Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CiP] DVD-PC

Pagina: 1
Acties:

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:31
DVD-PC

Ik ben op het idee voor deze mod gekomen toen m'n dvd speler het begaf en ik wat oude hardware zag liggen. De DVD-PC zal gaan dienen als fileservertje en zal alleen uit oude hardware bestaan (ook omdat ik simpelweg het geld nu niet heb voor dure hardware :P). Er zijn 3 dingen die ik gedaan wil hebben hier aan, en die zullen dus als 3 losse projectjes gaan dienen:

De voeding

De voeding is redelijk groot ten opzichte van de dvd case, en met dat ding er in gaat de klep van de dvd speler niet dicht, daar moet ik een oplossing voor gaan vinden. Of ik probeer zoveel mogelijk onnodige onderdelen er van af te halen, of hij moet extern netjes worden ingebouwd op, of naast de dvd case. Zie de pics onderaan voor verduidelijking.

LCD in front

Er komt standaard een LCDtje in het frontje van de DVD-PC, er zit er standaard al 1 in, die onder andere de tijd etc aangeeft, maar of ik die aan de praat kan krijgen valt nog te bezien, ik ben een schema/soldeer noob, dus dat zie ik dan wel weer. Een andere optie is om gewoon een bekend lcdtje te bestellen en die in te bouwen..

Afwerking

Ik wil de case zo gaan maken, dat er van de buitenkant niet te zeggen is of het een pc of een dvd speler is, daarom wil ik ook veel knopjes een functionaliteit geven, voorbeeld: "Forward", gaat naar een volgende mp3 in winamp. Alles moet netjes weggewerkt worden, kabels, snoertjes etc wil ik niet kunnen zien aan de buitenkant.

Modden!

Ik ben al een stuk begonnen aan de case, alle onderdelen zijn er uit gehaald, en het moederbord is bevestigd, omdat er niet veel ruimte naar boven is moet ik een adaptertjes bestellen die mijn pci-slot 90 graden verlengd zodat er een videokaartje in kan. Morgen zijn de winkels open dus dan gai k wat moertjes en boutjes kopen voor de bevestiging van moederbord en harde schijf. Ok genoeg gelul, pics! ( oh en btw: de kwaliteit van de foto's kan tegenvallen :P trust :( )

Afbeeldingslocatie: http://www.pro2u.nl/thumb_IM000416.JPG
Harde schijf, PCI videokaartje en het DVD frontje.

Afbeeldingslocatie: http://www.pro2u.nl/thumb_IM000415.JPG
Close-upje van de voorkant. Moederbord al ingebouwd.

Afbeeldingslocatie: http://www.pro2u.nl/thumb_IM000414.JPG
Ditto, maar dan van de bovenkant.

Tot slot

Dit is mijn eerste mod dus wees niet te hard :P Opmerkingen of ideeën? Ik hoor ze graag :) BTW: Ik heb toestemming :P

Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/layout/pixel.gif

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Wat van hardware komt er eigenlijk in?

Verwijderd

Knap als je een hele pc in zo'n smal bakje kan steken, zorg echter wel dat je voor de nodige ventilatie zorgt. Kheb nog wel een vraagje: bestaan er zo van die 90% agp adapters want ik heb namelijk een koffermodje waar ik wel eens een volwaardige grafische kaart in wil kunnen steken.
Keep up tha good work :Y)

• danslo
eppie schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 15:41:
Wat van hardware komt er eigenlijk in?
Gewoon oude zooi :P (486er)
Verwijderd schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 15:42:
Knap als je een hele pc in zo'n smal bakje kan steken, zorg echter wel dat je voor de nodige ventilatie zorgt. Kheb nog wel een vraagje: bestaan er zo van die 90% agp adapters want ik heb namelijk een koffermodje waar ik wel eens een volwaardige grafische kaart in wil kunnen steken.
Keep up tha good work :Y)
Nou, heel veel hitte gaat die oude hardware niet opleveren, maar ik zorg wel dat er een fanhole in komt te zitten, ik weet niet of er 90 graden AGP adaptertjes zijn, maar van pci weet ik dat wel :P Ja dus :)

