Toon posts:

keuze laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag allemaal.

Ik ben nu een beetje aan het rondkijken naar een laptop voor me nieuwe opleiding. De opleiding waar ik me voor heb ingeschreven is Interactieve media, dit is een opleiding die zowel het design van websites e.d. als de marketing kant.

Nu ben ik zwaar aan het twijfelen tussen een Powerbook of een Windows based laptop. Alles thuis is Windows based netwerk en op me toekomstige school is dit ook het geval. Zou dit een probleem kunnen zijn of werkt dat wel goed samen?

Al mijn software wat ik nu heb is dus ook allemaal windows software. Al kan ik natuurlijk wel software tegen fixe studentenkorting krijgen in samenwerking met mijn school.Ik heb gehoord dat er ook software is om Windows programma's te draaien, is dit wat en werkt dit goed?

Verder ben ik laatst naar een apple store geweest en hebk een tijdje aan zitten kloten met een Powerbook en een iBook. Ikzelf ben duidelijke voorstander van de Powerbook, Photoshop start al zo veel sneller op dan op mijn computer.

Wat adviseren jullie mij om te doen? een Powerbook aanschaffen of een Windows based laptop?

Verwijderd

Windows netwerk icm Mac Os X levert vrijwel nooit problemen op, en Virtual PC 7 van MS is erom Windows based software te draaien, echter dit draait natuurijk nooit zo snel als op een Windows machine. Je zult dus goed moeten kijken of er voor de Mac vervangende software is, als dit niet het geval is zal je beter of zijn met een Windows machine.

Naar mijn mening is een iBook ook prima om Photoshop te draaien (mits voldoende geheugen is geinstalleerd) en is ook meer gericht op studenten (materiaalgebruik).

Veel vragen die je stelt zullen denk ik wel met een beetje zoekwerk ook door jou zelf te beantwoorden zijn... en zijn dus ook al zeker vaker gesteld

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2004 17:34 ]

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:40
Er zijn geen problemen meet tegenwoordig met xp -> Panther, alleen heb je inderdaad wel al je programma's die je weer moet kopen... :r Verder, van het ene systeem naar het andere heeft nooit lekker gewerkt, ook niet van linux naar windows ofzo!. Ik zou zelf voor een windows based gaan, al is een iBook of Powerbook toch wel übergeil :+

[ Voor 21% gewijzigd door stevenP op 23-12-2004 17:39 ]

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Verwijderd

Topicstarter
daarom idd ik vind het zulke slikke machines en idd ubergeil, alvast bedankt voor jullie reacties.

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
stevenP schreef op donderdag 23 december 2004 @ 17:31:
Er zijn geen problemen meet tegenwoordig met xp -> Panther, alleen heb je inderdaad wel al je programma's die je weer moet kopen... :r Verder, van het ene systeem naar het andere heeft nooit lekker gewerkt, ook niet van linux naar windows ofzo!. Ik zou zelf voor een windows based gaan, al is een iBook of Powerbook toch wel übergeil :+
Vraagje: wat bedoel je met 'van het éne systeem naar het andere heeft nooit goed gewerkt'? Bedoel je dat je moet wennen aan een nieuw systeem, of iets anders? In elk geval moet het voor bestanden e.d. niet veel uitmaken, gezien je op een Mac gewoon Word, Excel, PowerPoint, HTML, MP3, Windows Media (met DRM doet die wel een beetje moeilijk) e.d. kan openen.

En als je de Mac zou gebruiken voor e-mail, internet, af en toe Word bestandje tikken, site maken in Dreamweaver, plaatjes editen in Photoshop, mp3'tjes af spelen, web server draaien (ingebouwd Apache), PHP site maken met SQL back-end, etc... dan kan dat allemaal.

Eigenlijk moet je voor jezelf duidelijk zien te bepalen wat je er mee moet kunnen, dan weten wij vaak wel of alles ook daadwerkelijk mogelijk is.

Voorbeeld: als je een CAD/CAM opleiding zou volgen, dan zou een Mac een lastige keuze zijn, omdat de meest gebruikte software op opleidingen niet beschikbaar is.

Ander voorbeeld: ga je een opleiding volgen voor ontwikkelaar en wordt op school ontwikkeld in Java, dan is een Mac een uitstekende keuze, vanwege de ingebouwde ondersteuning voor Java en de gratis IDE van Apple, maar je hebt ook alternatieven zoals Eclipse, NetBeans, SunONE Studio, etc...

