[Slackware 10]Problemen met console op i810 icm kernel 2.6.9

Pagina: 1
Acties:

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:09

Cyphax

Moderator LNX
Topicstarter
Ik heb hier een wat oudere PC staan, met een ASUS CUWE bord. Daar zit een intel 810 chipset op, dus videokaart is mooi onboard. Ik heb in eerste instantie Slackware 10 nogal kaal geinstalleerd. Later heb ik x geinstalleerd via Swaret. Dit alles met een 2.4.x kernel, en alles werkte uitstekend, x incluis.
Ik heb daarna de nieuwste 2.6 kernel opgehaald en gecompiled met support voor die i810 (audio en video) en 'm vervolgens toegevoegd aan Lilo. Ik heb die andere kernel laten staan zodat ik terug kan met de oude kernel, en dat blijkt dus nodig. Wat is het probleem namelijk: ik zie zo goed als niets als ik kernel 2.6.9 wil starten. Heel even zie ik wat ie doet, tot na de melding "ok, booting the kernel", daarna lijkt ie in een grafische modus te willen en krijg ik een paar (8 tot 10) horizontale strepen in beeld. Echter hij boot wel, ik kan namelijk inloggen, en rebooten enzo, dat werkt, ik heb alleen dus geen beeld. Let wel: ik probeer geen framebuffer console ofzo, 't is vga=normal. Het werkt gek genoeg ook niet als ik handmatig start met linux vga=normal

Ik heb dmesg gedaan, daar stond alleen niets geks in.
Ik heb in m'n .config gekeken of er opties ontbraken mbt de console maar ook daar kwam ik niets tegen dat uit stond en ermee te maken kon hebben.
Het werkt voortreffelijk met die 2.4 kernel, zowel console als x dus de chipset is niet kapot ofzo.
Ik heb eens gezocht of het misschien een bekend euvel is, maar alles wat ik vind heeft betrekking op de framebuffer (ik heb wel support meegecompiled voor framebuffer console, alleen wens ik het momenteel niet te gebruiken) of kernels uit de 2.4.x serie en die werkt nou net uitstekend.
Wat mis ik hier, en wat is hier loos?

Saved by the buoyancy of citrus

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-02 12:23

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Device Drivers -> Graphics support -> Console display driver support -> VGA text console aanstaan?
En zie je wat als je boot met vga=normal console=tty1 ?

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:49
Probeer je framebuffer support uit de kernel te halen als je deze toch niet nodig hebt. Ik denk dat het probleem dan wel zal zijn opgelost.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Topicstarter
Kees schreef op donderdag 23 december 2004 @ 16:52:
Device Drivers -> Graphics support -> Console display driver support -> VGA text console aanstaan?
En zie je wat als je boot met vga=normal console=tty1 ?
CONFIG_VGA_CONSOLE=y
CONFIG_FRAMEBUFFER_CONSOLE=y
CONFIG_FONT_8x8=y
CONFIG_FONT_8x16=y
Die lijken mij relevant.. en die zitten er dus in.

Als ik boot met vga=normal console=tty heb ik hetzelfde probleem.
Mijn beschrijving van het probleem klopte alleen niet, het is niet een paar horizontale lijnen, het zijn er behoorlijk veel. Ik weet niet of het wat uitmaakt, maargoed.
Ook zie ik het een en ander voorbij flitsen van een normale opstart procedure, en daarna lijkt ie wel in een andere resolutie te willen springen dus, en dat is niet de bedoeling!
LB06 schreef op donderdag 23 december 2004 @ 19:17:
Probeer je framebuffer support uit de kernel te halen als je deze toch niet nodig hebt. Ik denk dat het probleem dan wel zal zijn opgelost.
Dat zou natuurlijk goed kunnen, dan moet ik een nieuwe kernel bakken. Toch zou ik wel willen weten wat dit is om eerlijk te zijn. Ik kan er wel een screenshotje van regelen als iemand daar behoefte aan heeft. :)

• Ti_Uhl
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09-2012
volgens mij heb je framebuffer in je kernel gestoken maar niet voor de correcte kaart.

