Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• daniel_ev
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-10 18:29
Beste medetweakers,

Zit al een poosje tegen de aanschaf van een pda aan te hikken. Wil een Palm OS based apparaatje, met bluetooth en waarmee natuurlijk mp3's zijn af te spelen. Ik heb mijn keuze weten te beperken tot de volgende twee modellen.

De Palm Zire 72 (Silver Edition)

# 20 x 320 transflectief TFT-scherm, dat 65.536 kleuren ondersteunt
# SD/SDIO/MultiMediaCard-uitbreidingssleuf
# Navigatieknop (vijf richtingen)
# Palm OS™ 5.2.8
# Processor: Intel™ 312 MHz ARM
# Hoogte: 11,6 cm
# Breedte: 7,5 cm
# Dikte: 1,7 cm
# RAM: 32 MB / ROM: 16 MB

De Sony Clie TJ37

Built-in devices Camera, Display, Speaker, Jog Dial

Weight 5.1 oz

Features Digital audio player, Digital video player, Jog dial control

Packaged contents Hand strap, Protective cover
Telecom
Modem None
Operating System / Software
OS provided Palm OS 5.2

Software included HotSync, Breakout, Memo Pad, Security, CLIÉ Memo, Card Info, Date Book, CLIÉ Files, Calculator, Graffiti 2, To Do List, Aero Player, CLIÉ Viewer, Data Import, Palm Reader, Address Book, CLIÉ Launcher, Insaniquarium, TakTik (Trial), Agendus (Trial), QuickTime 5.0.2, Vindigo (Trial), Bejeweled (Trial), PowerOne Personal, World Alarm Clock, BalanceLog (Trial), Memory Stick Backup, Contacts Pro (Trial), Intellisync Lite 4.0, AcidSolitaire (Trial), Data Export 1.0 for PC, Palm Desktop 4.1 for PC, Adobe Acrobat Reader 5.1, PowerOne Finance (Trial), Image Converter 1.1 for PC, Visto MessageXpress (Trial), GTS Racing Challenge (Trial), StreetFinder Express (Trial), Margi Presenter-to-Go (Trial)

OS required Microsoft Windows XP Home Edition, Microsoft Windows 98 Second Edition / Windows ME, Microsoft Windows 2000 Professional / XP Professional
Memory
Installed RAM 32 MB

Max supported RAM 32 MB

Installed ROM 16 MB (16 MB max supported) ROM
Processor
Processor Motorola 200 MHz

De Zire &2 heeft iets betere specs en naar het schijnt een erg goed scherm. Nu wil het toeval echter dat ik al een Sony DSC-T1 camera heb, met dus de bijbehorende MemoryStick Duo (Pro) kaarten. Bovendien heeft de Clie TJ37 wifi en spreekt het design me iets meer aan.
Probleem is dat de Clie nog maar in een winkel in Nederland te verkrijgen is, aangezien Sony zich terugtrekt uit Europa wat betreft de handheld markt. Misschien ook wel een probleem met het oog op garantie e.d.

Mijn budget is maximaal 300 euro. Zijn er mensen met ervaringen met een of beide toestellen, of ontzettend slimme opmerkingen waar ik zelf nooit aan had gedacht? Ik hoor het graag.

Toch?

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:02

SmartDoDo

Woeptiedoe

Ik neem aan dat je [rml][ PDA] Nieuwe PalmOne Zire31 en Zire72[/rml] al gezien hebt? Zie ook mijn reviewtje daar :)

Over de Sony kan ik je weinig vertellen behalve dat ik er destijds ook naar gekeken heb. Nadeel was destijds dat hij duurder was dan de Zire en ook niet verkrijgbaar was in Nederland. Ik kan je iig wel vertellen dat je aan een Zire 72 een hele fijne PDA hebt. Wil je er frequent mp3's mee afluisteren dan is je accu echter zo leeg.

• daniel_ev
Bedankt voor de snelle reactie. Heb dat topic natuurlijk gelezen, incl. je review. Punt is dat de TJ37 batterij ook zo leeg schijnt te zijn. Zijn er geen mensen met ervaringen met de TJ37? misschien dat daar een reden voor is...

Toch?

