Dat klopt. Het resultaat van tabellen overal voor gebruiken is dat het onmogelijk wordt om automatisch documenten te analyseren, omdat je te weinig functionele informatie geeft.
Stel je voor dat je een menubalk moet maken. Daar kun je een tabel voor gebruiken, maar dan wordt het voor een zoekmachine niet duidelijk welke relatie de onderdelen met elkaar hebben. Als je links in een lijst zet is dat wél duidelijk. Zeker als je de lijst dan in een map element zet, zoals wordt voorgesteld in de HTML 4.01 specificatie en in de WCAG 1.0 richtlijnen. Dan is het namelijk een navigatiemechanisme, en niet een tabel met een rij met linkjes. Probleem is dat veel mensen te visueel zijn ingesteld. Dat is altijd al het probleem geweest. Je moet het proberen uit te zetten, en om te schakelen naar pure data-analyse.
In dit geval ben je in principe ene stap verder. Je hebt een document structuur in HTML, en dat moet op een bepaalde manier gepresenteerd worden. Probeer dan om zo weinig mogelijk aan de datastructuur van het document te veranderen. HTML is heel eenvoudig als je het jezelf goed aanleert. En al die oude rotten hebben het allemaal verkeerd aangeleerd, omdat toentertijd alles nog een zooitje was. Het heeft voor mij ook de nodige moeite gekost om van foute HTML 2.0 en 3.2 gewoonten af te komen.
Als ik eerlijk moet zijn, dan geef ik nu toe dat ik bij mijn eerste reactie nog niet naar de HTML van de topicstarter had gekeken. Inmiddels heb ik dat wel gedaan, en aangezien hij toch al frames en tabellen gebruikt, kan hij het best dit er ook maar mee proberen op te lossen. Aan de HTML valt toch weinig meer te redden.