[NetWare] Presentatie, wat niet vergeten?

Pagina: 1
Acties:

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-07 14:10
Ik ga binnenkort voor het vak Informatica een presentatie houden over Novell NetWare.
Ik heb van de Novell-website een trialversie van NW6 gedownload, en ik wil via Extern Bureaublad de server bedienen, rechtstreeks op de server zelf (met VMware), als met ConsoleOne en NetWare Administrator. Ik wil a.d.h.v. de Novell Client laten zien, dat er door access control o.a. meer/minder mappen worden getoond (afhankelijk v/d rechten e.d.)
Ook wil ik de webinterface (Netware Remote Manager) laten zien, en de Java-console.

Nu heeft NetWare veel meer functies, waarvan ik waarschijnlijk het bestaan niet eens weet. Daarom wil ik aan de NetWare-kenners hier vragen, wat zij vinden dat ik ook nog moet laten zien. Het moet wel een beetje presenteerbaar blijven, dus een half uur uitleg over NDS is een tikje overkill.

Zelf wil ik ook nog GroupWise en ZENworks noemen, dat dit twee zeer krachtige uitbreidingen zijn, maar verder wil ik geen demonstraties daarvan geven.

Iemand suggesties?

We are shaping the future

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-08 23:25

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Standaard zit er een DHCP server bij, die je wel of niet kunt gebruiken.

Mbv van Salvage in NWAdmin/ConsoleOne kun je verwijderde bestanden terug halen.

Je kunt limieten op een volume zetten, gebruiker x mag bv maximaal 100 MB op het data volume zetten, ongeacht in welke folder dit is. Of je kunt instellen dat er maximaal bv 100 MB in een folder (+ subfolders) mag staan, ongeacht de gebruiker.

Wat je al noemde, het rechtensysteem, dat is 1000 keer mooier/overzichterlijker dan Windows.

IPrint/IFolder etc, wat mij betreft rommel die wij niet gebruiken.

NDPS printen, opvolger van het oude queue based printen (gebruiken wij nog op die moment)

Eenvoudige koppeling met GroupWise (mail/agenda, minder virus gevoelig dan Exchange) en BorderManager (firewall/proxy/cache internettoegang)

Virusongevoelig, ik heb nog geen NLM gezien met viraal gedrag. De (data)bestanden op de server kunnen natuurlijk wel gewist worden door een client met een virus. Deze client zou echter geen enkel schrijfrecht op het SYS:-volume mogen hebben.

Nadeel Novell: multiprocessorondersteuning, heel weinig onderdelen van Novell Netware draaien gelijktijdig op meerdere processoren. Wij draaien al minimaal 6 jaar met multiprocessor servers, echter ondersteunen Novell Netware 4.1x, Netware 5.x en Netware 6.x deze bijna niet.

This footer is intentionally left blank

• Alex)
Wat je zei over bestanden wissen op het SYS:-volume, als je als standaardgebruiker inlogt en in de SYS-map dingen wist, worden ze meteen teruggezet :)

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Je kunt ook nog een praatje over Linux houden aangezien Novell daar nu erg veel mee bezig is. Novell Linux Desktop dus :)
ZenWorks moet je zeker aankaarten, dat is heel krachtig. Je kan ook vertellen dat je met ZenWorks "poledit achtige" dingen kan uitvoeren. Hoe het zit met de application launcher (NAL) die op de clients opstart bij het inloggen van Windows. De NAL kan je zo instellen dat hij een werkstation helemaal naar zijn manier kan veranderen na het inloggen. Je kan hiermee een door het netwerk toegewezen start menu laten verschijnen bijv, of icoontjes standaard op die clients desktop laten verschijnen.
Ook kan je erg leuke truuks uithalen met Zenworks SnAppshot :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Alex schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 16:05:
Wat je zei over bestanden wissen op het SYS:-volume, als je als standaardgebruiker inlogt en in de SYS-map dingen wist, worden ze meteen teruggezet :)
Waar baseer je dat op?