• SmoothVision
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-03 13:40
Ik ben zelf een zeer tevereden gebruiker van de Zire 72, wel fijn is als je een bleutooth adapter hebt zodat je kan mailen en internetten op je palm :) dat zijn erg leuke functies, daarnaast is de zire erg veel zijdig en die 1.3 mp cam is leuk maar zelf gebruikik het niet echt ( zelfde id als een cam op een mobiel, die je ook zelfde gebruikt..)
daarnaast zou ik zowiezo voor de zilveren versie gaan aangezien bij de blauwe versie het blauw heel snel 'slijt' het gaat er gewoon als een soort van velletje af wat wel minder is.. maar dit is dus bij die zilvere versie verholpen (die een vriend van mij heeft)

Zelf gebruik ik heb bijna altijd als mp3 speler, en ik vind het wel jammer dat het scherm 320x320 is mijn volgende palm wordt wel 320x480 bv de Tungsten T5.. iets boven je budget maar zeker een kijkje waard :)

http://www.pdashop.nl/product/3859 & PW http://www.tweakers.net/pricewatch/97580

• daniel_ev
Heb ik inderdaad ook naar gekeken, vooral naar de T3 eigenlijk. Over de verf las ik dat die ondertussen verbeterd zou zijn. Cam gebruik ik niet, daar gaat het me niet om. SmartDodo, je schreef dat je zo vaak moest resetten. Nog steeds?

Toch?

• SmoothVision
daniel_ev schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 16:09:
Heb ik inderdaad ook naar gekeken, vooral naar de T3 eigenlijk. Over de verf las ik dat die ondertussen verbeterd zou zijn. Cam gebruik ik niet, daar gaat het me niet om. SmartDodo, je schreef dat je zo vaak moest resetten. Nog steeds?
Daar heb ikzelfde last van :) dus hier iig niet ;)

• RonaldMade
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-11 20:02
Dat resetten ligt meer aan de software die je erop draait. Ik heb zelf ook een Zire 72, en hoef nooit te resetten. Behalve heel soms nadat ik een programma heb geinstalleerd dat hier om vraagd, maar verder dus niet.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:02

SmartDoDo

Woeptiedoe

daniel_ev schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 16:09:
Het vele resetten heeft idd te maken met slechte software. De bijgevoegde software is prima in orde en daar zul je dan ook weinig poblemen mee krijgen :)

Wat de blauwe coating betreft, ik heb er zelf ook last van gehad en mijn PDA opgestuurd. Netjes een nieuwe gekregen waarbij het probleem niet optreedt. Het is dus een missertje geweest van de eerste modellen :)

• SmoothVision
SmartDoDo schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 16:19:
[...]

Het vele resetten heeft idd te maken met slechte software. De bijgevoegde software is prima in orde en daar zul je dan ook weinig poblemen mee krijgen :)

Wat de blauwe coating betreft, ik heb er zelf ook last van gehad en mijn PDA opgestuurd. Netjes een nieuwe gekregen waarbij het probleem niet optreedt. Het is dus een missertje geweest van de eerste modellen :)
hmm en waar heb jij hem naar toe opgestuurd? ik heb hem ook al sinds mei/juni dus ook een van de eerste modellen maar zou ik hem nog kunnen omruilen? dat zou wel erg fijn zijn aangezien ik nu een meer een blauwe zilvere combinatie palm heb :+

• daniel_ev
Goed, schijnbaar is vastlopen of krassen in de verflaag geen probleem (meer). Maar toch ben ik erg benieuwd naar mensen die ervaring hebben met de TJ37, ivm de wifi. Niemand behoefte om zijn clie te verdedigen? Anders wordt het de Zire hoor...

Toch?

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:43

Boss

+1 Overgewaardeerd

Vergeet bij je keuze niet dat Sony bezig is de PDA markt te verlaten. Er worden (buiten Japan) geen nieuwe modellen meer uitgebracht en updates voor het OS zullen er ook niet meer aan komen.

Aan de andere kant - waar heb je Sony nog voor nodig als je 't ding eenmaal hebt. Garantie zullen ze toch wel blijven geven!

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Ik heb een clie TG50 waar ik redelijk tevreden mee ben, maar als ik nu moest kiezen werd het geen PalmOS PDA meer. N.m.m. is dat platform hard aan een grondige renovatie toe. Ik zou nu voor een PPC of een Nokia Communicator 9500 of 9300 gaan.

