Functie/Algoritme om X/Y data om te zetten naar een tabel

Pagina: 1
Acties:

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-05 18:18
Ik zoek achter een functie of algoritme die X/Y data om kan zetten naar een table in HTML.

Het is eigenlijk een soort van 3d ruimte en bepaalde objecten bevinden zich op X en Y met een breedte van X+b en een hoogte van Y+h. Die waarden worden mij gegeven van een database.

Het probleem is dat er in de database van onder naar boven geteld wordt. Dus als X en Y gelijk zijn aan 1 dan bevind ik mij in de linkerbenedenhoek. De breedte en hoogte zijn variabel, de objecten kunnen overlappen. Nu wil ik dat visualiseren in een webbrowser (HTML). Het probleem is dat een <table> van bovenaan begint en dat <td> tags eigenlijk naast elkaar staan, terwijl mijn objecten van onder naar boven gericht staan. Ook zijn niet alle <td> tags gevuld (dus verschillende colspan en rowspans).

Kent iemand een of ander algoritme of werkende functies die mijn tabel kan (correct) opvullen zoals het is met de data die ik krijg (voor PHP)?

Waar het voor dient:

Ik heb een rek van onbekende grootte (met een bekende naam) en die is opgevuld met objecten met een bekende naam en plaats in het rek. Ik wil dit visualiseren. Later moeten er nog onderlinge verbindingen bijkomen en wil ik dit eventueel visualiseren in een soort van virtuele ruimte waar je dan kunt 'rondwandelen' en de status van die objecten nakijken. Als het object dus een bepaalde status heeft moet die ook een andere kleur krijgen etc. maar dat is voor de toekomst.

[ Voor 26% gewijzigd door Guru Evi op 23-12-2004 15:55 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 18:53

Bosmonster

*zucht*

Snap niet echt wat je bedoelt..

De taal noemen is ook wel handig ;)

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 06:45
In je topicstart geef je alleen informatie over 2D data. In dat geval kun je nog net met HTML en CSS de boel visualiseren (overlappende vormen zijn geen probleem, maar je kunt alleen rechthoeken 'tekenen'). Voor uitgebreidere visualisaties en mindere browserafhankelijkheid kun je waarschijnlijk beter een plaatje genereren (eventueel met een image map om mee te navigeren).

• Guru Evi
Het is inderdaad 2D. De bedoeling is dat ik snel wil kunnen zien als er een probleem is (met een bepaald object) dat dit gevisualiseerd wordt waar ik moet gaan kijken. Een 3d omgeving is voor later daar de rekken in mijn voorbeeld allemaal even diep zijn en op een vaste afstand staan. Het is echter de hoogte en breedte van een individueel rek die kan veranderen. Dus wat ik nodig heb is een soort image map maar omgezet naar naar HTML. Images zouden teveel bandbreedte nemen om die even te genereren en door te sturen (het gaat over enkele duizenden objecten, zo'n 100 per rek)

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 06:45
Dan zou ik zeggen, gebruik HTML en CSS om elementen op de juiste plek te zetten.

Verwijderd

Zijn absoluut gepositioneerde div's niet een oplossing? Dan kun je (ongeveer) dit doen:
HTML:
1
<div style="position:absolute; bottom: {XPOS}px; left: {YPOS}px">Rek</div>

Ik heb ooit zoiets gedaan om een opgeslagen route te visualiseren. Hierbij werkte ik ook met een variabele X, Y waarde per route. Ik liep alle punten langs die in de route vielen en onthield de hoogste (en de laagste) waarde. Zo kon ik eenvoudig schalen naar een gewenste grootte (Maximale X gedeeld door de gewenste grootte in pixels = een factor waardoor ik elke X waarde kon delen ).
Deze was toen eenvoudig te positioneren met bovenstaande regel.

• Guru Evi
@Soultaker: Dat is mijn vraag, hoe doe ik dat precies.

Dus eigenlijk is het probleem in HTML dat er per lijn van cellen een <tr> gebruikt wordt en elke cel een <td>. Dus ik zou moeten een functie hebben die op de juiste plaatsen mijn <td's> opvult met een bepaalde code (maakt niet uit wat) en dus mijn objecten uit elkaar haalt en weet waar precies op welke plaats een deel van het object te zetten. Sommige cellen zijn ook gewoon leeg, andere nemen meerdere plaatsen in naast of boven elkaar.

@Cyberneer: Dat ziet er inderdaad uit wat ik ongeveer wil. Bedankt voor de tip.

[ Voor 17% gewijzigd door Guru Evi op 24-12-2004 08:44 ]

Pagina: 1