Toon posts:

Wat zou mijn hond toch zien?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
We hebben thuis twee honden, Franse Bulldogjes. Ze heten Bryce en Blondie. Ik kan uren uitweiden hoe geweldig ik ze vind (en dat voor een echte hondehater als ik...) maar daar gaat het nu niet om.

We waren een keer in een oud Duits hotel en we waren de enige gasten: het was eigenlijk gesloten vanwege feestdagen of zo en wij kwamen daar aan en de eigenaar begreep ook wel dat we niet de hele nacht wilden doorrijden op zoek naar een ander hotel.

Alles was donker behalve onze kamer. In de gang van die lampen die even aan gaan en na 1 minuut weer uit. Goed ik laat Bryce uit en kom het (donkere) hotel weer in, doe de deur dicht, loop een stukje de gang in en dan om een hoekje en Bryce (die werkelijk nooit blaft, zoals het een FB betaamt) begint te blaffen tegen iets achter ons waar we net langs geweest zijn. Uit zijn houding blijkt dat hij het duidelijk ziet, nu kan het een brandslang, stoel of wat dan ook zijn, maar er is helemaal niets te zien! Hij ruikt niets, want hij snuffelt niet. het kippevel brak me uit en dat terwijl ik volledig wetenschappelijk ben opgevoed. Ik geloof alleen in wiskunde en fysica! (en ik kots van Jomanda) Maar ik kreeg hier toch wel zo the creeps, niet normaal...

Dit is nog een paar keer gebeurd (we zeggen nu Bryce ziet spoken) en iedere keer krijg ik weer the creeps (nu zelfs nu ik dit intik...)

Blondie heeft dit gedrag nooit vertoond. Er is vast een logische verklaring voor te vinden...

Dus kom op met jullie theorien en niet met spoken!

Verwijderd

Ook al zeg je zien, je bedoelt 'neemt waar'. Zelfs een verkouden hond ruikt meer als een mens, hoort andere tonen en heeft als jager de prioriteiten in zijn brein wat anders verdeelt. Als mens ben je geneigt te zeggen dat het spoken zijn, voor hem is het een zintuig, een ingeving, instinct of een geil vrouwtje wat 3 uur geleden 2 huizen verder haar hormoonbrief op de post heeft gedaan. :)

Als je dat als mens zou ervaren wat een hond allemaal aan signalen binnenkrijgt en hoe laag zijn impulscontrole is dan wordt je gillend gek (en als man al helemaal, aangezien die al een behoorlijk stuk slechtere waarneming/perceptie hebben als vrouwen).

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2004 02:36 ]

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Misschien blaft hij weinig omdat hem dat geleerd is, en moet het er af en toe uit in een ongerichte, ongecontroleerde blafkannonade. Er kan ook gewoon een steekje bij die hond loszitten. Met honden heb ik niet zoveel ervaring, maar ik ken heel wat katten die ik prettig geschift zou willen noemen. Als een mens op willekeurige momenten heel hard zou gaan schreeuwen ergens naar, dan ga je ook niet serieus aan spoken denken, hoewel het waarnemingsvermogen tussen mensen onderling nogal uiteen kan lopen.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Om hieraan toe te voegen. Honden blaffen soms om aan te geven dat ze er zijn. Dus in een vreemd terratorium kunnen ze als ze iets ruiken te kennen geven met blaffen dat ze er zijn. Of dit nu weer is om uit te dagen of ter kennis geving weet ik dan weer niet.

En voor jouw creeps is ook een heel normale uitleg, desondanks jouw geweldig rationele en geleerde achtergrond, zoals zovelen hier zijn wij nog steeds onderhevig aan dat rare emotionele gebeuren van instinct. In de situatie zoals jij beschrijft voelen wij ons, zelf al is dat alleen onderbewust bedreigd, je lichaam creert hierdoor een aantal stoffen aan die je zintuigen in de opperste staat van paraatheid brengen. Hiernaast hebben wij in de loop van enkele duizenden jaren leren vertrouwen op honden en hun betere zintuigen, dit zit ook al in ons ingebakken. Dus als je hond op iets reageert dan schakelen jouw hersenen je zintuigen automatisch in overdrive. Let ook maar eens op de blaf van je hond, je weet precies wanneer het zo'n blaf betreft.

Verwijderd

Je gedachtes slaan op hol omdat je in een vreemd donker oud huis bent.
Als dit thuis was met het licht aan zei je koest houden Bryce.

De hond hoort misschien een rat in de muur krabbelen of is onwenning met de vreemde ruimte/geuren, tikkende waterleiding etc. etc.
Honden kunnen nogal voor 100 tal dingen blaffen want zoveel verschillende manieren van communiceren hebben ze niet.

Soms hoor jezelf ook een vaag geluid waardoor je ineens in opperste staat van paraatheid bent.
Ga je op onderzoek uit is het een heel dom iets zoals een raamhaakje wat voor het eerst piept of weet ik veel :P
Honden kunnen ook door dit soort nieuwe onbekende dingen even flippen :)
Als een hond iets hoort krabbelen achter een deur lijkt het ook of hij iets ziet maar reageert gewoon op het onbekend geluid wat achter de deur vandaan komt.
Of dat geluid nu een werkelijk "persoon" is of een mechanisch geluidje maakt dan niks uit.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-12-2025

André

Analytics dude

Muizen?
Pagina: 1