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Verwijderd

Het is inderdaad belangrijk wat je ermee gaat doen en welke software je allemaal wilt gaan draaien. Voor pakketten van Macromedia en Adobe is er geen probleem aangezien deze op beide platformen beschikbaar zijn. Adobe Premiere wordt overigens niet meer doorontwikkeld voor de Mac, maar daar zijn weer goede/beter alternatieven voor van Apple zelf.

Dus wanneer je erachter kunt komen welke software er allemaal gebruikt wordt tijdens de opleiding dan kun je dat hier even vermelden.
Wat betreft je netwerk is er geen probleem. Draai zelf ook pc en Mac door elkaar. Voor zolang die pc's het raam nog niet uit gegooid worden :)

Verwijderd

Topicstarter
heb even op de site gekeken van mijn opleiding er staat niet egt welke software er nodig is, maar ikzelf gebruik veel adobe producten zoals photoshop, illustrator e.d. en ook veel flash allemaal zeer prijzige stukken software om aan te schaffen. deze stukken software worden daar ook veel gebruikt.

• stevenP
MacWolf schreef op donderdag 23 december 2004 @ 18:16:
[...]

Vraagje: wat bedoel je met 'van het éne systeem naar het andere heeft nooit goed gewerkt'? Bedoel je dat je moet wennen aan een nieuw systeem, of iets anders? In elk geval moet het voor bestanden e.d. niet veel uitmaken, gezien je op een Mac gewoon Word, Excel, PowerPoint, HTML, MP3, Windows Media (met DRM doet die wel een beetje moeilijk) e.d. kan openen.

<blaat>
wat anders :+ ik bedoel het emuleren, niet goed geformuleerd, heb je groot gelijk in!

• nuclear waste
  • Laatst online: 14-06-2023

nuclear waste

<onzin>

Helaas, heb ik de laatste tijd op GoT en op MacOSX.nl wat topics gelezen over mac's die niet op het netwerk kunnen, omdat die netwerken nogal vaak beveiliging gebruiken via een programma die je niet kan gebruiken op Apple. (klinkt idd vaag, ken er zelf niet veel van)

Je zou dus beter eerst kijken of het netwerk ook in de praktijk mac-vriendelijk is, zoniet, koop dan maar een windoos.
http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=32968 hier een voorbeeld van zo'n topic, het werkt uiteindelijk toch, maar als het niet zou werken, sta je daar met je Apple.

[ Voor 19% gewijzigd door nuclear waste op 23-12-2004 21:41 ]

</onzin>

• stevenP
offtopic:
WindoWs, moeilijk he spellen?

Heb je trouwens nog bepaalde eisen aan je Laptopje? Wil je eentje die ligt is, lange batterijduur, groot scherm? Wat zijn je eisen eraan? Dat kan het ook erg vergemakkelijken!

• Access
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:00
Ik denk dat jij (nuclear waste) het over een 802.1x client hebt zoals bijvoorbeeld secure-w2. Mac OS X heeft standaard 802.1x support aan boord, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

• nuclear waste
  • Laatst online: 14-06-2023

nuclear waste

<onzin>

stevenP schreef op donderdag 23 december 2004 @ 21:40:
offtopic:

Heb je trouwens nog bepaalde eisen aan je Laptopje? Wil je eentje die ligt is, lange batterijduur, groot scherm? Wat zijn je eisen eraan? Dat kan het ook erg vergemakkelijken!
offtopic:
Windoos klinkt gewoon lekker, is niet als flame bedoelt, het is een doos(of case) met windows. Een appledoos klint nu eenmaal niet zo goed. ;) Ik zal je tevreden stellen en hoop dan ook dat je me kunt vergeven, ik had een zwak moment. :>
Access schreef op donderdag 23 december 2004 @ 21:40:
Ik denk dat jij (nuclear waste) het over een 802.1x client hebt zoals bijvoorbeeld secure-w2. Mac OS X heeft standaard 802.1x support aan boord, dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Zou idd dat kunnen zijn, zoals ik al zegde ken ik er niets van maar wou ik hem geen Apple doen kopen als hij niet zeker is of het wel zal werken.