Ten eerste heeft een gebruiker normaal NOOIT schrijf rechten (en heel beperkte lees rechten) op het SYS:-volume.
Ten tweede weet ik niet waar die bestanden dan vandaag gehaald moeten worden om terug gezet te worden, d'r is geen DLLCache-achtige folder.

Mijn collega's en ikzelf kennen die terugzetoptie niet!! Dus dat mag je zeker even nakijken.

• Alex)
ajhaverkamp schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 16:13:
[...]

Waar baseer je dat op?

Ten eerste heeft een gebruiker normaal NOOIT schrijf rechten (en heel beperkte lees rechten) op het SYS:-volume.
Ten tweede weet ik niet waar die bestanden dan vandaag gehaald moeten worden om terug gezet te worden, d'r is geen DLLCache-achtige folder.

Mijn collega's en ikzelf kennen die terugzetoptie niet!! Dus dat mag je zeker even nakijken.
Toen ik mijn NW6 server had opgezet, en was ingelogd, kon ik files op SYS: wissen, en na een refresh stonden ze toch echt weer terug hoor.
DeMoN schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 16:10:
Je kunt ook nog een praatje over Linux houden aangezien Novell daar nu erg veel mee bezig is. Novell Linux Desktop dus :)
ZenWorks moet je zeker aankaarten, dat is heel krachtig. Je kan ook vertellen dat je met ZenWorks "poledit achtige" dingen kan uitvoeren. Hoe het zit met de application launcher (NAL) die op de clients opstart bij het inloggen van Windows. De NAL kan je zo instellen dat hij een werkstation helemaal naar zijn manier kan veranderen na het inloggen. Je kan hiermee een door het netwerk toegewezen start menu laten verschijnen bijv, of icoontjes standaard op die clients desktop laten verschijnen.
Ook kan je erg leuke truuks uithalen met Zenworks SnAppshot :)
Ik ben nu zelf wat met NLD aan het spelen, eerste Linuxversie waar ik meteen mee uit de voeten kan. _/-\o_ Novell

[ Voor 43% gewijzigd door Alex) op 24-12-2004 16:15 ]

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

ajhaverkamp schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 16:13:
[...]

Waar baseer je dat op?

Ik ken dat ook niet. Ik heb dan ook alleen ervaring met Netware 5.1.

Werkt dit dan d.m.v. een automatische salvage van de files?

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Alex)
Lijkt me wel. Ik zal straks m'n NW6 server wel eens opstarten en eens uitproberen.

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Alex schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 16:14:
[...]
Toen ik mijn NW6 server had opgezet, en was ingelogd, kon ik files op SYS: wissen, en na een refresh stonden ze toch echt weer terug hoor.

[...]

Ik ben nu zelf wat met NLD aan het spelen, eerste Linuxversie waar ik meteen mee uit de voeten kan. _/-\o_ Novell
Die gebruiker die jij gebruikt hebt (toch geen admin?) heeft geen rechten gehad om die bestanden te wissen. Je had echter een foutmelding moeten krijgen.
De bestanden worden niet teruggezet, als je ze echt weggooid. Los van het feit dat je sommige bestanden niet kunt wissen omdat ze bezet gehouden worden bij een draaiende server/NLM.

Geloof mij maar, ben hier beheerder van een dikke 50 servers, waarvan 10 Netware en zo'n 750 (thin) clients. Ik denk dus, dat ik een klein beetje weet waar ik het over heb.... ben niet te oud om te leren, maar je verhaal klopt gewoon niet.

Dat ZENWorks verhaal is leuk, echter is het een los product dat je apart betalen moet. Net als GroupWise/Bordermanager. Wij gebruiken het wel allemaal.

• Alex)
Zou kunnen dat ik toch als admin was ingelogd ofzo, weet ik niet meer. 750 clients is best veel, net zoals 50 servers, mag ik vragen waar je werkt?

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Alex schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 16:24:
Zou kunnen dat ik toch als admin was ingelogd ofzo, weet ik niet meer. 750 clients is best veel, net zoals 50 servers, mag ik vragen waar je werkt?
Bij de gemeente Amsterdam, bij Stadsdeel Amsterdam-Centrum om precies te zijn. Je weet wel, dat stadsdeel dat altijd negatief in het nieuws is vanwege het beleid voor bv de ijsbaan op de dam etc etc.

