[22" CRT] Horizontale lijntjes en storing op speakers?

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Phyrex
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
Hallo, ik heb gister een 22 inch CRT beeldscherm gekocht (Phillips). Was 500 wat mij niet te duur lijkt.
(TFT heb ik niet echt nodig want ik heb de ruimte toch wel naar achteren. :))

Anyhoo, toen ik thuiskwam en het beeldscherm probeerde vielen me helaas 2 dingen tegen:

- Er lopen 2 hele dunne lijntjes horizontaal over m’n beeldscherm. Op zo’n 25 en 75% verticaal gezien. Je ziet ze normaal niet maar wel best duidelijk op een witte achtergrond.
Ik heb wel gezocht en dit blijkt normaal te zijn voor grote beeldschermen maar nu heb ik de volgende vragen:
1) Is dit bij *alle* 22 inch beeldschermen zo? Zoja: zijn ze al weg bij 21 inch misschien? Of is het gewoon een speciale techniek en zijn er wel 22 inch CRT schermen zonder die lijntjes?

- Met die lijntjes kan ik nog wel leven (Oh de drama :D) maar er is nog een probleem:
De monitor veroorzaakt ruis in mijn boxjes! :/ Ik vermoed het magnetische veld maar 2 andere boxen hebben niet de ruis (waaronder goedkope aldi boxjes van de laatste aanbieding(niet mijn PC btw)).
Wat vreemd is dat als ik de afstand vergroot de ruis niet minder wordt ofzo..
2) Weet iemand wat nou precies het probleem is?

3) En als ik nieuwe boxjes koop, moet ik dan ook opletten op speciale boxen (met betere magnetische protectie)?

Meer (relevante) informatie over dit onderwerp wordt erg gewaardeerd. :)

Alvast bedankt!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

tja, die draden zie je nu eenmaal op trinitron schermen. Doe je niets aan (zelfs mijn oude 20" Sony heeft die dingen en dat geval is nu bijna 8 jaar oud). Enb mijn 22"iiyama heeft het nog duidelijker, maar na een paar dagen vallen ze niet eens meer op. Misschien als je ergens een model vissekom kan vinden dat je die draden niet ziet (maar goed, dat kijkt alsnog erg brak :P).

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:09
Phyrex schreef op donderdag 23 december 2004 @ 00:33:
Hallo, ik heb gister een 22 inch CRT beeldscherm gekocht (Phillips). Was 500 wat mij niet te duur lijkt.
(TFT heb ik niet echt nodig want ik heb de ruimte toch wel naar achteren. :))

Anyhoo, toen ik thuiskwam en het beeldscherm probeerde vielen me helaas 2 dingen tegen:

- Er lopen 2 hele dunne lijntjes horizontaal over m’n beeldscherm. Op zo’n 25 en 75% verticaal gezien. Je ziet ze normaal niet maar wel best duidelijk op een witte achtergrond.
Ik heb wel gezocht en dit blijkt normaal te zijn voor grote beeldschermen maar nu heb ik de volgende vragen:
1) Is dit bij *alle* 22 inch beeldschermen zo? Zoja: zijn ze al weg bij 21 inch misschien? Of is het gewoon een speciale techniek en zijn er wel 22 inch CRT schermen zonder die lijntjes?

- Met die lijntjes kan ik nog wel leven (Oh de drama :D) maar er is nog een probleem:
De monitor veroorzaakt ruis in mijn boxjes! :/ Ik vermoed het magnetische veld maar 2 andere boxen hebben niet de ruis (waaronder goedkope aldi boxjes van de laatste aanbieding(niet mijn PC btw)).
Wat vreemd is dat als ik de afstand vergroot de ruis niet minder wordt ofzo..
2) Weet iemand wat nou precies het probleem is?

3) En als ik nieuwe boxjes koop, moet ik dan ook opletten op speciale boxen (met betere magnetische protectie)?

