Toon posts:

[Sony Cybershot p73] Onscherp zonder flits!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goeiemorgen,

Ik heb sinds gisteren mijn Sony Cybershot P73 4.1 binnen gekregen.
Vanmorgen ben ik even bij ons achter het bos in gegaan om een paar foto's te maken.

Ik had het gevoel dat ze allemaal wel scherp zouden zijn totdat ik thuis kwam en de foto's ging bekijken. Er was een duidelijk verschil tussen het gebruik van de 'flits' en 'geen flits'.

Hier een voorbeeld waar je het duidelijk kan zien:
Zonder flits
Met flits

En dan nog 2 foto's:
Wel redelijk scherp zonder flits
Onscherp zonder flits

Er zullen hier vast wel mensen zijn die me hier mee kunnen helpen, als ik de manual door lees word het niet echt duidelijker.

Dus een beetje help zou leuk zijn :)

Alvast bedankt!

Gijs.

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-12-2025

Dexter

d((o_o))b

Het is geen probleem van te lange sluitertijd?

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

Verwijderd

Topicstarter
Auw zo'n antwoord doet pijn.
Sluitertijd heb ik me nog helemaal niet mee bezig gehouden. :/
Ik zal het even nalezen.

Bedankt :)

Verwijderd

Bij mijn sony cam (DSC-L1) komt er in het scherm een 'handje' te staan als er een grote kans is dat een foto bewogen wordt. Vooral als er ingezoomd wordt met het matige winter(avond)licht is dat snel het geval. Sowieso is het de moeite waard om even te oefenen op het stil houden van de camera; veel mensen bewegen 'm naar beneden bij het indrukken van de afdrukknop... :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat handje heb ik hier ook, en dat valt nog best wel mee dat hij elke keer in het schermpje komt te staan

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Even lekker lezen dan en we zien wel of het het probleem was. Enneh...geeft niks, ik fotografeer al zo'n 13 jaar, maar ook ik maak nog wel eens foutjes waarvan ik denk...ouch. Had het laatst ook met mijn nieuwe 20d in het donker. Netjes op hoge ISO gezet, was ik alleen iets te enthousiast aan het wieltje van de belichtingen gaan draaien waardoor ze allemaal onderbelicht werden (zagen er op display overigens wel ok uit, maar dat komt omdat dat ook licht geeft). Maar dat zijn gelukkig wel once in a lifetime foutjes ;)

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

Verwijderd

Topicstarter
Eigenlijk ben ik niet zo bekend met de sluitertijd en diafragma waarde.

Zou iemand me hier even een klein beetje kunnen uitleggen hoe of wat?

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Sluitertijd is de tijd die de sensor/film belicht wordt. De tijd dat de sluiter geopend is om het zo maar te zeggen. Met een hele korte sluitertijd krijg je relatief weinig licht binnen, met een lange sluitertijd meer licht. In een donkere omgeving wil je dus graag vaak wat meer licht (langere sluitertijd), in een felle zon wil je juist een kortere sluitertijd omdat anders je foto overbelicht wordt. (teveel licht=overbelichting, te weinig licht=onderbelichting)

Diafragma is van belang bij de scherptediepte, zeg maar het bereik van je scene dat scherp op de foto staat. Hoe groter de diafragmawaarde hoe groter de scherptediepte en hoe kleiner ...etc. Dus als je een portret maakt met een onscherpe achtergrond heb je een kleine diafragmawaarde nodig. Een landschap heeft juist vaak een grote scherptediepte en dus grote diafragmawaarde.

Dat is het heeeeel kort door de bocht in a nutshell.

Sluitertijd voor fotograferen uit de hand kun je meestal (als je geen trillende handen hebt) tot 1/50ste seconde (hoewel ik persoonlijk ook makkelijk 1/20ste haal door veel oefenen). En veel cam's geven bij een sluitertijd langer dan 1/50ste seconde aan dat risico op bewegingsonscherpte kan ontstaan (het handje op je scherm bijvoorbeeld). Flitsen (meer licht op de sensor) voorkomt dat een stukje zodat je in donkere omstandigheden toch met een korte sluitertijd (vaak 1/60ste) kunt werken en een scherpe foto krijgt.

