16 prts 100 Mb Switch met uplink Gb naar 5 prts Gb

Pagina: 1
Acties:

• Sharkey
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-05 23:00

Sharkey

Overklokken gaat nooit te ver.

Topicstarter
Ik ben mijn netwerk aan het upgraden op mijn werk.

Gedeeltelijk ga ik naar 1 Gb
De meeste werkstations blijven op 100 Mb evenals de printers, adsl router e.d.
Mijn eigen computer komt op 1 Gbit i.v.m. grote bestanden.

Ik heb nu een keuze uit 2 mogelijkheden.

1.
De gehele bestaande 16 poorts 100 Mb switch vervangen door een 16 poorts 1 Gb switch.
Hierbij moet ik een paar nieuwe kabels (2) trekken naar de 2 nieuwe servers die ik van locatie verander.
Alle machines zitten op 1 switch.
Voor zover oke.

2.
Ik vervang de 16 poorts 100 Mb switch voor 1 met een Gb uplink.
Ik plaats bij de servers een nieuwe 5 poorts Gb switch.
Ik trek 2 nieuwe kabels.
1 gaat vanaf de uplink naar de 5 poorts switch.
1 gaat vanaf mijn computer naar de 5 poorts switch.
Rest van de werkstations en printers zitten op de 16 poorts switch.

Optie 2 is het goedkoopst.

Maar is het ook verstandig?
Is 1 switch sneller?
Of kan je rustig een paar switches achter elkaar gooien zonder dat je het qua latency
of snelheid merkt?

De 16 poorts Gbswitch is natuurlijk een wat geavanceerder model (kost ongeveer 570 euro).
Een 5 poorts Gb is over het algemeen een eenvoudiger uitvoering met misschien minder capaciteit
(kost ongeveer 95 euro).

Kan mij iemand vertellen wat men het beste kan doen?

Mr. Liu :

Niet direct.
Wordt voor mij ook veel meer werk.
Nu lopen alle kabels al vanaf de werkstations naar mijn computer (werkstation).
Daar staat tevens de bestaande 16 poorts switch en nu nog de server.

[ Voor 10% gewijzigd door Sharkey op 23-12-2004 16:29 ]

Overclocking, over and over again.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-05 10:54

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Heb je er al aan gedacht om vier van die 5-poort Gb-swithches aan te schaffen en die strategisch neer te zetten? Ik denk bijvoorbeeld aan één switch als basis en de andere drie daarmee verbonden en op gewenste locaties, zoals bij je servers, neer te zetten.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 07:01
Optie 2 is zeker geen slechte keuze.

Qua latency zul je er niets van merken, er komt een extra store-and-forward stap bij, maar met pakketjes van 1500 bytes kun je zelf uitrekenen hoe lang dat duurt (12Kb / 100Mb = 1/80e seconde).

Qua snelheid maakt die extra switch ook niet uit. Afaik werken zo goed als alle 5 of 8p gigabit switches op dezelfde chip intern, en deze heeft een backplane die groot genoeg is om alle 5 (of 8) poorten tegelijk full duplex te laten blazen. Ook de extra switch zal wel een backplane hebben die groot genoeg is, en hoe vaak zit je nu met alle aangesloten pc's 100% full duplex te blazen? Als dat zo was dan waren jullie jaren geleden al op gigabit overgestapt :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Sharkey

Sharkey

Topicstarter
Klopt, rest eigenlijk alleen nog de vraag:

Is 1 Gb switch die alle verkeer altijd af moet handelen trager of sneller dan mijn optie 2?

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-05 10:54

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Killed_the_cpu schreef op donderdag 23 december 2004 @ 16:38:
Klopt, rest eigenlijk alleen nog de vraag:

Is 1 Gb switch die alle verkeer altijd af moet handelen trager of sneller dan mijn optie 2?
Ik mag hopen dat een 16-poorts switch genoeg capaciteit aan boord heeft om alle verbindingen op volle snelheid af te handelen, dus het zal voor een deel van de kabels af hangen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Paul
1 switch die alles doet is alleen sneller als je met de 2 switch setup je gigabit uplink voltrekt, en tenzij je van 10 pc's tegelijkertijd een ghost-image maakt (of iets anders wat erg veel netwerkverkeer geeft) zul je dat niet redden.

Als die 100mbit pc's daar genoeg aan hebben dan zul je echt vrijwel nooit aan je top van je uplink komen. Pas als je met 62% van je pc's tegelijkertijd 100mbit gaat vragen zit je uplink vol. Gemiddeld heeft iedere pc dus 62mbit tot zijn beschikking.

Ik zie al dat je (minimaal) 2 printers en een router hebt, dan houd je 13 poorten voor werkstations over en heeft iedere pc gemiddeld 77mbit

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Sharkey

Sharkey

Topicstarter
Om helemaal goedkoop te gaan kan ik uiteraard nog de 16 poorts bestaande switch zonder uplink nog laten staan.
Maar dan gaan alle computers vanaf de switch over 1 100Mbit lijntje naar de server en dat is niet snel genoeg.
Denk echter wel dat de 16 poorts Gbit switch mij het makkelijkst mogelijk maakt om een ander werkstation ook uit te breiden naar Gbit.

• Paul
Dat laatste is zeker waar.

1x kabels trekken is qua uurloon waarschijnlijk al duurder dan het verschil tussen de all-gigabit en de "hybride" oplossing, en zodra je met een werkstation over wil op gigabit mag je weer een kabel trekken (tenzij je er nu geen 2 maar 6 of zo trekt, uurloon is duurder dan utp :P).

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Sharkey

Sharkey

Topicstarter
Mooi bedankt jongens!

Ga voor de 16 poorts Gbit switch. :)

Pagina: 1