Verwijderd

woei, als dat gaat passen...

boven je pci slots heb je al nauwelijks ruimte, gaat die adapter+kaart nog wel passen dan? misschien is het handiger om het pci slot eruit te prutsen en vervangen door een stuk flatcable ofzo en dan de kaart rechtsachter (de hdd komt neem ik aan rechtsvoor?)

komt er nog een cdrom in? zo ja waar :?

• danslo
Verwijderd schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 15:47:
woei, als dat gaat passen...

boven je pci slots heb je al nauwelijks ruimte, gaat die adapter+kaart nog wel passen dan? misschien is het handiger om het pci slot eruit te prutsen en vervangen door een stuk flatcable ofzo en dan de kaart rechtsachter (de hdd komt neem ik aan rechtsvoor?)

komt er nog een cdrom in? zo ja waar :?
Het is een redelijk klein videokaartje, maar als dat niet lukt zal ik toch maar voor een stukje flatcable moeten gaan, ik geloof niet dat een cdrom erbij nog gaat passen :P

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
als je er linux opzet kan je via je seriele poort ipv videokaart beeld krijgen.

Maar mp3 op een 486 gaat niet echt lukken :P

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
cls --> je wilt een dvd speler maken van een 486-er. Ik vrees dat daarvoor je processor echt te langzaam zal zijn, zelfs met een hardwarematige mpeg2-kaart zal het nog een flinke klus worden :)

• danslo
SyS_ErroR schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 16:05:
cls --> je wilt een dvd speler maken van een 486-er. Ik vrees dat daarvoor je processor echt te langzaam zal zijn, zelfs met een hardwarematige mpeg2-kaart zal het nog een flinke klus worden :)
Nee! Het wordt geen DVD Speler, enkel een PC in een DVD behuizing, we zullen zien of mp3 doorgaat, ander kan hij mooi dienen als een file servertje ;)

Verwijderd

je kan wel een (oude) notebookcdromdrive gebreuken en steken waar het klepje van dvd nu is

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:17
file server met een mobo die maar ATA33 doorvoer heeft...... weet niet af dat nu echt nuttig is. maar ben wel benieuwd of het gaat passen.

• danslo
Ben bij het eerste probleem aangekomen, ik kan niet vinden welke mobo het is, alleen dat er een P133 op zit (dus geen 486er) en dat er een Intel SB82437VX Chipset er op zit, ik kan de jumper voor start-up niet vinden :X Speaker, reset zie ik wel, maar om hem aan te zetten lukt niet, ik ben met een schroevendraaier elke pinnetjes langsgegaan maar niks.. :) Ook gezocht met wat trefwoorden op google naar een PDF maar ook dat kon niet baten :P

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11 01:06

TommyGun

Stik er maar in!

Knap als je dat erin krijgt.

File Server = Te langzaam
DVD bak = Te langzaam
MP3 bak = Redelijk tot langzaam

Dus misschien via MarktPlaats oid een P2'tje ofzo op de kop tikken? ;)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

cls schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 16:51:
Ben bij het eerste probleem aangekomen, ik kan niet vinden welke mobo het is, alleen dat er een P133 op zit (dus geen 486er) en dat er een Intel SB82437VX Chipset er op zit, ik kan de jumper voor start-up niet vinden :X Speaker, reset zie ik wel, maar om hem aan te zetten lukt niet, ik ben met een schroevendraaier elke pinnetjes langsgegaan maar niks.. :) Ook gezocht met wat trefwoorden op google naar een PDF maar ook dat kon niet baten :P
Als ik me niet vergis is het een AT bord. Dus dan moet je hem starten via knop van voeding. Dus geen soft-powerbutton.