Ik heb een paar jaar terug een Nokie 9210 gehad. Een prima ding alleen gaan ze nogal snel kapot. Wat dat betreft vind ik die Sony *wel* erg goed. Hij is erg solide en doet het nog steeds perfect. De kwaliteit en stabiliteit van de software valt me alleen erg tegen en het keyboard is k*t en ik ben nou eenmaal een van de weinigen ter wereld die nog steeds sterk de voorkeur geeft aan een keyboard ;-)

• daniel_ev
@Boss: Als je de SP zou lezen, had je misschien gezien dat ik daar allang rekening mee had gehouden. Maar toch bedankt voor je waakzaamheid.

@Xenna: Ik geef toe dat het blijven wachten is op PalmOS 6, maar zolanf het nog altijd vele malen efficienter en sneller werkt dan Windows krijg je mij niet aan de PPC.

Toch?

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik zou de Sony nemen omdat je al iets met memorysticks hebt. Dat is gewoon handiger omdat je dan foto's van je camera op je PDA kunt bekijken.

Wat zit iedereen toch met grondige renovatie van het PalmOS?

[ Voor 10% gewijzigd door GlowMouse op 24-12-2004 20:22 ]

Verwijderd

GlowMouse schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 20:22:
Ik zou de Sony nemen omdat je al iets met memorysticks hebt. Dat is gewoon handiger omdat je dan foto's van je camera op je PDA kunt bekijken.

Wat zit iedereen toch met grondige renovatie van het PalmOS?
Iedereen?

Ik heb enige ervaring met PDA's. Begonnen met een HP 100LX (draaide MS DOS op, doet het trouwens nog steeds!), toen een verschrikkelijke HP 320lx (WinCE sucks) en vervolgens op de Nokia 9110 overgestapt. Daarna de 9210 en toen die ter ziele was dus een Clie.

Al die andere PDA's waren toch duidelijk echte computertjes gebouwd rond een filesystem. Dat gedt dus niet voor de PalmOS PDA's. Die zijn - zoals ik het zie - gebouwd rond een beperkte set PIM applicaties. Een minimalistische aanpak die destijds (en misschien nog steeds) z'n voordelen had. Moderne PalmOS PDA's beginnen echter steeds meer zware functionaliteit rond die lichte 'core' op te bouwen. Maar veel Palm programma's weten nog steeds niet wat een bestand is. Sterker nog, veel applicaties kunnen niet eens van de memorystick gebruikmaken.

De mailapplicatie die je bij de TG50 krijgt was nutteloos, dus die heb ik erbij moeten kopen net als Quickoffice (bij de Nokia was dat allemaal inbegrepen), Snappermail is op zich een perfect mailprogrammaatje, maar als ik de forumdiscussies met de developers volg krijg ik de indruk dat de opzet van die Palm's ze flink in de weg zit. Vreemde beperkingen als 64K geheugenblokken en erg veel moeite om de software compatible te houden tussen de verschillende palm- compatible devices. Maakt niet echt een goeie indruk.

PPC trekt me ook niet echt (slechte ervaring met WinCE en MS in general), dus ik denk dat ik volgende keer een Nokia 9500 ga kopen en een 9300 voor m'n vriendin, of omgekeerd ;-) Het blijft toch een mooi concept die Communicators, ik hoop alleen dat ze wat steviger zijn geworden...

• daniel_ev
Misschien is dat inderdaad ook wel de oplossing, een Nokia Communcator. Heb zowel de 9300 als de 9500 in mijn handen gehad op de PDATotaal smartphone dag. Vind alleen wel het formaat nogal onhandig, en de handschrift herkenning van Palm bevalt me erg goed. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar een PalmOS.

Toch?

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

@ TS: Als je BT wil moet je de TJ37 vergeten, want die heeft alleen Wifi.

PalmOS vereist een andere mentaliteit dan: "Ik ben een filesysteem op de desktop gewend dus die wil ik ook op mijn handheld". Alles is simpel en gebruiksvriendelijk, en als er een bestandssysteem nodig is op de kaart, heb je die met VFS.