Dus je kan 2 dingen doen :
Framebuffer correct in je kernel bakken voor jou kaart of framebuffer volledig uitschakelen.

En misch zou een screenshotje wel handig zijn :)

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Topicstarter
Ti_Uhl schreef op donderdag 23 december 2004 @ 20:44:
volgens mij heb je framebuffer in je kernel gestoken maar niet voor de correcte kaart.

Dus je kan 2 dingen doen :
Framebuffer correct in je kernel bakken voor jou kaart of framebuffer volledig uitschakelen.

En misch zou een screenshotje wel handig zijn :)
code:
1
2
3
4
CONFIG_DRM_I810=y
CONFIG_FB_I810=y
# CONFIG_FB_I810_GTF is not set
# CONFIG_SND_AU8810 is not set

Da's toch niet de verkeerde kaart? Plus, waarom negeert ie in dat geval de framebuffer niet gewoon?
Dat screenshotje wordt toch lastig, maar ik ga het wel proberen (als ik m'n webcam kan vinden).
Ik kan er gelukkig wel remote op met SSH enzo.
Webcam gevonden, even 2 (vrij brakke, sorry) plaatjes van gemaakt.
Zo goed als full-screen:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~r.elemans2/00.jpg
Close-up:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~r.elemans2/01.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Cyphax op 23-12-2004 21:02 ]

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-02 22:26

M-ThijZ

Riding on Rails

Ik heb hetzelfde probleem, toen ik overging van kernel-2.6.7 naar kernel-2.6.9. Ik heb beeld tijdens het booten van de pc, alleen op het moment dat het login scherm moet verschijnen springt het beeld op zwart. Verder functioneert alles wel, het is een server dus veel ongemak heb ik er niet van maar ik zou het toch graag een keer verholpen hebben. In de dmesg staan geen fouten.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Topicstarter
M-ThijZ schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 13:40:
Ik heb hetzelfde probleem, toen ik overging van kernel-2.6.7 naar kernel-2.6.9. Ik heb beeld tijdens het booten van de pc, alleen op het moment dat het login scherm moet verschijnen springt het beeld op zwart. Verder functioneert alles wel, het is een server dus veel ongemak heb ik er niet van maar ik zou het toch graag een keer verholpen hebben. In de dmesg staan geen fouten.
Bij jou boot ie helemaal door? Tot aan het loginscherm?
Bij mij springt ie aan het begin ergens ergens op 'zwart' (niet echt, zie screens) en boot dan rustig verder.
Ik zal thuis eens proberen te achterhalen na of bij welke regel ie m'n beeld verkaaid, misschien is daar wat uit te halen.

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Je kan proberen om hem juist WEL te booten met framebuffer? Klinkt vaag, maar je weet maar nooit ;)

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-02 22:26

M-ThijZ

Riding on Rails

Cyphax schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 14:48:
[...]

Bij jou boot ie helemaal door? Tot aan het loginscherm?
Bij mij springt ie aan het begin ergens ergens op 'zwart' (niet echt, zie screens) en boot dan rustig verder.
Ik zal thuis eens proberen te achterhalen na of bij welke regel ie m'n beeld verkaaid, misschien is daar wat uit te halen.
Ja de kernel en de boot scripts starten op en de berichten zie ik op het scherm. Alleen op het moment dat de login moet verschijnen gaat het beeld op zwart, dat heeft toch te maken met login of getty/agetty dat ergens verkeerd spawned?

