Windows boot niet na toevoeging nieuwe IDE HD

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Beste mensen,

Omdat mijn huidige harde schijfjes steeds vol zitten heb ik vandaag een nieuwe 160 GB WD gekocht. Het betreft een IDE schijf.

Ik dacht dus even het harde schijfje erbij in te pluggen en dat ie dan zou werken. Maar nu stuitte ik op het volgende probleem: Windows start niet op, zodra ik de harde schijf erweer uit haal start ie gewoon door. De nieuwe harde schijf word wel herkend in de bios, net als de overige hardware.

De foutmelding die ik krijg is:

"Windows could not start because of a computer disk hardware configuration problem. Could not read from the selected boot disk. Check boot path and disk hardware. Please check the windows documentation about hardware disk configuration and your hardware reference manuals fot additional information."

Systeem specificaties:

-moederbord: abit nf7-s
-2x120 GB seagate S-ata in raid 0 (hier staat windows XP pro op)
-1x120 GB seagate IDE (staat op master en zit alleen op een ide kabel)
-1x160 GB WD IDE (nieuwe schijf) (Deze zit op de 2de IDE kabel en staat op slave)
-1xNEC 3500A DVDwriter (deze staat op master en zit samen met de de nieuwe WD hd op 1 kabel)

Wat heb ik geprobeerd? en nog wat overige informatie:

-Verschillende topics langs gelopen, maar de configuratie wijkt vaak zo af dat het lastig is om daar de juiste conclusies uit te trekken.
-Bootvolgorde bekeken en verschillende mogelijkheden geprobeerd
-Zonder nieuwe harde schijf boot hij gewoon verder
-Bios settings langs gelopen en alles lijkt goed staan.

Ik hoop dat ik niks vergeten ben te vermelden en hoop natuurlijk ook dat jullie me verder kunnen helpen.

• IJzerboot
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-03 23:13
Volgens mij probeert je systeem op te starten van die nieuwe schijf en dat zal wel komen omdat ie als primaire partitie is geformateerd.

Ff dosflop maken en met fdisk niet een primaire partitie aanmaken maar een secundaire. Dan kijkt de pc tijdens het booten er niet naar en zou ie gewoon op moeten starten. Kun je doen dmv fdisk:
FDISK FAQ

Kijk ook even of je een nieuwe bios is, nieuwere biossen hebben soms een aparte optie voor prio voor sata of raid bij het opstarten.
Dan heb je dit probleem niet meer.

Later kun je altijd nog het een en ander wijzigen met partition magic ofzo.

edit: ook handig:
OM FAQ / Beleid

[ Voor 7% gewijzigd door IJzerboot op 23-12-2004 23:12 ]

• Laurens
  • Niet online
Ok, ik zal eens kijken. In ieder geval bedankt voor de reactie, moet ik alleen weer ff een floppydrive zoeken :) Die ligt nog wel in mijn rotzooi laa denk ik :)

Ik zal het morgen eens proberen.

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Om dat te testen kan je ook gewoon alle partities verwijderen en proberen te booten zonder partities op je niewue schijf. Als dat ook niet werkt, dan is de partitionering niet het probleem.

Wat ik zou proberen is misschien die schijf op je primaire IDE controller (eerst solo om te testen) te proberen. Als dat ook niet werkt, zou het misschien aan de schijf zelf kunnen liggen, en zou je misschien de WD test software er op los kunnen laten.

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Dat van de partities lijkt me een beetje sterk, daar het een nieuwe HD betreft. Dan lijkt het me sterk dat er reeds partities zijn aangemaakt. Daarbij komt dat het systeem spreekt over het niet kunnen starten van Windows.
Het systeem heeft klaar blijkelijk wel de Sata-raid gevonden en de MBR gelezen maar houd er dan op een of andere manier mee op.
Wat ook een mogelijkheid is, is dat de MBR op de 120 GB seagate IDE staat en vandaar windows op de Sata wordt geladen.
Hoe heb je de boot volgorde precies in Windows ingesteld?
Wat voor een voeding heb je in het systeem hangen? Misschien krijgt hij nu net te weinig prik om de boel goed te laten draaien.
Hang de nieuwe schijf eens in een ander systeem en kijk wat daar gebeurt (is toch nodig als de partitionering wilt controleren c.q. aanpassen)

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

• Laurens
  • Niet online
@ronny

Als ik de ide seagate schijf eruit haal, start de pc ook niet op. Dus hij heeft deze inderdaad nodig.

De bootvolgorde: cd-rom, sata, disabled. En boot other devices is enabled omdat ie anders ook niet boot, omdat ie blijkbaar die 120 gb seagate ide nodig heeft.