• nielsdegrave
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-01-2024
Waarom gebruik je niet de small bussines suite kan je zoiezo 90 dagen gratis trial doen,

Heb hier de volledige nw6.5 sbs liggen, je kan zenworks en bordermanager gebruiken.

een ander interresant iets wat je voor je presentatie kan gebruiken is misschien NetStorage of Netdrive Imanager, Groupwise (over MTA,POA,GWIA de functies ervan)

• Alex)
Ik heb niks aan NW6.5 Biz suite:
System Requirements:
...512 MB of RAM
En mijn pc heeft maar 512 mb RAM, ik kan geen 512 mb toewijzen aan die virtuele machine, omdat ik dan geen geheugen overhoud voor Windows en de Novell Client.

Edit: ik kan ook nog Novell SBS6 downloaden, die heeft 'maar' 256 MB nodig, dat kan mijn pc wel aan. Toch maar even doen dan...

[ Voor 22% gewijzigd door Alex) op 24-12-2004 16:56 ]

• JoetjeF
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Wat is eigenlijk je doelgroepen hoe lang moet de presentatie duren? Dat lijkt me wel het belangrijkste om te bepalen wat eventueel interessant is om te vermelden.

Andere dan de hier al genoemde producten/tools die meegeleverd worden is natuurlijk apache/tomcat, standaard clustering en een Websearch server (een search engine die je documenten op de server indexeerd).

Overigens heeft een gewone gebruiker op de SYS volume alleen leesrechten op een aantal directories. Heb je delete rechten op de SYS volume dan zijn de files ook gewoon weg, tenzij je in VMware een nonpersistent disk hebt aangemaakt :)

Er is best veel te vinden op Novell's website.

• Alex)
De doelgroep is de standaard informaticaleerling, dus een complete verhandeling over de One Net-solution van Novell valt sowieso al af. De presentatie zal hooguit 25 minuten duren, dus zal het toch wel beperkt worden tot NetWare zelf, en het kort noemen van ZEN, GW en BM.

Voor zover ik weet heb ik in VMware een gewone schijf aangemaakt, anders zou ik toch ook geen users kunnen maken?

Voor wie het nog wil weten met het SYS:-volume, ik heb het geprobeerd terug te krijgen, maar dat gaat niet. Als admin kan ik gewoon wissen en krijg ik het alleen met 'salvage' terug, als andere gebruiker krijg ik keurignetjes een fout: Toegang geweigerd. Hoe kan ik met NetWare Administrator iemand trouwens een admin maken? Als ik in NWAdmin kijk bij de user admin, staat er bij Group Membership: [root].eDirectory administration.Role Based Service.thuis.
Wanneer ik dit bij een andere gebruiker toe wil voegen, lukt het me om eDirectory administration.Role Based Service.thuis te krijgen in het bladervenster, maar ik heb geen mogelijkheid om op OK te klikken, om de gebruiker dus admin te maken. Suggesties?

[ Voor 49% gewijzigd door Alex) op 25-12-2004 00:14 ]

• JoetjeF

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Als de presentatie maar 25 minuten duurt dan moet je je echt op de basis van NetWare richten. Security en Administration zijn toch wel belangrijke punten, maar ken zo snel geen documentatie vinden.

Gebruik bij voorkeur ook geen NWadmin, ConsoleOne is toch wel de gewenste admin tool bij NetWare 6. De Role Base Services die jij noemt zijn alleen belangrijk voor iManager. Dat zou je eventueel kunnen vermelden als de toekomstige management tool van NetWare. Alles overal beheersbaar/beheerbaar met de browser. Best jammer trouwens dat je geen NW65 presentatie kan houden omdat NW6 eigenlijk al te oud is. NW65 werkt trouwens ook met 256MB, alleen de installatie procedure heeft 512MB nodig :X

Als je in VMware een standaard disk aanmaakt dan is het persistent en dan krijg je inderdaad de resultaten van jouw SYS experiment. Dat is heel normaal, zie ook mijn vorige post, zo hoort het nu eenmaal gewoon.