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Topicstarter
frim schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 16:39:
Je kan proberen om hem juist WEL te booten met framebuffer? Klinkt vaag, maar je weet maar nooit ;)
Leuk bedacht, en ik heb het geprobeerd maar het resultaat is exact hetzelfde. :)
Dus dat werkt helaas niet en ik heb nu ook ineens het gevoel dat het niets met die framebuffer van doen heeft.. tenzij die gewoon NIET werkt en ie om de een of andere reden per se in die framebuffer mode wil?
M-ThijZ schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 19:34:
[...]
Ja de kernel en de boot scripts starten op en de berichten zie ik op het scherm. Alleen op het moment dat de login moet verschijnen gaat het beeld op zwart, dat heeft toch te maken met login of getty/agetty dat ergens verkeerd spawned?
Okee, bij mij gaat het eerder mis namelijk, als 't beeld verspringt moet ie namelijk nog een boel opstarten. Hij spawned ook wel een getty, anders kon ik helemaal niet inloggen, toch? Ik kan namelijk gewoon wel blind inloggen. :)

Okee, ik heb dit gevonden in dmesg waar ik m'n vraagtekens bij zet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Linux agpgart interface v0.100 (c) Dave Jones
agpgart: Detected an Intel i810 E Chipset.
agpgart: Maximum main memory to use for agp memory: 26M
agpgart: detected 4MB dedicated video ram.
agpgart: AGP aperture is 32M @ 0xe6000000
ACPI: PCI interrupt 0000:00:01.0[A] -> GSI 11 (level, low) -> IRQ 11
[drm] Initialized i810 1.4.0 20030605 on minor 0: Intel Corp. 82810E DC-133 CGC
[Chipset Graphics Controller]
ACPI: PCI interrupt 0000:00:01.0[A] -> GSI 11 (level, low) -> IRQ 11
Console: switching to colour frame buffer device 80x30
I810FB: fb0         : Intel(R) 810E Framebuffer Device v0.9.0
I810FB: Video RAM   : 4096K
I810FB: Monitor     : H: 29-30 KHz V: 60-60 Hz
I810FB: Mode        : 640x480-8bpp@60Hz

Ik heb toch echt in lilo.conf staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
# Normal VGA console
vga = normal
# VESA framebuffer console @ 1024x768x64k
# vga=791
# VESA framebuffer console @ 1024x768x32k
# vga=790
# VESA framebuffer console @ 1024x768x256
# vga=773
# VESA framebuffer console @ 800x600x64k
# vga=788
# VESA framebuffer console @ 800x600x32k
# vga=787
# VESA framebuffer console @ 800x600x256
# vga=771
# VESA framebuffer console @ 640x480x64k
# vga=785
# VESA framebuffer console @ 640x480x32k
# vga=784
# VESA framebuffer console @ 640x480x256
# vga=769
# ramdisk = 0     # paranoia setting
# End LILO global section

Twee dingen: zie ik nou dat ie ondanks lilo.conf in 640x480 wil starten?
En waarom zou dat niet werken? Hij vindt de juiste videochipset, die i810... en die kan prima 640x480 bij 60Hz natuurlijk.. dus dat zou ook niet moeten.

[ Voor 44% gewijzigd door Cyphax op 24-12-2004 23:17 ]

Verwijderd

Ik weet niet of het relevant is, maar wat jij op je scherm ziet heb ik ook last van gehad, met slackware current, 2.6.9-kernel en de laatste nvidia-drivers. Als ik opstartte en lilo ging naar framebuffer 1024x768 64k kleuren was alles ok, tot ik X startte en daarna weer terugging naar de console, dan kreeg ik ook ineens dat beeld. Dat heb ik opgelost door in lilo framebuffer 800x600 met 256 kleuren te kiezen. Dit is niet helemaal jouw probleem, maar misschien is er toch iets met de combi slackware, 2.6.9 en lilo?

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 01:41:
Ik weet niet of het relevant is, maar wat jij op je scherm ziet heb ik ook last van gehad, met slackware current, 2.6.9-kernel en de laatste nvidia-drivers. Als ik opstartte en lilo ging naar framebuffer 1024x768 64k kleuren was alles ok, tot ik X startte en daarna weer terugging naar de console, dan kreeg ik ook ineens dat beeld. Dat heb ik opgelost door in lilo framebuffer 800x600 met 256 kleuren te kiezen. Dit is niet helemaal jouw probleem, maar misschien is er toch iets met de combi slackware, 2.6.9 en lilo?
En als je vga=normal probeerde? Ging ie dan ook in framebuffer mode?