[ Voor 41% gewijzigd door Dexter op 23-12-2004 12:41 ]

• devvy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-01 20:55
Sluitertijd is heel eenvoudig de tijd die de sensor wordt belicht. Mijn camera (een P72) ziet het liefst een sluiter van 1/40 als je niet inzoomt. Sluitertijden daaronder geven een klauwtje in het LCD scherm. F2.8 is de standaard diafragmawaarde als je niet inzoomt. Als je wel inzoomt, heb je een snellere sluitertijd nodig omdat de beweging van de camera versterkt wordt. Bij 3x zoom zit je al snel op de 1/100.

Stel, je loopt in het bos en op ISO 100, en je zoomt niet in - dus F2.8 - en je krijgt een handje in je LCD te zien, omdat de gekozen sluitertijd bijv. 1/30 is. Dan zet je hem in eerste instantie op ISO 200. Dat geeft onmiddelijk een snellere sluiter.

Het dramatische met het simpele spul zoals de Pxx serie is dat de lens veel meer licht nodig heeft als je inzoomt. Bij de P73 heb je nog maar een F van 5.2 als je volledig inzoomt. Dat is bijna twee keer zoveel als wanneer je niet inzoomt. De regel is, dat het verschil in F getallen gelijk staat aan de kwadratische afname van het licht. Dus, als je op 5.2 zit, dan heb je 2.4*2=4.8 keer zo weinig licht als wanneer je niet inzoomt. Dit betekent dat je camera een veel langere sluitertijd zal kiezen als je helemaal inzoomt. In donkere omgevingen dus uitkijken met inzoomen.

Flitsen is een apart verhaal. Voor natuurstuff zo min mogelijk doen. Het rare met mijn P72 is (en dat zal met de P73 ook wel zo zijn) dat de cam ongeacht het inzoomen en dus ongeacht het F getal altijd op 1/40 sluiter gaat zitten.

[ Voor 1% gewijzigd door devvy op 23-12-2004 12:38 . Reden: berekening verduidelijkt ]

https://photune.blogspot.com/

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

http://www.imaging-resource.com voor wat basis fotografie lessen en termen, en dan gauw weer experimenteren met je camera :)

Alors.

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Zie ook de FAQ van dit subforum: Technische FAQ Fotografie

Staat ook heel erg veel nuttige en heldere info in!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt lui :)

Nog een uurtje testen buiten, en dan is het bijna weer donker :'(

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Da's het mooie van fotograferen...dat kun je ook prima binnen doen :) Lekker doorgaan met oefenen zou ik zeggen. Foto's met minder licht maken moet je immers ook oefenen.

Verwijderd

Topicstarter
Hm, Ik heb nu: 200 F2.8.. En daarmee heb ik de volgende foto's gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v335/gijskwak/DSC00079.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v335/gijskwak/DSC00084.jpg

De zon is verder heel scherp (volgens mij :)), maar de 'close up' is weer blurry.. :S

(de foto's worden trouwens automatisch van grote verandert door photobucket.com..)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2004 15:55 ]

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Zit er niet ook een MACRO functie op je cam? (even lekker boekje doorlezen), Want bij zulke close-ups moet je vaak even macro-functie (tulp-symbooltje bij CANON) inschakelen.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, de komende paar uur post ik hier niet meer :P .. ik moet nog beetje meer lezen heb ik door :)

Bedankt Dexter en de rest voor de hulp zo ver! _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2004 16:02 ]

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:16
Kun je de exif informatie van de tweede foto eens geven? Volgens mij werk je namelijk toch met een erg lange sluitertijd. Het ziet er bewogen uit. Ook zonder de macro-stand zou je zo'n foto moeten kunnen maken. :)

-

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Grappig, dat was mijn gevoel toen ik die foto zag ook...Maar omdat ie zelf schrijft dat het met 1/200ste is...Ben ook wel benieuwd eigenlijk

Verwijderd

Topicstarter
SysRq schreef op donderdag 23 december 2004 @ 16:22:
Kun je de exif informatie van de tweede foto eens geven? Volgens mij werk je namelijk toch met een erg lange sluitertijd. Het ziet er bewogen uit. Ook zonder de macro-stand zou je zo'n foto moeten kunnen maken. :)
200 F2.8

:?