Default blanke hetero

• Fido
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-11 13:05

Fido

C:\> park

Die 90 graden PCI verdraai dingetje gevalletje krijg je er nooit in met de kast dicht. Ik denk dat je het beste een flatcable kunt gaan solderen want dit wordt anders nooit wat.

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11 01:06

TommyGun

Stik er maar in!

Klopt,

AT bord moet aanvliegen als je prik op de voeding -> mobo zet.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• thon
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-11 12:05
ziet er vet uit, maar het zou makkelijker zijn als je een moederbord neemt met een on board video kaart

• danslo
Er zit geen aanknop op de voeding... Alleen zitten er wel een paar kabels op die ik nog nooit gezien heb.

Groen bruin blauw zwart wit.. Waarvan de groene een aansluiting hebt die je kan vastschroeven als het ware :P
thon schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 17:49:
ziet er vet uit, maar het zou makkelijker zijn als je een moederbord neemt met een on board video kaart
lijkt me juist een uitdaging om dat niet te doen ;)

[ Voor 39% gewijzigd door danslo op 24-12-2004 17:52 ]

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
je hebt die kabels toch niet los liggen terwijlje stroom op de voeding set hé

als je dan de bruine of blauwe aanraakt kun je weleens gekke bewegingen gaan maken.
op die losse kabels hoort een knop te zitten die je voeding aanschakeld

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:58
en anders even in je voeding het chassisdeel waar je stekker van buiten in gaat (euro dus) direct solderen aan je voeding

en niet om het een of ander maar is het niet beter om een wat moderner pctje te nemen dan een 486, want wat voor harde schijf (hoe groot) plaats je erin? en hoeveel intern geheugen??

lijkt mij de moeite niet.......

[ Voor 49% gewijzigd door shure-fan op 24-12-2004 18:27 ]

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• danslo
Het gaat mij niet om de hardware, meer om het allemaal passen te krijgen, nieuwere hardware kan je er altijd nog wel instoppen ;)

We have lift off btw ;)

heb die dingen op een schakelaartje gezet en het werkte prima.

btw: zo'n 50mB ram geeft ie aan, en er is nog ruimte voor een sd ram plankje :)

[ Voor 16% gewijzigd door danslo op 24-12-2004 18:38 ]

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:58
[b][message=22427173,noline]cls schreef op vrijdag 24 december 2004 @

btw: zo'n 50mB ram geeft ie aan, en er is nog ruimte voor een sd ram plankje :)
scdram?? op een 486 bord?? gaat volgens mij niet echt lukken, of ik heb dingen verkeerd gelzen

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• danslo
shure-fan schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 19:43:
[...]

scdram?? op een 486 bord?? gaat volgens mij niet echt lukken, of ik heb dingen verkeerd gelzen
cls schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 16:51:

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:59
Call me blind and dumb.. Maarre.. Een P133 met SDRAM? Das nieuw.. Plus, waar wil je die SDRAM module indoen dan? Enige wat ik zie is een slot voor extra cache (als ik me niet vergis). Daarbij, al had je bord een slot voor SDRAM ging het nog niet werken, aangezien je geheugen niet kan mixen..

edit:
Verrek.. Het is volgens google idd een SDRAM slot.. Ik ook met mn grote mond :z

[ Voor 14% gewijzigd door AlterMann op 24-12-2004 21:05 ]

• danslo
Naja, het lijkt op een sdram slot, je kan hem op de foto's niet zien, en hij verschuilt zich ander die andere ram reepjes :P

anyways, ik heb niet zo'n zin in een discussie over welke hardware er in gaat zitten, de uitdaging is om het allemaal te laten passen ;)

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

BobR13 schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 20:07:
Call me blind and dumb.. Maarre.. Een P133 met SDRAM? Das nieuw.. Plus, waar wil je die SDRAM module indoen dan? Enige wat ik zie is een slot voor extra cache (als ik me niet vergis). Daarbij, al had je bord een slot voor SDRAM ging het nog niet werken, aangezien je geheugen niet kan mixen..

edit:
Verrek.. Het is volgens google idd een SDRAM slot.. Ik ook met mn grote mond :z
Is mogelijk hoor :) Twee weken geleden nog 128mb SDram op een P1 bordje gehad. Dus het kan zeker wel...

