Tweedehands processor kopen, waar moet ik op letten?

Pagina: 1
Acties:
  • 491 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:42
Ik ben voornemens een 2de hands proc te gaan kopen voor m'n Dell 4550 met P4 2,4 GHz Northwoord:

3,06 GHz HT met 533Mhz front side bus (vermoedelijk de snelste proc die ooit op dit bobo gaat draaien)..

't Is vanuit Dell niet helemaal duidelijk of het mobo deze proc ondersteunt (Dell mobo hebben hele karige biossen), dus testen is belangrijk: ik ben van plan om m'n PC naar de verkopende partij mee te nemen en daar de processor in te bouwen om te kijken of
1) 't werkt (m.n. het HT gedeelte)
2) alsmede af de configuratie ook stabiel is icm met de koeler van Dell.

Ten aanzien van punt 1: dit is simpel denk ik. Windows XP opstarten en in de Task Manager moeten dan twee procs zichtbaar zijn... of zie ik iets over het hoofd?

Ten aanzien van punt 2: Dell voorziet zij procs van een groot alluminium koelelement waar de lucht van weg wordt gezogen d.m.v. een ventilator in de achterkant van de behzuing via een groene, wegkantelbare kap. Koelt een dergelijke koeler nog voldoende voor een 3,06 GHz processor? Hoe test ik dit? B.v. met een stresstest van Sisoft Sandra of kunne jullie andere testapps aanbevelen?

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Je vergeet misschien wel iets: Ik zou NOOIT als verkopende partij men processor in iemand anders zijn pc laten zetten ;) ik zou op men eigen pc laten zien dat het werkt of iets dergelijks.
Anders moet je namelijk gaan rommelen met koelpasta, koelers,...
Ik hoop dat je eruit komt en een verkopende partij vind. Succes! ;)

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:12
Volgens mij moet je rekening houden dat de meeste kopers dat niet willen :). Als ik jouw was zou ik gewoon gokken op een 533 mhz en HT en installeren in je pc. Werkt het niet, dan weer door verkopen ? Heb je niet zo'n groot verlies geleden.

Over punt 2 : Zoek even op de site van balusc ( http://balusc.xs4all.nl ) uit hoeveel Watt de 2,4 ghz en 3,06 Ghz verstoken :). Scheelt dit niet zoveel dan is de koeling wel voldoende, maar scheelt dat bijvoorbeeld 100 % (zal wel niet :P). Dan meot je toch eff denken.
Ik denk met een goeie 80 mm fan, moet het niet echt een probleem zijn :).

• shootguy2
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-04-2024
Ik heb zelf ook een Dell 4550 en was voor een vriend op zoek naar een 3,06 Ghz voor zijn 8200 (de voorloper van de 4550) en die blijkt prima met de standaard onderdelen een 3,06Ghz te kunnen koelen en "poweren". De standaard voeding van de 4550 is trouwens 350 Watt, zou dus meer dan genoeg moeten zijn. Voor meer info check ff http://members.tripod.com/spongebob_sq_pants/id1.html

Verder staat op de Dell site: http://support.dell.com/s...dim4550/specs.htm#1101572
En bij 1 van de Bios updates "new HT supporting". (dit is echter een beetje vreemd want ik heb zelf nu versie A08 en daar is niet de optie "enable HT" te vinden, maar misschien is dat er pas zodra t moederbord ziet dat je proc t ondersteunt (betwijfel het :P .

Laat ons ff op de hoogte van je upgrades, ben zelf ook opzoek naar 3,06 voor mijn 4550

Asrock 775DualVSTA-C2D6600-1GB-1,2TB-X800AIW

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

WinXP zal ht waarschijnlijk niet direct zien, daarvoor zal het systeem toch geherinstalleerd moeten worden (of er moest ergens wat aangepast worden zodat hij dit kon gebruiken).

Maar kijk gewoon even in de bios en je weet genoeg.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Daarnaast: HT ondersteuning is ook afhankelijk van het chipset. Ga na wat voor een chipset op je mobo zit. Identificatie tips kun je in de FAQ van dit subforum vinden. Vervolgens kun je op de chipset tabel op mijn website terugvinden of het chipset CPU's met HT ondersteunt.

Volgens mij zit er in de 4550 een i845 chipset en deze ondersteunt helaas geen HT, maar voor de zekerheid kun je dat het beste zelf uitzoeken ;)

• MOmax
Het betreft een 845G chipset. Volgens balusc.xs4all.nl biedt deze set ondersteuning voor HT . Maar inderdaad: de Dell 4550 biossoftware (versie A08) biedt géén "Enable HT" optie op dit moment. Dus twijfelachtig is het allemaal wel.

Ik laat via dit topic weten wat de uiteindelijke bevindingen waren, waarschijnlijk volgende week. Tot zover: bedankt voor jullie reacties.

Verwijderd

En dan nog: er verschijnen niet zomaar 2 CPU's in device manager. Je zult echt eerst windows moeten re-installen, je moet een Multi-CPU HAL gebruiken.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Niet bij WinXP :)

http://support.microsoft....n-us;810231&Product=winxp
When Hyper-Threading is enabled in the computer's BIOS, Windows XP automatically upgrades the hardware abstraction layer (HAL) if it must use a multi-processor HAL, and an additional processor or processors may be installed and listed under Processors in Device Manager. The system will prompt you to restart so that the new settings can take effect.

• shootguy2
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-04-2024
Ik heb nog even op internet gezocht naar iemand met een Dell 4550 EN een 3,06 Ghz HT CPU, en ja hoor: http://www.knoppix.net/fo...pic.php?t=2311&highlight=
Deze gozer heeft duidelijke een Dell Dimension 4550 met HT enabled.

HET IS DUS MOGELIJK :)

Nu nog ff achter z'n bios versie zien te komen >:)

Asrock 775DualVSTA-C2D6600-1GB-1,2TB-X800AIW

• MOmax
't Is gelukt. M'n Dell 4550 met bios A08 draait nu met een P4 3,066GHz/533MHz FSB processor. Vervangen na de processor is zeer eenvoudig gebleken, er is zelfs geen gereedschap nodig geweest. Kast opklikken, hendeljte van koelelement loshalen, idem voor de processor en vice versa.
Vervolgens in de bios "Hyper threading enable" aanzetten, opstarten, WInXP laat de nieuwe HAL.dll en vraagt om een herstart.... klaar.

E.e.a. is getest met CPU-Z (www.cpuid.com), Hot CPU Tester en Sisoft Sandra.

Wat mij betreft kan er een slot op dit forum (tenzij er vragen zijn). Degenen die gereageert hebben op mijn vraag, bedankt!!

O ja, 't is echt merkbaar sneller!
Pagina: 1