Site netjes in het midden

Pagina: 1
Acties:
  • 54 views sinds 30-01-2008

• w00d
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
Ik vraag me af hoe je ervoor kan zorgen dat je site netjes in het midden staat en dus beide zijkanten opgevuld met een kleur, zodat je dus bij iedere resolutie de site gewoon niet netjes in het midden hebt ( gaat dan alleen om de breedte ;) )
FF een voorbeeldje >>>

En dit is mijn site die ik dus in het midden wil zetten. Weet iemand hoe ik dat nu doe ??

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:01
bovenaan <div align="center"> en onderaan </div :?

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• JozyDaPozy
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-05 14:00
of gewoon

<center>
content
</center>

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 20:19

Pogostokje

* twiet *

De truuk met een tabel met 3 kolommen... De middelste kolom maak je in de html tag zo breed als je je site hebt gemaakt en daar plaats je ook je site in. De overgebleven ruimte specificeer je niet en die wordt dan door de browser tussen links en rechts netjes verdeeld.

Check gewoon de source van sites die het doen, wellicht hebben ze andere manieren. Ik gebruik altijd tabellen en daar past bovenstaande truuk goed in.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Pogostokje schreef op donderdag 23 december 2004 @ 23:39:
De truuk met een tabel met 3 kolommen... De middelste kolom maak je in de html tag zo breed als je je site hebt gemaakt en daar plaats je ook je site in. De overgebleven ruimte specificeer je niet en die wordt dan door de browser tussen links en rechts netjes verdeeld.

Check gewoon de source van sites die het doen, wellicht hebben ze andere manieren. Ik gebruik altijd tabellen en daar past bovenstaande truuk goed in.
huh, ik doe dat altijd met een tabel met maar 1 column. wel effe <center> dr voor en </center> erna. (dus iets van <center><table width="800"><tr><td>[site spul]</td></tr></table></center>).
volgens mij kan je ook dit doen: <div align="center" style="{display: block; width: 800px;}">[site]</div> (niet uitgeprobeerd hoor).

overigens vraag ik mij af of de TS wel zelf iets geprobeerd heeft.. dit is toch nie zo moeilijk?

Ik heb echt een hele goeie PC.

• Schonhose
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-05 10:39

Schonhose

Retro Icoon

de truuk met een tabel?

Tabel is voor het logisch presenteren van data niet voor opmaak van een pagina

<div class="CenterContent"> en onderaan </div> (c) IJnte en JozyDaPozy
en dan in de CSS definieren dat hij de div moet centreren

en voor het kleurtje de body background even instellen met CSS ;)

edit:

Gebruikt iedereen nog tabellen en opmaak in de HTML ofzo? :o

[ Voor 29% gewijzigd door Schonhose op 23-12-2004 23:50 ]

"The thing under my bed waiting to grab my ankle isn't real. I know that, and I also know that if I'm careful to keep my foot under the covers, it will never be able to grab my ankle." - Stephen King
Quinta: 3 januari 2005

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:51
CSS:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
#content{
  width: 800px;
  margin-left: -400px;  //Halve breedte
  position: absolute;
  top: 0px;
  left: 50%;
}
body{
  bgcolor: #F00;
  color: #0F0;
}

edit:
zie Erkins hieronder:
Als je toch al met frames werkt...
code:
1
<FRAMESET ROWS="*, 800, *">

[ Voor 38% gewijzigd door Dr. Donald op 23-12-2004 23:52 ]

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

aangezien je frames gebruikt, waarom doe je het niet daarmee :?

offtopic:

Schonhose schreef op donderdag 23 december 2004 @ 23:52:

offtopic:
Tabellen, frames en bijna geen CSS.... welke hel zit ik nu? :+
paar 100 jaar terug gok ik zo :+

[ Voor 68% gewijzigd door Erkens op 23-12-2004 23:54 ]

• Schonhose
  • Laatst online: 18-05 10:39

Schonhose

Retro Icoon

Als extra uitleg op de code van Dr. Donald:

Toevoegen:

<link rel="stylesheet" type="text/css"
href="naamCSS.css" />

<div id="content">
CONTENT
</div>

offtopic:
Tabellen, frames en bijna geen CSS.... welke hel zit ik nu? :+

"The thing under my bed waiting to grab my ankle isn't real. I know that, and I also know that if I'm careful to keep my foot under the covers, it will never be able to grab my ankle." - Stephen King
Quinta: 3 januari 2005

Verwijderd

De juiste methode is om een block-level element (zoals de body, of een div element) links en rechts met CSS een marge geven met de waarde auto. Dit is de manier voor alle moderne browsers in standards compliant mode.
Als je het ook in IE wilt laten werken in quirks mode, dan moet je de parent element text-align: center; meegeven, en het element zelf text-align: left; indien gewenst.