Alle programma's die gebruik moeten maken van de kaart kunnen dat ook, en er zijn legio freeware add-ons die gebruik met de kaart makkelijker maken.

PalmOS is intuitief en simpel, en je kunt het zo zwaar maken als je wil. PPC is log en groot van zichzelf, en alle invoerschermpjes en achtergrondschermen zien er wel leuk uit, maar ongelovelijk hoeveel keer je op verschillende knopjes moet rammen voordat je eindelijk je hele afspraak hebt ingevoerd. 8)7

Alors.

Verwijderd

Stereotomy schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 14:43:
@ TS: Als je BT wil moet je de TJ37 vergeten, want die heeft alleen Wifi.

PalmOS vereist een andere mentaliteit dan: "Ik ben een filesysteem op de desktop gewend dus die wil ik ook op mijn handheld". Alles is simpel en gebruiksvriendelijk, en als er een bestandssysteem nodig is op de kaart, heb je die met VFS.

Alle programma's die gebruik moeten maken van de kaart kunnen dat ook, en er zijn legio freeware add-ons die gebruik met de kaart makkelijker maken.

PalmOS is intuitief en simpel, en je kunt het zo zwaar maken als je wil. PPC is log en groot van zichzelf, en alle invoerschermpjes en achtergrondschermen zien er wel leuk uit, maar ongelovelijk hoeveel keer je op verschillende knopjes moet rammen voordat je eindelijk je hele afspraak hebt ingevoerd. 8)7
PPC heb ik nog nooit gebruikt (en kan dus best ook sucken zonder dat ik me daarvan bewust ben), maar ik was altijd het eerste klaar met het invoeren van afspraken toen ik mijn Nokia 9210 nog had. Die andere bleven maar klooien met die pennetjes... ;)

Een PDA zonder filesystem bedenken was natuurlijk achteraf een foute beslissing en de reden waarom het Palm marktaandeel zo hard daalt. Komt zeker doordat ik niet de enige ben met een 'verkeerde mentaliteit'....

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2004 15:03 ]

• daniel_ev
Ik was er van uitgegaan dat een pda die wifi heeft, ook wel bluetooth heeft. Aangezien de TJ37 dat kennelijk niet heeft valt deze mogelijkheid dus af :).
Ik ga dus voor de Zire 72. De blauwe wel te verstaan, die is toch wel net even iets apparter :*).
Slotje graag, denk ik zo.

Toch?

Verwijderd

Goed nieuws voor de topic starter ik heb de TJ-37 ;)
Fijne PDA met wifi natuurlijk.
De batterij is vrij snel leeg ik gebruik hem ook niet zoveel echt alleen maar om te syncen en mijn contacten bij te houden.
Ik heb de PDA toen dertijd in Taiwan gekocht de Zire was nog niet voor handen daar...
Mijn collega heeft wel de Zire pda.

Mocht ik nu opnieuw de keuze moeten maken weet ik niet of ik nog een keer voor de TJ-37 zou kiezen .
Wellicht dan toch de TH-55 of een smart phone/ pda phone.
Over het geheugen ik denk niet dat jij veel je pda gaat gebruiken om je geheugen kaartjes uit te lezen.
Heb zelf ook een camera met CF geheugen.
Als je bij mij dicht in de buurt woonde mocht je hem zelf wel een keertje testen ;) (woon in de buurt van Eindhoven)
In iedergeval zal ik Sony kiezen boven Palm.
- ben toch meerdere keren per jaar in Taiwan.
- Wifi is toch wel handig (jammer dat hij geen BT heeft :()
- Dan toch de memory stick die er bij zit.

Mocht je nog vragen hebben vraag het maar ;)

• daniel_ev
hm woon zelf ook in eindhoven, maar ik vind bluetooth toch wel een groot gemis. Toch erg bedankt in ieder geval.
Ik heb besloten óf een T3 te nemen als die wat goedkoper wordt, of een Zire 72. Bedankt voor alle reacties, mensen.

Toch?

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:39
Om hierop door te gaan...

Hoe zit het met de video playback capaciteit van beide? Welke is nou beter om div'xjes af te slepen en dergelijke?

ehhhh..HOI

• RonaldMade
kRiZzZiZ schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 19:29:
Om hierop door te gaan...