</onzin>

Verwijderd

mijn school is 100% Windows, (snap ook niet waarom :/) maar ik kan echt alles doen met me PowerBook echt geen enkel probleem.
Ik zou mooi voor een Apple gaan, en als je dan toch iets van wintel moet draaien zou ik ff vpc gebruiken, ik zelf heb het nooit nodig :)

Verwijderd

Topicstarter
stevenP schreef op donderdag 23 december 2004 @ 21:40:
offtopic:

tuurlijk heb ik eisen :9 :P het gaat mij er vooral om dat de grafische programma's het er goed op doen en dat er dus niet om de haverklap iets vastloopt omdat ik met een a3 poster bezig ben omdat me laptop het niet trekt.dus een redelijk snelle processor zou mooi zijn en een goede grafische kaart is ook een must. dat wil dus ook zeggen dat ik minimaal een 15 inch monitor wil hebben want met kleiner word je helemaal gek met een grafisch programma. lange batterijduur hecht ik niet heel veel waarde aan als ik op school zit zijn er tog overal genoeg aansluitingen en thuis hebk dat uiteraard ook.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2004 @ 22:53:
[...]

tuurlijk heb ik eisen :9 :P het gaat mij er vooral om dat de grafische programma's het er goed op doen en dat er dus niet om de haverklap iets vastloopt omdat ik met een a3 poster bezig ben omdat me laptop het niet trekt.dus een redelijk snelle processor zou mooi zijn en een goede grafische kaart is ook een must. dat wil dus ook zeggen dat ik minimaal een 15 inch monitor wil hebben want met kleiner word je helemaal gek met een grafisch programma. lange batterijduur hecht ik niet heel veel waarde aan als ik op school zit zijn er tog overal genoeg aansluitingen en thuis hebk dat uiteraard ook.
Ik denk dat je dan toch ook even naar je budget moet gaan kijken... Minimaal 15" betekent een Powerbook, en die worden toch redelijk duur... vooral als je nog student bent.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:24
Vergeet niet dat je hier in apple talk zit dus overwegend pro-apple talk kan verwachten. Ik zelf stond ook voor de keuze en heb voor een windows-based laptop gekozen, eigenlijk zonder twijfel. Op mijn stage werkte ik met een power mac G4 met OS X en dat beviel me totaal niet, heb er RSI van gekregen :( , m'n werktempo ligt stukken lager en firefox crashde te vaak :+

Bovendien heb ik thuis mappen vol met windows games en software die ik ook wil gebruiken op m'n laptop.

Een ander iets is gewicht, ik wilde iets lichts, maar liefst wel een 14" scherm, dus gekozen voor een Sony Vaio B1, 14" @ 2,3 kilo. Bedenk dan dat de ibook 12" 2,2 kilo is en de 14" 2,7 kilo ofzo.

Nou als jij een 15" model wil dan kan je bijvoorbeeld kijken naar Sony Vaio A-series(3,1 kilo) of Asus M6 series (2,7 kilo).

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:02
Ramon de Jesus schreef op donderdag 23 december 2004 @ 23:10:
Vergeet niet dat je hier in apple talk zit dus overwegend pro-apple talk kan verwachten. Ik zelf stond ook voor de keuze en heb voor een windows-based laptop gekozen, eigenlijk zonder twijfel. Op mijn stage werkte ik met een power mac G4 met OS X en dat beviel me totaal niet, heb er RSI van gekregen :( , m'n werktempo ligt stukken lager en firefox crashde te vaak :+
Rsi van een laptop? Logisch, maar je moet je werkhouding hierop aanpassen. Firefox crashde te vaak, welke versie gebruikte je?
Bovendien heb ik thuis mappen vol met windows games en software die ik ook wil gebruiken op m'n laptop.
De meeste software bestaat ook wel voor het mac os, meestal werkt het nog veel fijner doordat apple hier stricte eisen aan stelt. Games, is nog een hot topic maar wie koopt er nu een laptop om op te gamen?
Een ander iets is gewicht, ik wilde iets lichts, maar liefst wel een 14" scherm, dus gekozen voor een Sony Vaio B1, 14" @ 2,3 kilo. Bedenk dan dat de ibook 12" 2,2 kilo is en de 14" 2,7 kilo ofzo.

Nou als jij een 15" model wil dan kan je bijvoorbeeld kijken naar Sony Vaio A-series(3,1 kilo) of Asus M6 series (2,7 kilo).
De apple is inderdaad iets zwaarder als de Sony, maar deze is ook aardig aan de prijs dacht ik? En hoe is het met de batterij duur?

