[mod rewrite]Rule werkt niet als bestandsnaam in dir voorkom

Pagina: 1
Acties:

• PeetR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09-2025
Medetweakers...

Ik zit met het volgende probleem. Ik maak voor een website gebruik van een Rewriterule in een htaccess-bestand. Geen problemen tot zover. Er doet zich echter een probleem voor op het moment dat de ''vriendelijke url' dezelfde naam bevat als het bestand waar het naar moet verwijzen. Ik zal dit met een voorbeeld proberen duidelijk te maken.

Wat wel werkt:
code:
1
2
RewriteEngine On
RewriteRule ^test/([0-9]+)$ news.php?id=$1

Ga ik nu naar de url mijndomein.nl/test/1 wordt er netje verwezen naar mijndomein.nl/news.php?id=1

Wat niet werkt:
code:
1
2
RewriteEngine On
RewriteRule ^news/([0-9]+)$ news.php?id=$1

Ga ik nu naar de url mijndomein.nl/news/1 wordt er wel verwezen naar mijndomein.nl/news.php maar krijgt hij de GET-variable niet binnen.

Ik heb diverse tutorials en handleidingen erop nageslagen maar die zeggen allemaal dat de 2e manier normaliter zou moeten werken. :?
Heeft een van jullie misschien een idee wat het probleem zou kunnen zijn??

PS: Als dit niet P&W thuishoort maar een software verhaal is en dus in SA thuishoort verzoek ik de moderators om een verhuizing van dit topic.

Your time as a student is the best time of your life

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:44

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Bij de tweede test je of er news/ in voorkomt. Logisch dat news/ niet werkt dan lijkt me? :)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• PeetR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09-2025
Hmm ik snap wel wat je bedoelt, maar het voorbeeld in de P&W-FAQ dan?

code:
1
2
3
RewriteEngine On
RewriteBase /rewrite-test/
RewriteRule ^index/([0-9]+)/([0-9]+)$ index.php?piet=$1&sjaak=$2

Hier zou dan ook getest worden of index voorkomt, lijkt mij dan.
Dit script werkt bij mij ook niet trouwens maar zou ook wel moeten werken. Anders moet de FAQ heel snel worden aangepast.

edit:
Na nog wat testen lijkt het erop dat Multiviews staat ingeschakeld op de server. Is er een manier om deze uit te schakelen? Al is het maar alleen voor mijn account dmv htaccess???

edit2:
Is er een manier om te checken dat Multiviews echt aanstaat??

edit3:
Het werkt inmiddels. Probleem was inderdaad dat multiviews aanstond 8)7 . Dat houdt dus in dat news automatisch wordt omgezet naar news.php. Dit is uit te schakelen door:
code:
1
Options -MultiViews

[ Voor 40% gewijzigd door PeetR op 24-12-2004 14:06 ]

Your time as a student is the best time of your life