Dus, hou het simpel, laat een aantal voorbeelden zien die je in dit topic terug hebt gezien en doe alles vie ConsoleOne en blijf van iManager af. Niet dat het niet goed is, maar NW6 heeft gewoon een aantal onhandige gewoontes icm iManager en het kost meer tijd om het aan te leren.

edit:
Een extra admin kan je aanmaken door iemand 'sequrity equevelant' van admin te maken. Persoonlijk vind ik dit niet handig omdat de gebruiker afhankelijk is van 'admin'. Ik maak altijd een extra 'root' gebruiker aan die alle rechten heeft op de [root] van de tree (trustee maken van [root] dus).

[ Voor 11% gewijzigd door JoetjeF op 25-12-2004 01:52 ]

• Alex)
De belangrijkste reden voor mij om NWAdmin te gebruiken is snelheid. Wanneer VMware actief is wordt C1 (wat al traag is) wel heel erg traag, en een tweede RDP-verbinding openen naar een tweede pc in het netwerk hier (die overigens geen Novell Client o.i.d. heeft) lijkt me ook niet het handigste.
NWAdmin is lelijk, en C1 mooi, vind ik dan, maar ja, snelheid vind ik toch iets belangrijker. Als ik genoeg tijd heb dan laat ik beide tools wel zien... ze hebben tenslotte hetzelfde doel: NetWare beheren.

[ Voor 10% gewijzigd door Alex) op 25-12-2004 02:08 ]

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-08 20:47

McMiGHtY

- burp -

Met FreeCon laten zien hoe je op de console inlogd? Het principe van partities en replica's laten zien. dsrepair?

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-08 14:42

Arfman

Drome!

NWAdmin kan lang niet alles wat ConsoleOne kan. ZENworks 3.x en hoger vereisen C1. Iemand nu nog NWAdmin laten zien is hetzelfde alsnu een demonstratie geven van Windows 2003 Advanced Server en het usertooltje van NT4 gebruiken.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Alex)
Haha, goede vergelijking. Ik kijk wel even wat ik doe :)
FreeCon en dsrepair enzo zeggen mij weinig, ik ben geen NetWare beheerder, heb geen Novell certificaten enzo. Ik weet net dat met dsrepair een corrupte NDS hersteld kan worden.
Ik wil wel via NRM de console laten zien, en wat er allemaal nog meer in NRM zichtbaar is. Eventueel een screenshotje van Partition Magic m.b.t. de partitionering die NetWare na de setup heeft doorgevoerd.

• Alex)
Ik ben mijn presentatie nu aan het voorbereiden, en ik vraag me nu af of het mogelijk is om via het internet in te loggen op een tree, vanaf de Novell Client for Windows.
Ik geloof dat ik zowel IP als IPX heb ingeschakeld, en op school is dat ook het geval. Ik weet hoe ik de vereiste poorten kan portmappen enzo, maar is het überhaupt wel mogelijk om iets dergelijks te doen? En wat moet ik dan aanpassen in mijn NetWare-instellingen (m.b.t. DNS enzo?)

-edit: sorry voor de kick, maar dit leek me nuttiger dan een nieuw topic openen-

[ Voor 9% gewijzigd door Alex) op 07-01-2005 00:13 ]

• JoetjeF

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Voor TCP moet je poort 524 openzetten (UDP wordt niet gebruikt, tenminste niet voor jouw doel). Dit is de NCP port die Novell gebruikt voor authenticate, file services etc.

IPX is anders dan TCP/IP en gebruikt geen ports :)

Als je niet kan inloggen dan moet je of bij de server of bij de tree een IP address opgeven. Anders moet je ook de SLP port (427, zowel TCP als UDP) forwarden.

