[cooling] Everest , temps waar , of fout ?

Pagina: 1
Acties:
  • 68 views sinds 30-01-2008

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-02 23:20
hoi mensen,

ik heb net dus een discussie met een m8 van me , en ik heb hem een screenshot gegeven waarop staat dat mijn pc de volgende temps heeft :

Mobo : 8 Graden Celcius
Cpu : 24 graden Celcius
HD : 1 Graden Celcius

hier zet ik ook ff screen neer:

Afbeeldingslocatie: http://img74.exs.cx/img74/5062/naamloos8yu.jpg

Hij is er dus van overtuigt dat het een bug is , en ik draai pc ( met open zijkant)
met een Spire whisperrock IV op een amd athlon Xp 2200+/266 fsb op amd xp 2000mhz @ 400 fsb

kan iemand nader antwoord geven ?

Vriendelijke groet , Yori

• Xiled
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Die 1 graad van je hd klopt sowieso niet. Die 8 van je mobo ook nie want ga maar eens na dat je temp nooit lager kan krijgen als je kamer temp, zonder prom of dry ice. Dus die cpu zal dan ook waarschijnlijk nie kloppen. Probeer het eens met speedfan!

Xiled

Athlon 700 | Gigabyte 7IXE | 2x128mb pc133 | Voodoo Banshee

• Dr. Donald
  • Laatst online: 08-02 22:40
Je kunt er wel vanuit gaan dat dit niet goed is, tenzij je computer in een koelcel staat ofzo..
Wat lezen andere programma's uit?

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Dan zou je dus nu het heeeeel erg koud hebben ;) anders klopt je sensor niet... je mobo temp kan namelijk nooit lager zijn als de kamertempratuur :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• NomadTitan
uiteraar kan dat wel , aangezien metalen altijd kouder zijn dan de omgevings tempratuur , en omdat aluminium en koper al helmaal sneller hitte afgeven dan opnemen , zal dit uiteraar kunnen kloppen , en deze temps zijn nadat ik pc een kleine 5 min had aanstaan...

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-02 21:49
voer eens een bios update uit dat wil wel eens helpen :)

en wat is m8 ??

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• Xiled
  • Niet online
1 graad op hd :|? Hoe hoog is je kamer temp? Of je moet je pc buiten hebben staan met dit weer :+

Xiled

*edit*

@wouter37

m8 = mate, ook wel maat of vriend

[ Voor 23% gewijzigd door Xiled op 22-12-2004 21:41 ]

• Dr. Donald
Nou, hij kan een dikke jas aanhebben ;)
Het hoeft trouwens niet de sensor te zijn, ik heb ook verschillende temperatuur uitmetingen met verschillende programma's. De kans is trouwens wel groot dat het de sensoren zijn; het is een asus mobo...

edit:
Metalen kunen nooit kouder zijn dan de omgevingstemperatuur, tenzij je hem natuurlijk net uit een koudere ruimte hebt gehaald..

[ Voor 24% gewijzigd door Dr. Donald op 22-12-2004 21:43 ]

• Xiled
  • Niet online
idd misschien brakke sensoren, maar probeer het eens met speedfan ;)

Xiled

• NomadTitan
speedfan doet ook raar, :screenie:

Afbeeldingslocatie: http://img93.exs.cx/img93/3641/naamloos20bw.jpg

hierbij maak ik dus uit : ,

cpu = 29
mobo = 15
hd = 12

[ Voor 26% gewijzigd door NomadTitan op 22-12-2004 21:45 ]

• Xiled
  • Niet online
En met asus probe? Ik denk dat je sensoren nie helemaal goed zijn... Want hoe warm is het nu in je kamer?

Xiled

• NomadTitan
rond de 15 graden

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Die 'm8' van je heeft gelijk; overduidelijk brakke uitlezing van de sensoren.
BIOS update zou het moeten verhelpen.

Volgende keer maar in PMG zetten?

[ Voor 33% gewijzigd door Rone op 22-12-2004 21:47 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Xiled
  • Niet online
Dan kan die 8 op mobo en die 1 op hd nooit kloppen natuurlijk. Maar cpu kan best wel 24 C, vooral als je net je pc hebt aangezet. Maar dat lijkt me erg vaag want bij mij schiet altijd die temp een stuk of 6 a 7 omhoog nadat alles is opgestart :)

Xiled

[ Voor 30% gewijzigd door Xiled op 22-12-2004 21:48 ]

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-07-2025

snooze

kinda busy atm.

yori ik denk dat jij je natuurkunde nodig eens moet bijspijkeren want zonder isolatie en actieve warmte verplaatsing (peltier of phase change) zal de temperatuur van een voorwerp nooit kouder zijn dan de lucht eromheen.
dit geldt ook voor metalen echter doordat die warmte van je lichaam veel sneller afvoeren lijken ze kouder aan te voelen dan bv hout.

iets wat warmer is dan zijn omgeving wil zeggen dat het meer energie heeft en zal daardoor energie afstaan aan die omgeving echter zodra de omgeving dezelfde temp bereikt zal de "warmte stroom" stoppen totdat er weer ergens energie wordt toegevoerd.

weet iemand nog een leuke signature?

