NAT issue, wie kan me dit simpel uitleggen?

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• yrosma
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-03 17:18
Als eerste, het is niet zo dat ik een probleem heb waar ik niet uit kom. Ik heb een oplossing, ik begrijp alleen niet hoe het zit en zou dat toch wel graag willen weten.

de situatie schets:
Ik heb een internet verbinding van @home. En zoals de meeste van jullie weten blokkeert @home rechtstreekse verbindingen tussen pc's die in dezelfde gateway zitten. Dit is op te lossen door zelf een route te maken naar de andere pc en van de andere pc naar jou. Dit is bijvoorbeeld nodig als je gebruik wilt maken van teamspeak. We weten dit nu dus kunnen er mee werken. Kan me ook wel een globale voorstelling maken van wat het is maar een echte duidelijke voorstelling van wat er nu precies gebeurt gaat me te ver maar okay we kunnen er mee werken.

Nu spelen we ook graag online een spelletje waar Teamspeak best wel eens handig voor is om met elkaar te communiceren. Maakt het allemaal nog wat gezelliger :).
Een van de spellen die we graag spelen is Dawn Of War. Nu zit daar een NAT bug in waar in direct connect het wel eens problematisch kan zijn om te connecten naar de host. Hier is een truukje voor door in windows bij je netwerk instellingen een 2de IP-adres toe te voegen en wel je eigenlijke internet adres. Het gaat dus hierbij om mensen die via een router werken. En als je dan ook nog inlogd in een bepaalde volgorde kan iedereen fijn meedoen. We zijn dus met meerdere mannen waarvan er sommige achter een router zitten.
Nu was laatst het probleem, ik host de game en de Teamspeak server dat een vriend van mij die op hetzelfde gateway adres van @home zit als mij niet meer kon connecten naar mijn Teamspeak server, en ik ook niet meer naar zijn. Dit gebeurde nadat ik het truukje van DoW had uitgevoerd en na een avondje kloten bleek dit dus ook inderdaad het probleem :) Nu is het dus allemaal werkbaar. Iemand anders moet gewoon de TS server hosten als we allebei mee willen spelen. Maar ik vroeg me dus af wat het nu precies is waarom het niet meer werkt als ik mijn internet ip adres toevoeg. Met de andere mensen heb ik helemaal geen connectie problemen terwijl er ook @home gebruikers bij zitten alleen niet op dezelfde gateway.
Het zal er dus wel mee te maken hebben dat we op dezelfde gateway zitten. We zitten normaal gesproken dus allebei achter een router en als ik mijn router er tussen uit haal terwijl ik het truukje heb toegepast werkt het ook. Het werkt dus alleen niet met truukje en router.

Misschien dat iemand zo aardig wilt zijn om me dit simpel uit te leggen. Ik heb namelijk niet het idee dat ik dit door zoeken/lezen op internet snel allemaal zal begrijpen.

Alvast bedankt.

• yrosma
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-03 17:18
Niemand een idee?

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Kun je het mischien iets duidelijker verwoorden dat "truukje". Ik kan niet uit je verhaal opmaken, wat je nou precies gedaan hebt. Mischien met screenshots erbij om de boel wat duidelijker te maken.

Wat je wel kunt proberen, is via een proxy server te werken. Dan gaat je verbinding eerst naar buiten (buiten het netwerk van @home) en dan weer naar binnen. Dat zou geen probleem moeten wezen neem ik aan.

Je kunt eventueel ook een VPN opzetten, zodat je een soort van encrypted LAN maakt via internet. Denk niet dat VPN gaat werken, omdat het ook een directe verbinding is tussen beide pc's, maar mischien laat @home dat wel toe. Kan VPN trouwens ook via proxy's?

• Wizzkid007
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:42
zover ik weer werkt route add (de oplossing die @home zelf geeft) niet als je niet met de PC waar je het uitvoert rechtstreeks op internet zit. Bij mij werkt het zelf niet op de server, dus heb ik een arp commando bij het opstarten zitten. maargoed, het werkt hoe dan ook dus.

DoW heeft een fout blijkbaar (uit jou verhaal op te maken, ken het spel niet) dat ie niet het Internet IP (217.x.x.x, 212.x.x.x of 82.x.x.x ofzo dacht ik) achterhaalt, maar het IP van je eigen PC (het 192.168.x.x of 10.x.x.x address). Waardoor het spel aan andere gebruikers zijn eigen IP meld, waardoor hij voor de andere gebruikers niet meer berijkbaar is. Door de truc uit te halen geef je zeg maar het spel 2 IP addressen om te melden aan de andere gebruikers. het 2e IP (je internet IP wat je zelf hebt toegevoegd) is dus wel berijkbaar en werkt dus. (mits je natuurlijk de juiste poorten open hebt staan.)

Blijkbaar werkt TS server en client dus te goed en probeert je internet IP (wat je als truc voor DoW heb ingevoerd) te beschouwen als eigen IP en niet als internet IP. Wat hier de exacte oorzaak van is weet ik zo niet.

Wat je kunt doen is het arp commando eens te proberen. deze routeert namelijk het verkeer dat bestemd is voor het zelfde @home netwerk eerst buiten het netwerk en vervolgens is daarbuiten weer een server die het pakketje in de vekreerde richting corrigeert en 'm doorsuurt naar je juiste computer.

arp werkt als volgd:
arp -s [Internet IP van de ander] [MAC-address van je gateway]
het MAC address is hetzelfde op beide @home verbindingen (je zit immers in hetzelfde netwerk)
Dit command moet je dus (net zoals route add) op beide systemen uitvoeren.
arp werkt, net zoals route add, volgensmij alleen op de PC/router/server die het internet deelt, maar uit jou verhaal op te maken werkte route add ook op de andere PC's, dus misschien werkt de arp ook wel.

