Toon posts:

[XP] Opstartscherm blijft op zwart hangen*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Mijn PC heeft het opgegeven. Hij wilde net niet meer opstarten.
Na een korte blik op het windowsXP opstartscherm blijft de PC hangen op een zwart scherm. (soms met een cursor die 4 regels van de bovenkant staat te knipperen ( _ )).

Ik heb al geprobeerd om met Ghost een backup te maken van mijn C en er dan een andere Ghost image op te zetten. Maar Ghost kwam met de volgende melding:
"Inconsisten NTFS partition"
Use CHKDSK to fix the problem.

Maar nu mijn vraag. Hoe doe ik dat met die CheckDisk. Opstarten met de windows CD wil niet. Na het opstarten blijft ie ook hangen op het zwarte scherm met cursor.

Thx.

Verwijderd

Gebruik een boot disk (http://www.bootdisk.com/ staan er heel wat).

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Lijkt het NTLDR probleem; m.a.w. de bootsector van XP is beschadigd geraakt.
Is vrij makkelijk te herstellen; maar (voordat ik je op het verkeerde been zet) ik weet alleen niet meer hoe ík het destijds heb gedaan, maar moet vrij makkelijk te vinden zijn.

eagle

Verwijderd

Topicstarter
Onder win98 of lager was het FDisk /mbr als je bootrecord kapot was om het te repareren.
Mar dat heb ik al (met een win98 opstart diskette geprobeert)
Nu bezig met het maken van die 6 winXP opstart diskettes.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2004 02:50 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Wat heb je zelf allemaal al geprobeerd? Heb je al eens gekeken in Problemen met booten, hoe kan je ze oplossen. en Windows XP en 2000 BSOD guide ?

[ Voor 13% gewijzigd door sanfranjake op 24-12-2004 03:25 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-04 14:09

Xof

Even je windows cd weer eens tevoorschijn halen en in recovery modus gaan, als het je MBR is die een beetje overhoop gegooid is moet het gefixed kunnen worden met fixboot en fixmbr, mocht dit het niet verhelpen zou je nog even een chkdsk /f kunnen doen :)
Ik denk dat windows hierna wel weer op zal starten.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik probeer op te starten met opstartdiskettes van winXP krijg ik de melding:
"NTLDR ontbreekt.
Druk een toets om opnieuw op te starten"

Dus opstarten met opstart diskettes werkt niet.

Hoe kom ik overigens in de "recovery console" als ik opstart met mijn windows CD..??..

Thx.

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-04 11:44

CAP-Team

XBL: CAPTeam

maak een Windows PE CD, en draai dan Chkdsk!

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Thrillseeka
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-08-2024

Thrillseeka

Let love rule

als je opstart met je winxp cd kom je in soort van instalatie terecht bij de eerste optie kan je Voor R kiezen(recovery console).

Maar imho is dit wel heel basic en makkelijk terug te zoeken.

Lekker zijn is een gave :)

Verwijderd

Topicstarter
Nou om een lang verhaal kort te maken.
Ik ben blij met het goede voornemen van vorig jaar. (Elke maand een volledige backup maken).
Ik heb mijn C partitie maar weggegooid en heb WindowsXP maar opnieuw geinstalleerd.

Mogelijk heb of had ik een virus dat mijn bootrecord kapot heeft gemaakt.

Mijn vraag nu is eigenlijk ben ik er van af of kan het virus nog kwaad doen omdat ik mijn andere 2 partities niet heb verwijderd. (1e schijf 2 partities, 2e schijf 1 partitie).

Thx.

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-04 21:32
Ik pas nog even de topic titel aan, zodat het probleem er iets duidelijker in staat. Zou je hier in het vervolg ook zelf aan willen denken? ;)
Pagina: 1