Toon posts:

GIGABYTE GA-8GPNXP Duo + IDE problems

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort draait mijn computer op een Gigabyte GA-8GPNXP Duo moederbord.
Een leuk en zeer compleet mobo, met oa drie IDE en vier SATA aansluitingen.
Nu heb ik zelf niets met SATA, ik heb zelf nog twee prima draaiende IDE hdd's van Maxtor (geen RAID) en een DVD player van Pioneer en DVD brander van NEC. Dus wil ik op twee IDE kabels twee IDE devices aansluiten.

Niets nieuws in principe. Alleen herkent mijn mobo in BIOS (en dus in OS Windows) alleen alle devices aangesloten op me IDE1, alles wat ik op IDE2 en IDE3 aansluit herkent mijn BIOS niet.

De opties in mij BIOS scherm waarmee ik aan het kloten geweest ben zijn:
onder het menu 'Integrated Peripherals'
On-Chip Primary PCI IDE enabled / disabled
SATA RAID / AHCI MODE RAID / AHCI / disabled
On-Chip SATA Mode disabled / auto / combined / enhanced / non-combined

Onboard H/W GigaRAID enable / disable
GigaRAID function enable / disable

Volgens mij moet de magische combinatie ergens in deze settings van mijn BIOS liggen, ik zou heb ze echter allemaal sysmatisch geprobeerd en geen van allen gaf me twee (of drie) werkende IDE connectoren terug.

Heeft iemand tips of de oplossing voor mij?

Met vriendelijke groet, Philip.

Verwijderd

Alleen apparaten aan de IDE controller in de chipset worden in de BIOS gedetecteerd. De 915 chipset heeft maar een IDE controller en dat is dus kennelijk IDE1.

De andere apparaten moeten dus op de gigaraid controller worden aangesloten. Dat ding moet je wel in de bios aanzetten.

Verwijderd

ik zit met hetzelfde probleem.. weet niet of jij het inmiddels al hebt opgelost? zou je anders even kunnen vertellen hoe je het gedaan hebt?

Verwijderd

TP, lees het antwoord van Triple A en je hebt je antwoord! 8)7

Dit kun je ook zien in het schema op blz. 7 van de handleiding. IDE2 en 3 zitten achter de IT8212 RAID controller.