[DVD] Bijna geen spraak/stemmen.

Pagina: 1
Acties:
  • 581 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• magel725
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-01 15:21
Ik heb geen spraak/stemmen bij het afspelen van mijn DVD's... Je hoort nu alleen de effecten en de muziek nog. Ik heb een Soundblaster Live! 5.1 digital met daaraan ook 5 boxen en een sub. De centerspeaker is goed aangesloten en het volume ervan staat op maximaal. Bij het testen gaat hij alle speakers één voor één af, en ze doen het allemaal goed.

Het programma dat ik gebruik is WinDVD, en daar heb ik tot nu toe nooit problemen mee gehad. Laatst een nieuwe pc gebouwd, maar alle geluidsonderdelen en dvd spelers zijn meegenomen uit mijn oude systeem. De drivers zijn ook up to date.

Snapt iemand hier iets van?

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-02 15:12

Swerfer

Hmm...

Heb je ook bij Sound and Audio Devices ingesteld dat je 5.1 luidsprekers hebt aangesloten? (In het control panel)

[ Voor 12% gewijzigd door Swerfer op 24-12-2004 13:19 ]

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• magel725
Ja hij staat overal op 5.1.

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:54

Coldcat

HODL

Probeer eens een ander afspeelprogramma of een andere pc

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Verwijderd

In de Creative soundmixer moet je hem ook nog even op 5.1 zetten. Eventueel in Creative mediaplayer cmss aan zetten (waarom zit die knop in deze *kut* player?).

• Adrian-
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Adrian-

is onderweg

als je geen spraak hebt maar de rest wel klinkt het alslof alleen de centerspeaker het niet doet. zitten alle kabels nog goed vast en zo?

Adrian- werkt en leert

• Dizzy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-02 15:57

Dizzy

Where am I?

Met creative kaarten, en dvd's met DTS (dus niet dolby digital/dolby prologic, dolby stereo) komt het wel eens voor dat de stemmen inderdaad zeer slecht te horen zijn, dit treed voornamelijk op bij intervideo windvd, omdat die custom creative instellingen toepast op het moment dat je een creative kaart hebt.

Voor mij werkt het het beste als ik powerdvd pak, en soms gebruik ik dan ook dolby digital 5.1 ipv DTS omdat creative daar nog wel es moeilijk mee doet (ikzelf heb overigens een aduigy 2).

Steam Profile I5 14600K / 64 GB DDR5 / RTX 4090 / Rift S / HP Omen / Odyssey Neo G9 / Steam Deck OLED / Switch

• magel725
@Traguardo: andere pc heeft gin zin omdat het op deze moet werken. :) En winDVD werkt erg lekker eigenlijk.

@vteuniss: In de Creative AudioHQ staat hij op 5.1

@Adrian: Alles zit goed vast. Bij de zelf test laat hij de boxen hun nummer uitspreken en bij de centerbox zegt hij gewoon "Center Aan". Op hetzelfde volume als de andere boxen.

@Dizzle: Ik kan powerdvd wel gebruiken, maar in mn vorige pc werkte alles ook met precies dezelfde programma's, drivers en hardware... :? Heb nu wel service pack 2 er extra op staan, maar of die verschil maakt.

Ik zal eens proberen om powerdvd te pakken te krijgen, maar er moet toch een oplossing voor zijn om het weer werkend te krijgen zonder switchen van programmas? Juist omdat het wel altijd werkte.

Ik heb het volume op zijn hardst gezet en dan hoor je de stemmen wel, maar de muziek laat dan bijna de ramen springen. |:(

Verwijderd

Heb je de cmss knop ook gevonden want die is met name voor de center speaker......

• magel725
Verwijderd schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 14:05:
Heb je de cmss knop ook gevonden want die is met name voor de center speaker......
Die knop zit er bij mij nergens in...

Verwijderd

Die zit in de player maar die komt pas na enkele seconden tevoorschijn.
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~jc.dorland/creative%20playcenter.gif

Met dank aan SkyRolfer voor het plaatje

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2004 14:30 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:10

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat moet je met cmss :? Het programma moet gewoon volgens de standaarden DD of DTS decoderen, en geen vreemde dingen gaan doen (daar is creative toch al goed in).