[ Voor 27% gewijzigd door JoetjeF op 07-01-2005 01:07 ]

• Alex)
Moet ik ook in mijn autoexec.ncf de SERVERNAME veranderen naar een DNS-geldige naam?
En kan ik dan in de novell client bij Tree opgeven 'mijntree.mijndomein.nl' of hoe?

• JoetjeF

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Je hoeft niets op de server te veranderen. Bij de Novell Client moet je alles normaal invullen, tenzij je de SLP port niet mapped, dan moet je het IP Address van een server bij de Treename invullen (of een resolvable hostname natuurlijk). De servername hoef je normaal gesproken trouwens nooit in te vullen, omdat je bij NetWare niet op een server inlogt maar op een Tree (kleine verbetering van vorige post dus).

De Tree name van Novell is trouwens een gewone identificatie van de Tree. Meestal noem je die <company>_TREE ofzo. DNS staat geheel los van eDirectory, je kan de Tree net zo opbouwen als je wilt. Persoonlijk vind ik de AD methode zeer inflexible omdat je de Domain aan je DNS of andersom moet aanpassen.

• Alex)
De DNS is idd alleen bedoeld voor een hostname, ik wil inloggen met de beamer aan, en er zijn er een paar die wel weten wat ze met een IP kunnen. Als ik dan tijdig de DNS-entry weghaal, is er verder geen probleem meer.
De tree heb ik zelf TEST gedoopt, ik wil die naam wel wijzigen, weet alleen niet hoe ( * Alex heeft geen enkele diploma's ofzo, alleen interesse :p.)
Het interne IP van NetWare is 10.0.0.215, het externe 213.*.*.*, dat maakt verder niet uit?

• Scraper
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-08 08:36

Scraper

ErikJ

De naam van de tree kun je niet direct wijzigen. Als je dit echt wil dan kun je als omweg een merge van 2 tree's gebruiken. Maak een 2e server met de treenaam die je wilt en volg de aanwijzigingen op de support website van Novell. Dit kost best wel wat leeswerk en vergt ook wel wat kennis. Beter is het om de tree opnieuw op te bouwen.

de knowledgebase op http://support.novell.com is je vriend :)

[ Voor 10% gewijzigd door Scraper op 07-01-2005 09:43 ]

• JoetjeF

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Alex schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 01:33:De tree heb ik zelf TEST gedoopt, ik wil die naam wel wijzigen, weet alleen niet hoe ( * Alex heeft geen enkele diploma's ofzo, alleen interesse :p.)
Volgens mij gebruik je NW6 is het niet? Bij NW6.5 kan je in ieder geval de Treename wel wijzigen en ik weet het ook wel bijna zeker dat het in NW6 ook kan. Ga naar iManager (https://<ip-address>:2200/eMFrame/iManager.html), selecteer dan eDirectory Maintenance-->Rename Tree.

Diploma's zijn niet nodig, ik vind de Novell examens zwaar niks. Als je een goed geheugen hebt dan kan je het redelijk goed halen, heb je veel ervaring dan moet je toh nog veel onzin in je hoofd stampen. Gewoon lekker mee 'spelen' :P
Het interne IP van NetWare is 10.0.0.215, het externe 213.*.*.*, dat maakt verder niet uit?
In principe niet nee, zelf in ieder geval nooit meegemaakt. Altijd eerst uitproberen natuurlijk :)

[ Voor 4% gewijzigd door JoetjeF op 07-01-2005 10:50 ]

• Alex)
Bedankt voor de tips, ik zal eens kijken wat ik kan doen, en hoe het loopt.
Het testen van buitenaf wordt een beetje lastig, aangezien ik niemand ken met de Novell Client op z'n pc... misschien wil iemand hier het eens een keer proberen? (* kijkt Tweakers met puppyogen aan :p)

• JoetjeF

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Alex schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 16:11:
Bedankt voor de tips, ik zal eens kijken wat ik kan doen, en hoe het loopt.
Het testen van buitenaf wordt een beetje lastig, aangezien ik niemand ken met de Novell Client op z'n pc... misschien wil iemand hier het eens een keer proberen? (* kijkt Tweakers met puppyogen aan :p)
* JoetjeF houdt niet van puppies :P
Maar je zult toch ooit een client moeten installeren als je dit wilt laten zien tijdens de presentatie? Anders wil ik wel een poging wagen :)

• Alex)
Waar ik het wil laten zien (school) is er een NetWare-server, en daarvoor zijn er al clients. Ik kan dus gewoon op de client bij 'Tree' mijn server invoeren?
Heb je msn? Kunnen we het daarlangs regelen...