Verwijderd

Ramon de Jesus schreef op donderdag 23 december 2004 @ 23:10:

RSI? hmm oke...

maar voor de TS,

Ik vriend van me doet ook zo'n soort opleiding, hij is blij dat hij een Mac heeft, werkt echt zeer fijn. hij heeft een 12" en gebruik op school dacht ik gewoon een externe monitor.

Je krijgt er ook een super fijn OS bij, + het veiligste OS wat er bestaat (zie reviews en testen elders op i.net) en nooit meer last van virussen :) dat is toch al een reden?
Mijn mac is zoals ik al zei super compatible op mijn windows school, en hij is algemeen geacepteerd door de docenten :) Ik zou zeggen ga de uitdaging aan en neem een Mac, ik heb mijn Acer 80x Travelmate weer verkocht, was veel trager is PS als mijn PB 12" zelfs met evenveel ram.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ik krijg hier echt jeuk van de marketing-blaat van sommige mensen.

Dus voor de TS, maak een lijstje met programma's die je gebruikt op je PC en check via inet of er goede OS-X alternatieven zjin. Qua hardware/OS lekker belangrijk alles is tegenwoordig stabiel en relatief veilig. Qua looks wint Apple.

Het gaat om wat jij voor software wilt gebruiken, niet wat de gemiddelde sekte-member vind van zijn PB/iBook. Beslis zelf, denk zelf na en dan komt het wel goed. Wat je ook kiest.

Mijn PB start bijvoorbeeld veel trager op dan mijn XP machine, mijn G5 Dual start ook trager op dan mijn PC op het werk en mijn Photoshop op PB start ook minder snel op dan mijn XP machine.

Maar dat zijn geen argumenten, keuzes maken doe je zelf en in principe heeft het geen zin een dergelijke vraag in Apple Talk te stellen want je weet al wat je gaat horen.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Ramon
leon1e schreef op donderdag 23 december 2004 @ 23:35:
[...]

Rsi van een laptop? Logisch, maar je moet je werkhouding hierop aanpassen. Firefox crashde te vaak, welke versie gebruikte je?
ik dacht dat ik met power mac G4 toch wel duidelijk was, gewoon een tower pcapple dus. Sinds ik op m'n stage met mijn vaio werk heb ik geen last meer van rsi. En firefox gebruik ik altijd de laatste versie. Ook met 1.0 bleef het instabiel bij mij. Je hebt natuurlijk altijd nog camino, maar dan blijf je eigenlijk altijd een beetje achterlopen bij firefox imho.
De meeste software bestaat ook wel voor het mac os, meestal werkt het nog veel fijner doordat apple hier stricte eisen aan stelt. Games, is nog een hot topic maar wie koopt er nu een laptop om op te gamen?
Wat mij niet bevalt aan OS X is het feit dat je programma vensters niet kan 100% maximaliseren. Je ziet dus altijd andere programma's openstaan, of je moet zelf je venster helemaal groot gaan slepen, maar dat werkt ook niet erg handig. Het feit dat het op je scherm zo druk is maakt dat ik er niet geconcentreerd achter kan zitten. Er zijn altijd andere dingen op je scherm die de aandacht afleiden.
En qua games, niet zozeer om 'serieus' op te gamen maar civilization of gta en meer van die oude spelletjes zijn wel leuk tijdverdrijf voor als je ergens nix te doen hebt.

Daarnaast heb ik met OS X niet echt het idee dat ik controle over het systeem heb, er wordt teveel voor mij gedaan. Met windows heb ik dat absoluut niet. En dat komt niet omdat ik OS X niet goed genoeg ken; ik heb er nu al een half jaar elke dag mee gewerkt.
[...]

De apple is inderdaad iets zwaarder als de Sony, maar deze is ook aardig aan de prijs dacht ik? En hoe is het met de batterij duur?
dat valt wel mee, mijn laptop was 1380 euro incl pixelgarantie en extra 2 jaar onsite garantie.

Batterijduur is 3,5 uur met brightness hoog en WLAN aan. gaat richting de 5 uur met brightness laag en WLAN uit. Uitstekend lijkt me dus.

Verwijderd

Ik ben nu bijna 2 maanden geleden geswitched naar een O+ PowerBook 15 O+ en het bevalt perfect. Ik zit op een 100% windows school en thuis is ook alles windows. Maar ik heb nergens last van pas overal tussen.

