigens om een Maxtor S-ata schijf van 200gb van Juli 2004, standaard diamond9 series... Garantie zit dus wel goed.

• Snuffert
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:31
ik had een tijdje geleden precies hetzelfde met mijn maxtor (ook diamond 9 serie). ik zou heel snel backuppen, mijn schijf wou na een tijdje niks meer. en deed precies hetzelfde wat jij zegt.

hmz...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je zou kunnen proberen om zo nu en dan de powermax check uit te voeren. Zodra je eindelijk een foutcode krijgt, dan kun je de HDD wegdoen.

Het zou dus best ook aan de bekabeling, de koeling of de voeding kunnen liggen (zie ook betrouwbaarheid-linkje). Maar als ik de specs in je sig bekijk (zijn deze nog wel actueel?), dan moet de voeding wel voldoende zijn. Tenzij de voeding relatief oud is en regelmatig in stress heeft gezeten.

Verwijderd

De molex connector is nog wel een beetje degelijk.
Die dingen willen soms weleens wat ruim worden.
Waardoor de schijf dus uitvalt en opnieuw opspint met als gevolg een vastloper in windows.
Ik heb dat zelf nl een keer gehad.

• Okasha
  • Niet online
Cooling zit na 5 gecrashte disks wel goed. Heb een Chieftec kast met 80mm fan ervoor hangen. Zal eens kijken of die connectors allemaal nog goed zitten. Het probleem is begonnen toen ik de HalfLife2 demo had gedownload a 700mb. Hij schreef hem toen van tijdelijk naar de locatie waar ik hem gedownload had en deed hier 10 min over. Ik was ook met video bezig en toen nokte die hem.

De voeding is in principe natuurlijk gewoon goed. Vind de Vcore lijn niet altijd even stabiel maar denk niet dat hij heel veel te lijden heeft gehad. Wil binnenkort LianLi kastje kopen en dan de voeding ook gewoon meenemen. Voeding is denk nu ongeveer een jaar oud.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-03 18:17

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Als je schijf problemen heeft met opspinnen e.d. dan kun je dat aanvinken bij je RMA op de maxtor site, vervolgens heb j egeen foutcode nodig van de powermax software.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Okasha
  • Niet online
Kom net weer thuis na 2 dagen kerst vieren.

PC aan, vind geen S-ata disk. Dood.

paar keer ctrl-alt-del. op gegeven moment hoor ik de harddisk opeens opspinnen.

Nu in windows, af en toe hangt hij even, maar krijg nero niet aan de praat om vlug DVD's te branden.. best kut dus!

Morgen maar eens mijn pa's creditcard regelen om zo mijn oude harddisk ter RMA te sturen.

• Okasha
  • Niet online
Ok alle programma's liepen uiteindelijk vast. Na herhaaldelijk doorlezen van de FAQ en daarbij het inzien van het belang van de voeding heb ik het S-ATA power convertertje ertussen uitgehaald en hem direct aan de reguliere voedings connector gehangen. Hij vond de schijf nu wel beter, maar had moeite met booten. Nu in windows aangekomen lijkt toch alles soepeler te draaien.. zou daar het probleem gezeten hebben? Hij zat wél goed vast.

IIG voel ik nu meer lucht tot het dvd's branden en backuppen.

Als ik vanmiddag toch weer problemen krijg ga ik daddy bellen voor creditcard nummer en een creditcard RMA aanvragen.. In 2 dagen een nieuwe disk klinkt zeer ok.
Pagina: 1