Geheugen alweer kapot? of toch iets anders?

Pagina: 1
Acties:
  • 46 views sinds 30-01-2008

• laam
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-07-2024
Goeiendag,

Het volgende: pas een nieuwe pc in elkaar geschroeft (asus a7n8x-x). Alles goed zou je zeggen.

Pc start om de haverklap opnieuw op. Kwam erachter via memtest86 dat mijn geheugen (Kingston 512mb pc3200 cl3)stuk was. Zet ik van andere pc het geheugen (Kingston 512mb pc3200 cl3)zolang erin om het kapotte op te sturen. Prima niks aan de hand. Krijg ik vandaag nieuw geheugen voor het kappotte, precies dezelfde fouten als bij het eerste geheugen. Memtest weer gedraaid, weer fouten.

is het toevallig dat dit geheugen weer stuk is, of is het tog iets anders?
Ja ik heb gelet op statische elek.

• jee-weetje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-08 11:26
Heb je ook de laatste bios ge-update?

Ik heb een a7v600 bordje en voordat ik stabiel kon draaien met Kinston's nieuwste reepjes moest ik de bios updaten !!

ik kan btw ook maar 2 v/d 3 banken gebruiken als ik 3200's erin stop, weet niet hoe dat bij jou mdb zit.

[ Voor 4% gewijzigd door jee-weetje op 24-12-2004 17:37 ]

Jan-Willem

• laam
ja ik heb de laatste bios en van die banken weet ik niet heb maar 1 reepje erin zitten

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
het zou kunnen dat 1 van de geheugen banken kapot is, misschien dat je in een andere bank meer succes hebt

het zou ook kunnen dat je gewoon pech hebt met je geheugen en dat je voor de 2e keer kapot geheugen gekregen hebt

• laam
PilatuS schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 17:48:
het zou kunnen dat 1 van de geheugen banken kapot is, misschien dat je in een andere bank meer succes hebt
Het vreemde daarvan is dat het andere geheugen uit mijn pc in dezelfde bank wel goed werkt.

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-07 08:01

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Ben bang dat je moederboard het kingston cas3 geheugen niet slikt. Dit vond ik met google.
list of ram modules known to show stability issues[/SIZE]
Kingston ValueRam PC3200 CAS3 -> KVR400X64C3A/512
Stability issues when all 3 memory slots are populated & even 2 slots in some cases.
Waarom die andere reep wel werkt: Waarschijnlijk omdat daar bijv een ander merk chips op zit. Lang niet alle kingston reepjes hebben dezelfde chips, kingston chips van verschillende fabrikanten op het pcb en labelt de reepjes als kingston.

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-08 11:05

TommyGun

Stik er maar in!

Effe in Windows uitzette dat ie niet reboot / afsluit bij een error maar dat ie een BSOD geeft.

Deze Computer, Eigenschappen, Geavanceerd, Opstart- en herstelinstellingen, Instellingen, De computer automatisch opnieuw opstarten uitvinken. Dan krijg je de volgende keer een BSOD te zien en die kun je weer hier in de FAQ terugvinden.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
zandpaddo schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 18:31:
Ben bang dat je moederboard het kingston cas3 geheugen niet slikt. Dit vond ik met google.
Er staat toch duidelijk:
'Stability issues when all 3 memory slots are populated & even 2 slots in some cases.'
Hij gebruikt maar één slot, maar het zou kunnen.

Of wellicht staat in je bios de CAS op 2 of 2.5 en krijg je daardoor errors?
Verklaart niet waarom dat ene reepje dan wel werkt, maar goed.

Anders maar overstappen op een ander geheugenmerk?

[ Voor 16% gewijzigd door Rone op 24-12-2004 19:14 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• laam
Nou bedankt allen!
ik zal de bios ff nakijken, opstartvinkje uitzetten en anders maar nieuw geheugen proberen..

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-08 08:06

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dit zou idd zoals eerder vernoemd iets met de timings te maken kunnen hebben.
Het meeste DDRRAM wat ik tegenkom ik CAS 2.5 en het kan zijn dat je moederbord daar op ingesteld staat. Hoewel de Default Settings meestal op aflezen met SPD staat. Mocht dit het geval zijn zet de setting even op SPD of CAS3.

Mocht je een ander geheugenmerk gaan proberen neem dan geen el cheapo, het loont om vooral NIET te besparen op je RAM. Als je op een budget zit kun je beter besparen op iets anders.

* Ultraman heeft trouwens sinds hij DDRRAM heeft al geen CAS3 module meer aangeraakt... ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Ultraman op 24-12-2004 19:21 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

cybersteef schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 19:19:
Mocht je een ander geheugenmerk gaan proberen neem dan geen el cheapo, het loont om vooral NIET te besparen op je RAM. Als je op een budget zit kun je beter besparen op iets anders.
Mocht je een ander reepje kopen, probeer een van de types onderaan deze pagina te bemachtigen:

http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=A7N8X-X&langs=01

• laam
Wat dat betreft hou ik stug vol bij Kingston, waarom geen idee.

Maar zou het ook niet beter zijn om 333mhz pc2700 geheugen erin te doen, omdat dat ook de max. fsb van mijn cpu is..