• NomadTitan
ja dat kan , maar snachts is het hier redelijk koud , zit hier op zolder , maar in ieder geval , zijn metalen altijd kouder dan de omgeving ben ik van mening , en ben er ook 100% van overtuigd

zet jij maar eens een blok metaal ik een omgeving van een constante tempratuur van 10 graden celcius , mocht jij dat stuk metaal toch aanraken , is het niet je gevoel dat het laat voelen dat het kouder lijkt , het is dan ook daadwerkelijk kouder

• Dr. Donald
Als het goed is heb jij natuur-scheikunde gehad toch? Heb je daar niets geleerd?

[ Voor 21% gewijzigd door Dr. Donald op 22-12-2004 21:54 ]

• NomadTitan
nee, heb geen scheikunde gehad

[ Voor 83% gewijzigd door NomadTitan op 22-12-2004 21:56 ]

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-02 12:48
Hou jij dan maar is een thermometer op dat metaal. dan zul je zien dat het dezelfde temperatuur heeft. Het metaal neemt de warmte van de omgeving op dus hoe kan het dan koeder zijn?

Als het -5 buiten is kan de gevoelstemperatuur toch ook -10 zijn door weerstomstandigheden. Het is nog steeds -5.

hmm misschien niet echt een goed voorbeeld, nouja hopelijk begrijpt iemand het :P

• NomadTitan
waarom denk je dat ze uitgerekend metalen gebruiken voor koeling van warme elementen ? , en geen plastic , daarom dus.... :) omdat metalen vooral aluminium en koper sneller warmte afgeven dan opnemen....

Verwijderd

Om een blok metaal kouder te krijgen dan de omgeving, moet je energie actief afvoeren. Aangezien dit met een blok metaal niet gebeurt, is de temperatuur gelijk aan de omgeving. Je lichaam kan dit anders waarnemen, maar dit heeft niks met de werkelijke temperatuur te maken. Immers gebruikt men bij het KNMI ook speciale sensoren i.p.v. het menselijk lichaam. Anders zou het vandaag kouder zijn dan gisteren, terwijl de thermometers het omgekeerde aangeven.
Terug ontopic: De uitlezing van de sensoren klopt niet. Omdat de onderdelen onder stroom staan, wordt er energie toegevoegd en dus daardoor verwarmd. Hierdoor is het onmogelijk dat het onderdeel een lagere temperatuur heeft dan de lucht waarmee het gekoeld wordt.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
NomadTitan schreef op woensdag 22 december 2004 @ 22:07:
waarom denk je dat ze uitgerekend metalen gebruiken voor koeling van warme elementen ? , en geen plastic , daarom dus.... :) omdat metalen vooral aluminium en koper sneller warmte afgeven dan opnemen....
In plaats van zo offtopic te blijven posten zou je ook eens een aantal tips van hierboven kunnen proberen waarna je je bevindingen met ons kunt delen.
Het lijkt nu meer een welles/nietes topic en daar heeft niemand wat aan, wel? :)

Voor nu: update je BIOS eens en probeer daarna wat meer temp-uitlees-programma's :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik denk niet dat ik nog een verdere uiteenzetting moet geven over het feit dat ook metalen NIET kouder kunnen worden als hun omgevings temperatuur zonder actieve afgifte van energie. Je huidige waarden zijn dus zeker fout.

Probeer verschillende uitlees programma's. MotherBoard Monitor, ASUSProbe, etc. Of pak zelf een thermometer en ga zelf eens wat dingen meten met een ge-ijkte thermometer.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

yori1989,

De mensen hier proberen je te helpen en het enige wat jij doet is off-topic posten.. volgensmij wil je niet echt geholpen worden, geloof de mensen nou maar gewoon als ze zeggen dat een sensor net zo warm is als de omgevingstempratuur...

Een stuk metaal LIJKT kouder maar is dat absoluut niet, dit is omdat metaal meer warmte kan absorberen als lucht, als je dus in een ruimte rondloopt voelt dat misschien aan als 12 graden terwijl het maar 10 graden is, raak je nu een stuk metaal aan, dan heeft deze de mogelijkheid om snel deze warmte te absorberen en terug te geven aan de omgeving (Het stuk metaal heeft een grotere oppervlakte als alleen jouw vinger dus kan de warmte makkelijker aan de omgeving kwijt) Het lijkt hierdoor dat het blok maar 8 graden is terwijl hij eigenlijk 10 graden is. Dit verschijnsel noemen we de gevoelstempratuur... Hetzelfde heb je in de winter, de thermometer kan op 2 graden zijn terwijl het voor je gevoel vriest, dit komt dan door wind enzo die zorgt dat de warmte sneller afgevoerd wordt van je lichaam... maar die thermometer op de schuur liegt echt niet hoor...

Maar omdat je schijnbaar niet geholpen wilt worden gaat deze maar op slot :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.