Toon posts:

[linux] glibc update

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Over een paar dagen word een server van mij ge-update en daarbij word ook glibc ge-update.

Nu weet ik uit ervaring dat dit behoorlijk wat problemen kan veroorzaken.
Omdat 99% van de software op die bak beheerd word door het bedrijf die glibc update zal daar het probleem niet zitten, echter een aantal pakketen heb ik later zelf toegevoegd.

het gaat hier voornamelijk om Imagemagick en wusage.

wusage ben ik opzich niet bang voor, deze download je al gecompiled dus zal zowel oudere als nieuwe versies van glibc wel ondersteunen.
Echter imagemagick heb ik zelf gecompiled.

deze is opzich static gecompiled maar ik vroeg mij af of die niet stiekem toch afhankelijk zijn van glibc?

de update van glibc zal waarschijnlijk in orde zijn van 2.1.x naar 2.3.x
in hoevere zouden programma's hier uberhaupt van over de nek gaan?
want opzich is het een minor update.

Op internet is genoeg te vinden over mensen die hier problemen mee hebben, en ook genoeg quick fixes. (installeer oudere versie van glibc ernaast, re compile je programma)
maar ik wil het juist preventief afvangen, en dus een redelijke schatting kunnen maken over in hoevere programma's hier last van gaan hebben.

Verwijderd

Wat zegt ldd ervan? (man ldd)

Als die zegt dat imagemagick een dependency heeft op glibc zou ik iig. een recompile doen, ook al is het een minor upgrade. (glibc is a bitch)

Verwijderd

Topicstarter
heb uiteraard ldd wel erop toegepast.
deze zegt dat hij static gecompiled is en geen dependencies heeft.

echter omdat glibc toch wel de meest belangrijke lib is op je systeem, vroeg ik me af of hij toch niet stiekum daar naar linkte ofzo.

Verwijderd

Ik denk het niet, als ldd "not a dynamic executable" meldt zit je redelijk safe.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

anders probeer je of t in een chroot werkt, dan weet je zeker dat het programma geen toegang heeft tot libraries.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

Ik bedoelde eigenlijk met "redelijk safe" dat je zeker weet dat er geen .so's gebruikt worden als ldd dat zegt, maar zo'n upgrade gaat meestal gepaard met een kernel upgrade; als er van een 2.4.x naar een 2.6.x kernel gemigreerd wordt zijn er misschien nog andere problemen te verwachten dan glibc incompatibilities.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2004 19:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 19:39:
Ik bedoelde eigenlijk met "redelijk safe" dat je zeker weet dat er geen .so's gebruikt worden als ldd dat zegt, maar zo'n upgrade gaat meestal gepaard met een kernel upgrade; als er van een 2.4.x naar een 2.6.x kernel gemigreerd wordt zijn er misschien nog andere problemen te verwachten dan glibc incompatibilities.
nee ik verwacht geen kernel upgrade.
inprinciepe gingen ze enkel php,apache,mysql upgraden.
en daarvoor moesten ze schijnbaar ook glibc en aanverwante upgraden. (wat ze dan ergens in een halve allinea er tussen frotten (had er nog bijna overheen gelezen))

als ze er nu ook een kernel upgrade eroverheen gooien dan kom ik persoonlijk even langs om wat dingen uit te leggen :)

offtopic:
naja realisties gezien had ik uiteraard al maanden terug rekening moeten houden met zulk soort upgrades en mijn custom aanpassingen daarop moeten instellen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2004 20:17 ]

Pagina: 1