Harde schijven gaan steeds stuk

Pagina: 1
Acties:

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hey iedereen,

Ik heb gisteren een PC van iemand gekregen om uit te vissen wat de oorzaak was van de harde schijven die steeds stuk gaan bij hen (2 in de voorbije 2 maanden). Goed ik zou er wel eens naar kijken, het eerste idee dat ik had was dat de voeding niet zo'n zuivere waarden gaf en dat daardoor de harde schijven altijd naar de knoppen gingen.

Ze beweerde dat deze harde schijf ook stuk was aangezien de computer niet meer wou opstarten, dit zou al de derde zijn in iets meer dan twee maanden maar tot mijn verbazing werkte alles gewoon toen ik de computer aansloot en opstartte. Ik heb eens Speedfan geinstalleerd om de voltages uit te lezen én ze vergeleken met de waarden die m'n multimeter aangaf. De waarden komen (uitgezonderd van minimale afwijkingen) met elkaar overeen.

De voltages zijn als volgt bij een niet gestresste situatie:
+12V: 12,12V (maar het verloop is wel vrij grillig, hij gaat van 11,88V naar 12,40V zonder extra belasting)
+5V: 5.09V
+3,3V: 3,19V (deze vond ik wat aan de lage kant maar hij valt nog binnen de ATX specificaties)
VCore: 1.71V

Als ik Prime95 laat draaien evolueren de voltages naar volgende situatie:
+12V: 11,79V (het verloop is nu veel minder grillig)
+5V: 5,06V
+3.3V: 3,17V
Vcore: 1,70V

Met de voeding lijkt er dus niet veel aan de hand te zijn. Alles blijft (net) binnen de ATX specificaties.

Dus heb ik eens gekeken naar de temperatuur van de harde schijf, die ligt tussen de 30°C en 37°C graden (na defragmenteren). Dat lijkt me niet echt te hoog.

Vervolgens heb ik PowerMax eens op de schijf losgelaten en heb ik de volledige test laten draaien, dit gaf geen enkele fout dus deze schijf lijkt me echt niet stuk.

Zou het kunnen dat de vorige harde schijven zijn gestorven door het grillige verloop van de 12V lijn? Dat is zowat de enigste verklaring die ik kan bedenken.

De hardware:
Pentium 4 1,6GHz (Willamette)
256MB SD-RAM PC133
GeForce 2 400MX 64mb
80GB Maxtor Diamondmax 9 Plus
Een DVD-ROM drive en één CD-RW drive
56k V90 modem
Realtek based netwerkkaartje
300W no-name voeding

Ik heb er wel geen USB apparaten aangehangen, bij hen thuis zal dit wel het geval zijn (webcam enzo).

Alvast bedankt voor de hulp :)

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Als er binnen een korte periode meerdere hardeschijven in een systeem kapot gaan, dan is de kans inderdaad erg groot dat het de voeding is. De kast heeft voldoende airflow? Zo ja, dan zou ik in ieder geval al het zekere voor het onzekere nemen en er een A merk voeding voor in de plaats halen. :)

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Verwijderd

En tóch denk ik dat het je voeding is. Hardeschijfen kunnen bést een te lage of te hoge 12V lijn aan, als hij maar STABIEL is.

Daarnaast heeft de DM9 serie een handje van overleiden, alleen het zou niet zo vaak moeten gebeuren.

offtopic:
Zonde van je snoopy, mooie beer! Nog wat van gehoord?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2004 17:06 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
Tatsu schreef op donderdag 23 december 2004 @ 17:01:
Als er binnen een korte periode meerdere hardeschijven in een systeem kapot gaan, dan is de kans inderdaad erg groot dat het de voeding is. De kast heeft voldoende airflow? Zo ja, dan zou ik in ieder geval al het zekere voor het onzekere nemen en er een A merk voeding voor in de plaats halen. :)
Het is een Packard Bell computer dus de airflow is vrij brak in de kast. Alleen de PSU zuigt lucht naar buiten en de CPU fan blaast lucht op het koelblok, dat is het. Maar aangezien de hardware die er in zit (ben de videokaart nog vergeten op te noemen, ff de startpost aanpassen) niet zo zwaar is valt de temperatuur van de schijf goed mee. Hij hangt ook los van de andere apparatuur in de kast in een apart bracket.

Verwijderd

Ze sluit de pc wel aan op een geaard stopcontact? Zoniet dan kunnen er rare dingen gebeuren.
Nu komen er natuurlijk 100 reacties van nusers waarbij het wel goed gaat

Oja en als je aarde gaat aanleggen (mocht dat 't probleem zijn), een cv buis/radiator is geen goed aardpunt.

edit:
die 12v ziet er ook niet bepaald gezond uit als ie werkelijk zo verspringt.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2004 17:10 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2004 @ 17:07:
Ze sluit de pc wel aan op een geaard stopcontact? Zoniet dan kunnen er rare dingen gebeuren.
Nu komen er natuurlijk 100 reacties van nusers waarbij het wel goed gaat

Oja en als je aarde gaat aanleggen (mocht dat 't probleem zijn), een cv buis/radiator is geen goed aardpunt.

edit:
die 12v ziet er ook niet bepaald gezond uit als ie werkelijk zo verspringt.
Ah ja, daar had ik ook nog aan gedacht. Ik dacht dat mijn stopcontact waar ik het had getest wel geaard was maar volgens m'n vader niet.. die computer die daar normaal staat draait dus al jaren zonder aarding. |:( Ik moet nog vragen aan die mensen of het daar geaard is maar ze nemen op het moment de telefoon niet op.

Edit: volgens mij is het wel degelijk de voeding. Ik heb m'n multimeter er is continu aan laten hangen en die gaf regelmatig een kortstondige spanningsdip van de 12V lijn naar rond de 10V wat gepaard ging met een raar geluid uit de HDD (heb met een leeg wc-rolletje staan luisteren) dus ik ga morgen een A-merk voeding kopen. 350W lijkt me wel voldoende voor die hardware.

Edit2: Nieuwe voeding geinstalleerd, alles draait nu als een zonnetje. Alle lijnen zijn stabiel en blijven netjes waar ze moeten zijn :)

[ Voor 28% gewijzigd door Admiral Freebee op 24-12-2004 12:11 ]

Pagina: 1