Toon posts:

Geheugen afweging

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben al een paar dagen aan het lezen over de verschillen tussen geheugen van verschillende snelheden. Ik ben nu in het bezit van Corsair TWINX1024-3200C2PT, maar deze gaat terug omdat hij 50.000 fouten heeft bij memtest. Mijn vraag is nu wat is slimmer, ik vraag gewoon hetzelfde geheugen terug of ik ga voor pc4000 geheugen, ik heb al verschillende reviews, forums etc doorgelezen maar kom er niet echt uit wat nu een slimmere zet is. Ik heb een AMD64 3200 met ati x800 pro@xt pe. Ik snap dat het puur met het overklokken van je processor en geheugen te maken heeft waarvoor ik voor pc4000 geheugen kan kiezen, maar toch zie ik niet helemaal het nut van dit geheugen in, iemand duidelijke uitleg hiervoor?
Alvast bedankt

Verwijderd

je zegt het zelf al, als je gaat overclocken weet je zeker dat je geheugen tot (pc4000 is dat geloof ik) 500mhz ddr mee gaat (waar je van je 400mhz geheugen dat niet zeker weet).

op 400mhz zullen ze nagenoeg gelijk presteren (afhankelijk van timings).

Verwijderd

Topicstarter
ja tot daar toe snap ik ook, maar nu loopt mijn geheugen dus gewoon op cas 2 op 400mhz. Maar als ik dus het pc4000 cas2,5 of cas3 (ligt aan welk merk) erin doe draai ik het dus niet meer op cas2 neem ik aan? Is dit verschil tussen het snellere geheugen of een lagere latency nuttig om het andere geheugen erin te doen

Verwijderd

je moet gewoon je fsb (bij jou athlon 200mhz = 400mhz ddr) gelijk laten lopen aan je geheugen (dus 400mhz ddr= pc3200). Als je pc4000 koopt op cas 2,5 wil dat zeggen dat ie gegarandeerd cas 2,5 op 500mhz haalt. waarschijnlijk haalt hij ook wel cas 2 op 400mhz.

Overgens maakt cas latency op het athlon 64 platform weinig uit en 0,5 cas verschil ga je niet merken (behalve in benchmarks).

Het voordeel van je pc4000 geheugen is simpel ga je overclocken dan hoef je je geen zorgen te maken over je geheugen en wil je ooit naar een proc met een fsb van 250mhz = 500 mhz ddr dan ben je daar klaar voor (hoewel ik niet denk dat die komen).

Gewoon gaan voor wat het goedkoopste is, tenzij je extreem wilt gaan overclocken.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik begin het te begrijpen, stel dat ik pc 4000 erin stop, deze loopt op 500mhz ddr dus 250mhz, dan zou ik mijn processor moeten overklokken naar die 250mhz om hem zo dus 1:1 te laten lopen, met mijn geheugen wat ik nu heb zal ik hem nooit gelijk kunnen laten lopen simpelweg omdat ie al op zn top loopt qua specificaties. Dus eigelijk is het altijd nuttiger om sneller geheugen erin te stoppen, pc4000 dus..

Verwijderd

je geheugen dat je nu hebt is opzich ook wel overclockbaar (maar net zo onzeker als je proc). Je hebt best kans dat jou reepje pc3200 bijv. van 200 mhz naar 220 clockt en je processor maar van 200 fsb naar 210 ofzo. Het enige wat snel geheugen doet is dat je zeker weet dat je processor de limiterende factor is en niet je geheugen bij het overclocken.

als je je processor niet overclockt zal het reepje pc3200 op cas 2 sneller zijn dan een reepje pc4000 (@3200) cas 2.5 (hoewel je dit echt amper merkt).

Als je gaat overclocken ga je gewoon lekker voor het pc4000 geheugen, ga je niet overclocken ga je voor het pc3200 geheugen!

Je moet zowiezo kijken of je moederboard het merk/type geheugen wel goed aan kan, daar staat meestal wel een lijstje van op de site van de fabrikant!

de kans bestaat dat je pc4000 geheugen cas 2.5 , als je dit op 200 mhz laat lopen (400 ddr) dat deze ook wel cas 2. trekt. Dit kan ik niet zo zeggen dus das een "gok".

Het maakt voor de gewone gebruiker dus eigenlijk geen drol uit; zorg in de 1e plaats dat je het geheugen neemt dat je moederboard goed slikt en in de 2e plaats kun je afhankelijk van je wensen (overclocken of niet) een afweging maken tussen de lage cas latency en de hoge snelheid.
Pagina: 1