Meer (relevante) informatie over dit onderwerp wordt erg gewaardeerd. :)

Alvast bedankt!
Magnetisch afgeschermde boxen moet je dan kopen. Volgens mij heeft Sony trinitron beeldbuisen als enige geen lijntjes, deze worden helaas niet meer gemaakt.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Die lijntjes heb bij bijna alle platte beeldschermen, sommige bolle schermen hebben het ook. Op den duur erger je je er niet meer aan. Het valt tijdens games en films iig niet op.
500€ is wel een redelijke prijs. Je monitor is blijkbaar niet erg goed magnetisch afgeschermd. Verplaats de bokjes wat gewoon als dat kan.

[ Voor 12% gewijzigd door ToFast op 23-12-2004 00:44 ]

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-05 17:35
1). Mijn IIYAMA HM703UT Pro413 (17") heeft die lijntjes ook.. constructiestrepen heten ze geloof ik. En geloof me: ik heb me er de eerste week dood aan geërgerd, maar daarna heb ik er nooit meer last van gehad ;)

2). Toch echt dat je speakers niet magnetisch afgeschermd zijn lijkt me. Wat voor speakers zijn het?

3). Altijd opletten of ze magnetisch afgeschermd zijn ja.. maar de meeste non-budget speakers hebben dat tegenwoordig wel. (Ik neem aan dat je de speakers van je hifi-set bedoelt?)

Leave only footprints, take only memories

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ToFast schreef op donderdag 23 december 2004 @ 00:38:
Die lijntjes heb je geloof ik alleen bij platte beeldschermen, je beeld is dus niet bol. Op den duur erger je je er niet meer aan. Het valt tijdens games en films iig niet op.
500€ is wel een redelijke prijs. Je monitor is blijkbaar niet erg goed magnetisch afgeschermd. Verplaats de bokjes wat gewoon als dat kan.
Mijn sony multiscan 300sf is anders nog redelijk bol en heeft wel van die spanningsdraden. Nu heb ik hier niet meer vergelijkings materiaal staan, maar je uitspraak is niet helemaal waar.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Die lijntjes zijn gewoon in principe aanwezig bij Trinitron (Sony naam) en Diamondtron (oa IIyama naam) schermen. Dit heeft niets met de glasplaat te maken, maar met het raster/masker dat erachter zit. :Y)

{signature}

• SanderTje!
  • Niet online
Ja, het raster mag je blij mee zijn, houd je beeld mooi strak! :)

Ik heb ook 2 lijntjes, dacht dat ik er erg last van zou hebben i.v.m. met bepaald precisiewerk. Maar ze vallen niet op. Pas bij zo'n topic als dit realiseer ik me weer dat er op m'n scherm, een Philips 107P4 ook lijntjes zitten. :)

i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080

• Phyrex
Bedankt voor de replys allemaal.

Mijn beeldscherm is idd 100% plat. (Phillips Brilliance 202p4)
Er zijn dus helemaal niet grote CRT beeldschermen zonder die lijntjes?
Ik geloof graag dat ik me er niks meer van aantrek over een weekje ofzo maar toch... 'K vind dat een beeldscherm puur moet zijn. :P

Anyway,
Ik heb op dit moment die boksjes al redelijk lang (5 jaar ofzo) dus ik denk dat het magnetische probleem voornamelijk hieraan ligt. (Zoals eerder gezegd: 2 andere boksjes die ik snel geprobeerd heb hadden geen ruis)
Het gaat om een simpel 2.1 systeem en ben ook van plan weer hetzelfde aan te schaffen.
Moet ik nou ook opletten of ze *extra* zijn afgeschermd of is normaal al goed genoeg? :)

Heeft iemand misschien nog een goede suggestie voor een leuk 2.1 box setje trouwens? :D

Thx

• SanderTje!
  • Niet online
Phyrex schreef op donderdag 23 december 2004 @ 00:55:

Heeft iemand misschien nog een goede suggestie voor een leuk 2.1 box setje trouwens? :D

Thx
Ik denk dat je toch echt met een beetje zoeken wel een leuk 2.1 setje kunt vinden :)

Overigens is het lezen van de GoT-faq ook een keer handig om te doen, zo had je dan misschien een betere topictitel kunnen kiezen, en had je waarschijnlijk zelfs een antwoord op je initiële vraag kunnen hebben! :)