Ik zou je over dat gebied geen zorgen maken.
Welke programma's gebruik je nu, want dan kunnen we kijken of daar een goede vervanger voor is.. :)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ramon de Jesus schreef op donderdag 23 december 2004 @ 23:51:
[...]
ik dacht dat ik met power mac G4 toch wel duidelijk was, gewoon een tower pcapple dus. Sinds ik op m'n stage met mijn vaio werk heb ik geen last meer van rsi. En firefox gebruik ik altijd de laatste versie. Ook met 1.0 bleef het instabiel bij mij. Je hebt natuurlijk altijd nog camino, maar dan blijf je eigenlijk altijd een beetje achterlopen bij firefox imho.
Da's vreemd. Firefox crashed bij mij zowel onder windows als linux als osx eigenlijk maar zeer, zeer zelden.
[...]
Wat mij niet bevalt aan OS X is het feit dat je programma vensters niet kan 100% maximaliseren. Je ziet dus altijd andere programma's openstaan, of je moet zelf je venster helemaal groot gaan slepen, maar dat werkt ook niet erg handig. Het feit dat het op je scherm zo druk is maakt dat ik er niet geconcentreerd achter kan zitten. Er zijn altijd andere dingen op je scherm die de aandacht afleiden.
Dit is gewoon een mentaliteitsverschil. Je bent gewend om volledig te maximaliseren en vindt het dus niet fijn als iets anders is. Ik ben gewend meerdere dingen tegelijk open te hebben, en heb dus browservensters ook zelden gemaximised in windows/linux.
En niet iedereen heeft concentratieproblemen ;)
Daarnaast heb ik met OS X niet echt het idee dat ik controle over het systeem heb, er wordt teveel voor mij gedaan. Met windows heb ik dat absoluut niet. En dat komt niet omdat ik OS X niet goed genoeg ken; ik heb er nu al een half jaar elke dag mee gewerkt.
Huh? Dus jij hebt wizards in OSX? Heb je de terminal al eens bekeken? Je /kunt/ heel veel voor je laten doen, ja. Maar niets is verplicht. In tegenstelling tot dat andere OS waar het gebruik van commando's voor alledaagse taken een stuk moeilijker is.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• MacWolf
[...]

[...]
En qua games, niet zozeer om 'serieus' op te gamen maar civilization of gta en meer van die oude spelletjes zijn wel leuk tijdverdrijf voor als je ergens nix te doen hebt.

[...]
dat valt wel mee, mijn laptop was 1380 euro incl pixelgarantie en extra 2 jaar onsite garantie.

Batterijduur is 3,5 uur met brightness hoog en WLAN aan. gaat richting de 5 uur met brightness laag en WLAN uit. Uitstekend lijkt me dus.
Als ik zo je verhaal lees, heb je achter de Mac gezeten en wilde je een Windows ervaring. Op de Mac wordt nou eenmaal anders gewerkt als op Windows. Zelf heb ik ook nooit gemaximaliseerde schermen, maar vind dat juist een voordeel (op mijn 17" scherm vooral, op mijn 12" iBook wilde ik alles wel zo groot mogelijk in beeld), want ik kan makkelijk bij mijn desktop komen.

En als ervaren Mac gebruiker heb ik wel het idee dat ik controle heb over het systeem, of beter nog: dat het systeem werkt zoals ik wil. Voorbeelden:
* Programma verwijderen? Sleep het programma naar de prullemand -> Weg programma (probeer dat maar eens met Windows en het register)
* Programma installeren? Sleep het programma naar een map op je harde schijf -> programma geinstalleerd. Op Windows heb je eigenlijk altijd een installer nodig

Er zijn natuurlijk veel meer voorbeelden...

[ Voor 4% gewijzigd door MacWolf op 24-12-2004 08:18 ]

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:20

Q

Au Contraire Mon Capitan!

OzBoz schreef op donderdag 23 december 2004 @ 23:50:

Dus voor de TS, maak een lijstje met programma's die je gebruikt op je PC en check via inet of er goede OS-X alternatieven zjin. Qua hardware/OS lekker belangrijk alles is tegenwoordig stabiel en relatief veilig. Qua looks wint Apple.

