Toon posts:

[XP] 1 user account met beperkte rechten

Pagina: 1
Acties:
  • 59 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

Ik wil op een laptop naast het administrator account 1 user account maken met beperkte rechten. Standaard zit administrator er al op en als je dan nog een user account er bij maakt is deze ook automatisch beheerder van de computer en als je dan als administrator inlogt kan je dit niet terug zetten naar een account met beperkte rechten. Is er een manier om dit toch voor elkaar te krijgen?

Verwijderd

Als je XP Home Edition hebt kun je als het goed is gewoon een account met beperkte rechten aanmaken, alleen kun je er dan niets specifieks aan veranderen.

Wil je dat toch doen heb je wel XP Pro nodig.

• mickjuh
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-04 15:38

mickjuh

Good news everyone!

Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2004 @ 09:41:
Als je XP Home Edition hebt kun je als het goed is gewoon een account met beperkte rechten aanmaken, alleen kun je er dan niets specifieks aan veranderen.

Dat is volgens mij niet wat hij bedoeld. Je hebt een administrator account die niet zichtbaar word als je users aan gaat maken. Wat je kan doen is een administrator aanmaken en een beperkte rechten account. Alleen wil je zeker dat administrator account niet tussen die lijst hebben staan, ofwel?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2004 @ 09:41:

Ik maak gebruik van windows xp pro.. maar vind het onzin om twee accounts aan te moeten maken waarvan je er dan een met beperkte rechten kan maken

Verwijderd

Topicstarter
mickjuh schreef op donderdag 23 december 2004 @ 09:44:
[...]

Dat is volgens mij niet wat hij bedoeld. Je hebt een administrator account die niet zichtbaar word als je users aan gaat maken. Wat je kan doen is een administrator aanmaken en een beperkte rechten account. Alleen wil je zeker dat administrator account niet tussen die lijst hebben staan, ofwel?
Klopt. Anders moet je naast je standaard administrator account nog twee accounts aanmaken waarvan je er inderdaad daar wel een met beperkte rechten kan maken maar ik wil niet dat ze bij het opstarten nog een account moeten kiezen

• mickjuh
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-04 15:38

mickjuh

Good news everyone!

Als je via de veilige modus inlogd op je administrator account, kun je dan geen accounts aanmaken? Volgens mij wel, en kijk dan direct of je hem alleen beperkte rechten kan geven.

Verwijderd

Topicstarter
mickjuh schreef op donderdag 23 december 2004 @ 09:47:
Als je via de veilige modus inlogd op je administrator account, kun je dan geen accounts aanmaken? Volgens mij wel, en kijk dan direct of je hem alleen beperkte rechten kan geven.
Wat de situatie nu is dat er naast het administrator account al een user account is. Daarvan wil ik de rechten terug zetten. Ik za het zo even in veilige modus proberen maar in normale modus werkt dit niet

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-04 09:14
Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2004 @ 09:46:
[...]

Klopt. Anders moet je naast je standaard administrator account nog twee accounts aanmaken waarvan je er inderdaad daar wel een met beperkte rechten kan maken maar ik wil niet dat ze bij het opstarten nog een account moeten kiezen
Dat is ook op te lossen met TweakUI, bij "logon as default" (oid) Dan boot hij meteen door naar de goede account, en ook passwords zijn in te stellen indien nodig. Je kan daar trouwens ook instellen welke accounts er op het login scherm verschijnen, als je op ctrl+alt+del drukt kun je uit een ander menuutje wel weer de andere accounts selecteren als ik het goed heb. Zo kunnen zij weinig (niks met de juist passwords :*)) en kun jij mooi administreren.

• Arnaud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-02 22:22
Of "ouderwets" via een command-prompt:
code:
1
%windir%\system32\net.exe user JOUWNAAM JOUWWACHTWOORD /add /fullname:"EVENTUEEL JE HELE NAAM" /comment:"Account for daily use with limited use" /passwordchg:no

[ Voor 13% gewijzigd door Arnaud op 23-12-2004 09:57 . Reden: code-tags toegevoegd ]

Verwijderd

Topicstarter
Arnaud schreef op donderdag 23 december 2004 @ 09:57:
Of "ouderwets" via een command-prompt:
code:
1
%windir%\system32\net.exe user JOUWNAAM JOUWWACHTWOORD /add /fullname:"EVENTUEEL JE HELE NAAM" /comment:"Account for daily use with limited use" /passwordchg:no
Dat werkt alleen als je een nieuw account wilt maken.. ik wil hem wijzigen

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2004 @ 09:44:
[...]

Ik maak gebruik van windows xp pro.. maar vind het onzin om twee accounts aan te moeten maken waarvan je er dan een met beperkte rechten kan maken
2 admins is zeker geen onnodige luxe. als er met je normale beheerder account (dus niet administrator) iets aan de hand is, ben je blij dat je nog een administrator account hebt.

• Mr_Blobby
  • Laatst online: 24-04 21:59
code:
1
net localgroup Administrators /Delete user

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Verwijderd

Dat account naast het admin account kun je wijzigen bij run-> lusrmgr.msc
Hier kun je het account aanklikken en lid maken van users. Verwijder wel het lidmaatschap van de administators anders lost het niets op.

Hierna zou het moeten werken

s6

• Arnaud
  • Laatst online: 28-02 22:22
Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2004 @ 10:04:
[...]

Dat werkt alleen als je een nieuw account wilt maken.. ik wil hem wijzigen
code:
1
2
%windir%\system32\net.exe localgroup Administrators JOUWNAAM /delete
%windir%\system32\net.exe localgroup Users JOUWNAAM /add

of als Users iets te beperkt is
code:
1
2
%windir%\system32\net.exe localgroup Administrators JOUWNAAM /delete
%windir%\system32\net.exe localgroup "Power Users" JOUWNAAM /add

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Dit is door een klein beetje zelf proberen ook wel te vinden. Via de control userpasswords tool zal dit waarschijnlijk niet lukken. Deze vereist dat er een een adminaccount in het loginscherm staat.

Maar met de door JohnnyBr genoemde lusrmgr.msc kan dit zonder problemen uitvoeren. Lees Windows Operating Systems - Policy nog even goed door over wat we hier verwachten op het forum, alvorens je een topic start :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.