[DHCP] Laptop krijgt geen ip

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Thomix
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-04 07:19

Thomix

cAFFEÏNE!

Topicstarter
Hai allemaal, ik heb het volgende probleem:

een laptop, een pc en een (kabel)modem hangen met hun drieen aan een hubje. De PC krijgt netjes een IP (64.65.xx.xx oid) en kan internetten. De laptop daarentegen meldt dat zijn netwerkkaart beperkte verbindingsmogelijkheden heeft (maw geen DHCP server gevonden). Alles draait winxp.

Als ik het IP van de laptop in dezelfde range als de pc zet kunnen ze elkaar wel pingen, dus de netwerkkaart is iig niet kapot (denk ik zo.

Alleen de laptop aan de hub hangen (dus de pc eruit trekken) helpt ook niet.

Ik heb hitman er 2x overheen gegooid (lachen dat ie de 2e keer nog meer vind...) en de TCP-ip stack en winsock gereset (met die tool ervoor). Maar nog steeds niks.

Uit vorige ervaringen weet ik dat een netwerkkaart nog wel eens een ip uit de 169 range krijgt als DHCP'en mislukt, maar ik weet niet of WinXP dat ook doet; de laptop blijft op 0.0.0.0 staan.

Mijn conclusies: de laptop is gaar (windows fucked up ofzo) of de provider geeft maar 1 IP. Echter, een Sitecom Broadband router die ik ertussen hing hielp ook niet: de pc blijft het 64.x.x.x IP houden en de router geeft ook geen DHCP door naar de laptop (volgens de laptop).

Ik heb de laptop toen op mijn eigen netwerk geprobeerd, en zowaar: ip, DNS, gateway, alles werkt.

Mijn eigen conclusie is dat de provider maar 1 IP adres least (aan het macadres van de pc gehangen) voor een poos en die dan ook vast houdt - hierdoor krijgt de laptop niks van de DHCP server, en de pc blijft zijn eigen (provider gegeven) ip gewoon dwars door de router gebruiken, waardoor ook de router geen ip krijgt.
Oplossing: ff kijken hoe lang de IP-lease duurt, pc eruit, router erin, en afwachten.

Is dit een plausibele verklaring? Morgen ga ik weer bij die mensen langs (het is niet mijn eigen netwerk, maar ik ben 'de handige buurjongen 8)7 ') maar ik heb geen idee of mijn snode plan gaat werken. Is er misschien iemand anders die meer met een dergelijke bijl heeft gehakt?

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-05 20:35

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Laat me raden, je ISP is Chello.

Ze registreren verbinding op MAC-adres. ;)

/dev/null

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Router moet werken, die MOET een ander (192.* of 10* ) adres aan pc toewijzen. ook als er geen internet in je WAN poort van je router zit.

op MAC adres zit een timeout, of je kunt het aanmelden bij de kabelboer (ben te lui om uit te zoeken welek provier dat ip adres least). Je conclusie klotp verder.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Thomix

Thomix

cAFFEÏNE!

Topicstarter
het punt is dat het een poos geleden wel gewerkt heeft met die router. Dus tenzij de router het eea kloont van aangesloten pc's zijn de IP's niet strikt mac gebonden.

//edit: tnx, leuk_he... ik ga morgen nog wel het eea van dien aard proberen.

[ Voor 23% gewijzigd door Thomix op 23-12-2004 17:58 ]

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

SgtStrider

Fractal Switchover!

Ik had precies hetzelfde probleem, alleen lag het probleem niet bij mij (het werkte namelijk prima), maar bij @Home. Even bellen voor oplossing en het was gefixed.

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Heb je de dhcp en routing functie aan staan? Als er een pc een ip krijgt betekent dit vermoedelijk dat het modem in bridge-mode staat. Chello geeft afaik zoiezo maar een enkel ip adres.

Hebben ze dat ding met het knopje achterop misschien een harde reset gegeven waardoor het gekloonde mac en deze settings weer weg zijn?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Thomix

Thomix

cAFFEÏNE!

Topicstarter
Ik herinner me net dat die mensen Kabelfoon hebben; de vorige keer dat ik in die wijk een router installeerde werkte het ook niet meteen. Ik zoeken op internet: "indien kabelfoon, dan de router een uur uit laten staan met de kabelverbinding eruit". Snap ik dat ook weer :D

Bedankt voor alle hulp mensen! Ik vertel nog wel even hoe het is afgelopen (gaat zijn).

• Thomix

Thomix

cAFFEÏNE!

Topicstarter
Inderdaad. Een ipconfig /release op de pc, een ipconfig /renew op de laptop en de laptop had internet.
Conclusie: De Sitecom broadband wireless router home station (in willekeurige volgorde :S) had het loodje gelegd en werkt alleen nog als switch. Resetten hielp niet meer. Nieuwe router ertussn en gaaaan.
Bedankt allemaal!
Pagina: 1