CPU Fan stuk?

Pagina: 1
Acties:
  • 39 views sinds 30-01-2008

• pim_rs
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-08 14:33

pim_rs

Stars and Stripes

Topicstarter
Ik heb gister wat onderdelen gehaald voor een nieuwe PC namelijk:

Asus K8V SE Deluxe
AMD Athlon 64 3000+
512MB 400mhz geheugen
connect3d 9200 SE 64mb
en SATA 200GB maxtor
Chieftec kast + voeding 300W
Als ik de pc aan zet komt er na de checks CPU Error te staan en dan press F1 to continue

Als ik in de BIOS kijk draait de fan ook maar op ongeveer 1700RPM en de kleur is rood

verder ben ik nog niet gekomen, want ik ben nog aan het klooien hoe ik windows op die sata schijf moet zetten

het stekkertje van de cpu cooler zit op het moederbord bij CPU FAN Connector
de cooler is een standaard? cooler die ik bij de proc kreeg, en op het molentje staat coolermaster

verder is het BIOS gewoon op default instellingen geen q fan of cool en quiet ofzo, kweet niet precies hoe het heet, ben nu niet thuis namelijk :Y)

iemand enig idee hoe ik de rpm hoger moet krijgen of die error eruit, idle wordt de proc ook al iets van 40 graden enkel in de bios

tia pim_rs

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-08 13:33

wvdburgt

MacOS all the way baby!

de bios denkt dat ie te langzaam draait. dit heb ik ook met de voeding fan. misschien qfan uitzetten dat helpt misschien. anders half on all errors uit zetten.( waar weet ik zo gauw niet)

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl https://bestroadtrips.nl

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 21:17

NNF

Coolermaster is geen standaard boxed fan. Het kan goed dat die Coolermaster minder rpm doet dan een boxed cooler en dat je computer daarom die error geeft.

• pim_rs

pim_rs

Stars and Stripes

Topicstarter
zou het niet kunnen zijn dat ie op half voltage draait ofzo,

misschien zit er ergens een breuk in een draadje?

• Willem Haanstra
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-08 16:58
Als ik me niet vergis heet de koeler CoolerMaster KK8-7I52A en draait hij op 4500 RPM.

deze koeler is het toch?

http://www.coolermaster.c...e=+KK8-7I52A+CPU%20Cooler

Probeer er achter te komen of de fan ook daadwerkelijk op 1700 RPM draait. Je kunt het verschil tussen eentje die veel harder draait wel horen als je heel voorzichtig en lichtjes (Pas op, je kan je lelijk snijden met sommige koelers en je kan de koeler beschadigen) een vinger over de draaiende bladen haalt. Je hoort dan aan het geluid wat er af komt of hij harder of zachter draait dan een andere koeler waarvan je de snelheid wel weet. Als je een andere koeler beschikbaar hebt kun je dit proberen.

Je kunt ook proberen om het stekkertje van de ventilator in een andere FAN uitgang op het moederbord te zetten.

En voor het installeren met een SATA schijf moet je op een bepaalde knop drukken aan het allereerste begin van de windows xp setup. Er staat dan bij het blauwe scherm even in beeld: "press F6 to install RAID or 3rd party driver" Je kunt daarna zelf de drivers instaleren met een floppy of cdrom.

• pim_rs

pim_rs

Stars and Stripes

Topicstarter
Oke, ik heb nog eens even op het doosje gekeken, en het is de DK8-8I32A-0L

http://www.coolermaster.c...=DK8-8I32A-0LCPU%20Cooler

volgens de site draait deze op 2000 ± 10% rpm

Ik heb deze fan op de 3 verschillende fan aanlsuitingen geprobeerd en allemaal even hard

ook heb ik een andere fan geprobeerd, deze draait wel gewoon 4000rpm

het ligt dus aan de cooler, is het aan te raden een andere te kopen?
aangezien het een gewone 80mm fan is kan ik er gewoon een andere opschroeven?

en met de sata drivers, ik heb geprobeerd op f6 te drukken tijdens de install, maar hier reageert de pc gewoon niet op en gaat vrolijk verder totdat deze op een zwart scherm vastloopt
er zit een gewoon ps2 keyboard aan?

tia, pim_rs :Y)

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 03:46

Mentalist

[avdD]

NNF schreef op donderdag 23 december 2004 @ 12:10:
Coolermaster is geen standaard boxed fan. Het kan goed dat die Coolermaster minder rpm doet dan een boxed cooler en dat je computer daarom die error geeft.
Sorry hoor, maar dit is echt onzin :). Je moederbord kan niet ruiken wat voor koeler je gebruikt en gaat je écht niet vertellen dat je alleen de boxed koeler mag gebruiken 8)7.
pim_rs schreef op zondag 26 december 2004 @ 01:29:
ook heb ik een andere fan geprobeerd, deze draait wel gewoon 4000rpm

het ligt dus aan de cooler, is het aan te raden een andere te kopen?
aangezien het een gewone 80mm fan is kan ik er gewoon een andere opschroeven?
Als de koeler je CPU koel genoeg kan houden stressed zie ik geen reden waarom je een andere koeler zou kopen?