Maar wat ik dus raar vond is dat ik die nieuwe hd op de 2de ide port als slave heb gezet en ik dus dacht dat hij dan als laatste gepakt zou worden, maar dat is blijkbaar niet het geval.

Of zou het zo zijn dat mijn ide schijven nu zeg maar voor de sata schijven wordt gevonden en omdat er dus 1 nieuwe schijf tussen is gekomen alle partities 1 plek zijn opgeschoven? Waardoor de seagate ide nu bijvoorbeeld misschien doorgeeft van c: te booten, maar dat dat nu de nieuwe hd is geworden.

Zou het misschien een optie zijn ergens een PCI ide raid controller vandaan te scharrelen en daar de nieuwe harde schijf aan te hangen?

Misschien nog handig om te vermelden over mijn partitie indeling in windows zonder de nieuwe hd:

c: raid 0 windows (15gb)
d: raid 0 programma's (15GB)
e: raid 0 games (60GB)
f: ide seagate foto's (10GB)
g: ide seagate docs (20GB
h: ide seagate backup (20GB)
i: ide seagate download 1 (70GB)
j: raid 0 download 2 (130GB)
k: NEC 3500A
L: Daemon tools image loader

(nog even en we zijn bij "z" :P)

en ik dacht mijn nieuwe schijf gewoon als "M" te krijgen.

Mijn voeding is een Tagan 480 watt, dus daar verwacht ik het probleem niet :)

Ik pruts nog even verder..

Bedankt voor de nuttige reacties in ieder geval.

[ Voor 14% gewijzigd door Laurens op 24-12-2004 10:09 ]

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Mmm die voeding kan het niet zijn. (nou ja niet kunnen wat er allemaal niet kan O-) )

Maar als je voor de gein een keer naar de boot.ini kijkt dan zal je zien dat het daar ook niet aan zou horen te liggen.
Dat ziet er als volgd uit.
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS = "Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
Hier wordt dus hard verwezen naar een disk en een bepaalde partitie. Dit is onafhankelijk van wat windows er voor letter aan geeft.
Maar op een of andere manier gooit die nieuwe disk de boel kennelijk toch wat door elkaar.
Maar als je de Brander er af haalt en enkel de nieuwe disk op sec ide hangt?
En anders eerst de schijf in een ander compu hangen en 1 of 2 partities aan maken.
Als hij het in een andere computer ook niet doet kan hij RMA.

[ Voor 5% gewijzigd door ronny op 24-12-2004 11:52 ]

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:56
Als ik het zo lees staat op de oude IDE de boot-bestanden(ntldr enz.)
Nu start het systeem op en loopt naar de other bootdevice naar IDE en start de boot-bestanden op
In boot.ini staat de 2 schijf eerste partitie waarschijnlijk, maar doordat je er nu een schijf tussen zet moet het de derde schijf worden.

multi(x)disk(x)rdisk(y)partition(x)\WINDOWS

Waarschijnlijk moet y een getalletje hoger worden

(zie ook http://support.microsoft....spx?scid=kb;en-us;q102873)

[ Voor 9% gewijzigd door FireWood op 24-12-2004 12:04 ]

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• Laurens
  • Niet online
Ik had al zo'n vermoeden dat alles iets opschuift op die manier. Maar ik ben ene beetje voorzichtig met het klooien in de boot.ini

Ik zal zo eerst ronnie's tip eens even proberen en daarna eens ff de boot.ini gaan bekijken.

Bedankt maar weer.

• Laurens
  • Niet online
Het is inderdaad zo dat mijn boot.ini ntldr en ntdetect(norton) op de 1ste partitie van mijn seagate ide schijf staan.

Wat ik nu wil is dat ik deze naar mijn raid sata schijven wil kopieren op de 1ste partitie.

Waar moet ik dan de boot.ini in wijzigen?

De inhoud van mijn huidige boot.ini:

[boot loader]
timeout=1
default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Want als ik ze op mijn sata schijven heb staan heb ik ook geen geklooi als ik er andere schijven aan wil hangen.

Of

Zou er iemand die ook 2 s-ata schijven in raid 0 draait waar <a style='text-decoration: none; border-bottom: 3px double;' href="http://www.serverlogic3.com/lm/rtl3.asp?si=5&k=windows%20xp" onmouseover="window.status='windows xp'; return true;" onmouseout="window.status=''; return true;">windows xp</a> opstaat de inhoud van zijn boot.ini hier neer willen zetten? Zodat ik weet wat ik in de mijne moet zetten?

Alvast bedankt!

PS: Ik heb gekeken bij de microsoft support maar het word hier niet echt duidelijker van.

[ Voor 55% gewijzigd door Laurens op 25-12-2004 19:46 ]

Pagina: 1