Default blanke hetero

Verwijderd

Had je niet beter je dvdspeler als hardwarekunnen gebruiken en daar een mp3 op te fixen?

• hackjedi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-11 17:11
mooi idee , ga zo door.
ik hoop wel dat je alles passend krijgt.
_/-\o_

[ Voor 67% gewijzigd door hackjedi op 25-12-2004 11:17 ]

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:35
shure-fan schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 18:25:
en anders even in je voeding het chassisdeel waar je stekker van buiten in gaat (euro dus) direct solderen aan je voeding

en niet om het een of ander maar is het niet beter om een wat moderner pctje te nemen dan een 486, want wat voor harde schijf (hoe groot) plaats je erin? en hoeveel intern geheugen??

lijkt mij de moeite niet.......
als je nou eindelijk een keer goed zou gaan lezen zoals een aantal tweakers je al aangeven het is een PENTIUM 133 geen 486, als je hier alleen maar komt om te flamen.... en ja er zijn mobo's voor socket 7 die een of meerdere SD ram sloten hebben, zo een heb ik ook nog liggen, is geen bijzonderheid ;)

Adjust non olet, plerumque...

Verwijderd

wat toeval.. was ook van plan om me yamada6000 om te bouwen in film-pc.
ruimte is zoals je dvd player echt krap. yamada's voeding werkt wel dus kan ik als het mogelijk is gebruiken als psu (moet nog meten hoeveel watt/volt).
ben nog op zoek naar goede (mITX) mobo met onboard videokaart, nic en (cpu) die in mijn yamada 6000 past.
het moet als een divx bakje dienen, het wordt via beamer geprojecteerd.

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-11 13:13
cls, indien je geen bedoeling hebt met de oorspronkelijke inhoud van de DVD-speler, en deze nog correct werkt, zou je deze dan willen verkopen? Mail maar op woutergroenewold at hormail dot com

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Leuk, maar toch zou ik gaan voor een mobo met lan en vga onboard. Leuk is om hem dan ook aan een netwerk te kunnen aansluiten om bv remote te kunnen beheren en mp3's eens te verversen.

Oh ja, en de mix tussen edo en sdram is meestal niet mogelijk. Heeft te maken met verschillende voltages o.i.d. (3.3, en 5). Daar is vast wel een topic over.

Verwijderd

eppie schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 16:03:
als je er linux opzet kan je via je seriele poort ipv videokaart beeld krijgen.

Maar mp3 op een 486 gaat niet echt lukken :P
Eh, kan dat :o? url :p!

Nice mod. P1 (200mhz) als fileserver heeft hier ook een tijdje gedraaid. ATA33 was net snel genoeg om divx'jes te streamen :), dus wie weet.

Verwijderd

Wordt vast een intressant topic, ben zeer benieuwd. Ik heb begrepen dat je er niet heel veel verstand van hebt, maar dit is zeker een goede manier van leren.

Als ik ergens kan helpen/suggestie zal ik zeker ff reageren..

succes alvast..

• danslo
Gr0wLiThE schreef op zondag 26 december 2004 @ 02:33:
cls, indien je geen bedoeling hebt met de oorspronkelijke inhoud van de DVD-speler, en deze nog correct werkt, zou je deze dan willen verkopen? Mail maar op woutergroenewold at hormail dot com
Helaas, het "main-boordje" was pikzwart :P

Verwijderd

mmm..............?

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2005 15:23 ]

• danslo
Ik wacht even tot na nieuwjaar.. :)
Pagina: 1