Dat Asus er lol in heeft iedere fan die niet een bepaald aantal rpm kan halen rood weer te geven zegt niks, zoiets heb ik hier naast me ook staan (Asus TUV4X, P3 733, Spire Whisperrock 3 koelblok+Arctic cooling 80mm tempcontrol fan). Die fan gaat dus onder de 1500rpm wat dus rood is weergegeven in het BIOS (limit voor rood is daar 1700 of 1800rpm). De CPU is echter koel zat, dat ie toekan met een trage fan is helemaal geen probleem, al wil Asus anders doen vermoeden ;).

Terugkomende op je probleem. "CPU Error" heeft hoogstwaarschijnlijk niets te maken met je fan. Als dit het wel is moet je monitoring voor je CPU fan gewoon uitzetten, "halt on" op "no errors" zetten, en/of je CPU fan aan een molex hangen met verloopstekkertje. Je kan zelfs het gele draadje uit de fanstekker halen en isoleren en ergens los hangen, ben je ook van de rpm meting af.

CPU Error heeft echter eerder te maken met een fout ingestelde FSB (HT-bus). Hoe die nu in je bios staat weet ik niet, maar forceer deze op de juiste instelling en probeer het nog eens :).
tia, pim_rs :Y)
Overigens doen tweakers elkaar permanent de groeten, apart groeten hoeft dus niet ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Mentalist op 26-12-2004 05:09 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• pim_rs

pim_rs

Stars and Stripes

Topicstarter
oke bedankt, ik weet dus nu in ieder geval dat de fan gewoon goed is

maar als ik nou op F6 druk tijdens de install wanneer windows hier de gelegenheid toe geeft, reageert die niet en gaat ie vrolijk verder totdat ie geen vaste schrijf kan vinden

wat moet ik hiermee?

• pim_rs

pim_rs

Stars and Stripes

Topicstarter
ik heb geprobeerd op te starten met een win98 floppy, de sata schijf gepartitioneerd en geformateerd, toen e:/i386/winnt gestart, hij kopierder de bestanden wel maar toen die reboote gebeurde er niets

het lijkt dus of ie niet boot vanaf de schijf

en f6 doet het nog steeds niet

Verwijderd

http://www.asus.com.tw/su...k8v_se_deluxe.pdf~zaqwedclink naar handleiding engels in pdf.
Heb je twee of een sata disk? Ik heb wel eens gehoord/meegemaakt dat sommige mb's alleen met twee sata werken als raid en dus niet kan werken met 1 schijf.
Moeilijk verhaal die handleiding maar ik adviseer je toch om even hoofdstuk 5.6 door te lezen begint op pagina 123.
Als het goed is komt bij het booten het sata raid bios scherm te voorschijn. Dan druk je op ctrl-f en kan je met fastbuild de raid instellen.
Succes!

• pim_rs

pim_rs

Stars and Stripes

Topicstarter
het is maar 1 schijf, dan heb ik toch helemaal niets met raid te maken?

als ik op tab druk om een array aan te maken kan ik niets doen, waarschijnlijk omdat er maar 1 schijf in hangt.

op f6 drukken werkt ook niet, dus ik kan gewoon niet eens windows installeren

ik heb al wel met een win98 floppy met fdisk de disc gepartitioneerd en met format de schijf geformat

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Lees je handleiding er eens goed op na. Aangesloten op de Promisecontroller MOET je ALTIJD een RAID array aanmaken anders werkt de schijf nl. niet. Uiteraard moet je in het BIOS wel de controller op enabled zetten.

Verder niets van de waarden aantrekken in het BIOS. Die zie je toch alleen als je... in het BIOS kijkt. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Guardian Angel op 28-12-2004 19:30 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

halt on=no errors

:)

• pim_rs

pim_rs

Stars and Stripes

Topicstarter
de disc is aangesloten op de via controller

maar dan nog, waarom reageert die windows installer niet als ik op f6 druk

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wellicht omdat je toetsenbord niet werkt? 8)7

Maar dit gaat offtopic. Het gaat nu om een Windows-related probleem (of heel misschien toch toetsenbord-related :X ), kijk dus rond in Windows Operating Systems en start er eventueel een topic nadat je de stickies aldaar hebt doorgenomen :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.