[Advies] File / Download Server(s) bouwen

Pagina: 1
Acties:

• Mesh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

Topicstarter
Ben bezig met File/Download servertje(s) bouwen.

Planning is:
  • Een losse Download Server
    - 1x 120Gig HD -> Alleen nog bedoeld om dingen te Leechen, nog geen Seed plannen
  • Een losse File Server
    - 2x 300 Gig HD's -> Raid? -> Backup en om via Netwerk Films/Anime af te spelen op HTPC, en om rest van netwerk films op te bewaren.
Of:
  • Samengevoegde File/Download Server
    - 1x 200~250Gig HD -> Ditto
    - 2x 300 Gig HD's -> Raid? -> Ditto
Heb hieronder de situaties neergezet met de voor en nadelen die in me opkwamen:

Losse Download Server:
  • #Positief
  • Staat continue aan
  • Laag stroomverbruik -> Epia Mobo

#Negatief
  • Enkelt voor downloaden
  • Als ik bestanden wil sharen moet File Server aanstaan
  • 2 Epia mobo's aanschaffen? Of Ouwe MSI mobo gebruiken voor Download Server?
Losse File Server:
  • #Positief
  • Staat niet continue aan -> Rendement Hardeschijven hogerr?
  • Veel minder stroomverbruik -> Staan niet Continue aan & Epia Mobo
  • Raid minder hard nodig?

#Negatief
  • Regelmatig aan/uit schakelen HD's slecht?
  • Bestanden alleen te benaderen wanneer deze aanstaat
Combinatie File/Download Server:
  • #Positief
  • Bestanden altijd te benaderen, sharen, kopieren, etc...
  • Maar 1 nieuw Epia Mobo nodig.

#Negatief
  • Raid juist harder nodig?
  • Stroomverbruik hoger? -> 3x HD continue aan
  • Rendement Backup HD's veel lager? -> 3x HD continue aan
Heb al gekeken, qua kosten zit ik ongeveer 150~200 euro hoger als ik voor 2x Epia Moederbord gaan (inclusief nieuw geheugen). Kan ook oud MSI moederbord uit de kast plukken, maar de K7T - Turbo heeft nogal wat problemen met lekkende onderdelen (mijne nog niet gehad, maar zitten wel roestplekjes op sommige dus einde is waarschijnlijk naarbij).

En is het vaak aan en uitschakelen van HD's slecht? Als ik bijvoorbeeld paar keer per dag de fileserver zou willen benaderen? Of maakt dit weinig uit?

Wat lijkt jullie beter?

[ Voor 3% gewijzigd door Mesh op 24-12-2004 16:23 ]

Signature?

• Big4SMK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-02 14:12
Ik zou voor 1 server gaan. Ik zit hier in huis met 2 desktop PCs en een Laptop met een fileserver waar o.a. een MP3 collectie op staat. Het is echt heel irritant als je steeds de server aan moet zetten als je wat wil luisteren, in de praktijk ga je hem dan toch maar aan laten staan.
Verder als je een aparte download server neemt, dan moet je dus steeds als je wat wil "sharen" het gaan verplaatsen naar de fileserver om het vervolgens op je desktop te kunnen gebruiken.

m.a.w: ga voor een gecombineerde server. Raid is wel aantrekkelijk voor de veiligheid, ik ga zelf binnenkort een Highpoint Rocketraid 1820a met 4x200gb aanschaffen zodat ik een RAID 5 array kan bouwen van 600gb. Dat moet wel genoeg zijn voor zowel de file-share als een download gebied.
Als je niet zo veel HDDs wil gebruiken kan je beginnen aan RAID 1, maar dat betekend dat je van de HDDs slechts de helft van de ruimte kan gebruiken en is dus duurder dan RAID 5.
Ik zou in iedergeval NIET voor RAID 0 gaan, omdat je met een server die 24/7 aan staat en waar je steeds meer data op gaat zetten echt niet wil dat het in 1 keer allemaal weg is.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

raid 0 voor een file server is de moeite helemaal niet. alles moet via het betwerk en de snelheid die je daarbij haalt dat haal je makkelijk met een enkele HD.

kies idd voor een raid 1 of een raid 5 of een raid 1 met een hotspare.

Van klussen krijg je grijze haren