Verwijderd

Niet geprobeerd, weet ik dus niet helaas ...

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Topicstarter
Ik ben nog eens de opstart scripts nagelopen maar ik kan eigenlijk niets vinden dat hint naar framebuffer console. Iemand nog een idee misschien? Ik wil niet dat ie die framebuffer mode opstart.. tenzij het niet ligt aan die framebuffer.
Maar dit pik ik nog steeds uit dmesg:
code:
1
2
3
root@metis:/# dmesg |grep "frame"
Console: switching to colour frame buffer device 80x30
root@metis:/#

(sorry voor de schop)

[ Voor 5% gewijzigd door Cyphax op 13-01-2005 17:57 ]

• bolluserectus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04-2025
Als ik op mijn laptop een 2.6 compile, krijg ik mijn scherm niet boven de 640*480..
Als ik in lilo ook maar iets anders ingeef, krijg ik zwart beeld..
De machine draait wel normaal, alleen geen beeld.. ook geen X..

Nog een ander merkwaardig verschijnsel is dat bij de default 2.4(.24 dachtik) mijn touchpad en usb-mouse werkt en terwijl ik toch gewoon de juiste modules selecteer alleen mijn touchpad werkt..

Ik zou wel eens willen weten of er ergens een grafische .config generator bestaat..
Dan kan je met make oldconfig een juiste kernel bakken..
Want ik raak nog wel eens de weg kwijt :(

Actions speak louder than words

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Topicstarter
bolluserectus schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 12:23:
Ik zou wel eens willen weten of er ergens een grafische .config generator bestaat..
Dan kan je met make oldconfig een juiste kernel bakken..
Want ik raak nog wel eens de weg kwijt :(
'make menuconfig' (ncurses) of 'make xconfig' werken niet? Of wat bedoel je precies?

• bolluserectus
Ik bedoel dat ik het redelijk moeilijk vind om de juiste config te maken.
Met een generator kan je vaak makkelijk dingetjes klikken enzo..
Ik vind menuconfig nogal onoverzichtelijk.. vooral als je het niet zo vaak doet..

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Topicstarter
bolluserectus schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 13:23:
Ik bedoel dat ik het redelijk moeilijk vind om de juiste config te maken.
Met een generator kan je vaak makkelijk dingetjes klikken enzo..
Ik vind menuconfig nogal onoverzichtelijk.. vooral als je het niet zo vaak doet..
Ahh, zo.. ik doe er ook altijd even over hoor, een goede config proberen te maken.. er zijn vrij veel opties. Neem er gewoon een keer de tijd voor zou ik zeggen, de meeste opties zijn wel aardig gedocumenteerd. :)

Maar als ik zie hoe goed bijvoorbeeld Knoppix' hardware detectie werkt op een vrij normaal systeem, dan zou daar inderdaad deels een configuratie uit gemaakt kunnen worden met wat standaard opties.
Je kunt natuurlijk ook je kernel compilen zonder dat je iets meebakt in de kernel, en standaard alles als module compilen, en dat vervolgens laten autodetecten ofzo.. duurt langer. Kernel op maat is wat dat betreft wel het snelst (mits je het goed doet).

[ Voor 30% gewijzigd door Cyphax op 14-01-2005 13:31 ]

• bolluserectus
Ik heb een keer een kromme nek gekweekt door een heel weekend met mijn lappie in de weer te zijn, als ik iets probeer ga ik meestal door tot het werkt..
Ik ben bij de 35e lilo entry maar gestopt..
Heb er nu een kant en klare Mandrake opstaan..
Twas ook maar om te kloten.

Binnenkort heb ik weer wat tijd en ga nog eens een poging wagen..
Maar niemand kent een website waar je redelijk makkelijk een .config kunt genereren?

Ik ben namelijk helemaal fan van http://easyfwgen.morizot.net/gen/
Een iptables firewall generator..

Pagina: 1