Het gaat om wat jij voor software wilt gebruiken, niet wat de gemiddelde sekte-member vind van zijn PB/iBook. Beslis zelf, denk zelf na en dan komt het wel goed. Wat je ook kiest.
Dit is het meest zinnige advies wat de TS kan krijgen.
Mijn PB start bijvoorbeeld veel trager op dan mijn XP machine, mijn G5 Dual start ook trager op dan mijn PC op het werk en mijn Photoshop op PB start ook minder snel op dan mijn XP machine.
Tja, maar wie zet bijv zijn *book ooit uit? Voor je G5 is het een ander verhaal, maar om daar nu je aankoopbeslissing op te baseren. Punt is wel dat dit soort kleine dingetjes best mee kunnen spelen.
Maar dat zijn geen argumenten, keuzes maken doe je zelf en in principe heeft het geen zin een dergelijke vraag in Apple Talk te stellen want je weet al wat je gaat horen.
Tuurlijk, een beetje mac-propaganda zul je hier wel kunnen verwachten. De vragen van de TS hebben een hoog 'google' gehalte maar zijn wel relevant. Ik heb in dit topic nog geen regelrechte bullshit gehoord, maar correct me if i'm wrong.
Wat adviseren jullie mij om te doen? een Powerbook aanschaffen of een Windows based laptop?
Deze vraag is eigenlijk fout. Tuurlijk zal bijna iedereen mac roepen (aangenomen dat men niet gamed, cad, etc). Het is echter aan de tweaker zelf om gedegen onderzoek te doen en gerichte vragen te stellen die niet middels de search beantwoord hadden kunnen worden. Er zijn al zoveel van dit soort tipics voorbij gekomen. De mac mensen moeten alleen vragen beantwoorden, de TS moet de afweging zelf maken, niet de mensen hier.

Wat mij trouwens opvalt: als de TS zegt dat PS op een powerbook sneller start dan zijn pc dan heb ik zo'n donker bruin vermoeden dat de TS een 'wat oudere' pc heeft.

• leon1e
OzBoz schreef op donderdag 23 december 2004 @ 23:50:

Tuurlijk, ik heb ook nooit geroepen dat een mac sneller is.. In tegendeel zet maar eens een dual g5 2ghz tegenover een 3,2ghz intel in photoshop, zeker weten dat intel gaat winnen ;). Verder zijn er ook nog steeds slechte dingen in os x (zie mijn topic history hier maar), maar de keus blijft aan de topic starter :).

Ik kan alleen niet zo goed tegen argumenten zoals "firefox crasht", firefox is open source, dan gebruik je toch safari of een ander product. Het is niet de schuld van apple dat firefox crashde het is immers niet hun product.

• MacWolf
leon1e schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 11:08:
[...]

Tuurlijk, ik heb ook nooit geroepen dat een mac sneller is.. In tegendeel zet maar eens een dual g5 2ghz tegenover een 3,2ghz intel in photoshop, zeker weten dat intel gaat winnen ;). Verder zijn er ook nog steeds slechte dingen in os x (zie mijn topic history hier maar), maar de keus blijft aan de topic starter :).

Ik kan alleen niet zo goed tegen argumenten zoals "firefox crasht", firefox is open source, dan gebruik je toch safari of een ander product. Het is niet de schuld van apple dat firefox crashde het is immers niet hun product.
Photoshop op PC vs. Photoshop op Mac heb ik mijn twijfels over, volgens mij is de Mac over het algemeen sneller, zie ook de BareFeats tests: http://www.barefeats.com/pentium4.html

Opmerking over BareFeats: ze proberen altijd zo'n objectief mogelijke testen uit te voeren en hebben ook wel eens kritiek op hoe Apple zelf test uitvoert. Ze zijn bezig een Xeon 3,05 Ghz MP te testen tegen een 2,5 Ghz PowerMac MP, maar deze tests zijn nog niet afgerond (pas 1 test is afgerond met de 3,05 Ghz Xeon). Maar als ik zo de balkjes zie denk ik dat een 3,2 Ghz Xeon MP nog heel wat in te halen heeft. Vergeet ook niet dat Photoshop zwaar geoptimaliseerd is voor de Mac (veel gebruik van AltiVec in filters e.d.).