Hoe zit het met de video playback capaciteit van beide? Welke is nou beter om div'xjes af te slepen en dergelijke?
Ik heb geen ervaring met de TJ37 in dat geval. Maar wel met de Zire 72. Het gaat best goed, je hebt er het stukje software MMPlayer voor nodig, en dan uiteraard moet je het divxje opnieuw aanpassen aan de palm (240×320 werd aanbevolen dacht ik). Het afspelen gaat in dat geval wel goed, en de film neemt zo rond de 150 MB in beslag.

Kwaliteit van het beelscherm is ook heel behoorlijk met divx afspelen, echter zat er een bugje in MMPlayer (oude release weet even niet welke) waardoor hij soms skipte in films en het niet helemaal goed ging.

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:39
Kijk, dit zijn interessante dingen...Qua software komt het altijd wel goed..het gaat mij om de kwaliteit...Begint deze te vervelen na een tijdje kijken? Of is deze gewoon goed en stoor je je er niet aan..neemt het alle capaciteit van je zire72 ook meteen in beslag? of zou eventueel nog wat dingetjes tussen door kunnen doen..

Als een PDA voor mij
*goed om kan gaan met div-x
*Bluetooth
*Irda
* Meedere uitbreidings-sloten

Als dus bovenstaande punten allemaal goed zijn..neem ik een PDA. Ik heb natuurlijk een budget en nu komt de Zire72 redelijk overheen met wat hierboven staat en qua prijs...wellicht waag ik het er zelfs op in het nieuwe jaar! Doe eens gek :)

ehhhh..HOI

• RonaldMade
kRiZzZiZ schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 23:57:
Kijk, dit zijn interessante dingen...Qua software komt het altijd wel goed..het gaat mij om de kwaliteit...Begint deze te vervelen na een tijdje kijken? Of is deze gewoon goed en stoor je je er niet aan..neemt het alle capaciteit van je zire72 ook meteen in beslag? of zou eventueel nog wat dingetjes tussen door kunnen doen..

Als een PDA voor mij
*goed om kan gaan met div-x
*Bluetooth
*Irda
* Meedere uitbreidings-sloten

Als dus bovenstaande punten allemaal goed zijn..neem ik een PDA. Ik heb natuurlijk een budget en nu komt de Zire72 redelijk overheen met wat hierboven staat en qua prijs...wellicht waag ik het er zelfs op in het nieuwe jaar! Doe eens gek :)
• Divx
Daarmee kan hij wel goed overweg, ik weet het niet precies of de zire 72 dan zijn volledige proc gebruikt, aangezien deze een soort van speedstep functie heeft en dus zijn snelheid kan aanpassen. Je kan echter niet tijdens het film kijken naar je agenda kijken ofzo, aangezien MMPlayer afspelen op de achtergrond niet ondersteunde dacht ik. (vrees niet, mp3 software kan dit wel)

• Bluetooth
Die is wel oke, ze brengen regelmatig updates uit met herkenning voor nieuwe telefoons, zodat ook die te verbinden zijn met de zire 72. Verder is het bereik wel goed te noemen echter wanneer het signaal door muren heen moet zwakt het snel af. Maar dat is bij alle bluetooth apparaten wel.

• irda
Zit het ook wel goed mee. Het signaal van de irda is best sterk en met een remote software kon ik mijn spullen op een meter of 6 à 7 nog wel bedienen. (heb niet verder getest). Echter als je data wilt overzetten via irda kan je toch beter eerst proberen via bluetooth omdat bluetooth veel en veel sneller is.

• Meerdere uitbreidingssloten
De zire heeft iig maar 1 slot voor SD/IO. Palm heeft laatst een SD/IO kaartje uitgebracht, zodat je van wifi gebruik kan maken. Echter kan je op zo'n moment dus geen geheugenkaart gebruiken wat dus zonde is.

Verder moet je bij aanschaf niet alleen naar de Zire kijken, maar ook gelijk aan een geheugenkaart met voldoende capaciteit, wat het prijskaartje weer iets omhoog drukt. Verder is het een mooi ding en heeft het een heel mooi scherm, dat is zo fel dat je hem met gerust hard wat lager kan zetten om je accu te sparen :D
Pagina: 1