De code van Dr. Donald geeft problemen als je je venster te smal maakt, er raakt dan content buiten beeld, waar je niet naartoe kunt scrollen.

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 20:19

Pogostokje

* twiet *

Schonhose schreef op donderdag 23 december 2004 @ 23:48:
Tabel is voor het logisch presenteren van data niet voor opmaak van een pagina
Gebruikt iedereen nog tabellen en opmaak in de HTML ofzo?
Volgens mij bepaalt het resultaat of iets voor iets geschikt is. Toch? ;)

Ik geef toe dat het een 'oude' methode is, ik bedoel daarmee dat het al jaren werkt in alle browsers, en er dan ook hetzelfde uitziet. Iets wat je van CSS opmaak niet kan zeggen helaas. Wellicht is dat de reden dat tabellen zo enorm populair zijn voor opmaak doeleinden. Bovendien werkt het vrij simpel en is CSS voor veel mensen een nieuwe techniek die ze eerst moeten leren gebruiken. Oude rotten in vak willen wel eens handige methodes uit het verleden aanhouden tegen misschien beter weten in. ;)

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Verwijderd

Pogostokje schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 00:01:

Volgens mij bepaalt het resultaat of iets voor iets geschikt is. Toch? ;)
Dat klopt. Het resultaat van tabellen overal voor gebruiken is dat het onmogelijk wordt om automatisch documenten te analyseren, omdat je te weinig functionele informatie geeft.

Stel je voor dat je een menubalk moet maken. Daar kun je een tabel voor gebruiken, maar dan wordt het voor een zoekmachine niet duidelijk welke relatie de onderdelen met elkaar hebben. Als je links in een lijst zet is dat wél duidelijk. Zeker als je de lijst dan in een map element zet, zoals wordt voorgesteld in de HTML 4.01 specificatie en in de WCAG 1.0 richtlijnen. Dan is het namelijk een navigatiemechanisme, en niet een tabel met een rij met linkjes. Probleem is dat veel mensen te visueel zijn ingesteld. Dat is altijd al het probleem geweest. Je moet het proberen uit te zetten, en om te schakelen naar pure data-analyse.

In dit geval ben je in principe ene stap verder. Je hebt een document structuur in HTML, en dat moet op een bepaalde manier gepresenteerd worden. Probeer dan om zo weinig mogelijk aan de datastructuur van het document te veranderen. HTML is heel eenvoudig als je het jezelf goed aanleert. En al die oude rotten hebben het allemaal verkeerd aangeleerd, omdat toentertijd alles nog een zooitje was. Het heeft voor mij ook de nodige moeite gekost om van foute HTML 2.0 en 3.2 gewoonten af te komen.

Als ik eerlijk moet zijn, dan geef ik nu toe dat ik bij mijn eerste reactie nog niet naar de HTML van de topicstarter had gekeken. Inmiddels heb ik dat wel gedaan, en aangezien hij toch al frames en tabellen gebruikt, kan hij het best dit er ook maar mee proberen op te lossen. Aan de HTML valt toch weinig meer te redden.

• mullah
  • Laatst online: 19-07-2025
Pogostokje schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 00:01:
[...]Ik geef toe dat het een 'oude' methode is, ik bedoel daarmee dat het al jaren werkt in alle browsers, en er dan ook hetzelfde uitziet.
Was dat maar waar.. maar frames en tables en font-tags werken net zo raar als CSS over de verschillende browsers, alleen weet je daar nu de trucjes van hoe je het moet oplossen. Ik weet zeker dat de meeste mensen wel eens een marginleft='0' marginwidth='0' etc. in hun body hebben gezet om die rottige marge in alle browsers weg te halen - dat is net zo iets als display: inline; op een float om in msie de dubbele marge te verwijderen, je moet alleen dat trucje weten.

Maar verder heb je wel een beetje gelijk, niet alle oude manieren zijn slecht.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:16
Genoeg opties: Frames, tabellen, <div>'s.. aan jou de keuze welke te gebruiken :)

Er zijn talloze manieren te vinden om bovenstaande oplossingen toe te passen.
Google is daarbij je vriend. :)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.