[ Voor 9% gewijzigd door SanderTje! op 23-12-2004 01:07 ]

i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080

• Voutloos
  • Niet online
Pricewatch 2.x sets
Creative i-trigue 3xxx speakers zijn wel leuk, maar of dat nou jouw definitie van simpel is. :+
SanderTje! schreef op donderdag 23 december 2004 @ 01:04:had je waarschijnlijk zelfs een antwoord op je initiële vraag kunnen hebben! :)
Dat gaf ik (en anderen) al indirect: die lijntjes zijn in principe inherent aan trinitron / diamandtron technieken. Je kan voor een simpelere techniek kiezen, maar dan lever je naast de lijntjes, ook wat beeldkwaliteit in.

{signature}

• Phyrex
SanderTje! schreef op donderdag 23 december 2004 @ 01:04:
[...]

Ik denk dat je toch echt met een beetje zoeken wel een leuk 2.1 setje kunt vinden :)

Overigens is het lezen van de GoT-faq ook een keer handig om te doen, zo had je dan misschien een betere topictitel kunnen kiezen, en had je waarschijnlijk zelfs een antwoord op je initiële vraag kunnen hebben! :)
Ja da's waar, had eerst ook een duidelijkere titel maar toen ging het weer eens mis. 8)7

'K heb trouwens al heel veel reviews gelezen, met name over de I-Trigue versies en de Logitech Z3. I-Trigue lijkt me beter maar nou kan ik niet kiezen welke van de series! :P

• DaViDoViTsCh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-07 22:33

DaViDoViTsCh

Frans-Nederlandse Duitser

Ik had ook eens een 21" met ook die strepen... nix om je druk over te maken dus zoals hierboven gezegd wordt... 't hoort er gewoon bij schijnbaar... :r

offtopic:
Altec Lansing 2100 2.1
Vette dingen hoor en goed geluid !

Ici kann uw Werbung staan

• Phyrex
Om verder offtopic te voorkomen heb ik een nieuw topic gemaakt op het audio forum:
I-Trigue 2.1: 3300 of 3450?

• magel725
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Heb je ook de kabels van de boxen al wat verder langs je monitor laten lopen? Dus niet alleen de boxen verplaatsen, maar ook zorgen dat je kabels niet tegen je monitor aan liggen.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Topictitel aangepast :)

• C00KW4US
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-08 15:15
Deze lijntjes heten Aperture grille wires. De lijntjes die je uiteindelijk ziet op je monitor is de schaduw van de Damping Wires.

Deze worden toegepast op trinitron beeldbuizen van sony, diamondtron beeldbuizen van nec/mitsubishi en bij iiyama.

Afbeeldingslocatie: http://www.meko.co.uk/glossaryimages/aperturegrille.gif

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Traditionele CRT's hebben een plaat waarin gaatjes geboord zijn, die Philips is waarschijnlijk een Trinitron... Om te testen: terwijl het scherm aanstaat vanboven er een slag op geven met de vlakke hand.

• The Eagle
  • Laatst online: 20:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Phyrex schreef op donderdag 23 december 2004 @ 00:55:
Bedankt voor de replys allemaal.

Mijn beeldscherm is idd 100% plat. (Phillips Brilliance 202p4)
Er zijn dus helemaal niet grote CRT beeldschermen zonder die lijntjes?
Ik geloof graag dat ik me er niks meer van aantrek over een weekje ofzo maar toch... 'K vind dat een beeldscherm puur moet zijn. :P

Thx
Die zijn er wel, maar dan heb je geen 100% platte buis. Ik werk hier zelf op een Philips 201b4 (ook wel 201b40); die's niet 100% vlak, maar heeft geen last van horizontale lijntjes :) Heb het effect wat je beschrijft overigens ook gezien op een 21" Dell van een vriend van me. De 21" flat Belinea CRT die een collega van me gebruikt heeft die lijntjes dan weer niet.....
En volgens mij zie je er idd na een tijdje niks meer van :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1