Probleem met s-ata schijf + installatie windows

Pagina: 1
Acties:

• dvdgrs
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-08 10:58
Hallo, mijn vader heeft zojuist een nieuwe pc gekocht en geinstalleerd alleen er is nu al iets mis mee gegaan, ik weet niet zeker of dit topic hier goedstaat maar uit onderstaand verhaal meen ik dat dit probleem is ontstaan door verkeerde BIOS instellingen. Hoe dan ook ik heb mijn vader het probleem op laten schrijven:

Het probleem; windows xp pro clean geinstalleerd, op een WD s-ataschijf van 80 gb met 2 partities (c en d, fat 32), alles werkte! Toen (stom, stom) raidcontroller in Bios aangezet en toe ging alles mis; windows wou telkens opnieuw setuppen maar liep telkens vast (kon geen primary disk vinden).
schijf vervolgens geformatteerd met win ME opstartdikette (ook stom?) in cmos laten detecteren (werkt goed), ook idedetection vindt de juiste schijf, naar geen harde schijf in de startoverzichtsmatrix en de lite-on dvd combo (juist in Cmos) wordt gezien in als CD RW ata 44(?). Startdiskette ME vindt c: en d: wel. (switch op master). Raid weer uit en aangezet (aanzetten loopt ook weer vast)
Scandisk vindt beschadigde bestanden in d: en weigert setup.

Bij alles anders wat ik probeer te booten (98 SE, ME, XP home, pro) lukt niet, want melding ongeldige systeemdiskette of geen hd.

in a loophole?

specs amd 64 3000, mobo gigabyte ga-k8ns (nforce3), hd western digital 80 gb s-ata.

Ook geprobeerd andere HD (van vorige computer) ingebouwd om daarvan af te booten, maar dit lukte evenmin.

Ik hoop dat ik voldoende informatie heb verstrekt hiermee.

degene die dit probleem oplost ontvangt een blikje "Best Bier" van de Dirk van den Broek!

Verwijderd

Probeer het eens met een windows 98 diskette en/ of probeer dan de MBR (master boot record eens te wissen.

Met het commando fdisk /mbr

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2004 17:27 ]

• dvdgrs
er is geen MBR op de schijf - aldus vader

Verwijderd

Staan de instellingen in de bios wel weer correct na het terug zetten van de raid instellingen?

Kijk alles anders alles eventjes na om er zeker van te zijn dat hij die SATA schijf als de primaire harddisk ziet.

En dat over je lite-on dvd combo kan zijn omdat hij misschien niet goed herkent word, maar het wel gewoon doet.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2004 17:35 ]

• Meastro1983
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Is een biosreset misschien een idee?
Dan zet ie alle instellingen weer terug. Moet je ff het een en ander weer aanpassen, maar lijkt me dat het dan weer moet werken.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:52

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Raid weer uitzetten (je hebt tenslotte maar 1 schijf). XP opnieuw installeren. Desnoods even met Pqmagic de partities alvast aanmaken.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• dvdgrs
raid verscheidene malen uitgezet en aangezet. hielp niet echt. in cmos vindt u wel de schijf en de lite-on met de goede specificaties (partiies en format fat42), en vervolgens ook during post bij ide-detection, maar dan zie ik ze niet terug in het daarop volgende (dos-achtig) overzichtscherm,
(primary disk etc) waar je processor, geheugen, schijven en daaronder alle devices ziet.

bij het willen opstarten van een besturingssyteem loopt ie dan ook vast. want vindt dus geen bootschijf.
ik heb net fdisk wel nieuwe partities, en logical stations gemaakt, fat32 gefromatteerd maar nog niks.

ik heb ook geen andere s-ataschijf om te zien wat er dan gebeurt. Lijkt me dus echt een big problem.

Verwijderd

Heb je de MBR al ge reset?

Probeer het eens met een windows 98 diskette en probeer dan de MBR (master boot record eens te wissen.

Met het commando fdisk /mbr

En installeer de boel dan eens opnieuw

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2004 18:09 ]

• dvdgrs
het schijnt niet te werken, er is geen MBR op C:\ zegt mijn vader?
Opstartdiskettes werken wel maar Windows XP installeren werkt niet omdat hij na de boot op A:\ blijft zoeken ook al stelt mijn vader in dat hij als eerste vanaf de CD moet booten... lijkt me een mobo probleem ofzo?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:52

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Toen je XP geinstalleerd had, had je toen gebruik gemaakt van een speciale diskette met drivers voor je Sata controller? Op F6 gedrukt tijdens de installatie van XP dus? Zo ja, dan moet je dat ws. nogmaals doen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• dvdgrs
dat heeft hij idd gedaan, maar hij kon geen array benoemen omdat hij maar 1 schijf heeft. Heeft beide geprobeerd, maar hij loopt vast met het installeren van RAID-controller. Daarna lopen klooien met windows-ME installaties en nu kan mn vader niet meer bij de WinXP installatie komen omdat de bios telkens vanaf diskette probeert te booten. Wat mij op de volgende vraag brengt: kan je een opstartdiskette maken in winxp?

Iig bedankt voor je commentaar Microkid, je zit dichtbij het probleem aldus pa :P

• dvdgrs
zou het eventueel een fysiek probleem kunnen zijn (bijvoorbeeld kortsluiting)?

-> HDD Led gaat hard gloeien tijdens opstarten en gaat uit als hij de HD probeert te vinden
-> Voorbij posten begint het speakertje te piepen, lichte resonerende toon (geen piep alsin foutmelding)

zou zo een fysiek probleem deze gevolgen kunnen hebben?

BTW: Windows XP opstartdiskettes gevonden (6 stuks)

• dvdgrs
Hoera het is opgelost, helaas het blikje bier gaat de deur niet uit.
Maar het is waarschijnlijk kortsluiting geweest, de kast had geen fatsoenlijke risers om het Mobo op te monteren, dus mijn vader heeft isolatietape onder de schroefjes gedaan en de CMOS gecleared met jumpertjes en nu werkt alles!
Dit topic kan op slot, bedankt voor de reacties.

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-08 11:05

TommyGun

Stik er maar in!

Please edit ipv 3 posts onder elkaar ;)

Maar mooi dat 't opgelost is :). Schroefjes zaten wel goed gemonteerd? Heb ze wel eens te los ingedraait. Dus PC deed ook niks. Moederbord er maar weer uitgeschroefd en toen hingen al die "gouden dingetjes" (hoe heten die dingen eigenlijk) allemaal aan me mobo te bengelen :Y). (Dus met schroefje er nog in.)

[ Voor 72% gewijzigd door TommyGun op 24-12-2004 20:48 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Pagina: 1