• JoetjeF

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Ben geen echte chatter, maar je kan me wel e-mailen :)

• Alex)
Het is me gelukt om m'n server op het internet te krijgen (althans, volgens GRC staan de eerder genoemde poorten wagenwijd open), wie van de nu nog aanwezige Tweakers wil proberen om in te loggen en iets op te slaan?
Server: nw6.alex-web.nl
Context: tweakers.thuis
Gebruikersnaam: Tweakertje
Wachtwoord: 258957
Ik heb een ruimtebeperking toegepast, dus het opslaan van allerlei warez enzo wordt moeilijk... (voor de illegale Tweaker die denkt goedkope webruimte te hebben gevonden :p)

Alvast hartelijk bedankt!

P.S. Na het inloggen wordt d.m.v. een loginscript de homedirectory gemapt aan de T:-schijf

[ Voor 13% gewijzigd door Alex) op 09-01-2005 01:49 ]

• Chrissels
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-04-2022
Heb net even bij je ingelogd en een tekstbestandje achtergelaten.

• Alex)
Heel hartelijk dank, Chrissels :)
Werd de mapping netjes gedaan, trouwens?

offtopic:
Leuk om te zien dat er meer Tweakers zijn die de Novell Client for Windows o.i.d. op hun PC hebben staan... :)

offtopic:
Ik wil ConsoleOne naar mijn memorystick kopiëren, zie ik dat dat ding 63 mb is... past dus nooit (62 mb totaal), dus dat wordt even kijken hoe ik dat oplos (heb nog een mp3 speler met 256 mb geheugen...)

[ Voor 70% gewijzigd door Alex) op 09-01-2005 02:11 ]

• Chrissels
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-04-2022
Alex schreef op zondag 09 januari 2005 @ 01:57:
Heel hartelijk dank, Chrissels :)
Werd de mapping netjes gedaan, trouwens?
Ja.
offtopic:
Leuk om te zien dat er meer Tweakers zijn die de Novell Client for Windows o.i.d. op hun PC hebben staan... :)
Heb 'm niet op mijn pc staan, maar had toevallig wel VMWare tot m'n beschikking. :)
offtopic:
Ik wil ConsoleOne naar mijn memorystick kopiëren, zie ik dat dat ding 63 mb is... past dus nooit (62 mb totaal), dus dat wordt even kijken hoe ik dat oplos (heb nog een mp3 speler met 256 mb geheugen...)
Misschien kan je kijken of je bepaalde plugins die je niet nodig hebt kunt verwijderen, ik kan je hier alleen niet zo snel mee helpen, ik ben er nog eentje uit het NWAdmin tijdperk. ;)
Check de Novell Knowledgebase 'ns, die heeft mij namelijk al tientallen keren uit de brand geholpen.

• Alex)
Ach, ik zet het wel op een CD-RW, of ik kijk even op de schoolserver... :p

• JoetjeF

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Ik had het ook nog even geprobeerd maar het lukte me niet omdat ik alleen via SLP connecties kan maken. Aangezien ik deze week niet thuis ben kan ik hier niet controleren met een 'vrije' verbinding.

Maar ik zag dat het Chrissels wel is gelukt.

• Alex)
Vanochtend de presentatie gehad, het ging best goed, alleen het inloggen op de tree lukte niet: Cannot access tree nw6.alex-web.nl.
Maar via Extern Bureaublad toch nog kunnen laten zien wat ik wilde laten zien...
Ik had in m'n presentatie ook het meesterlijke filmpje Flying Boy (www.novell.com/events/videos) opgenomen, vonden de toeschouwers (vooral de systeembeheerder) erg leuk... :)

Pagina: 1