ik ben aan het kijken wat een leuke makro lens zou zijn:
nu heeft sigma een mooie range:
50 mm 2.8 MACRO EX DG nieuw
105 mm 2.8 MACRO EX DG nieuw
150 mm 2.8 EX DG Macro HSM nieuw
180 mm F3,5 EX APO MACRO IF (HSM)
nu kwam ik er wel achter dat je met een makro heel snel weinig scherpte diepte hebt.
(op de nikon D70)
Volgens de DOFCalculator:
Met de 50 op de minimum instelafstand (19cm) en f22 0.96cm
Met de 105 op de minimum instelafstand (31cm) en f22 0.52cm
Met de 150 op de minimum instelafstand (38cm) en f22 0.35cm
met de 180 op de minimum instelafstand (46cm) en f22 0.36cm
(alle lenzen muv de 180 werken ook met f32)
Met de 50 dus de meeste scherptediepte maar ook de korste instelafstand wat ik wel erg jammer vind zeker voor instecten enz. Het zijn allemaal 1:1 lenzen dus als ik het goed heb maken ze allemaal "dezelfde" foto als je ze op de min instelafstand zet alleen de 50 met de meeste scherptediepte.
Kan iemand bevestigen dat ik dit zo goed heb bedacht voor ik ook echt iets ga kopen.
of heeft iemand nog andere tips mbt 1:1 lenzen met een redelijke scherpte diepte? of iets anders om meer scherptediepte te krijgen in makros.
ja ik weet een makro hoort niet teveel scherptediepte te hebben maar ik vind het in sommige gevallen wel heel erg mooi.
nu heeft sigma een mooie range:
50 mm 2.8 MACRO EX DG nieuw
105 mm 2.8 MACRO EX DG nieuw
150 mm 2.8 EX DG Macro HSM nieuw
180 mm F3,5 EX APO MACRO IF (HSM)
nu kwam ik er wel achter dat je met een makro heel snel weinig scherpte diepte hebt.
(op de nikon D70)
Volgens de DOFCalculator:
Met de 50 op de minimum instelafstand (19cm) en f22 0.96cm
Met de 105 op de minimum instelafstand (31cm) en f22 0.52cm
Met de 150 op de minimum instelafstand (38cm) en f22 0.35cm
met de 180 op de minimum instelafstand (46cm) en f22 0.36cm
(alle lenzen muv de 180 werken ook met f32)
Met de 50 dus de meeste scherptediepte maar ook de korste instelafstand wat ik wel erg jammer vind zeker voor instecten enz. Het zijn allemaal 1:1 lenzen dus als ik het goed heb maken ze allemaal "dezelfde" foto als je ze op de min instelafstand zet alleen de 50 met de meeste scherptediepte.
Kan iemand bevestigen dat ik dit zo goed heb bedacht voor ik ook echt iets ga kopen.
of heeft iemand nog andere tips mbt 1:1 lenzen met een redelijke scherpte diepte? of iets anders om meer scherptediepte te krijgen in makros.
ja ik weet een makro hoort niet teveel scherptediepte te hebben maar ik vind het in sommige gevallen wel heel erg mooi.