Een test waarbij ze kritiek hebben op Apple (interessant voor toekomstige iMac G5 bezitters): http://www.barefeats.com/imacg5b.html

EDIT: Nog een aantal Photoshop tests door gebruikers thuis uitgevoerd, lees de reacties: http://www.retouchpro.com...wthread.php?t=8440&page=1

[ Voor 8% gewijzigd door MacWolf op 24-12-2004 12:14 ]

• Ramon
[...]

tuurlijk is het geen goed argument, er stond dan ook een smiley achter. Tis alleen jammer dat je selectief over de andere argumenten heen leest. Maarja dat is ook niet zo gek als je verliefd bent op je apparaatje, dus dat kan ik wel begrijpen.

Verwijderd

Topicstarter
ten eerste bedankt voor al deze reacties, ik vond vooral de testjes erg overtuigend. Ik heb op internet beetje rond zitten kijken en ben tog tot de conclusie gekomen dat alle software die ik wil gaan gebruiken er is en als het er niet is bestaat er altijd nog zoiets als dat programma dat windows xp nabootst.

Over het gewicht dat interesseert me ook niet zo heel veel ben nou eenmaal geen watje:P en of het nou een laptop is van 2.5 kilo of 1 van 3.5 dat maakt me weinig uit. Het gaat mij er vooral om dat ik een degelijk apparaat heb waar ik de dingen mee kan doen die ik wil doen.
Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2004 @ 23:02:
[...]

Ik denk dat je dan toch ook even naar je budget moet gaan kijken... Minimaal 15" betekent een Powerbook, en die worden toch redelijk duur... vooral als je nog student bent.
Om hier even op te reageren ik heb een laptop nodig voor mijn studie dus mijn vader zal hem betalen en wil liever ook meteen een goed product hebben waar ik een groot deel van me studie mee weg kan komen. Dan een laptop waar ik na 2 jaar alweer een nieuwe moet aanschaffen.
[...]

dit vind ik ook een vergelijking van nix ik wil een laptop en geen desktop computer. kzie nog geen g5 in een powerbook zitten en 3.2 ghz intel ook nog niet in een laptop

• lowfi
  • Laatst online: 07:38
zijn er wel heb je alleen een accutijd van een half uur :Y)

Verwijderd

Topicstarter
en dat vind ik dan weer net iets te kort hehe

• leon1e
Verwijderd schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 14:18:

dit vind ik ook een vergelijking van nix ik wil een laptop en geen desktop computer. kzie nog geen g5 in een powerbook zitten en 3.2 ghz intel ook nog niet in een laptop
True, maar dan moet je de vergeljking even maken met de g4 en een snelle intel laptop, ook hier zit veel verschil in deze is ongeveer gelijk aan de vergelijking die ik hierboven trek. De meeste benchmarks die hierboven genoemd worden gaan trouwens ook over een g5, dat is toch ook een kromme vergelijking?
Ramon de Jesus schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 12:41:
[...]
tuurlijk is het geen goed argument, er stond dan ook een smiley achter. Tis alleen jammer dat je selectief over de andere argumenten heen leest. Maarja dat is ook niet zo gek als je verliefd bent op je apparaatje, dus dat kan ik wel begrijpen.
In mijn vorige reactie kun je ook wel zien dat ik totaal niet verliefd ben op mijn mac, en net zo fijn met een windows/linux host werk. Dus dat selectief valt wel mee ;)

[ Voor 43% gewijzigd door leon1e op 24-12-2004 15:34 ]

• MacWolf
leon1e schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 15:31:
[...]

True, maar dan moet je de vergeljking even maken met de g4 en een snelle intel laptop, ook hier zit veel verschil in deze is ongeveer gelijk aan de vergelijking die ik hierboven trek. De meeste benchmarks die hierboven genoemd worden gaan trouwens ook over een g5, dat is toch ook een kromme vergelijking?

[...]

In mijn vorige reactie kun je ook wel zien dat ik totaal niet verliefd ben op mijn mac, en net zo fijn met een windows/linux host werk. Dus dat selectief valt wel mee ;)
Ik neem aan dat masterworks dat ook wel had gezien? Mijn punt was dat ik wilde duidelijk maken dat een G5 sneller is voor bepaalde zaken en dan voornamelijk Photoshop. In een Powerbook zit een G4 en waarschijnlijk zal die (veel?) minder snel zijn in filters e.d. dan een high-end Wintel (of Wamd :)) laptop. Waar je nog wel onderzoek kan doen (als Photoshop liefhebber) is de stabiliteit van Photoshop op de Mac. Ik had begrepen dat die erg goed is, het systeem blijft lekker werken, zelfs als je met bestanden van 100-en MB's werkt, wat bij veel Windows laptops niet zo schijnt te zijn. Zelf ben ik geen die-hard Photoshopper dus ik kan niet spreken uit eigen ervaring, maar via Google moet je wel het e.e.a. aan informatie kunnen vinden.

