[XP] 2 min. zwart scherm bij opstarten

Pagina: 1
Acties:

• Nebula M31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-04 16:38

Nebula M31

prutser op microschaal

Topicstarter
Ik ben de zoveelste met dit probleem maar ik heb op dit forum nog niet de oplossing gevonden.
Bij het opstarten van de computer krijg ik eerst het Windows XP Scherm met het blauwe balkje, hierna heb ik zo'n 2 a 3 minuten een zwart scherm (zonder cursor) en daarna start hij door naar mijn bureaublad. Dit is, volgens mij, gebeurd nadat ik mijn videokaart (GeForce Ti 4200) had omgeruild met de videokaart van mijn vriend (GeForce FX 5200) en een extra geheugenreepje (noname 256MB) in mijn computer heb gezet. We hadden allebei keurig de drivers in save-mode geuninstalled en daarna de goede drivers erop gezet. Bij mijn vriend was alles daarna in orde.

Bij mij, deed mijn internet het niet meer, en had ik dus twee minuten lang een zwart scherm bij het opstarten. Dit heb ik niet in veilige-modus

Wat heb ik allemaal al gedaan om het te corrigeren:

Drivers erop nieuw opgezet
Andere Nvidia drivers geprobeerd (oude, nieuwste en de drivers die bij mijn vriend werkten)
Nieuwe geheugenreepje eruit (hielp niets, dus die zit er weer in)
In Bios met setttings rommelen
On board video kaart geprobeerd
Internetkaarten deinstalleren en weer eropzetten (heeft geholpen, internet doet het weer :) )
Nvidia Driver Helper Service uitgezet
Videokaarten weer terugruilen tot oorspronkelijke situatie
Bootvis gedraaid en laten optimaliseren, die gaf bij registry/pagefile en hele lange groene balk en bij een USB-hub ook

Specs:
AsRock K7VM2
AMD Athlon 2200 XP
2 noname 256MB geheugen
2 maxtor HD
1 DVD speler
1 Aopen CDRW
2 NICs

Windows XP
ZoneAlarm (uitzetten helpt niet)
KAV 5.0 (staat standaard niet aan)

Heb gescanned met Hitman Pro, geen ad-aware en ook geen virussen na scan met KAV. In MsConfig staan vier opstart items, maar als ik die uitzet helpt het ook niet.

Ik heb geen dynamische IP adressen, dus dat kan het niet zijn.
Al mijn UBS devices doen het gewoon, alhoewel ze uitgaan (lampjes van muis en tablet) op moment van het zwarte scherm.

Ik heb nu werkelijk geen idee meer wat het kan zijn. Mijn computer loopt nu weer als een zonnetje, op het opstarten na dan.

Heeft iemand een idee, want de andere topics waren erg onduidelijk en gaven allemaal oplossingen in de trant van dynamische IP adressen.

Evolutionair Geneticus

• Nebula M31

Nebula M31

prutser op microschaal

Topicstarter
Ik heb nu een fresh install gedaan met XP maar ik raak nu bij iedere reboot mijn internet verbinding kwijt. Als ik de NIC disable en daarna weer enable, doet hij het wel weer. Ook heb ik nog steeds een 2 min. lag met het opstarten.

Ik weet het nu echt niet meer. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

Evolutionair Geneticus

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

BramT

Rule #1

Ik heb bij mij ook een korte "pauze" met zwart beeld tussen het XP boot schermpje en de desktop, maar niet meer dan 10 seconde ofzo (is al overdreven) en dit komt bij mij door m'n ATi drivers...

Misschien dat het samenhangt met je mogelijk defecte NIC. Probeer 's je NIC compleet te disablen en dan opstarten; misschien heeft windows nogal problemen met het initialiseren van de NIC ofzo. [edit: nog beter: netwerkkaart er uit, of disable 'm in de bios - zo weet je echt meteen of het aan je NIC ligt].

Wat je verder kan doen is het programmatje BootVis gebruiken om te kijken *waar* je pc nou mee bezig is in die minuten (http://www.filemirrors.co...?type=begins&file=bootvis). Kan je ook gebruiken om je opstarttijd te optimaliseren, gebruik is wel op eigen risico ;)

[ Voor 10% gewijzigd door BramT op 27-12-2004 20:27 ]

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

• Darth Malak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-04-2024

Darth Malak

Sith Lord

Vraag me af of het met je videokaart te maken heeft. Lijkt me eerder een defecte NIC of een verkeerde instelling daarvan (bijv. DHCP enabled terwijl er geen DHCP server te vinden is).

Het laatste is in ieder geval erg vaak de oorzaak van ongewenste pauzes tijdens het booten.

Ik zie dat je 2 NIC's in je systeem hebt. Misschien even handig om te vertellen hoe je ze geconfigureerd hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door Darth Malak op 28-12-2004 16:45 ]

• Nebula M31

Nebula M31

prutser op microschaal

Topicstarter
Probleem met netwerkverbinding verbroken na reboot is opgelost, na een hoop geklooi. Op mijn computer (comp1) is het internet nu prima in orde, maar de computer (comp2) waarmee comp1 het internet deelt, heeft nu problemen met het internet.

De configs zijn:

Comp1 NIC 1 PCI kaart (zit via LAN direct op internet)
ip: 192.168.1.6
subnet: 255.255.255.240
gateway: 192.168.1.1
dns: 192.168.1.1

Comp1 NIC 2 onboard (met crosscable verbonden aan Comp2)
ip: 192.168.0.1
subnet: 255.255.255.0

Comp2 NIC 1 PCI kaart
ip: 192.168.0.2
subnet: 255.255.255.0
gateway: 192.168.0.1
dns: 192.168.0.1

Ik weet niet zeker of de gateway en dns van Comp2 wel zo ingesteld moeten zijn of dat ze beide 192.168.1.6 moeten hebben. Het werkt zo wel, maar het internetten op Comp2 gaat veel langzamer dan op Comp1 (terwijl dat vroeger, voor de videokaart wissel nog even snel was) en bestanden delen tussen beide computers gaat niet of ook heel langzaam. Als ik wil pingen van Comp1 naar Comp2 is dit meestal met een loss van 0-100%, en andersom ook, het varieert dus nogal.
Ook heeft Comp1 nog steeds last van een 2 min. vertraging bij het opstarten. Dit leek te maken te hebben met mijn Wacom tablet op de USB, als ik die eruit haal, start de computer wel sneller op.
Wordt nu deze opstart vertraging veroorzaakt door een niet goed werkende NIC of is er iets met mijn tabletje/USB poort. Er zit verder niets op de USB aangesloten.

Ooit heeft dit internet gewerkt, en er is niets veranderd verder aan de hardware, maar ik snap echt niet hoe ik het nu dan weer goed moet krijgen. :'(

Edit:

Ik ben er na nog meer prutsen achter dat als ik mijn muis op de USB poort zet (had eerst verloopje naar PS/2) en de tablet niet dat dan de vertraging er ook is, maar zonder USB apparaten niet. Met BootVis kwam ik erachter dat de vertraging idd bij USBhub.sys en hiddclass.sys ligt. Ik heb al de Drivers van mijn moederbord erop geinstalleerd en SP1 is ook al aanwezig. Device manager geeft geen errors. Ook een herinstall van de USB drivers gaf geen verbetering. Wat kan ik hieraan doen?

[ Voor 14% gewijzigd door Nebula M31 op 02-01-2005 10:49 ]

Evolutionair Geneticus