@echie
Proxy zal idd ook werken, voordeel hiervan is idd dat het eerder en makkelijker zal werken dan de arp, maar een proxy geeft meestal een hogere ping dan een arp (arp werkt via routers die dedicated verkeerd routeren, proxy doet veel meer)
De proxy zal je dan in het spel moeten instellen

VPN werkt idd niet omdat deze ook een rechtstreekse verbinding maakt. VPN via proxy kun ej proberen door in Internet Explorer een proxy in te stellen, dan gaat blijna elke windows-applicatie
via die proxy werken. Of VPN dat ook doet, geen idee.

edit: reactie op echie toegevoegd

[ Voor 15% gewijzigd door Wizzkid007 op 27-12-2004 11:35 ]

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Wizzkid007 schreef op maandag 27 december 2004 @ 11:30:
zover ik weer werkt route add (de oplossing die @home zelf geeft) niet als je niet met de PC waar je het uitvoert rechtstreeks op internet zit. Bij mij werkt het zelf niet op de server, dus heb ik een arp commando bij het opstarten zitten. maargoed, het werkt hoe dan ook dus.

DoW heeft een fout blijkbaar (uit jou verhaal op te maken, ken het spel niet) dat ie niet het Internet IP (217.x.x.x, 212.x.x.x of 82.x.x.x ofzo dacht ik) achterhaalt, maar het IP van je eigen PC (het 192.168.x.x of 10.x.x.x address). Waardoor het spel aan andere gebruikers zijn eigen IP meld, waardoor hij voor de andere gebruikers niet meer berijkbaar is. Door de truc uit te halen geef je zeg maar het spel 2 IP addressen om te melden aan de andere gebruikers. het 2e IP (je internet IP wat je zelf hebt toegevoegd) is dus wel berijkbaar en werkt dus. (mits je natuurlijk de juiste poorten open hebt staan.)

Blijkbaar werkt TS server en client dus te goed en probeert je internet IP (wat je als truc voor DoW heb ingevoerd) te beschouwen als eigen IP en niet als internet IP. Wat hier de exacte oorzaak van is weet ik zo niet.

Wat je kunt doen is het arp commando eens te proberen. deze routeert namelijk het verkeer dat bestemd is voor het zelfde @home netwerk eerst buiten het netwerk en vervolgens is daarbuiten weer een server die het pakketje in de vekreerde richting corrigeert en 'm doorsuurt naar je juiste computer.

arp werkt als volgd:
arp -s [Internet IP van de ander] [MAC-address van je gateway]
het MAC address is hetzelfde op beide @home verbindingen (je zit immers in hetzelfde netwerk)
Dit command moet je dus (net zoals route add) op beide systemen uitvoeren.
arp werkt, net zoals route add, volgensmij alleen op de PC/router/server die het internet deelt, maar uit jou verhaal op te maken werkte route add ook op de andere PC's, dus misschien werkt de arp ook wel.

@eghie
Proxy zal idd ook werken, voordeel hiervan is idd dat het eerder en makkelijker zal werken dan de arp, maar een proxy geeft meestal een hogere ping dan een arp (arp werkt via routers die dedicated verkeerd routeren, proxy doet veel meer)
De proxy zal je dan in het spel moeten instellen

VPN werkt idd niet omdat deze ook een rechtstreekse verbinding maakt. VPN via proxy kun ej proberen door in Internet Explorer een proxy in te stellen, dan gaat blijna elke windows-applicatie
via die proxy werken. Of VPN dat ook doet, geen idee.

edit: reactie op echie toegevoegd
Address Resolution Protocol (ARP) is een protocol wat de vertaling van IP naar MAC adres verzorgt. Dit heeft vrij weinig met de blokkering van @home te maken (denk ik). @Home zal volgens mij niet blokkeren door bij de IP's die binnen het netwerk liggen een verkeerd MAC adres te geven. Als @home op die manier zou blokken dan zal ARP wel werken, maar zo blokkeerd @home het niet (denk ik). ARP gaat dus ook niet eerst naar buiten.

ARP werkt trouwens ook alleen op de PC/router/server die het internet deelt en route add werkt op de clients.

[ Voor 3% gewijzigd door eghie op 27-12-2004 11:54 ]

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:18

jdh009

FP ProMod
moet je niet
route add
op de router/server (NAT) uitvoeren, plus een portfowarding naar de pc waar je het spel op draait?
(heb geen ervaring met spelletjes)

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Verwijderd

@home blokkeert helemaal niets, die onmogelijkheid is inherent aan het systeem.

Voor de rest.. is jouw computer de enige PC die aan het internet hangt? Dan is het misschien beter om je PC gewoon het externe IP te geven. Ik denk niet dat je het probleem op een andere manier gaat oplossen..

Het route add truukje werkt ook op een PC die rechtstreeks op het internet zit. Een VPN kan in dit geval gewoon ook. Indien de PC niet rechtstreeks op het internet zit, moet je hiervoor niet PPTP gebruiken, maar IPSEC/L2TP icm NAT-T en het route-add truukje.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2004 18:15 ]

Pagina: 1