Maar aan de andere kant als memtest fouten geeft dan is het bij voorbaat al stuk of niet??

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
laam schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 13:21:
Wat dat betreft hou ik stug vol bij Kingston, waarom geen idee.
Nou dan ;)
Maar zou het ook niet beter zijn om 333mhz pc2700 geheugen erin te doen, omdat dat ook de max. fsb van mijn cpu is..
Niet per sé beter, wel goedkoper. Performance blijft hetzelfde aangezien in jouw geval PC3200 automatisch op PC2700 snelheid gaat draaien.
Maar aan de andere kant als memtest fouten geeft dan is het bij voorbaat al stuk of niet??
Memtest fouten op stock speed, timings en voltage? Ja.

[ Voor 6% gewijzigd door Rone op 25-12-2004 16:24 ]

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

r00n187 schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 16:23:
Niet per sé beter, wel goedkoper. Performance blijft hetzelfde aangezien in jouw geval PC3200 automatisch op PC2700 snelheid gaat draaien.
Maar ivm met toekomstige upgrades en het minime prijsverschil is pc3200 aan te raden.
r00n187 schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 16:23:
[...]

Memtest fouten op stock speed, timings en voltage? Ja.
Dat vind ik wel erg kort door de bocht.

Wat nu als het geheugen niet compleet compatible is met de chipset. (bij nforce2 vaker het geval). Dan zit de fout ergens in de geheugenbus / chipset en niet in het reepje zelf. Dus als memtest fouten aangeeft dan kunnen die toch ook veroorzaakt zijn door de chipset?

Btw geheugenvoltage met 0.1 of 0.2 volt verhogen wil ook wel eens helpen!

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
zandpaddo schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 17:05:
Maar ivm met toekomstige upgrades en het minime prijsverschil is pc3200 aan te raden.
Ook ik zou hem zeker PC3200 geheugen aan willen raden (zij het geen CL3), maar dat was het punt niet.
Zijn vraag was of het beter was ten opzichte van de max van z'n FSB, waarop ik antwoord gaf.
Dat vind ik wel erg kort door de bocht.

Wat nu als het geheugen niet compleet compatible is met de chipset. (bij nforce2 vaker het geval). Dan zit de fout ergens in de geheugenbus / chipset en niet in het reepje zelf. Dus als memtest fouten aangeeft dan kunnen die toch ook veroorzaakt zijn door de chipset?

Btw geheugenvoltage met 0.1 of 0.2 volt verhogen wil ook wel eens helpen!
Wat betreft je incompatible chipset stuk heb je gelijk, maar ik zie niet in hoe je dat zou kunnen toepassen op deze NF2/Kingston combinatie, omdat één reepje zonder problemen werkt.
Natuurlijk kan het helpen de Vdimm te verhogen, maar dat neemt niet weg dat er wel degelijk iets met het reepje aan de hand is als deze op stock voltage fouten produceert.

• laam
Heren bedankt voor uw tips en antwoorden allemaal, maar het is opgelost heb gewoon exact hetzelfde geheugen uit mijn pc erin gezet en geen problemen meer sindsdien..

"kapotte" geheugen in mijn pc gezet (ik heb 1024 mb) en nog geen problemen, maar zal nog es testen en anders gaat ook deze terug..

Verwijderd

heb net hetzelfde probleem, maar krijg het maar niet opgelost,
heb 2 latjes van 512 Kingston DDR400 & 1 van 256DDR 400
het gaat dus om valueRam
ik kan slechts 768 MB gebruiken, wanneer ik de andere 512 erbij steek, BSOD's :(
heb al al mijn latjes ingeruild voor andere, zelfde probleem ...
ram voltage stat op 2,6V in Bios
memetest86 geeft geen fouten ...

pc: AMD 2500XP, 768MB (512+256), MSI K7-N2Delta)L, 300Watt Voeding

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 12 juni 2005 @ 17:57:
heb net hetzelfde probleem, maar krijg het maar niet opgelost,
heb 2 latjes van 512 Kingston DDR400 & 1 van 256DDR 400
het gaat dus om valueRam
ik kan slechts 768 MB gebruiken, wanneer ik de andere 512 erbij steek, BSOD's :(
heb al al mijn latjes ingeruild voor andere, zelfde probleem ...
ram voltage stat op 2,6V in Bios
memetest86 geeft geen fouten ...

pc: AMD 2500XP, 768MB (512+256), MSI K7-N2Delta)L, 300Watt Voeding
hmm dat is sowieso al geen combinatie die veel mobos graag zien...
test anders een elk latje appart in elk slot, hier kan je al veel uit opmaken
kijk ook eens in handleiding iw welke slots je het beste deze combinatie van latjes steekt

Verwijderd

heb ik allemaal gedaan ...
de latjes apart werken perfect ...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

cygnux, start aub een nieuw topic voor elk op zichzelf staand probleem :)
Maar zeker niet vóórdat je dit rustig en aandachtig hebt doorgenomen: PMG Beleid.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heck, je hebt zelfs al een topic lopen :/ K7N2 Delta-L + XP2500 reboot steeds tijdens laden Windows

Het is niet de bedoeling om het probleem op meerdere plaatsen onder aandacht te brengen, al helemaal niet in andermans topics.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.