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• magel725
Ok ik heb hem gevonden en het probleem is opgelost als ik cmss aan zet... Maar wat is cmss?

Verwijderd

magel725 schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 14:30:
Ok ik heb hem gevonden en het probleem is opgelost als ik cmss aan zet... Maar wat is cmss?
Normaliter los je dit op door in de surround mixer bij 'taak' watch movie aan te vinken. allemaal leuk en wel, maar dit kan dus alleen bij surround mixer 1! zie hier:

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~jc.dorland/surroundmixer1.gif

Maar die heb ik zelf nergens kunnen vinden, alles wat je download van creative bevat surround mixer 2. En daar was die optie dus spontaan verdwenen.

CMSS is een kunstmatig iets om altijd de center speaker te kunnen gebruiken, ook al is je audio output gewoon stereo.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 14:34:
CMSS is een kunstmatig iets om altijd de center speaker te kunnen gebruiken, ook al is je audio output gewoon stereo.
Niet de bedoeling bij DVD's dus, waar je al een echt en goed center kanaal hebt!

Verwijderd

deepspace schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 14:43:
[...]

Niet de bedoeling bij DVD's dus, waar je al een echt en goed center kanaal hebt!
Het is niet mijn bedoeling om je nu af te branden, maar als je een betere oplossing hebt, laat ons dan ook meteen weer wat leren.

Ik leg toch ook uit hoe het met de oude tools moet en zeg er netjes bij dat ik niet weet waar het in versie 2 van de tools weer verstopt zit. Ik kan het zelf niet meer naspelen omdat ik de originele drivers vervangen heb door die van de Audigy 2. Ik heb zelf die CMSS knop dan ook uit staan.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2004 15:01 ]

• magel725
Weet dan iemand hoe je het probleem kunt verhelpen zonder gebruik te maken van CMSS?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Het is ook niet jou schuld dat creative die optie versonnen heeft en ergens heel ver weg verstopt (wat mischien ook wel goed is) ;)

Creative en sommige software makers zijn er nu eenmaal op gebrand om zo veel "features" in hun zooi te stoppen dat een normaal functioneren zowat niet meer mogelijk is. Sommigen vinden het mischien geweldig, ik absoluut niet.

Probeer gewoon andere software, misschien doet VLC ( http://www.videolan.org/ ) het wel prima (en is ook nog helemaal gratis).

Verwijderd

magel725 schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 15:11:
Weet dan iemand hoe je het probleem kunt verhelpen zonder gebruik te maken van CMSS?
Kijk anders eens onder audiohq om te zien of je daar ergens movie in kunt stellen.

• magel725
Ik heb het daar niet kunnen vinden. Ben nu powerdvd aan het downloaden. Kijken of het dan werkt...

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:47

Jag

Deepspace heeft 100% gelijk; je moet niet ook nog eens effecten erover heen gaan gooien, daar maak je het alleen maar complexer mee. Dat dolby digital signaal moet gedecode worden door de software (windvd of theatertek bijvoorbeeld) en dat moet gewoon rechtstreeks (met alleen bass management) naar de speakers gestuurd worden. En dan moet het center kanaal gewoon kloppen.
Dus geen environmental effects aanzetten, geen CMSS, gewoon eerst het probleem oplossen dat je geen dialoog hoort. Waarschijnlijk gewoon ergens een instelling in je afspeelsoftware fout.

• magel725
Allereerst iedereen fijne kerstdagen gewenst.

Ik heb powerdvd erop gezet en daarmee werken de stemmen wel goed. :) Er kleeft wel nog een nadeel aan en dat is dat er uit de achterste boxen nu de standaard dolby geluiden komen (lees: bijna geen) terwijl windvd de instellingen van windows/creativeHQ gebruikt, en daarmee kun je zorgen dat er meer geluid uit de achterste boxen komt. Nu komt het meeste geluid van voren en niet van rondom. Ik zal eens even goed zoeken in powerdvd of dat in is te stellen.

Bedankt in elk geval en maak er n mooie kerst van! :)
Pagina: 1