• SysRq
Ow, sorry overheengelezen. :)

Het is niet toevallig ISO 200 hé? Dus echt 1/200sec.
/edit: Als je geen ISO 200 bedoelt, welke ISO waarde is het dan?

[ Voor 14% gewijzigd door SysRq op 23-12-2004 16:49 ]

-

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-02 15:53

Acid_Burn

uhuh

Volgens EXIF is de 1e van de omgevallen boom zonder flits op 1/8e seconde ISO200.. beetje langzaam, dus bewegingsonscherpte. 2e foto is ook 1/8e @ ISO100

Die van de tafel met objecten is 1/13 bij ISO100.. ook erg lang. Dus ook bewegingsonscherpte mijns inziens.

[ Voor 10% gewijzigd door Acid_Burn op 23-12-2004 17:39 ]

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• SysRq
Acid_Burn schreef op donderdag 23 december 2004 @ 17:37:
Die van de tafel met objecten is 1/13 bij ISO100.. ook erg lang. Dus ook bewegingsonscherpte mijns inziens.
Je hebt gelijk :P Ik wist niet dat de foto nog de EXIF informatie had.

En inderdaad, met een sluitertijd van 1/13 sec krijg je zeker bewegingsonscherpte. (Zonder statief natuurlijk ;) )

-

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Als je een mini-statiefje op je camera monteert en die als (extra) handvat gebruikt wordt je greep stabieler.
Zelf kan ik op die manier tot op 1/30 sec een scherpe foto krijgen met mijn Nikon coolpix 2200.

Die statiefjes met buigzame pootjes kosten zo'n 5 euro, dus... Een buil zul je je er niet aan vallen!

Verwijderd

Topicstarter
statief zat ik nou ook aan te denken ja :)

even wat anders, er staat in mijn display als ik de sluitertijd en diafragmawaarde aanpas ook nog een andere waarde: -1.7EV (en die verandert telkens) .. waar is dit voor? de hoeveelheid licht?

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Klinkt als belichtingscompensatie. De mate waarin de hoeveelheid licht gecorrigeerd wordt door middel van over- of onderbelichting. Ik denk (maar dat weet ik echt niet zeker) dat als je bepaalde waarden (diafragma/sluitertijd instelt) dat de cam dan zal aangeven dat ie de boel (in dit geval zal onderbelichten om toch een correct belichte plaat te krijgen.

[ Voor 47% gewijzigd door Dexter op 24-12-2004 11:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Klinkt logisch :)

Whoehoe er komen steeds meer scherpe foto's uit m'n camera!

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v335/gijskwak/DSC00100.jpg

Klein vraagje nog, ik gebruik nu photobucket.com om me foto's online te zetten, is er een beter alternatief? want deze site past de grote van de foto's automatisch aan als ze grote dan 250kb zijn :?

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Foto's online zetten groter dan 250kb om even snel te bekijken moet je sowieso niet willen denk ik (want dan zijn mensen lang bezig om ze in te laden). Dus voor jezelf lekker groot houden en voor ons als viewers lekker op Photobucket plaatsen...(en anders even zoeken hier op GoT, zijn al meer topics over geweest)

En leuk om te zien dat je (mede door dit topic) al een heel stuk wijzer bent geworden en dat de plaatjes er (in ieder geval in scherpte) op vooruit gaan! Hef fun ermee!

• devvy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-01 20:55
Verwijderd schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 11:39:
statief zat ik nou ook aan te denken ja :)

even wat anders, er staat in mijn display als ik de sluitertijd en diafragmawaarde aanpas ook nog een andere waarde: -1.7EV (en die verandert telkens) .. waar is dit voor? de hoeveelheid licht?
Op het moment dat je zelf de sluitertijd en het diafragma gaat aanpassen, is de EV waarde die wordt getoond de afwijking ten opzichte van de automatische instelling die de camera zelf zou hebben gekozen. De -1.7EV betekent dus dat jouw instelling een veel donkerder foto oplevert dan wanneer je de camera z'n gang zou hebben laten gaan.

https://photune.blogspot.com/

Pagina: 1