Over mij: overdag ontwikkel ik op Windows computers (Windows NT, Lotus Notes voornamelijk - in de toekomst zal het Windows XP worden en wat meer Java ontwikkeling), thuis werk/ontspan ik op mijn 1,25 Ghz G4. Mijn voorkeur gaat uit naar de Mac, de interface is mooier, alles werkt natuurlijker/makkelijker en het systeem is stabieler (ik kan niet echt spreken over ervaring met XP, zit er alleen af en toe achter als ik bij mijn broer op bezoek ben om ff te internetten).

• stevenP
Mensen, we dwalen te veel af! We moeten weer even ontopic blijven en niet een verzin je eigen laptop met g5/p4 erin topic van maken B)

Hij wil dus grafische programma, dat betekend veel ram dus! gewoon 512MB ram liever 768MB. *dit geld voor windows, voor mac weet ik dat echt niet hoor!* Een grote grafische kaart valt volgens mij wel mee, of wil je ook mooie brazile renders kunnen maken? Trouwens, dat ligt vooral aan processorkracht en niet aan je grafische kaart!

Dus even op een rijtje:
-Minimaal 15"
-Veel rekenvermogen
-Easy to use, ook als je niet 100% bekend ermee bent
-Compatible voor al z'n belangrijke programma's *welke eigenlijk behalve Flash/Photoshop?*
offtopic:
nog even terug op nuclear waste, ik bedoelde het niet als een flare, maar ik heb een hekel aan die stomme spellingen :+

• lowfi
os wordt voor een deel gerenderd door videokaart dus dikke videokaart is altijd mee genomen :)

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
Low-Fi schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 00:43:
os wordt voor een deel gerenderd door videokaart dus dikke videokaart is altijd mee genomen :)
Klopt maar niet zo extreem dat je perse een Radeon 9700 Pro nodig heb. Heb zelf een Geforce FX 5200 Go in m'n PB zitten en het gaat allemaal zoals het hoort. En ik ben ook niet buitengesloten als Tiger uitkomt begin 2005. CPU en Geheugen is belangrijker.

Assume there are no rules and it's one big free for all

• scan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-10-2025
[...]

Hmmm dit is grote onzin, firefox is op beide besturingssystemen zo (on}stabiel :)

Tsja das is meer een persoonlijk probleem denk ik. Apples worden gemaakt door Creatieve mensen voor Creatieve mensen. Helaas dus niet voor mensen die onderdeel zijn van het Borg collectief :D.

Spelletjes doe je toch op een console ?

Pardon ? volgens mij had je teveel drank op toen je dit schreef en draai je de besturingssystemen om :P Straks ga je nog zeggen dat Bill Gates Linux heeft geschreven. :o
OS X en geen controle hebbenn Tsssk schaam je.....

Voor de topic starter : doe wat je gevoel je ingeeft en ga er voor :)

.

Een pc is net een brommer. je kan hem wel opvoeren maar het blijft nog steeds een brommer

• lowfi
Maximaliseren is bij apple zoom. Makkelijker draggen en droppen is het idee van niet zoomen dacht ik. En volgens mij als je appletje zoom klikt wordt ie wel gemaximaliseerd? Weet niet zeker omdat ik nog altijd op me PB aan het wachten ben :(

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-02 11:32

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Ik was de afgelopen week in de USA en heb daar maar eens een 15" PB Combo aangeschaft. Omgerekend was dat 'slechts' 1608 euro :) Geweldige uitvinding die $-koers
Dus als je toch die kant op moet (of iemand die je kent), dan is dat zeker een aanrader.

Oh ja, ik ben hem 'vergeten' in te voeren. Scheelt toch weer 19% :) . Overigens is die dan nog steeds veel goedkoper dan in ons kikkerlandje.

Ik moet zeggen dat het maar ff wennen was om met dat OSX te gaan werken. Eitje. Vooral het installeren en verwijderen van applicaties is echt een verademing. Ik denk dat er ook nog wel een G5 bij gaat komen.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Pagina: 1