[FreeBSD] mailserver?

Pagina: 1
Acties:

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 13:46
Ik zoek volgens mij niet helemaal goed en heb het idee dat ik veel overbodige tekst doorlees, en de informatie die ik nodig heb over het hoofd zie...

Het gaat hier om de volgende situatie
ik heb een FreeBSD 5.3 server en die moet straks het volgende gaan doen

-vanaf een verzamel account bij de provider de post ophalen,
-ondersorteren in 50 pop3 boxjes
-met mogelijkheid tot van elke binenkomende en uitgaande mail een kopie maken naar een archief adres! (dit ivm een nieuwe wet tot bewaren electronische poststukken)
-het liefst dat deze server het dan weer zelf voor z'n smtp relay zorgt, maar eventueel is het ook mogelijk gebruik te maken van een geauthosieerde smtp relay van de provider.

Nu heb ik veel info over de diverse pakketjes doorgelezen
en heb ik het idee dat ik nodig heb:
-Fetchmail voor het ophalen van dat verzamel account
-Sendmail met zijn allias gebeuren om de boel te verdelen, maar ook om als smtp server te relayen
-Qpopper om de verdeelde mail in pop3 boxjes te stoppen die op het bedrijfsnetwerk weer op te vragen zijn.

klopt dit? en/of zijn er ook betere alternatieven?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:51
Fetchmail kan idd met catchall en multidrop overweg. Ik vraag me trouwens af of catchall tegenwoordig nog wel zo'n goed idee is. Hier bij de provider waar ik nu stage loop hebben we in de nieuwe setup geen support meer voor catchall accounts, maar bieden we onbeperkt aantal aliassen voor een domain aan. Dit om spambommen te voorkomen op catchall adressen, die het spamfilter en de virusscanner nogal overstuur maken (als in komt ineens een shitload van 1000 mails aan die tegelijk gescand worden :X)

Sendmail zou ik voor iemand die niet weet waar ie mee bezig is afraden, persoonlijk zou ik postfix of exim gebruiken.

QPopper is gewoon een losse pop3 server die de afgeleverde troep uit je mailspool kan vissen, en kan alleen pop3. Voor een bedrijfsomgeving zou ik iig IMAP aanraden, met evt POP3 voor de (l)users die het niet kunnen laten om elke minuut met POP3 op de mailserver in te loggen (:r)

Persoonlijk zou ik je een setup met fetchmail, postfix en courier-imap en courier-pop3 aanraden, er zijn zat howto's te vinden over datgene.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik gebruik fetchmail in combinatie met maildrop. Maildrop zou vast ook wel wat voor je kunnen betekenen wat betreft het archiveren en sorteren van mail.